Yamaha MT-09

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur får man bort klistermärket från tanken? ? :huvet Vet någon Hur man gör?

Värmde med en hårtårk så att limmet gav sig.
Bort med märket, och sedan tog jag limresterna med T-sprit.
Märket är plastat papper, så ta det försiktigt när du lossar det så att det inte börjar att fransa sig, då blir det mer jobb.
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Värmde med en hårtårk så att limmet gav sig.
Bort med märket, och sedan tog jag limresterna med T-sprit.
Märket är plastat papper, så ta det försiktigt när du lossar det så att det inte börjar att fransa sig, då blir det mer jobb.

Tack. Ska testa ikväll. Får man värma länge, typ 10 min eller gick det fort?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack. Ska testa ikväll. Får man värma länge, typ 10 min eller gick det fort?

Nej, det tog inte många minuter, det behövdes inte mycket värme för att göra det medgörligt.
Går säkert med en varmluftspistol också, men man får var lite försiktig med temperaturen, så att det inte blir för varmt.
 

Kannringen

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2014
uploadfromtaptalk1397674024810.jpg
Jag hämtade ut min i lördags och har kört 3,4mil sedan dess. Upptäckte nu idag när jag ögnade hojen att plasten på vänstersidan har spruckit! Finns inga märken efter islag av något eller så. Körde 2 mil på lördagen och sen har den stått i ett privat garage. Sen 1,4mil idag till jobbet.

Det känns som att skruven är för hårt dragen som gjort att plasten spruckit. Undra om dom hade bort denna del vid byte utav abs-enheten? Åkte förbi på Yamaha men dom hade hunnit stänga. Ska kolla om dom har öppet imorgon. Känns jäkligt surt att det är så här på en ny maskin. Känns jävligt bra annars!
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Garanterat. Rätt tydligt att det är för hårt utdragen skruv som orsakat det. Oavsett om det skedde vid abs byte eller inte spelar ju ingen roll, det är iaf inte du som gjort det.

Snygg färg förresten!
 
Last edited:

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Nej, det tog inte många minuter, det behövdes inte mycket värme för att göra det medgörligt.
Går säkert med en varmluftspistol också, men man får var lite försiktig med temperaturen, så att det inte blir för varmt.

Fixat! Tack för tipset. Gick Hur smidigt som helst, behövde inte ens använda t-sprit, kunde dra av hela i en enda del!
 

Kannringen

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2014
Garanterat. Rätt tydligt att det är för hårt utdragen skruv som orsakat det. Oavsett om det skedde vid abs byte eller inte spelar ju ingen roll, det är iaf inte du som gjort det.

Snygg färg förresten!

Tackar! Jag gillar färgen skarpt i solskenet! Fick några komplimanger över hur fin hoj man hade utanför coop. Roligt för en som aldrig har haft någon egen än.

Var dessutom in på Yamaha idag och det var inga bekymmer. Han gjorde färdigt reklamationen och beställde de berörda delarna:) Toppen bemötande!
 

Smaskarn

Svenska Killar Njuter
Gick med
30 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha MT 09 2014
Ni som fortfarande kör in den...förutom att variera växlar o varv och andra självklarheter, vad använder ni regelbundet för maxvarv? 5600 som man inte "annat än kortare tid" ska ligga över, eller går ni standardmässigt över det till typ 10 000 varv kortare perioder eller kör ni som ni vill utan att bry sig om manualens instruktioner, förutom att inte plåga den? Tänkte på det iom Naccaches inlägg om 120 på trean; skulle så gärna vilja göra samma men inte under inkörningen..:)

Jag körde de första 30 milen under 6000 nån gång kanske över en snabbis;) sen efter det så körde jag fullt ös till kanske 9-10 tusen varv och de sista 10 milen några gånger över det;) sen nu efter servicen så är det fullt ös hela vägen;) lide gott e det:rock
Jag menar de säger ju att man ska variera varvtal och inte pressa motorn under längre stunder och det är vad jag gjort.
Fullt ös till typ 10 tusen varv och sen växla !


MEN VEM FAN TITTAR PÅ VARVRÄKNAREN NÄR MAN ACCELERERAR IVÄG ??? Aldrig jag direkt,, vill ha koll vart jag är på väg så det är mycket möjligt jag har varit uppe vid 11-12 nån gång i början.
och bra går den:hihi
 

Kannringen

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2014
Haha ja inkörning är det många som har åsikter om. Min handlare svarade vid frågan om inkörning: ja inkörning och inkörning. Vill du veta hur inkörningen är på Yamaha snöskotrar?Tomgång på 15minuter sen är det klart.

Även om en snöskoter inte varvar 11-12tusen så plågas den runt 8000mest hela tiden vid friåkning.

Vet inte vad jag ska tillföra diskussionen men lite input är det iaf.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Fick min hoj idag, jäkligt nöjd med cykeln!

Ibland när man synar den så syns det att det är en billig cykel, men det känns inte när man kör. Stötämparna är lite mjuka kanske, men det är samtidigt helt Ok hittills. Har inte gasat något, skall hålla mig de första 100 milen.

