Roliga MC-vägar

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Hej.

Är ny här i JKPG-forumet :)

Tänkte att det skulle vara roligt att ha en tråd som bara handlar om roliga MC-vägar i trakterna runt Jönköping. Helst med något fik eller liknande som mål, förslag på roliga MC-turer helt enkelt. Vore även kanon om de som nyligen kört vägarna skriver vägstatus här i tråden så man vet om det är skador eller om det bara är att bränna på :)
Hittade ett gammalt inlägg av K-man som jag tänkte att vi börjar med, bra att ha med karta oxå!

Väl mött på vägarna :)

/Joel
 

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Här är trådens samlade förslag på roliga mc vägar:

Lekeryd-Haurida-Vireda-Örserum-Gränna
View attachment 361722

Sandseryd-Kråkebo-Bondstorp->Tranemo
View attachment 361723

Omdömen 2013:
I övrigt är Tranemosvängen bra om man hoppar över vägen mellan Månsarp och Bonstorp. Den är riktigt dålig.

Hela Sandserydsvägen är lappad med oljegrus men rullgruset är borta så den är farbar.
Kråkebovägen är punktlagad så groparna är nu knölar
Tranemovägen är också lappad. Rullgrus endast där vägkanten är påfylld och där de där fordonen som svänger utan att luta sig genat.
På det stora hela är Tranemovägen klart körbar ändå (130615)

Lite dålig asfalt men tog Bondstorp/Månsarp hem och det var inte roligt alls.

Habo-Hökensås-Tidaholm- (vidare mot Tiveden och Laxå valfritt)
View attachment 361724

Omdömen 2013:

6/7 -13: Sista milen innan Tidaholm var en hel del lagningar med tjärgrus, i vissa kurvor var det i stort sett bara tjära. Rekommendation är att ta det lite piano på vägen dit och gasa på vägen hem när ni lärt er vilka kurvor det är. Men från Habo och ca 2 mil in på vägen var det bra som vanligt.

Tiveden-Laxå över fantastiska Laxsjöarna (Burger Run)
View attachment 361725[/QUOTE]

Omdömen 2013:

Lite tjälskadat runt Undenäs

Sträckan mellan väg 201 och 194 var väldigt bra men lite grus stundtals.

Vägen mellan v193 och 194 över korsberga var en dröm!

Burgerrun
http://goo.gl/maps/aSaZt

En sväng som inte står med här i tråden är västerut till Blidsberg, norr om Ulricehamn. Ska se om jag kan dela en Google-rutt dit i mån av tid. Riktigt mysigt fik där - Basta Kvarncafé - och det går att ta en annan väg hem
Den här länken kanske visar rutten, över Olsbo och Liared upp till Blidsberg (punkt I) och sen en annan väg mot Sandhem/Mullsjö hemåt
http://goo.gl/maps/FQP8x

Os-Värnamo
En sväng som jag körde för någon månad sedan, en bit på den vägen mellan Os och Värnamo var GRYM. Bland den roligaste väg jag kört, gick o köra lite högre tempo än Habo-Hökensås-Tidaholm vägen. Dessutom var det en hel del småkrön där framhjulet lyfte lite sådär gott, helt ok asfalt med:
https://maps.google.se/maps?saddr=v...tkHKKLZQRjGh_yL-w9DeNg&oq=ohs&mra=ls&t=m&z=12

Vill man ha ett annat alternativ hem från Tidaholm så kan jag rekommendera denna vägen, bra asfalt och en hel del sköna svängar, särskilt sista biten innan man kommer på vanliga tidaholmssvängen igen:
https://maps.google.se/maps?saddr=t...wMdhC_WAA&oq=dimbo&t=h&mra=mru&via=1,2,3&z=11
 
Last edited:

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Körde Habo-Tidaholm igår. Den vägen är lite av en favorit, vägens skick var kanon! Några bulor på vägen nån mil innan Tidaholm, fast de har varit där i flera år så har man kört vägen en gång så lär man sig var de är. Brukar vara fint att ta en fika vid ån i Tidaholm, vet inte vad det heter dock.

Lekeryd-Haurida-Vireda-Örserum-Gränna har jag kört några gånger men inte i år. Är ju även det en rolig väg med mycket kurvor, krön och liknande. Brukar köra en räkmacka på Grännaberget i halvtid när jag kör den svängen, kan rekommenderas! :) Vet att den var bitvis ganska skadad för något år sedan, någon som vet aktuell status?
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag körde en ½ Burgerrun idag. Närke ring (v205 Laxå askersund) var kanonfin så det blev åt båda hållen! Fort gick det!
Över tiveden var det inget vidare men med SMen så gick det an iaf. Lite mycket grus på vägen stundtals.

Sträckan mellan väg 201 och 194 var väldigt bra men lite grus stundtals.

Vägen mellan v193 och 194 över korsberga var en dröm!

"klassikern" tidaholm - habo är kanonfin.


I övrigt är Tranemosvängen bra om man hoppar över vägen mellan Månsarp och Bonstorp. Den är riktigt dålig.

