Vurpat på provturen och hojen hade ingen försäkring?!

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Det här var det som hände, såg att en lokal småhandlare(han har lite bilar och några hojar) hade fått in en hoj som jag var intresserad av att testa, en yamaha xv 1900, så jag åker dit och snackar lite och han släpper iväg mig på en vända. Vanligtvis så brukar man ju få skriva på ett papper där man åtar sig att betala självrisken som brukar vara rätt så hög typ 10000, men jag skrev aldrig på nått papper, lämnade en kopia på körkortet bara och for iväg. Det gick lite väl bra och jag missade lite sand som låg kvar före en T-korsning, låste framhjulet och gick ner på höger sida i relativt låg fart. Men det blev naturligtvis en del skador, ruta, handbroms osv. Så bara att åka tillbaks till handlaren med svansen mellan benen, han var schysst och undrade mest hur det hade gått för mig, menade att dom andra grejerna löser vi ju. Han skulle ta kontakt med ägaren och sen kontakta mig. Det gick en vecka utan att jag hörde nånting, sen ringde jag och han sa att han fortfarande inte lyckats få tag i gubben....sen gick några veckor till, så idag ringde jag igen och då sa han samma sak igen, fick inte tag i gubben som var ägare, man blir ju liksom orolig av att ha en sån här sak hängande över sig så då tänkte jag att jag skulle försöka få kontakt med ägaren själv, annars kunde ju han hamna i en situation där tiden bara går och hojen går ju inte att sälja eftersom den inte är reparerad, så när jag går in på transportstyrelsen ser jag att hojen varit avställd under den tiden som jag provkört den. Då återstår alltså frågan, vad gäller rent juridiskt, jag tvivlar på att handlaren har nån slags försäkring som gäller eftersom han verkade tro att det skulle gå på ägarens försäkring när vi talades vid precis efter olyckan. Eftersom det var en handlare så hade inte jag en tanke på att jag behövde bry mig i om hojen hade försäkring eller inte, så om hojen nu inte hade försäkring vem är det som är skyldig att betala kalaset egentligen?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du behöver inte sporthoj.com, du behöver en advokat...

Avvakta och se om någon kommer kräva dig på någon form av ersättning och ta det därifrån. Men säg och gör så lite som möjligt innan du fått bra rådgivning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte du behöver oroa dig. Har du inte undertecknat några papper har du ryggen fri. Låt handlaren sköta allt med ägaren. Hojen var under handlarens ansvar. Frågan vem som ska stå för reparationskostnaderna är en fråga för handlaren, ägaren och deras respektive försäkringsbolag.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Utan att vara direkt insatt i detta, men som kund hade jag förväntat mig följande.
Företaget helförsäkrar sina hojar. De kan inte använda sig av den privata ägarens försäkring för det är omöjligt att veta dess villkor, de kanske säger att man inte får låna ut.

När jag provkör något är jag mentalt förberedd för att betala en saftig självrisk. < 10 000k för bilar och MC, mer om det är en supersport hoj.

Hur vidare företaget hanterar situationen kommer att avgöra hur intresserad jag är att fortsätta ha en relation med dom. Exempelvis jäklas dom med mig kan du glömma mig som kund. Stryker dom det hela så skall det mycket till att jag inte köper min nästa mc/bil hos dom. Good will och en bra relation lönar sig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stryker dom det hela så skall det mycket till att jag inte köper min nästa mc/bil hos dom. Good will och en bra relation lönar sig.
Fast, då förutsätter det ju att dom alltid har just det fordon du vill ha till ungefär bästa priset. Att alltid bjuda alla kunder på allt i goodwill-syfte sänker vilken firma som helst, i synnerhet när vi börjar snacka kraschade fordon och självrisker.

Som Psxcare skrev, TS, skaffa en advokat! Eller ta en diskussion med en om inte annat. Du är ju som förare skyldig att kontrollera att fordonet du framför är påställt, besiktat och försäkrat, men jag håller med om att en handlare inte borde låna ut avställda fordon!

När jag köpte hoj senast så berättade säljaren att hon hade pratat med sitt bolag så att folk skulle kunna provköra hojen under försäkringen, för i normalfallet fick bara hon och hennes man köra hojen pga försäkringsvillkoren. Det kändes rätt trevligt faktiskt :tummenupp
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Fast, då förutsätter det ju att dom alltid har just det fordon du vill ha till ungefär bästa priset. Att alltid bjuda alla kunder på allt i goodwill-syfte sänker vilken firma som helst, i synnerhet när vi börjar snacka kraschade fordon och självrisker.
Självfallet, för mig har dock nytt varit aktuellt vilket det alltid finns, och priset brukar redan vara avstämt att vara bra. Provkörning gör jag efter jag har tagit beslutet att jag är intresserad.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Personligen hade jag betalat det själv ifall någon till slut påpekar att ingen försäkring täcker det.
Varför ska jag låta någon annan stå för skit jag själv har gjort?
Alternativt splitta kostnaden med bolaget som lät mig provköra utan försäkring. Dock så hade du varit skyldig att betala någon summa försäkring eller inte. Man kan inte provköra en hoj..vurpa..o sedan lämna tillbaka skiten o vägra betala något! Skulle vara förbannat grisigt
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Handlare har väl någon form av interim-försäkring som visas genom en grön reg-skylt som egenligen ska fästas på fordonet?
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Personligen hade jag betalat det själv ifall någon till slut påpekar att ingen försäkring täcker det.
Varför ska jag låta någon annan stå för skit jag själv har gjort?
Alternativt splitta kostnaden med bolaget som lät mig provköra utan försäkring. Dock så hade du varit skyldig att betala någon summa försäkring eller inte. Man kan inte provköra en hoj..vurpa..o sedan lämna tillbaka skiten o vägra betala något! Skulle vara förbannat grisigt
Lek med tanken att du provkör en ett år begagnad supersport hoj som har gått några hundra mil och marknadsvärdet är 100 000+. Du provkör denna och det går illa.