Däremot har jag fått känna på den ganska aggressiva trottelkontrollen i standard och A läget, fick gasres när jag tittade åt ett annat håll och drog lite för hårt på gasen i en uppförsbacke. Tyckte det var snudd på obehagligt och är inte van detta trots att jag kör mycket mer motorstarka cyklar än såhär i vanliga fall. Borde vara så att den alltid startar i B läget och man får byta till de andra när man vill köra mer aggressivt. Mycket stor skillnad på gaslägen! Verkligen AV/PÅ.

Motorns gång är i min värld silkeslen, jag känner ingen ryckighet när jag kör cykeln. Men jag har hela redan vid två tillfällen alltså råkat gasa för mycket, så att cykeln stuckit iväg på ett oförutsägbart sätt. Kör annars en V-Twin, den rycker spottar och hostar när det går sakta. Yamahan är däremot silkeslen, och låter som en äkta Yamaha. Det ger ju en viss känsla av trygghet ;)

Skall bli kul att köra mer imorgon! Kan tänka mig att den här hojen blir en storsjäljare..

Någon mer som upptäckt att gasreglaget glappar i sidled? Och att det sitter en större bricka i plast som skramlar löst mellan gashandtaget och själva reglageenheten? Kanske är helt normalt. Märkte också att min hoj trycker ur sig soppa genom överskotsslangen när man stannar den, och att den blir ca 95gr på tomgång när man står stilla, men håller sig kring 83 när man kör.

//K
 
Last edited:

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Fick min hoj idag, jäkligt nöjd med cykeln!

Ibland när man synar den så syns det att det är en billig cykel, men det känns inte när man kör. Stötämparna är lite mjuka kanske, men det är samtidigt helt Ok hittills. Har inte gasat något, skall hålla mig de första 100 milen.

Däremot har jag fått känna på den ganska aggressiva trottelkontrollen i standard och A läget, fick gasres när jag tittade åt ett annat håll och drog lite för hårt på gasen i en uppförsbacke. Tyckte det var snudd på obehagligt och är inte van detta trots att jag kör mycket mer motorstarka cyklar än såhär i vanliga fall. Borde vara så att den alltid startar i B läget och man får byta till de andra när man vill köra mer aggressivt. Mycket stor skillnad på gaslägen! Verkligen AV/PÅ.

Motorns gång är i min värld silkeslen, jag känner ingen ryckighet när jag kör cykeln. Men jag har hela redan vid två tillfällen alltså råkat gasa för mycket, så att cykeln stuckit iväg på ett oförutsägbart sätt. Kör annars en V-Twin, den rycker spottar och hostar när det går sakta. Yamahan är däremot silkeslen, och låter som en äkta Yamaha. Det ger ju en viss känsla av trygghet ;)

Skall bli kul att köra mer imorgon! Kan tänka mig att den här hojen blir en storsjäljare..

Någon mer som upptäckt att gasreglaget glappar i sidled? Och att det sitter en större bricka i plast som skramlar löst mellan gashandtaget och själva reglageenheten? Kanske är helt normalt. Märkte också att min hoj trycker ur sig soppa genom överskotsslangen när man stannar den, och att den blir ca 95gr på tomgång när man står stilla, men håller sig kring 83 när man kör.

//K

Jo det med gashandtaget har jag också märkt, tror det är så på alla. Eftersom b-läget är strypt, har ca 10 hästar mindre, förstår jag varför yamaha har valt att inte ha det som standardläge. Men sen när du kört den lite mer tror jag du kan börja tycka att hela cykeln, styre, vikt, lätthanterlighet mm inbjuder till den typ av körning som a- och standardläget erbjuder, så att säga; tänk dig en cross eller kanske även motard; Hur ofta tänker man när man kör en sån att gasresponsen är för direkt? Jag hoppas du förstår bilden jag försöker beskriva. Tror tempen kommer gå ner när du kört några mer mil. Mer friktion i en helt ny motor, som jag förstår det. Min blir inte så varm som din och har tänkt på att min temp är lägre nu än när den var helt ny.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Idag tog verkstan på stockholms mc-varuhus hand om min pärla.
De har satt i ett dna-filter, tagit bort insatsen ur acrapovicsystemet, monterad en powercommander och mappat den.
Den låter riktigt bra nu och går finfint :tummenupp!
Bifogar en bild av papperet från bänkningen.
MT09 - Bänkning.jpg
 
Last edited:

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Testade detta mod. på gasen, funkar mycket bra, tar bort den ryckiga gången på i synnerhet A mode.
Nu går det att smyga på i A läget finfint!
attachment.php
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Idag tog verkstan på stockholms mc-varuhus hand om min pärla.
De har satt i ett dna-filter, tagit bort insatsen ur acrapovicsystemet, monterad en powercommander och mappat den.
Den låter riktigt bra nu och går finfint :tummenupp!
Bifogar en bild av papperet från bänkningen.
View attachment 404043

Acran verkar leverera mer än Arrow :) Vart marginell skillnad på vridet för mig mot original.
Är ecun flashad med?
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Acran verkar leverera mer än Arrow :) Vart marginell skillnad på vridet för mig mot original.
Är ecun flashad med?

Nej, ecun är original.
Kanske är det acran som är skillnaden, men jag glömde nämna att de även moddade luftburken lite genom att såga av en bit av en "snorkel" , eller vad jag ska kalla det.
Det bör ha förbättrat luftflödet lite och bidrar nog.
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
och om någon är nyfiken, så är detta den biten som de sågade bort i luftburken.Snorkel1.jpgSnorkel2.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top