Yamaha MT-09

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Ha ha ja du den fortsätter varva förhoppningsvis :hihi men en ny motor ska ju köras in rätt lugnt man ska ju inte övervarva dom första milen
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Tack Isidor. Inte över 5800 längre sträcka, och 100 mil. Men varför inte ge full gas?! Man måste väl kunna ge full gas fast inte gå över 5800?
:va
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Variera varvtalet ofta, växla mellan alla växlar, motorbromsa och aldrig ligga på för låga varvtal så att motorn måste "tugga sig fram". Ser inga problem med att ge fullgas upp till 5800 varv så länge motorn nått arbetstemperatur. Nu vet jag inte hur den 50 mil långa sträckan du ska köra ser ut, men att ligga 50 mil motorväg i sexan på typ 3500-4000 varv konstant tror jag är allt annat än bra när man kör in den.

Inkörning är ju typ den mest diskuterade frågan någonsin på alla forum och alla har sina egna teorier. Det här är bara vad jag tycker :)

Här har det diskuterats en del på ett annat MT-09 forum: http://www.fz09.org/forum/6-fz-09-general-discussion/1018-break.html
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Har varit och provkört hojen nu och den går. Fick erfara det när jag kom till ett rödljus där det står en Street Triple. Killen spanar in hojen och börjar varva. Jag varvar då tillbaka och vi båda förstår vad som gäller. Vid grönt ger jag järnet och ser i ögonvrån hur jag för varje meter drar ifrån honom. Kommer fram till nästa rödljus och stannar. Ser då att jag har i läge B, läget som ger mindre effekt och sämre gasrespons. Har trots det smiskat honom, hårt. :D

Bytte till läge A (full effekt och gasrespons) och svänger höger. Ger fullgas och hojen går upp på bakhjulet. Mitt leende ser nu ut som jokerns och så fortsätter det under provturen.

Hade hojen i ca 30 min och enda minuset är fjädringen och att bakändan tenderar att studsa när man pressar den i kurvorna. Inte vanlig körning utan nu menar jag ordagrant "pressar". Sadeln är också obekväm och jag fick träsmak rätt snabbt. Bromsarna nyper inte heller riktigt så hårt som jag vill. Det klonkar väldigt högt när man puttar i ettan från friläge och att det vibrerar och låter från kopplingen när man kör på tomgång och har i friläge.

Trots dessa minus så ska jag ha denna hojen. Gäller bara att få tag på en och då i rätt färg. För 79.900 kr så går det inte att hitta en roligare och piggare hoj ny.

Någon som kan säga vad det står i manualen angående inkörning??
Jag kommer hämta min senare, och sen köra 50 mil hem på direkten, så jag kan inte kolla det själv eftersom jag inte fått den...

Har bara skummat igenom manualen i dag när jag provkörde hojen och det stod att den kritiska inkörningsperioden är 0-160 mil. Då gäller följande. 0-100 mil: Motorn får inte belastas för hårt så att den överhettas. 5.600 rpm ska inte överskridas en längre period. 100-160 mil: Samma som innan fast varvtalet är nu max 6.800 rpm. Efter det kan man köra som man vill.

Själv så kör jag in mina hojar genom att inte köra monotont. Jag använder alla växlar och olika hastigheter. Inga segdrag, inga höga varv eller kraftiga accelerationer etc.
 
Last edited:

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Kommer köra e4:a sundsvall - piteå så är egentligen scenariot du beskrev rulle, men eftersom jag vet om att inkörning inte ska vara konstanta varv och bara en använd växel, så kommer jag "medvetet köra in den" så att säga....alltså variera hastighet och växlar, och "tyvärr" kommer det väl bli några omkörningar under kraftig acceleration misstänker jag......
:rodnar
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
160 mils inkörning....Är inte det ovanligt mycket? Om jag kommer ihåg från banditen så var det 100 mil på den, och det var nog tråkigt...
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Hade samma inkörning på min er6f 09 fast då var det inte över 4000 varv första 100 milen sen inte över 6000 varv 100-160 mil efter 160 mil var den inkörd enligt boken.
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Är det någon av er som haft nöjet att kunna börja använda sin som har märkt av problemet med missljud från kamkedjan som det står om i många forum?
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Är det någon av er som haft nöjet att kunna börja använda sin som har märkt av problemet med missljud från kamkedjan som det står om i många forum?

Verkar bara(?) beröra den amerikanska marknaden och då hojar som levererats förra året? Lösningen verkar vara en reviderad kamkedjesträckare som man får gratis på garantin.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag undrar vad ni fått betala för att programmera om huvudenheten?

Det man gör för att ställa bort hastighetsspärren och få bort ojämnheterna. Gaspådraget.

Någon som testat?

