Kawasaki Z750 '83 - Café stukas

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Köpte mig en gammal Kawa förra veckan som skall stukas om. Tanken är att det skall bli något åt café/brat hållet.
Hoppas att kunna få lite tips och trix i denna byggtråden. Har redan lite saker som jag funderar på...

Någon som har tips på vad man kan använda för att bygga själva botten i sadeln? Just nu är jag inne på att försöka hitta något annat än en alu-plåt. Syftet med det är att jag vill kunna fästa konstläder relativt lätt i materialet...

Självklart kommer lite bilder.

Vid inköp
kawa.jpg

Börjat rensa lite
IMG_0141[1].jpg


IMG_0142[1].jpg

Lite halvtaskig lack så att säga...
 

Bifogat

  • IMG_0139[1].jpg
    IMG_0139[1].jpg
    238.9 KB · Visningar: 199

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Det går ju att limma på alu, annärs ta glasfiber eller trä
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vet ej riktigt hur du tänkt att din sadelbotten ska se ut, men jag "gjöt" en på ramen med byggskum, som är enkelt, lätt i vikt, samt lätt att forma. :)

IMG_1967.jpg
 
Last edited:

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Ja det ser ju inte så dumt ut. Själv har jag funderat på att nyttja en skärbräda (alt. tjockare plast) som går att forma med en varmluftspistol. Känns som att det borde kunna funka...

Tanken är att det skall bli en "Bratstyle" sadel. Så det kanske inte behöver formas så mycket.
bratstyleR0029583.jpg
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Var en vända till garaget idag. Fick lite saker gjort i alla fall.
Bort med tanken och börja slipa
IMG_0161.jpg
Är ett par timmar kvar innan slipningen är klart.
IMG_0160.jpg
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Nej, det är inte det... Är aldrig i kontakt med stödet och har dessutom testat att fälla ner stödet med växel i utan att hojen dör.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nej, det är inte det... Är aldrig i kontakt med stödet och har dessutom testat att fälla ner stödet med växel i utan att hojen dör.

Skulle väl kunna vara det ändå, men att någon tidigare ägare har kopplat ur den. Har en -82a själv och så var det gjort på min.

Håller som sagt på med en liknande modell själv, så det ska bli kul att se hur du får till det. Angående sadelbotten så tänkte jag köra på plåtbotten som jag sedan fäster lädret på med kontaktlim. Borde funka.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953

Jo det är kontakten till sidostödet, det ska sitta en fjäder kopplat till stödet från dragkontakten innanför plåten.
Angående bottenplattan så väljer jag en aluplåt som jag ska skruva underifrån i ramen, och cutsen ELLER brattsadeln kommer gjutas direkt på ramen med hjälp av byggskum och glasfiber.
Finns massor av trådar med tips från amatörproffsens här inne, jag rekommenderar att lägga några timmar på att söka på nätet. Själv söker jag ideer till mitt bygge minst 1 timme per dag i snitt.
Gillar att man bygger kawa räcers :D:tummenupp:yoparty
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Ja, det förklarar ju saken jånas... Då får jag ta tillbaka mitt utlåtande om att det inte skulle kunna vara till stödet. Din förklaring låter ju väldigt rimlig.

Ja det lutar åt att det blir en alu-plåt som får utgör grunden i sadeln. Nej nu skall jag ner till garaget och slipa ett tag. Är ju riktigt bra väder här så blir la bara någon timme i garaget, så att temperaturen kommer upp lite. Sedan blir det nog till att rasta Duccen en vända.
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Plåt som du klipper till själv är kanon att jobba med, sen klistrar du på skumplast av lite hårdare variant och formar den som du vill ha den med en filékniv och lite 5-56 för friktionens skull. Om du går till länken nedan och scrollar igenom deras blogg finns det lite bra inspirationsbilder för sadelbygge. För att klä sadeln rekommenderar jag varmt att gå till en sadelmakare. Kostar ett par tusen, men blir i regel jävligt bra.

Inspiration
http://www.caferacerdreams.com.es/

Sadelmakare
http://www.onestopshop.nu/
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Tack för tipset ewan! Riktigt bra sidor! Funderar på att nyttja två lager med liggunderlag av cellplast som stoppning till sadeln. vet inte om det är optimalt, men det var en tanke som slog mig...

Har varit i garaget ett litet tag idag. (Sög för mycket i hoj-tarmen, blev 15mil på duccen istället :yoparty ) Blev lite slipat på tanken i alla fall. Fattar inte vad tidigare ägaren har gjort med lacken. Vissa partier på tanken är nästan omöjliga att få rent. När man slipar lacken är det som om det ligger ett lager klister på lacken. Istället för att bli till "damm" så blir det som "klisterkorvar". tog mig 2,5 timme att få rent översta delen av tanken.
Någon som har varit med om något liknande och har förlag på vad man skulle kunna göra för att det inte skall ta en vecka att slipa resterande del av tanken?

Så här blir lacken... Tar otroligt lång tid att slipa bort, trotts att jag kör med 80-papper!
IMG_0156.jpg
Alltid gött att se resultat.
Igår Idag
IMG_0158.jpgIMG_0163.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Som jag skrev i ditt PM...tror funktionen för brytaren aktiveras först när du försöker köra iväg med stödet nere. Man ska få typ "kärringstop" i detta läget.

Bra start på bygget...rocka på :rock
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Grovrengörare, en sån trissa man sätter i borrmaskinen. Tanken kommer bli plåtren på nolltid :)
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Sadelstoppning - jag köpte en variant som består av en massa småbitar som är sammanfogade, ser ut lite som någon slags mosaik. Lagom hårt men ändå stötupptagande så att säga.
Lack - har haft samma problem, körde med t-sprit och slipa om vartannat, gick rätt fort att få bort det.
Annars är ju bromsvätska en jävel på att lösa upp lack :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Sadelstoppning - jag köpte en variant som består av en massa småbitar som är sammanfogade, ser ut lite som någon slags mosaik. Lagom hårt men ändå stötupptagande så att säga.
Lack - har haft samma problem, körde med t-sprit och slipa om vartannat, gick rätt fort att få bort det.
Annars är ju bromsvätska en jävel på att lösa upp lack :)

Biltema har förgborttagningsmedel, skall funka utmärkt enl en annan tråd :tummenupp
 

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Hjo
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
ewan: åter igen tack för tipset!
Blev till att svänga in på Temat och köpte en flaska DOT4. Sedan vart det bromsvätska och svinto. Jagade av det som var kvar på en bråkdel av vad det har tagit att slipa övriga delen på tanken. :yoparty

Nu blir det till att gå på med 120-papper och slutligen en vända med 240. Därefter borde det la kunna vara dags att börja fundera på färgval...
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Gött att det "löste" sig :)
Svart och guld är ju svårslaget på caferacers, annars är jag personligen svag för gammelvit och kopparbrunt i kombination - med lite guld detaljer. Kolla på crd-sidan, de har lyckats väldigt bra med sina hojar i de flesta avseenden tycker jag. Ska bli kul att se utvecklingen!
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Gött att det "löste" sig :)
Svart och guld är ju svårslaget på caferacers, annars är jag personligen svag för gammelvit och kopparbrunt i kombination - med lite guld detaljer. Kolla på crd-sidan, de har lyckats väldigt bra med sina hojar i de flesta avseenden tycker jag. Ska bli kul att se utvecklingen!

Vad är CRD-sidan för något ????
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top