Problem med Ktm 690 Smc, motorn dör.

Ålle1

Med påhäng
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Ktm 690 smc -11
Tjenare, köpte för några veckor sen en ktm 690 smc -11. hojjen hade gått 300 mil~
Men till det underliga, den kan ibland dö lätt vid start, även om den är varm. Samt att vid körning har det hänt att motorn dör när man kopplar( i rullning). att tillägga är att jag bara kör på ktms egna mappning under sadeln med inställning 2, den "ryckiga". Ett ktm powerparts slipon sitter på annars är den original. min tanke är att den puffar ut för mycket luft utan db killern i, men jag har ingen större vetskap om detta, tanken är att den ska mappas om med detta slipon men har inte kommit så långt än.

Men till frågan, varför dör den som den gör eller har jag rätt med att den dör pga att db killern inte sitter i och den "puffar" ut mer luft än den får in? :confused:

och ett litet tillägg här, vid ett tillfälle när den dog vid koppling (stannade vid stoppskyllt) så blev det en underlig knall vid motorn( en liten smäll sen dog motorn:va), under sadeln. startade dock utan problem och var inga problem att köra. såg heller ingenting när jag undersökte vad det kunnat bero på. någon som vet vad det kunnat vara?


tacksam för alla svar!

/Ålle
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det låter som om den går på en dålig mappning. knallen du hörde under sadeln var troligtvis en baktändning genom insuget (som sitter under sadeln). dör den bara när du kör med öppet slutrör eller den beter sig lika dåligt med db-killern i slutröret? om det endast är så att den dör när db-killern inte sitter i så har den antagligen för bra flöde ut och hinner inte med när varvet sjunker ner såpass snabbt som det gör när man frikopplar.

jag hade mappat om hojen iaf, men tills dess så kan du testa att höja tomgången en aning för att se ifall det hjälper mot att den dör när du frikopplar.

MVH Phille
 

Tomteman

The cake is a lie
Gick med
29 Feb 2008
Ort
göteborg
Hoj
KTM 690 -11
min är precis likadan, med orginal dämpare och orginal mappning samt med slipon och ommappning. kan dö närsom vid rödljus och vid indragning av koppling, och när jag startar den kall dör den alltid efter ett par sekunder
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Läs av ditt stift till att börja med. Polaren har en likadan hoj och hade samma problem.
Han körde med akra slipon och hade fått en mapp anpassat för det vid service.
Men hans hoj gick riktigt snålt i alla fall. Dog direkt efter start när den var varm osv.

Vid senaste servicen så kollade dom över hans mapp och uppdaterade den till en ny.
Då försvann hans problem och hojen gick väldigt mycket bättre.
 

Ålle1

Med påhäng
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Ktm 690 smc -11
Känns ju som de vore något med utblåset. är dock iväg på utbildning nu men ska försöka testa i helgen att trycka in insatsen o se hur den beter sig då!
@Tomteman, vilken mappning kör du på? mappat via johans mc?

@Rainix, hade din polare ett felaktigt slitet stift eller? ska försöka plocka av o kolla över, ev byta men undrar om han hade något problem med sitt eller om de vara var ommappning som gällde?

Tack för svar så återkommer jag när jag kollat över !

edit: hur höjjer jag tomgången på hojjen? har försökt o letat efter någon skruv eller ratt men hittar inget som går till tomgången, någon som har vet? ev bild på var den sitter?
 
Last edited:

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Det där är garanterat ett känt fel på 690.
Throttelpositionsgivaren eller vad fasen meken sa, nån positionsgivare iaf som man ofta behövde ändra en fraktion 0.1 decimal eller hur det va. (fyll gärna in om du har exakt namn eller koll :p )
Händer spec vid byte till öppnare system och hojarna levereras ofta med en liten justering redan från fabriksny enl jonte engdahls mek, dem kollar detta på hojarna dem levererar och efter det har inga tjuvstopp upplevts enligt dem.
 