//k
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Verkar bara(?) beröra den amerikanska marknaden och då hojar som levererats förra året? Lösningen verkar vara en reviderad kamkedjesträckare som man får gratis på garantin.

Ok, bra det finns en färdig lösning om man skulle drabbas!
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Jag undrar vad ni fått betala för att programmera om huvudenheten?

Det man gör för att ställa bort hastighetsspärren och få bort ojämnheterna. Gaspådraget.

Någon som testat?

//k

Har för mig att Yamaha Center i Helsingborg tar 5.000 kr och man gör det direkt i ECU:n, man behöver alltså ingen Power Commander. "ECU Unleashed" används och man får ange hojens ram- och serienummer som mailas till USA och så får man hem en programvara just för den hojen då det skiljer lite mellan ECU:erna. Den flashas sedan in i ECU:n och hojen får runt 114 hästar på bakhjulet om man kör helsystem från Akrapovič.

Vet inte hur det står till med ryckigheten men strypningen på växel 4-6 är i varje fall borta. Nu är det 12.000 rpm som gäller. :hihi

Funderar på att göra detta om jag får tag på en hoj.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
160 mils inkörning....Är inte det ovanligt mycket? Om jag kommer ihåg från banditen så var det 100 mil på den, och det var nog tråkigt...

Tror att sträckan kommer direkt översatt från "miles".
Så 1000 miles blir dom 160 milen.
Antagligen skulle det fungera med en jämnare körsträcka för oss som använder kilometersystemet, men tillverkaren vill nog likställa anvisningarna för alla marknader.
Du får hålla ut, och lida en stund :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Serviceintervaller ?

Är det någon som funderar över alla konstiga servicepunkter som finns i manualer nuförtiden, gäller egentligen inte bara MT-09, utan även generellt.

Känns märkligt att man bara byter oljefiltret vid vartannat oljebyte, känns som en liten åtgärd för att få extra trygghet.

Och jag undrar om verkstaden smörjer styrlaget vid 2000-milaservicen? :va
Samma gäller för svingen vid 5000 mil.
Och bromsslangarna ska bytas vart 4:e år.

Tändstiften ska rengöras vid 1000 mil, men bytas vid 2000 mil.
Med tanke på placeringen tror jag inte någon skruvar dit dom gamla stiften, om dom inte kostar 1000kr/styck.

Jag är väldigt mån om att serva mina prylar, helst "by the book", men även med den gamla principen "sunt förnuft", så vissa saker tycker jag verkar snålt tilltagna, medan andra är i överkant.

Skulle bara vara intressant att höra vad ni tycker om MT:ns serviceprogram, verkar det vara några märkliga punkter, eller är det helt i sin ordning?
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
I dag är en helt fantastisk dag. Vaknar upp till vackert väder med sol och klar himmel. Tar hojen till affären och köper lite nybakat bröd och annat gott til frukost. Köper också med mig en Trisslott.

Kommer hem och äter min frukost och läser tidningen i iPaden. Beslutar mig sedan för att försöka hitta en MT-09 i Matt Grey och börjar ringa runt men den är slut överallt. Tänker precis ge upp när jag ringer den sista handlaren jag hittar som säljer Yamaha och han säger de magiska orden "jag har en kvar". Det visar sig att hojen var såld men att köparen ändrade sig p.g.a "ekonomiska skäl". Säger att jag tar den men inser genast att jag måste åka över 100 mil enkel väg för att hämta den. Beslutar mig dock för att köpa den och vi diskuterar lite hur vi ska lösa det hela. Blir att jag åker upp nu till veckan som kommer.

Är alldeles salig efter samtalet, så där som man blir (eller jag blir i varje fall) när man vet att man snart har en ny hoj. Hoppar på hojen och åker en sväng för att njuta när mobilen ringer. Det är frugan som skriker så jag inte hör vad hon säger. Ber henne lugna ner sig och hon säger då tjugotusen. Tjugotusen vad frågar jag. Vi har vunnit tjugotusen säger hon och jag förstår inte vad hon menar. På Triss svarar hon. Du köpte ju en Trisslott och jag kunde inte låta bli att skrapa den.

Som jag skrev så är detta en helt fantastisk dag. :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hoppar på hojen och åker en sväng för att njuta när mobilen ringer. Det är frugan som skriker så jag inte hör vad hon säger. Ber henne lugna ner sig och hon säger då tjugotusen. Tjugotusen vad frågar jag. Vi har vunnit tjugotusen säger hon och jag förstår inte vad hon menar. På Triss svarar hon. Du köpte ju en Trisslott och jag kunde inte låta bli att skrapa den.

Som jag skrev så är detta en helt fantastisk dag. :hihi

Synd att frugan blev inblandad i trisslotten, det sänker ju så att säga mängden frigjort trivselkapital :D
Hur som helst - GRATTIS, till både hoj och pengar !
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top