Sju lösa plomber, journalen.

Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
blev lite gjort idag också..
kapade av främre subframen(säger man ens så?) som Jörgen hade svetsat dit för kåpstag och instrument. har kapat lite snajsigt så man lätt kan bygga tillbaka till det stuk han hade gjort. slängde på ett styre och lekte med lite sadlar vi hade liggandes. den röda är från farsans laverda sf 750(som stått under ett skynke sen förra istiden, pinsamt:3freak). styre/clipon får jag se vad det blir med, har annat att pyssla med nu. han var ingen höjdare med MIGen den gubben :hihi
vwse.jpg
p3td.jpg
s6x8.jpg
p7qa.jpg

l545.jpg
jz7k.jpg

8c3s.jpg

i0ww.jpg
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013

deadline på en månad på hojen. alla skolarbeten ska mer eller mindre vara klara under tiden, jobbar 4h/vecka och tränar som mest 10h/vecka. slå världsrekord i yngsta utbrända människa kanske.
endast en teaser ni får, sparar på lite tills nästa update ;)
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
och här jävlar i min ursvenska själ har det hänt grejer!
imorgon får ni bilder
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
OX1jHGD.jpg



senaste veckornas projekt. glasfiberbotten med styrofoamcuts. kommer att göras om från grunden och de tre styrofoambitarna kommer då att vattenjetas/bandsågas ut istället för misshandlas med fogsvans. formen är bra på håll men duger inte i mina ögon, blir mindre arbete att göra om från början =)
hastighetsmätaren sitter på plats med en plastgrej jag skrev ut i skolans 3D-skrivare, samma kontur ska vara fast i alu/rostfritt som sedan ska bockas till lite. ljuddämparen ska slängas på och fotpinnarna ska slutmonteras efter lite filning av grader osv.
kan ju fanemig bli riktigt bra detta :tuttar
nya däck också! avon roadrider AM26 eller vad de hette. bänkkörning under veckan? möjligt
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Hojen står just nu nere i karlstad på Eurospeed. Den kommer att få bo där tills förknaseriet är fixat. munstycken/nålar/you name it ska bytas. hade upp den på bänken igår mest bara för att se hur läget var.
cirka 16-18 i fuel/air-ratio. helt åt helvete alltså.
Motorn verkar vara helt frisk i övrigt och förhoppningsvis går det snart som det är tänkt. Jörgen har plöjt i 25-30k(i dagens värde) i motorarbeten så nu ska vi bara få snurr på den.:banana
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Studentresa, studentrevy, studentfirande plus nordens hårdaste man-cold på det.
Roger fick de sista grejerna häromdagen, ett riktigt stillestånd men jag hade inte haft tid ändå. den som spar han har :näsblod
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
imorgon hämtas hojen. kommer bli fruktansvärt spännande att se hur många hästar som fortfarande lever i gjutjärnskaminen.
för den som är intresserad kan jag berätta att jag kom in på Civiling. i Maskinteknik i Linköping så detta blir antagligen ett ever-going sommarprojekt som ev min yngre bror får fila på
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
På Linköpings universitet finns det en Maskinverkstad tillgänglig för studenter i F-huset. Den har öppet två kvällar i veckan. Där finns Svarv, CNC, Pelarborr, Magsvets, maskinkap för rör/profiler, Bockningsmaskin etc. Samt metall till riktigt bra pris, rostfritt/stål/alu /koppar etc.

Det finns hopp.

(Iaf fanns det detta 2010. Kolla med sektionen, finns troligtvis kvar.)

/Tailgunner
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
HOJEN TILLBAKA!
föggarna är nu synkade och ganska okej inställda.
Får tacka(och göra lite smygreklam) Roger på Eurospeed i Karlstad för hjälpen.
54 bakhjulshästar mot originalets 44(33kw enligt papprena) motorhästar. det var ~35 grader celsius i bänkrummet så Roger sa att vi lämnar det där så länge, registret var inte jättefint och värdena är fortfarande ganska fula på sina ställen.
Provade hojen på väg idag, gick fantastiskt bra jämfört med innan men efter 5 km hände det nånting, den började gå ruskigt dåligt, tände inte på alla cylindrar, det luktade bränd kabel och rök lite lätt från nån form av eltjofräs. Åkte hem och plockade av tanken men såg inga skador någon stans. Startade hojen, den gick inte på alla cylindrar. 2an och 3an går klockrent av grenrören att dömma medans 1an och 4an bara blir lätt varma.
ska ut och kika lite nogrannare sen


På Linköpings universitet finns det en Maskinverkstad tillgänglig för studenter i F-huset. Den har öppet två kvällar i veckan. Där finns Svarv, CNC, Pelarborr, Magsvets, maskinkap för rör/profiler, Bockningsmaskin etc. Samt metall till riktigt bra pris, rostfritt/stål/alu /koppar etc.

