Akut hjälp med luftning av bakbroms

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Håller på att byta vätska men får aldrig upp något tryck och det kommer luft överallt. Som om att det drar in tjuvluft från någon annanstans än nippel.

Vad göra???
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Använd en spruta för att suga eller trycka bromsvätskan genom nippeln, sök lite så hittar du nog ett par dussin lufta-bromsar trådar.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Kan ta sin tid ibland om man haft en helt tomt system. Bara att fortsätta antar att du vet hur man gör(utgår från att du gjort det tidigare) , om inte fråga någon med erfarenhet och utför luftningen på ett korrekt sätt.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Den drar tjuvluft. När jag stängde av radion om pumpa kunde man höra att det pös och surpla från huvudcylindern.
Tog loss skiten och hela armen som skjuter membranet är total rostat och har gnagt i packningarna.
Suck skulle ha renoverat både fram och bak när jag ändå höll på.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
har nu tagit isär skiten och det går 2 hål från där själva behållaren är ansluten som va i princip ihop geggade. men den verkar sluta tätt och allt annat såg fint ut???!!
Får montera igen och testa. Men jag är övertygad om att det är där den drar tjuvluft.
vad skulle det annars kunna vara?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
har nu tagit isär skiten och det går 2 hål från där själva behållaren är ansluten som va i princip ihop geggade. men den verkar sluta tätt och allt annat såg fint ut???!!
Får montera igen och testa. Men jag är övertygad om att det är där den drar tjuvluft.
vad skulle det annars kunna vara?

Bromssystemet arbetar under tryck så det kan inte dra tjuvluft.. Det som kan hända är att du har en luftficka någonstans.
Rengör och lufta ordentligt och återkom.
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Bromssystemet arbetar under tryck så det kan inte dra tjuvluft.. Det som kan hända är att du har en luftficka någonstans.
Rengör och lufta ordentligt och återkom.


??? om nippeln är öppen och man pumpar suger den ju luft från nippeln = "tjuvluft" typ

Vad kan det vara som pyser och sörplar från huvudcylindern då?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
??? om nippeln är öppen och man pumpar suger den ju luft från nippeln = "tjuvluft" typ

Vad kan det vara som pyser och sörplar från huvudcylindern då?

Om du håller lite tryck på handtaget medans du öppnar nippeln kan det inte komma in luft den vägen eftersom det ligger tryck i systemet.
Har du bubblor i koppen när du pumpar eller bromshandtaget känns svampigt så är det en luftficka någonstans. Har du otur så ligger den på ett ställe som är en "topp". De kan vara överjävliga att få bort eftersom när du pumpar så åker luftbubblan en liten bit, och sen när du tar nästa tag hinner bubblan åka tillbaka.
Om du har en läcka på systemet kommer det att sippra ut bromsvätska när du bromsar.

Jag köpte mig en sån här för att få snabbt flöde hela tiden, då hinner inte bubblorna sippra tillbaka http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Om du håller lite tryck på handtaget medans du öppnar nippeln kan det inte komma in luft den vägen eftersom det ligger tryck i systemet.
Har du bubblor i koppen när du pumpar eller bromshandtaget känns svampigt så är det en luftficka någonstans. Har du otur så ligger den på ett ställe som är en "topp". De kan vara överjävliga att få bort eftersom när du pumpar så åker luftbubblan en liten bit, och sen när du tar nästa tag hinner bubblan åka tillbaka.
Om du har en läcka på systemet kommer det att sippra ut bromsvätska när du bromsar.

Jag köpte mig en sån här för att få snabbt flöde hela tiden, då hinner inte bubblorna sippra tillbaka http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Jag vet hur man luftar systemet. Jag tror följande:
Det går två kanaler från anslutningen till bromsvätskebehållaren till själva cylinderna.
Utloppen i cylinder ligger på olika höjd. Själva mekaniken i cylinder består ju av en fjäder, en "gummihat" som sluter tätt, sen själva pinnen med gummipackninglängst ut.
OM nu den yttersta packningen in sluter tätt eller löper fritt kan det ju skapas hålrum för luft att ta sig in när man pumpar, blir ju undertryck allternativt övertryck om den är på väg upp eller ner. Tänker mig att det då kan smyga in luft via den nedre kanalen upp i systemet.

Låter det helt befängt?
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.

