Ny & lätt äventyrshoj med enstånka, CCM GP450

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det är roligt att se att iaf en tillverkare har förstått att det gäller att hålla vikten nere. Som jag fattat det är den en licenstillverkad och nedtrimmad BMW-motor vilket gör att jag inte är särskilt oroad för tillförlitligheten. Hade den varit byggd i England skulle det varit annorlunda...

Vad kommer det svenska priset att landa på?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Den motorn slog inte så bra i BMW chassi men Husqvarna 449 verkar ha fungerat bra om det är samma motor vi pratar om med framdrevet integrerat med svinaxeln.
 

Matteus76

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Hörde att priset kommer att hamna runt 104000Sek.
Kommer att visas upp på Mcmässan i Sthlm i början på nästa år.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Läste någonstans (men måste detta fått bekräftat från fabriken igen!) att CCM kommer att erbjuder snabbt leverans worldwide av ett utbytesmotor till väligt låg pris, om detta behövs.
Om CCM har tänkt på den biten och satsar på snabba leveranser worldwide så är detta ett starkt skäl till att välja deras hoj!

(OT: Jag tourar med varken "BMW R1200GS LC eller en KTM 1190 Aventure R", utan små, enkla, asiatiska hojar som halva världen rullar på)
 

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Norr om Stockholm
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Priset av 104500SEK är tyvärr bara i grundutförande, utan några extras, men då måste man kommer ihåg att man få ett högkvalitativ motorcykel som byggs i manufakur. Samtidigt kommer alla serviceärende lösas mycket snabbt och enkelt, för det är korta vägar mellan NCCR och CCM. Listan för extras är lika långt some touratechs lista för t ex BMW R1200GS! Exemplevis fins två upgrades för bakdämparen, en med mekanisk inställning av förspänninen, plus en elektronisk varian. En 10cm lägre variant kan beställas direkt från fabriken. Justerbart framruta, elupvärmda handtag, extra ljus och två olika baggagesystem (typ och aluminium), centralstöd, mm finns att välja. Hojen blir då ganska "dyrt" för en 450, men att köpa någon annat nytt hoj och sedan utruster den för storresan blir inte heller billigare, och då få du en motor med korta, timmersbaserade serviceintervaller. Jag kommer att besöker fabriken i England nästa vecka fredag för provkörning och efter detta kan jag berätta mer. Min egen hoj är redan beställt och det är den som kommer att visas på MC mässan i Januari! Under våren planera vi flera provkörnings-events: nära Delsbo, nära Stockholm och antagligen någonstans i södra / västra Sverige. Hoppas nu på en snöfattig vinter!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tycker att priset är rätt så vettigt för en hoj av den kalibern. Ändå en ovanlig hoj.
Är det bara NCCR som ska sälja den i Sve eller finns det fler ÅF?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skönt när tillverkare fattar att en touringhoj behöver vara lätt! Finns dock en nackdel med att toura på en one-of-a-kind hoj, reparation & få tag i delar. Synnerligen utanför västvärlden..

Eftersom den inte är tillverkad långt hemifrån kommer du ha bättre tillförlitlighet! :fakta

Men ska du till Mongoliet är det bättre om den är tillverkad långt hemifrån, som Mongoliet! :fakta
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har i så fall mer hopp att CCM och NCCR kan hjälpa mig med snabbt leverans av någon del jämfört med ett storbolag som t ex KTM, där den enstaka kunden spelar ingen roll alls för årets affärsrapport. Och om man i värsta fall måste vänta en vecka är det väl ingen stor katastrof under en RTW trip som ta ett år?
Personligen har jag haft väldigt bra bemötande av Ktm sverige (general agenten) och dom hjälpte mig när jag hade problem med mitt 1190 köp samt dom bidrog med en sorts kompensation. Jag skulle säga att general agenten bryr sig ganska mycket, men att enstaka handlare inte är något att hänga i granen.

Vi alla har ju olika erfarenheter dock, men ville bara påpeka att jag haft en bra upplevelse med dom:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tycker denna hojen verkar riktigt ball, men jag förstår inte riktigt hur den ska konkurrera med dom andra hojarna i denna klassen.

Yamahan 660 är ju en fin cykel som är lite mer bekväm än dom andra. Tyngre helt klart, men priset är ju bra och den är väl ganska tålig. En ny ligger ju på ca 80 tkr.

Ktm 690 är ju en kanon hoj. Sjukt skön motor och väldigt sportig. Jag har bara kört smc:n, men det e ju nästan samma hoj. Denna är ju mer sportig och mycket lättare än yamahan. 150kg hoj är inte så farligt tycker jag. Denna ligger ju på 84 tkr.

Det pratades väl om 8000 pund i tråden tror jag och då snackar vi la 100 000kr i sverige med alla extra avgifter vi har. Så jag förstår inte riktigt hur dom ska kunna plocka kunder när dom är dyrare och med en helt nytt märke. Jag tycker hojen verkar ball, men priset känns som ett problem.

Smc:n e ju 20kg tyngre, men 20kg e ju ganska lite. Jämfört med yamahan så fattar jag att vikten spelar roll, men den väger ju nästan 100kg mer:p

Om du ska köra jorden runt, så spelar ju vikten inte så jätte stor roll. Då vill man ju ha en rejäl maskin man kan lita på. Vill du leva jäkel i skogen så är ju en vanlig 450 cross/enduro bästa alternativet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker denna hojen verkar riktigt ball, men jag förstår inte riktigt hur den ska konkurrera med dom andra hojarna i denna klassen.