Jag hade då förväntat mig att en seriös handlare har en riktig heltäckande försäkring. Visst självrisken lär vara svindry < 25 000. Men aldrig i livet att de kan förvänta sig att jag skall betala 100 000+. Då borde de tamefan nämnt det och jag hade då valt att inte provköra.

Detta fick mig att tänka på sen sak, Incredible vad var marknadsvärdet på hojen? och vad skulle du uppskatta skadekostnaden till?
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Jag kan absolut tänka mig att betala för det jag har ställt till även om det visar sig att jag inte har nån juridisk skyldighet att göra så, men känns ju så också att när man tar ut en hoj på provkörning ifrån en handlare så förväntar man sig att det ska vara helförsäkrat, därför så känns det som att ska jag betala detta så bör det vara inom rimliga gränser, visar det sig att det är handlarens ansvar så förväntar jag mig att han berättar det för mig, och jag tycker inte det är rimligt att jag ska betala nått mer än vad en saftig självrisk skulle innebära....hur många frågar en handlare om han har helförsäkring på hojen innan dom åker ut på en provtur?
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Lek med tanken att du provkör en ett år begagnad supersport hoj som har gått några hundra mil och marknadsvärdet är 100 000+. Du provkör denna och det går illa.

Jag hade då förväntat mig att en seriös handlare har en riktig heltäckande försäkring. Visst självrisken lär vara svindry < 25 000. Men aldrig i livet att de kan förvänta sig att jag skall betala 100 000+. Då borde de tamefan nämnt det och jag hade då valt att inte provköra.

Detta fick mig att tänka på sen sak, Incredible vad var marknadsvärdet på hojen? och vad skulle du uppskatta skadekostnaden till?

Dom vill sälja den för 90, svårt att säga vad skadorna kan gå på sånt där kan ju rinna iväg, men tror inte det borde bli mer än 20 i alla fall....
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Asså om ett företag försöker sälja en hoj och medvilligt låter en köpare provköra den, när de vet om att den är oförsäkrad, får de ju ta den smällen.. ?! Givetvis ska du inte betala för att ägaren inte är intelligent nog att försäkra sin hoj.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag kan bara tipsa om att SMC har 15 minuters gratis rådgivning av advokat, om man är medlem.

"SMC-medlemmar får 15 minuters gratis rådgivning. Innan den tiden är slut ska ombudet kunna säga om det finns något att göra, vad det kommer att kosta, om någon försäkring täcker detta eller om rättshjälp utgår. Advokaterna debiterar därefter SMC-medlemmar enligt gällande rättshjälpstaxa."

http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Juridisk_radgivning/
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Vilken handlare var det?
PM:a om du inte vill säga det här öppet på tråden, Det gynnar oss andra som kanske någon dag åker dit för att provköra en hoj. Man kan aldrig få för mycket information.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Låter vettigt...ta reda på vad en självrisk med helförs. hade kostat på en sådan hoj så har du ditt tak.
Bolaget som lät dig provköra får ta resten.


Jag kan absolut tänka mig att betala för det jag har ställt till även om det visar sig att jag inte har nån juridisk skyldighet att göra så, men känns ju så också att när man tar ut en hoj på provkörning ifrån en handlare så förväntar man sig att det ska vara helförsäkrat, därför så känns det som att ska jag betala detta så bör det vara inom rimliga gränser, visar det sig att det är handlarens ansvar så förväntar jag mig att han berättar det för mig, och jag tycker inte det är rimligt att jag ska betala nått mer än vad en saftig självrisk skulle innebära....hur många frågar en handlare om han har helförsäkring på hojen innan dom åker ut på en provtur?
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Vilken handlare var det?
PM:a om du inte vill säga det här öppet på tråden, Det gynnar oss andra som kanske någon dag åker dit för att provköra en hoj. Man kan aldrig få för mycket information.
Tycker vi borde vänta innan vi har en klar bild över situationen och hur de hanterar den innan vi börjar nämna namn. Först då kan vi risa eller rosa.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Låter vettigt...ta reda på vad en självrisk med helförs. hade kostat på en sådan hoj så har du ditt tak.
Bolaget som lät dig provköra får ta resten.
Handlarnas avtal är inte alltid samma som privatpersoner, så kan vara svårt att kolla. Men jag gillar dina tankar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Som Psxcare skrev, TS, skaffa en advokat! Eller ta en diskussion med en om inte annat. Du är ju som förare skyldig att kontrollera att fordonet du framför är påställt, besiktat och försäkrat, men jag håller med om att en handlare inte borde låna ut avställda fordon!

Påställt i all ära men är den inte helfärsäkrad hjälper det ju inte i ett sådant här fall och då måste man ju ringa till försäkringsbolaget och kolla. Är du helt säker på att man inte handlar i god tro när man provkör ett fordon hos en handlare, dvs man kan förutsätta att det är lämpligt för att framföras i trafik (besiktigat, skattat) och har försäkring på fordonet om de inte säger annat?

Det kan ju vara bra att veta eftersom det är väl olagligt och straffbart att köra ett fordon som är avställt, dvs. om Polisen får veta det så blir det mer bråk, inte bara om ersättningen för skadorna?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top