Problem efter ventiljustering

2001Yamahar6

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r6 2001
Hejsan!
Har försökt hitta något liknande inlägg men hittar inte något därav skriver jag detta inlägg. Var vänliga och läs igenom mitt inlägg, uppskattas.

Köpte en Yamaha r6 2001 i vintras som har åkt 4500 mil. Hojen gick jätte fint förutom att det hördes ett klickande ljud från ventilerna vid låg gas på 1:ans växel. Så jag bestämde mig för att fixa det själv då jag har hållt på med samma fenomen fast på bilar.

Så jag gick och köpte allting jag behövde på Mc-varuhuset i Stockholm.
Nytt luftfilter, Tändstift, Shims, nya packningar där det behövdes.
Så var det bara att riva. Tanken, luftburken, lossade på förgasaren så jag lättare kunde få av motor kåpan.
Jag var extremt noga med att få Kamaxelns positioner 100%
Alla justeringar och värden gick jag efter Haynes reparationshandbok.

När allting satt på plats igen så startade jag hojen och allting verkade låta som den ska. Jag gick in i 1:ans växel och små gasade så var ventil-ljuden borta. Glädjen försvann snabbt då jag insåg att motorcykeln i princip dör vid chockerande gaspådrag. Och tappar effekt vid högre varvtal.

Inga oljeläckage funna. Förgasaren ligger ordentligt mot motorn. Dubbelkollat flertal gånger men fenomenet kvarstår :huvet
Har även sprutat startgas under förgasaren för att möjligtvis se något läckage men ingenting hände.

Var vänligen och hjälp mig, så jag åtminstone hinner ta ett par rundor innan hösten är här!

Mvh
Mattias Eriksson
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har du Tps-sensor på den där? Isåfall kan du kolla så den sitter som den ska och är kopplad. Enkelt och snabbt kollat. Den brukar sitta på sidan av förgasarbryggan.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Det låter som ett luft problem.
för mycket luft ? hur ser stiften ut ? Har du ställt ventilerna för hårt ? satte du på öppna filter ?
Har du lyckats ändra på förgasarnas synkning.
Min marauder 800 har börjat exakt likadant, vid snabba gaspådrag så döööööör den! och vid högre varv började den tappa kraft.
vid närmare titt så har jag kommit åt vajern till bakre gasaren när jag micklade med luftfilter och förgasar gummin. efter en enkel synkronisering så var problemet borta.
På min z1000j som stått i 16 år, uppstod liknande problem. Då var det luftfilter problem, jag köpte ett filter med högre genomsläpp och följden blev att jag fick gå upp ett snäpp på munstycke.

men på din båge låter det som ventilfel eller luft problem. dvs om du INTE gjort några modifieringar efter att du körde den fungerande. typ bytt dämpare, plockat bort strypningar, bytt till öppna filter, moddat luftburk osv....!
kolla ventilspel igen, alla slangar sitter på plats ?

Angående synkningen så brukar de börja vibrera mer när gasarna, är osynkade.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När ni har monterat av och på tanken har ni dubbelkollat att luftningen till tanken är fri. Det går en slang från tanken som skall se till att den får in luft när soppan försvinner ut. Är denna blockerad/vikt/klämd så får hojen ingen soppa vid gas.
Det kan läcka in lite luft som gör att den går att köra, men vid kraftiga gaspådrag gör vakuumet att hojen går dåligt/dör.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Köpte du shimsen innan du plockade isär och mätte vilka du behövde?!
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köpte du shimsen innan du plockade isär och mätte vilka du behövde?!

Står att snubben gjort det förr, att ställa med shims är kanske inte raketforskning, men fan inte någon med tummen mitt i näven gör på en fikarast.

Låter som du får öppna o dubbelkolla allt, något verkar kajko.

För att bli övertydlig, det är förgasare på hojen ?

Den går snyggt o fint på lågvarv och tomgång ?
 

2001Yamahar6

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r6 2001
Evigt tacksam för alla era snabba Svar!

Efter många nya gråa hårstrån så var det som så att jag inte hade kopplat på slangen som ger luft till Tanken. Då jag aldrig anat att den kunde skapa så mycket problem, trodde att dens syfte enbart var att tömma överflödig bensin. Vilket jag självklart skulle koppla på innan jag tog min första åktur Om min test-start funkade ordentligt. Men då har man lärt sig något nytt

Förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa folk med samma problem som jag har haft.

Önskar er alla en god sommar, och kör försiktigt!

Mvh
M.E
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glömde nämna att ett sätt att kolla ifall det är luftningen till tanken som är problemet är att öppna tanklocket lite på glänt och gasa eller köra med hård belastning. Funkar den bra då, men dör när du stänger tanklocket och gör samma gasning så har du hittat problemet.

En varning för övrigt att det finns hojar därute som kan knyckla in en tank med hjälp av vakuumet. De bucklorna vill ni inte försöka knacka ut sen :näsblod
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Problemet här var väl att det kom in tjuvluft på insidan av luftfiltret genom tankluftningen eftersom den inte satt i, vilket gör att det inte blir rätt vakuum. Då hjälper det inte att öppna tanklocket.
 

basselusk

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR 04
Evigt tacksam för alla era snabba Svar!

Efter många nya gråa hårstrån så var det som så att jag inte hade kopplat på slangen som ger luft till Tanken. Då jag aldrig anat att den kunde skapa så mycket problem, trodde att dens syfte enbart var att tömma överflödig bensin. Vilket jag självklart skulle koppla på innan jag tog min första åktur Om min test-start funkade ordentligt. Men då har man lärt sig något nytt

Förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa folk med samma problem som jag har haft.

Önskar er alla en god sommar, och kör försiktigt!

Mvh
M.E

Jag har en fråga, jag och min pappa gav oss på det här igår. Men vi kom till en återvändsgränd då vi inte lyckades få bort kåpan som sitter ovanför kamaxlarna. Den satt helt enkelt för tight mot ramen så vi kunde inte få ut den och komma åt det innanför.

Detta gäller en cbr1000 04.

ska man ta ut kåpan mot framhjulet eller det hållet som tanken satt? Vi pratade med en mekaniker som sa att han skulle tatt ut motorn från ramen helt och hållet om han skulle gjort ventiljustering. Är det verkligen nödvändigt?

Jag bifogar en bild ifall det är något uppenbart vi missat :)

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net...3_10152443237057517_7533570394725580161_n.jpg
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Att få av och på ventilkåpan kan vara riktigt tight på vissa hojjar. Kolla vart den tar i så ser ni om det finns plats eller ej. På tex gsxr y-k3 underlättar det mycket att plocka bort fästet till gasvajrarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top