Ålle1

Med påhäng
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Värnamo
Hoj
Ktm 690 smc -11
Allright! ska under sommaren lämna in den för ommappning samt öppet filter, ska nämna "tps" då så kanske de vet mer!
Tack för svaren! :)
Mvh ålle
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Polarens stift var vitt. Alltså fick hans hoj för lite soppa.
Den mappades om i samband med service och sist vi åkte så sa han att det var en stor skillnad i både motorkaraktär och den slutade dö.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Du kan ju testa följande också:

1. Throttle calibration

This re-calibrates the start & stop position of the throttle grip. Turn the ignition on but don't start. Wait for the tacho needle to return to zero. Then turn the throttle grip gradually from close to open and back from open to closed. Don't let it snap shut. Turn the ignition off, done.

2. Idle reset procedure

The 'famous' 15 minute idle reset procedure. This resets the adaptive base values of the ECU. It won't transform the bike but it can make a worthwhile improvement. It is very important that the engine is stone cold. One or two hours after riding is not enough! Do this after the bike has been off for a full night or day. Start the engine and let it idle for 15 minutes without touching anything. After 15 minutes, switch the engine off with the ignition key. Done. During this procedure you won't see or hear anything happening besides the idling and (probably) the fan. Don't worry, the reset is done. Besides after certain maintenance or parts replacement, you could consider doing it twice a year with the turning of the seasons. A reset for the colder autumn & winter period and one time for warmer conditions during spring & summer. This is not mandatory or needed and don't expect miracles.
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Har samma problem med min att den dör vid tomgång.. Ofta räcker det med att jag gasar ett par ggr så brukar den hålla sig levande. Men störigt är det som fan.

Har också varit med att den dött vid rödljus vilket är grymt irriterande.
 

fredrik_n

Sen
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Haninge
Hoj
Triumph Daytona
Min dog bara vid kallstart aldrig varm. Körde med akra mapp, och efter servicen med uppdaterad mappning, så blev det mycket bättre.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Hade samma problem med min från 2012. Bytte mapp i den så blev det betydligt bättre och att den tjuvstannade upphörde i princip.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade exakt samma problem med min och dom testa att byta styrbox och mappa om den vi servicen men det visade sig att det var överslag i tändhatten och tändkabeln så prova att by det..
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
En som haft ktm butik här i stan pratade också om tps:en.
Jag har inte hunnit fixa min än.. några andra som löst problemet?
 

Ogge100

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Söder
Hoj
ktm 690 smc -08
Har exakt samma problem, kan dö närsom jag står på tomgång/rullar med koppling.
nu är det så att mappen skall vara uppdaterad sen 3 dagar tillbaka efter jag lämnade in denne till verkstad.
Är nästa steg att kolla på stiftet??

Kommer även göra 15 min "wonder". Kör med helsystem f.ö.

Vet ej hur krämig den skall vara, men gasreser inte pp 3:an alls (knappt på 2:an). Kör med 2 i inställning.
15 drev fram original bak

Edit; glömde tillägga att jag har knfilter
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Det ni alla skriver om är bränslebrist på låga rpm hade det varit en förgasar hoj byter man bara lågfarten till några snäpp större o priblemen e väck.

Byter man till öppet filter o slippon brukar man få gå upp både på låg o huvud munstycket. Nu har ni sprut så motorerna går magert som satan o avgas ventiler samt kolvtopp lever ett jäkligt hårt liv. Kåtte motorn är ju relativt kortlivad ändå utan onödig risk för överhettning pga mager blandning
 

Ogge100

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Söder
Hoj
ktm 690 smc -08
Väldigt. (åtminstone min -14, säkert lite skillnad). Gasres på 3:an är inget problem (ja, jag vet att det finns en tråd om definition på powerwheelie...) utan att koppla upp den.

Mjo, han som provade den på verkstaden sa att det var en stor skillnad i vrid mellan min och hans 13.
börjar bli väldigt irriterad på detta eftersom ingenting skall vara fel enligt verkstaden. Samt är motorn från -10
Värt att bänka och se hur den beter sig??
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top