Ska hänga det förbannade oket i taket, högre kommer jag inte :p
Men jag fattar inte vad det är som sörplar vid cylindern.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
TJOHEJ då va alla problem lösta (vad jag upptäckt än så länge)
Blev mega rengöring och smörjning som gjorde susen. Gamla vätskan hade legat och geggat ihop hela systemet i 10+ år, så bromsrenovering var enda alternativet :)

klar för besiktning, får se vad jag får för nedslag :tungan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tar en en gammal tråd, för där fanns ju bra tips. Trots att man läser om detta ämne, så fattar jag fortfarande inte hur det kan komma luftbubblor efter en timmes pumpande, även om det samlas luftbubblor när man byter bromsslang såklart så kommer det ju luft ur slangen på oknippeln tillsammans med vätskan, och d en måste ju ta slut? För ingen ny luft kommer in i ett slutet system!!

Jag håller på med en bakbroms, får väl bli en kanyl modell större snart:gnissla
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan ju alltid prova att montera av bromsoket, lägga en kloss mellan kolvarna och se till att nippeln är högsta punkten i bakre bromsledningar, lättare för luft att hitta ut då. Annars kan du ge dig ut och köra några mil eller låta hojen stå två-tre dagar så luften får tid på sig att hitta ut. Kan vara att slangen på nippeln bak inte håller tätt vilken ger konstanta luftbubblor, dessa letar sig inte in i systemet men vakuumet blir sämre vilket gör det svårare att pumpa ut ev. luftficka.
Satt och pumpade 2,5h en gång efter heltömning. Gav upp och återvände till garaget efter 7 dagar, pumpade och luftade 2ggr sedan var bromsen stum.

Läcker det inte bromsvätska någonstans så är systemet tätt. Jag tror på det jag skrev ovan, prova sätt en liten slangklämma runt slangen du har på nippeln för att se till att den håller tätt.

Komplement till detta inlägg , se till att oket ligger nedåt så man har rak slang/rör och ingen böj på väg upp igen en liten liten bit (ett s som det kan fastna bubblor i) också - små böjar vid även framok har gett dessa problem åt många beroende på vilket håll styret legat åt:crash

Blir mycket skitjobb om man inte tittar på detaljer:tummenupp.

Följer man detta regler är det inga problem att fylla ett bromsok från koppen.

Alltså bromsokenasluftpunkter högt upp i oket och rakt fall utan att slanegn korvar sig och gör nått som liknar vattenlås som det kan fastna luftbubblor i
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast hur kan det fortsätta komma luft ur ett slutet system? Oavsett luftfickor och slangböjar. Luften i fickorna måste ju ta slut någongång?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast hur kan det fortsätta komma luft ur ett slutet system? Oavsett luftfickor och slangböjar. Luften i fickorna måste ju ta slut någongång?

Ja det kan man fråga sig.

För egen del valde jag vid service på frambromsarna att ta loss vänster bromsok som matades av en slang över framhjulet från det högra bromsoket (fin luftficka i den slangen !) och hänga det vänstra bromsoket under höger styre.
Och från nippeln på det vänstra bromsoket en plastslang upp mot taket och sedan ner till golvet till en hink.
Så det var rak strömning av bromsvätska uppåt från höger bromsok till vänster bromsok och vidare från vänster bromsok rakt uppåt i "luftningslangen" från nippeln.
Trots det här arragemanget så var det ett evigt pumpande innan det slutade komma små luftbubblor ur nippeln på det vänstra bromsoket , det högsta, hängande under höger styre.
Tror jag hällde i nära en halv liter bromsvätska i den lilla bromsbehållaren.
I omgångar så klart.
Innan jag fått ut all luften.
Och inga problem med luft i den frambromsen. Bromsade omkull mig nästa dag.
Tänk på att efter en sådan här manöver måste du kanske trycka på bromsen ett antal gånger innan bromsen tar. När bromsoket är monterat med bromsbeläggen på skivan.
Bäst göra innan du rullar iväg.
Så du slipper som jag när jag glömt det upptäcka noll broms när jag närmar mig ett rödljus.
Det grejade sig med en 4 eller 5 tryckningar innan bromsen tog.
Men i första ögonblicket fattade jag nada :confused:
och kände paniken komma....
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag måste haft tur i mitt liv, som aldrig haft problem med att lufta bromsar. Men nu är turen slut. Har dock bara pumpat igenom en knapp deciliter, så jag får sätta mig bekvämt och fortsätta pumpa:)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Håller med MiggeG, Biltemas spruta, trä på en transparant slang på sprutan och fyll på nedifrån oket har funkat ypperligt för mig. Man slipper allt j-a pumpa, öppna, stäng, pumpa, öppna, stäng...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Upptäckte att kopplingen på bromspumpen var otät, den läckte inte och lät inget, men sög ändå luft. Bytte till nya kopparbrickor och då tog det 15 sek att lufta klart. Skönt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top