Intercom - Cardo Scala Rider G9

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
Hej kära östgötar,

Står i köptankar för ett nytt intercom och tänkte kolla intresset för Cardo Scala Rider G9.

Har använt Cardo Scala Rider Q2 i några år och tycker det är en kanonprodukt!
Räckvidden är riktigt bra (ca 500 meter öppet, 100-200 kuperade områden) och ljudet både vid buddy-to-buddy och telefon fungerar super upp till 100-130km/h. Vid högre hastigheter tar vindbruset över..

Men det ger en helt annan frihet att kunna snacka lite när man är ute och glider, varna för hinder på vägen, kommande möten, pisspauser eller bara lite skitsnack om hur skön vägen är.

Hur som helst har G9 kommit sedan ett tag tillbaka och står nu i köptankar - dels för att det stödjer gruppsamtal upp till 4 personer samtidigt, eller alternativt grupp om 9 personer - där man kan kommunicera buddy-to-buddy med de andra 8, genom att kalla dennes namn. Längre räckvidd, längre batteritid, universal-laddare samt enklare funktion för parning av enheterna. (bump)
Finns även en "Grupp-signal / varning" som kan skickas till samtliga 8, exempelvis för hinder eller stopp eller annat. (Stödjer bla MP3, GPS anvisningar, Telefon, Radio och en massa annat, dock inte testat detta så mycket på den äldre modellen).

Se gärna mer här:


Ljudtest:

Cardo's hemsida:
http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-g9#overview

Svensk användarmanual:
http://www.cardosystems.com/user_files/Manuals/scala_G9/scalarider_G9_manual_sw.pdf

Bästa priset i Sverige är runt 4100:- för ett "duo-set" (två enheter)
och runt 2000:- för ett single-set. (Fråga mig inte varför - pratade med komplett och de hade inte en aning om varför single var billigare än duo - ingen skillnad).
Hos FC-Moto tyskland kostar ett duo-set ca 3250:- (1600 per enhet) eller single-set för 1900:-

Finns möjlighet att deala lite vid gruppköp (har kollat med komplett än så länge), så är mest nyfiken på om fler är intresserade?
 

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
Ja verkar så - nej jag har inte köpt ännu. Har ju Q2:eek:rna, men blir nog att beställa nu i början av Juni.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Jag och brorsan använder våra G9 flitigt, lätt att hantera och att koppla in fler användare när vi är ute och åker. Inget brus och då menar jag INGET, smidig installation och bra mick.

Bara å köp, lovar att du inte kommer bli besviken. Ingen ide att lägga pengar på ngt billigt skräp, testat och kommer inte göra igen.

5/5 får den av mig
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Är dessa från Garmin?

Vad är priset för en om du beställer 5 styck?
 
Last edited:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Köpte en G9 och körde med den i Norge. Funka riktigt bra! Kan bara rekommendera alla som funderar på att köpa att: KÖP FÖR FAN!!!:yoparty
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Även fast det här är en tråd om Scala, så skall jag ta tillfället i akt och rekommendera Sena SMH10R. Liten och kompakt, jäkligt händig, helt okej ljud, enkel att använda och billig i jämförelse med Scalan, det enda som är negativt är att man inte får tag i dem här i Svea...
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Om du inte har en Shoei, då finns det nya SHO-1 som är en g9:a fast för ett gäng Shoei-hjälmar.
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
Hur funkar Cardos intercom mellan olika versioner? Måste alla ha samma lika modell?
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Jag tror Cardos system är byggda för att kunna koppla ihop även olika versioner/modell.

Med detta sagt blir det nog ändå ett Sena SMH10-11 inom kort då det passar bättre för min plånbok och behov.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hur funkar Cardos intercom mellan olika versioner? Måste alla ha samma lika modell?

Nej, och Cardo pratar självklart även med SHO-1 samt även Schuberts src. Täcker in en hel del.. Vet inte hur det är med Sharks system dock.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Efter lite dribblande i kombination med rean på Lelles så blev det ett dubbelset Scala Rider Q3 trots allt. Har haft det hemma i kartong hela veckan, ska montera det på min C3:a och testa det imorgon.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top