Tjörn/Orust och vägarna därrunt är :banana

edit: hej och välkommen joel
 
Last edited:

joels1000rr

Ny medlem
Gick med
10 May 2011
Ort
Jönköping
Hoj
BMW s1000rr -12
Jag körde en ½ Burgerrun idag. Närke ring (v205 Laxå askersund) var kanonfin så det blev åt båda hållen! Fort gick det!
Över tiveden var det inget vidare men med SMen så gick det an iaf. Lite mycket grus på vägen stundtals.

Sträckan mellan väg 201 och 194 var väldigt bra men lite grus stundtals.

Vägen mellan v193 och 194 över korsberga var en dröm!

"klassikern" tidaholm - habo är kanonfin.


I övrigt är Tranemosvängen bra om man hoppar över vägen mellan Månsarp och Bonstorp. Den är riktigt dålig.

Tjörn/Orust och vägarna därrunt är :banana

edit: hej och välkommen joel


Tack tack! :)

Är lite sugen på att testa Tranemosvängen i veckan, men vilken väg är det som gäller, 156?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ja det är 156:an. Det finns även ett par andra vägar där som är ok men testa den först och du som kör sportmoppe kommer gilla sträckan mellan nissastigen och bondstorp. Bondstorp - Månsarp är så dålig att jag hellre kört bondstorp - vaggeryd och tagit mig norrut därifrån.

Edit: Burgerrun http://goo.gl/maps/aSaZt

Starta denna länk med googles navigator i mobilen och tjööR!
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du får säga till när det vankas tranemorunda eller så tar jag med dig på en bolmenrunda "nedanför värnamo" !
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Edit: Burgerrun http://goo.gl/maps/aSaZt
(rutten jag höll idag), Kman- kan du kontrollera så den stämmer med vad som var menat från början?.
Starta denna länk med googles navigator i mobilen och tjööR!
Det ser helt rätt ut.

En sväng som inte står med här i tråden är västerut till Blidsberg, norr om Ulricehamn. Ska se om jag kan dela en Google-rutt dit i mån av tid. Riktigt mysigt fik där - Basta Kvarncafé - och det går att ta en annan väg hem :tummenupp

Den här länken kanske visar rutten, över Olsbo och Liared upp till Blidsberg (punkt I) och sen en annan väg mot Sandhem/Mullsjö hemåt
http://goo.gl/maps/FQP8x
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Den har ja letat i arkivet efter, kommer ihåg en inte jätte lång sträckning vi körde där när vi var där förra säsongen. Den var riktigt nice. :tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
TS. Kan du inte klistra in alla rutter i trådstarten så man slipper leta igenom hela tråden sen?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hela Sandserydsvägen är lappad med oljegrus men rullgruset är borta så den är farbar.
Kråkebovägen är punktlagad så groparna är nu knölar :huvet
Tranemovägen är också lappad. Rullgrus endast där vägkanten är påfylld och där de där fordonen som svänger utan att luta sig genat.
På det stora hela är Tranemovägen klart körbar ändå (130615)
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ang Tranemosvängen, När man kommer till Tranemo, kör ni vidare eller tillbaka samma väg.Finns det någon bra väg tillbaka om man inte vill ta samma väg hem? Tex 27,an mot Gislaved.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ang Tranemosvängen, När man kommer till Tranemo, kör ni vidare eller tillbaka samma väg.Finns det någon bra väg tillbaka om man inte vill ta samma väg hem? Tex 27,an mot Gislaved.
Jag brukar vända efter en fika men du kan fortsätta rakt igenom Tranemo mot Sjötofta och sen vänster mot Gislaved. Rätt ok hojväg där med :tummenupp
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ok,Jag ska ta den svängen i morgon om det finns tid över.Tar vägen hem över Gislaved/Anderstorp sen mot Gislaved/Skillingaryd vid Skillingaryd tar jag mot Bondstorp och sen samma väg hem. Blir väl en drygt 20 mil.
Ha det gott
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Finns ju nån serpentinväg upp mot nån såndära kraftverksdamm vid huskvarna eller vad det heter, där hade jag kunnat lägga en hel dag på att köra upp och ner.

Står på skylten vad dammen heter, en del av vägen på andra bilden.
 

Bifogat

  • DSC_0190.jpg
    DSC_0190.jpg
    249.3 KB · Visningar: 312
  • DSC_0192.jpg
    DSC_0192.jpg
    249.5 KB · Visningar: 233

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
De där är Ådalsvägen, bor precis i toppen av den backen. Just nu så är de dock nått jobb på bron strax nedanför dammen så den regleras med trafik ljus dessvärre, men de vara ju inte för alltid.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
De där är Ådalsvägen, bor precis i toppen av den backen. Just nu så är de dock nått jobb på bron strax nedanför dammen så den regleras med trafik ljus dessvärre, men de vara ju inte för alltid.

Såg det när jag var där, fin utsiktsplats ni har där, tog lite bilder därifrån också.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
De där är Ådalsvägen, bor precis i toppen av den backen. Just nu så är de dock nått jobb på bron strax nedanför dammen så den regleras med trafik ljus dessvärre, men de vara ju inte för alltid.

Såg det när jag var där, fin utsiktsplats ni har där, tog lite bilder därifrån också.

Vägarbetet är avslutat. Det var skitigt på vägbanan så jag körde ganska moderat uppför. Det svänger fint upp där men det tar slut för fort. Jag bor nedanför och brukar gå promenader i slänten. Finfin utsikt på "utsikten".
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top