Det finns hopp.

(Iaf fanns det detta 2010. Kolla med sektionen, finns troligtvis kvar.)

/Tailgunner

Läste det häromdagen och blev alldeles tårögd av lycka, tur för studierna att det bara är öppet 2 kvällar/vecka ;)
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
lite noggrannare felsökning visade på att den vänstra spolen som ger gnistan åt 1an och 4an inte fick nån kräm alls. inget kabelbrott eller liknande. är egentligen brytartändning på denna men det är självklart utbytt mot nåt som jag inte förstår mig på. luktade bränt av en anslutning till vänstra tändspolen. tips?
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
uppdatering:
är just nu i Linköping(30 mil hemifrån) och pluggar så hjärnan brinner.
har sökt till föreningen M-verkstan som är sektionens mekaniska verkstad. tänkte främst lära mig att bränna ihop två bitar av metall till något fint.
när hojen vaknar till liv kommer den köras ner hit, lite mojs kommer svetsas om och snyggas till.

söker:
- Snabbgas för push/pull
- en minimalistisk varvräknare och en hastighetsmätare(kanske blir en cykeldator)
- lättviktsbatteri som man kan lägga ner.
om någon har tips på vad som är bra grejer till ej hutlösa priser så skicka PM eller skriv i tråden. Batteri har jag nog nosat upp men varna/tipsa gärna. Har inte råd att punga 2 000:- för en snabbgas så antingen får det vänta eller bli en billigare/beggad.
Har kikat på motogadget-mätare men även de känns som en onödigt dyr kostnad

teaser:
- Risla-blå
- Frän hoj
- Högt ljud
- Oljekylaren ska monteras

Ride on!
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
en liten update.
är medlem i verkstadsföreningen och även i skolans formula student-förening ELiTH Racing. Hojen felsöktes under jul"lovet" och vi kom fram till att det martek 440-system som satt på var dött. Bytte tillbaka till original och då började det hända grejer. nya spolar ska beställas och efter det är förhoppningsvis motorn vid liv igen.
Kommer att ta ner hojen till linköping under våren för att fixa och trixa med fästen osv. sen till sommarn hade jag tänkt fokusera på finjobb.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
det nalkas säsong

slänger upp ytterliggare en update så inte folk tror att hojen återigen får dö.
vad jag förstått det ligger spolarna hemma. åker hem den 20e mars och stannar över påsk. efter det kommer hojen med ner till Linköping.
Under tiden har jag hunnit fila på min gameplan, gjort lite research osv så när hojen står här nere är det all game.

Känns som att detta är helt möjligt gällande ekonomi och kompetens. Oerhört potent hoj och ska jag vara ärlig så är bilden i mitt huvud bra mycket bättre än det mesta man ser.

Plan:

-Hojen kommer att tas till M-verkstan, där ska jag svetsa på fästöron till elektronikplattan. här kommer alla obegripliga relän, regulatorer, säkring och all sånt tjafs sitta. Fick inspiration av M-tins CB-bygge(om jag minns rätt).

-Cutsen kommer utvärderas och beslutas om skrotning och nytillverkning eller om jag kan rädda denna. Ska en ny tillverkas blir det förmodligen vattenjetat eller fräst(har 5-axlig fräs på skolan, är nog mer en bullfråga)

-Belysning bak är prio. sedan kommer fronten ses över och mätare installeras. vill helst köra analoga men det kommer förmodligen bli digitalt då jag vill få det slimmat.

-Kopplingar och åter kopplingar kommer fixas då det är katastrofklass just nu.

-Lack? kanske detta år, kanske nästa, en ekonomisk fråga. Planen är klar och skissad iaf.
Tills den är körduglig? 2 timmar. tills alla smågrejer är lösta? innan sommarn. när det ser riktigt jaw-dropping ut? hösten, 1 år? har haft fel tidigare men nu har jag lärt mig det jag behövt och det är endast produktionsarbete framför mig nu.

här kommer en bänkfilm sen juli.

https://www.youtube.com/watch?v=3bBXatFtRmA&feature=youtu.be

Vad jag pillat med hela vintern för att inte bli tokig? matte räknas absolut inte.
detta bl.a

 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Vad är det för mätare?

acewell 2803, ytterst behändig sak, dyr som fan. hade sista shakedown innan besiktning idag. funkade fint fram tills dess att jag var ett åkande moln av litiumångor. luktar äckligt.


FYI:
Kuts-pluggarna är klara för behandling och hojen sattes ihop för att besiktas. Eftersom jag har jobbat skift i sommar åkte jag på att köpa bil så nu får besiktning vänta tills lönen har kommit.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top