Läckande packboxar - är det nån fara?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Borde inte låset träffat bromsoket först?
Har svårt å se att låset skulle skada gaffelbenet, kan inte TS gå ut å titta på insidan av ifrågavarande gaffelben?

Att meken skulle ha skadat gaffeln är väl befängt, man tar ju av hjulet om man byter bromsskivor.
Om du låter gaffeln läcka länge till så sabbar du även beläggen = ännu dyrare, så åtgärda det där!
Det kan ju förståss bara kommit upp lite skit i gaffeln när hojen stod på örat, kanske bladmåttstricket kunde vara en sniklösning.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
det skulle tom. kunna vara sabbotage. Du har möjligen inga fiender boende i närheten?
 

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
Håll oljan borta från bromsbeläggen de suger åt sig olja som sedan svettas ut när du använder bromsarna, byt de ifall de varit i kontakt med oljan, kanske kan tvättas om de bara haft extremt lite kontakt med olja.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Borde inte låset träffat bromsoket först?

Jo, men det går också att backa med hojen några gånger med skivbromslåset i tills dess att flisorna slutligen flyger från framskärmen...

Fråga mig inte hur jag vet det. :huvet
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tack för alla svar!
Det är klart jag fattar att det inte är bra när framgaffeln läcker, så dum får man inte vara. :död
Men jag sökte väl kanske anledningar till det, vad som kunde ha hänt. Speciellt eftersom jag precis haft den på verkstaden och dom har hållt på att pula i dom regionerna.
Jag tänkte att man kanske kunde få ett ärligare svar här än om jag ringde verkstaden och frågade om han pajat min hoj? :crash

Jag tror i alla fall inte att det är en spricka i gaffelbenet, det är högst troligt att det är packboxarna som rykt.
 

Najkie

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Ort
De du!
Hoj
Kawazaki z750 -2010
jag har med upside downgafflar o jag bytte mina packboxar själv, jag hade bara kollat upp lite fakta o sen hade ja en haynes reparations handbok sen bytte ja dem en lördageftermiddag.. lite knepigt i början men den andra gaffelntog 20 min :) så byt själv ,mitt kalas gick på 350 spänn, med olja o allt :)
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
jag har med upside downgafflar o jag bytte mina packboxar själv, jag hade bara kollat upp lite fakta o sen hade ja en haynes reparations handbok sen bytte ja dem en lördageftermiddag.. lite knepigt i början men den andra gaffelntog 20 min :) så byt själv ,mitt kalas gick på 350 spänn, med olja o allt :)

Ja, men alltså, jag har ingen koll på vad jag skulle göra.
För det första har jag tummen mitt i... röven :crash, och för det andra skulle jag nog inte våga sätta mig på hojen efter jag skruvat isär och ihop den på egen hand. :rodnar
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
TS, du gjorde helt rätt, trots att du fått lite syniska komentarer. Du frågade och har fått svar och blivit lite klokare. Och du har inte hunnit råkat illa ut pga oljan. Alla rätt. :tummenupp

Ha en bra säsong på enligt mitt tycke en av de snyggaste hojarna som finns.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Man kanske inte ska ha Öhlins på sin gathoj, dom är inte byggda för evighetsåkning... Packboxar byts en gång per säsong på dom har jag hört av den lokala Öhlins firman....
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Betalade 2200:- för att få bytt bägge packboxarna inkl olja på min ZX10´a hos Bröderna Hörberg i Löddeköpinge.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att svara på frågan i rubriken - ja. Läckande packboxar är livsfarligt. Saker man har i packboxarna, till exempel handskar, verktyg eller det man köpte på stormarknaden - kan ramla ut. Risken finns då att det som ramlar ut trasslar in sig i bakhjulet med vurpa som följd. Risken finns också att det som ramlar ut hamnar på andra trafikanter med allvarliga skador som följd. Så ja - läckande packboxar är livsfarligt. Det är därför tyskar på BMW föredrar så kallade "alukoffer". Med detta material i sina packboxar minskar risken för läckage.

Läckande framgaffeltätningar är däremot inte direkt livsfarligt. Risken att en större volym olja hamnar på bromsskiva eller däck är mycket liten. Läckande framgaffeltätningar bör dock åtgärdas så fort som möjligt eftersom framgaffelns olja är involverad i smörjning av innerrör och bussningar såväl som skapande av dämpkraft. Långvarigt läckage kan orsaka skador på innerrör och bussningar samt förlust av dämpkraft och då kan det bli både dyrt och farligt.

Så börja med att inspektera ditt innerrör så att du inte lyckats skada det med låset. Hittar du bucklor eller hack så är risken stor att innerröret är förstört. Om innerröret är OK så bör du prova det så kallade "bladmåttstricket". Kör in ett mycket tunt bladmått under tätningsläppen och skrapa runt ett helt varv. Gaffeltätningar kan drabbas av momentana, stora läckage om större smutspartiklar lyckas fastna under tätningsläppen. Dessa smutspartiklar kan skaka loss själv, men ibland behöver de hjälp med till exempel "bladmåttstricket". Om detta inte hjälper så måste du byta tätningen. Ta hojen till lämplig Ducativerkstad (om de inte kan hjälpa dig så ska de inte sälja Ducatis premiummodeller) eller valfritt Öhlins servicecenter.

Be sedan att någon ändrar rubriken. Packboxen är ett förhistoriskt, ompackningsbart tätningselement som möjligtvis förekommer som vevaxeltätning på veteranfordon men knappast på en framgaffel och definitivt inte på en framgaffel från Öhlins.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tack Peter Pan (och de andra som hjälpt en nybörjare) för de värmande orden!
Syrliga kommentarer kan jag ta, det är en del av charmen på Sporthoj så det är bara kul.
Men det är intressant med så många "förstå-sig-påare" (inget illa menat åt alla som kommenterat).
Mycket olika infallsvinklar på problemet, både ärliga och retsamma.
Som sagt, en erfarenhet rikare, och jag har lärt mig väldigt många sätt man kan paja en framgaffel på.

Nu återstår bara frågan hur dyrt det här kommer bli ;)
Jag återkommer med besked!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att du skulle kunna skadat gaffelbenet med skivlåset ser jag som fantastiskt osannolikt då du då med säkerhet hade kört av hela bromsoket innan låset skulle ta i gaffelbenet. Alternativt gjort en rivstart och haft backväxeln i som jag inte upptäkt att en Streetfighter har. :)

Framgaffeltätningar (för att göra Alatalo glad :)) är ofta frekvent förbrukningsmatrial på Öhlinare tyvärr. Pratade med min "hovmekaniker" idag och när jag berättade att mina hållit i 2000 mil nu så såg han först förvånad ut och tröstade mig med ett lugnande "det kommer ska du se..."

Fantastiska dämpare dock, men man får ofta leva med lite "smärre läckage" ibland. Åtgärda snarast som många redan skrivit.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har du mer fritid än pengar rekommenderar jag starkt att du byter själv. Med en bra verkstadsmanual och utan förhastade handlingar så är det varken jättesvårt eller farligt, ej heller för den som ska köra sen :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top