Jag tror inte vi är riktigt överens om vilken klass den skall konkurrera i. Jag tror att kundkretsen är folk som annars hade köpt sig en KTM 450/500 och kittat den med större tank, RB torn osv. Eller alla de som väntade på den 690 Adventure som aldrig kom Kort sagt en cykel för rallyamatören som åker grusväg på helgen hemma i Sverige och vill ha en kompetent cykel för äventyrsrundorna och rally. CCM minus lite gatskräp väger ungefär som min Husaberg 570 med ökenkit och det är ganska mycket trevligare än KTM 690 när det börjar bli stökigt.

Skall man jämföra priset så känns det mer rättvist att jämföra mot en KTM 500 där man adderat tank och navigationstorn och då är man snabbt norr om 100kkr...

2014-10-20 15.35.51.jpg
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tror inte vi är riktigt överens om vilken klass den skall konkurrera i. Jag tror att kundkretsen är folk som annars hade köpt sig en KTM 450/500 och kittat den med större tank, RB torn osv. Eller alla de som väntade på den 690 Adventure som aldrig kom Kort sagt en cykel för rallyamatören som åker grusväg på helgen hemma i Sverige och vill ha en kompetent cykel för äventyrsrundorna och rally. CCM minus lite gatskräp väger ungefär som min Husaberg 570 med ökenkit och det är ganska mycket trevligare än KTM 690 när det börjar bli stökigt.

Skall man jämföra priset så känns det mer rättvist att jämföra mot en KTM 500 där man adderat tank och navigationstorn och då är man snabbt norr om 100kkr...

Du har ju en ganska bra poäng med att jag nog fatta lite fel vad Ccm ska konkurrera med. Då förstår jag lite bättre hur läget ligger till. Men känns inte det som en ganska liten kundkrets? (Nu gissa jag ju bara, men det är känslan man får)

Jag tycker ändå priset känns som ett problem, för vad är det som gör den bättre än en ktm 450/500 som du säger? Jag vet inte riktigt vad dom extra sakerna kostar som du sa, men hur mycket över 100k snackar vi ca?

När jag skrev första inlägget så hade jag lite svårt att förstå att man som ny tillverkare lägger sig i en så hög prislapp jämfört med konkurrenterna. Men nu förstår jag ju lite mer hur dom tänkt om vilka dom ska sälja till.

Bmw motorn är nog slitstark och bra, men känns som det måste fattas lite effekt jämfört med ktm:n dock. Men ska man iväg på en liten tripp så är väl en bmw motor att föredra.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Intressant läsning i den här sammanhang, när det gäller vikt.
http://www.sibirskyextreme.com/2013/08/bike-selection-101/

Nåt att läsa för McQueen :)

Edit: Denna artikel var det bästa jag läst när det kommer till mc-köptips. Äntligen någon som fullständigt krossar de vanliga myterna som härjar i mc-kollektivet:

"There is a dual illusion perpetuated by the industry, including magazines, that (1) experienced riders ride big adventure bikes and (2) riding a bigger adventure bike makes you more of a man.

The reality counterpunch to the first of those illusions is not surprisingly, exactly the opposite of the illusion."
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Nåt att läsa för McQueen :)
Texten handlar inte om det som du skrev och som jag vände mig emot:

Skönt när tillverkare fattar att en touringhoj behöver vara lätt!

Touringhojar skulle kunna vara lättare, men väsentligt lättare touringhojar är ju inget som har efterfrågats av marknaden. Det är för övrigt fel (som det står i texten) att tillverkarna inte gör något för att sänka vikten.

2004 års BMW K 1200 LT: 387 kg fulltankad
2012 års BMW K 1600 GT: 348 kg fulltankad

Det motsvarar en viktminskning på 20 kg i sportsegementet.
 

moddlaren

Guest
Det är därför jag föredrar äldre hojar som yamaha xt o 600TT den första 600TT väger 124kg och har 45 hp o går utan problem att få ned 8-10 kg från original vikt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Intressant läsning i den här sammanhang, när det gäller vikt. Missa inte del 2 och 3 där det också handlar om förgasare mot insprutning.

http://www.sibirskyextreme.com/2013/08/bike-selection-101/

Inte att jag har planer att köra offroda genom Sibirien, men mindre vikt är väl alldrig fel!

Nåt att läsa för McQueen :)


Jag läste en del av den länkade texten, men har inte läst klart ännu.
Jag vet inte vad Pledians och McQueen har för dispyt.
De hojar han nämner i sitt inläg, som exempelvis BMW K 1600 GT, är ju knappast några enduro hojar och inte offroad eller äventyrshojar heller. Det är ju rena touringmaskiner.


Men...

Har vikten betydelse ?

Det beror på situation.
Låg vikt är aldrig en nackdel i sig själv. Däremot så är det inte alltid så viktigt (no pun intended).

När man ska knuffa/flytta en motorcykel manuellt är vikten av stor betydelse. Men normalt gör man det bara någon meter vid parkering.
När man ska krypköra har det ganska stor betydelse. Men bortsett från träning inför körkort så gör man det normalt väldigt lite.
Jag antar att det har stor betydelse om man ska stunta. Men det är inget jag hållit på med.


Vid normal gatkörning på asfalterade vägar i 40+ hastigheter behöver inte en ~ 250kg hoj kännas så klumpig om den är välbalanserad.
För de flesta så är detta största delen av sitt mc användande.


Däremot om vi kommer till offroad och då inte bättre grusvägar, utan när det börjar bli lite jobbigare terräng. Då är vikten av stor betydelse!

Samtidigt så är inte en ren enduro (finns gatlegala) eller trial hoj med täta service intervaller, små bensintankar, dålig komfort och näst intill obefintliga packningsmöjligheter så bra som jorden-runt-hoj heller.
Det svåra är att hitta den bästa kompromissen. Vilket naturligtvis kan vara olika för olika förare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top