Kawasaki Z400 -83 justering av luft/bensin flöde

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hej!

Har bytt ut min luftbox mot V&H filter öppna filter och även avgassystemet till ett 2-1 MAC.

Undrar därför om någon känner till något bra företag / bra privat person som kan tänka sig att ställa in och nåla om flödet?

Tomas
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Kort förklarat så ändrar man storleken på ett eller flera munstycken i förgasaren och höjer eller sänker nålen. För att få rätt bränsleblandning.

Googla bra i gasen. Han borde ha rätt delar du behöver. Sen behöver du en rullande landsväg och en tekniker som justerar allt med en lamdba sensor.
Eller någon som har ett bra öra och rumpdyno :hihi
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Nålen går inte att ändra på min Kawa z400 -82a. Den har bara ett läge. Finns inget clips. Den har gått ruskigt skumt sen jag köpte den. Stiften har varit kolsvarta och gått sönder i princip direkt. Testade dock skruva på en justeringsskruv idag på båda sidorna av förgasarna. Drog dom i botten och lät den puttra, tillslut dog den. Testade då att dra den något varv per skruv. Sen hoppade den igång. Tog så bort båda stiften och tog bort sotet. Körde igång igen och skruvade upp lite mer. Testkörde och den gick lite taskigt. Drog lite till, och tillslut gick den bra. Ställde även tomgången. Innan jag gjorde detta gick den ett tag på stiften för att sedan bränna dom. Något som alltid hände var att när jag gasade så dog motorcykeln när jag släppte gasen. Fick gasa till lite för att den skulle hålla tomgången. Nu håller den sig när jag släpper gasen. Ska inte hurra ännu. Ska testa lite mer imorgon och se så stiften håller sig. Men jag tror min mc drunknade i soppa med tanke på dom sotiga stiften.
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Okej, förutsatte att du hade modifierat något, inte att du skulle felsöka. Gör såhär; ta reda på modell på din/dina förgasare.
Hitta din verkstadsmanual där standard-inställningarna till föragasarna finns. Går inte hojen rent med rätt inställningar får du plocka isär dem och byta slitagedelar och göra rent. Förutsatt att hojen inte drar tjuvluft eller har problem med bränsle tillförsel från tanken.

Var sedan god och inte skruva på okända skuvar på din förgasare utan att kolla verkstadsmanualen :brinnerup

http://www.kz400.com/WorkshopManFrameset-5.html
 
Last edited:
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
En ordentlig rengöring skadar ju aldrig på en nyköpt hoj. Kan ju vara bra att kola vilka munstycken etc som sitter i. Man vet aldrig på en så gammal hoj. Jämför sedan med manualen. ställ in standard och kör. Är luftburk och blås original?
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
En ordentlig rengöring skadar ju aldrig på en nyköpt hoj. Kan ju vara bra att kola vilka munstycken etc som sitter i. Man vet aldrig på en så gammal hoj. Jämför sedan med manualen. ställ in standard och kör. Är luftburk och blås original?
Luftburken är original. Sitter filter rakt på fuggarna (inte öppna.)
Jag har rensat förgasarna grundligt tre gånger (felsökte alla gångerna.)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top