MotoGP - Silly season 2014.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Han är väl manager för Pedrosa så det är väl rätt givet att han agerar på det sättet och något man får ha i åtanke när man läser hans uttalanden i ämnet?

Vilket åtminstone inte hjälpt/kommer hjälpa fimpen till någon MGP titel :fakta

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Pedrosa har haft så många chanser och inte lyckats nå ända fram.

Hans vurpa på Sachsen och klarade bara 4e plats på Assen, där han hade chansen att dra ifrån
kanske var ett resultat av att han inte klarar pressen.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Fast så sa "vi" väl förra året också, & året innan det..

Förra året gjorde han helt klart en uppryckning och var så nära en titel som han aldrig varit förut. Dock kan han tacka sin lyckliga stjärna att Stoner la av, för annars hade han nog varit i ett helt annat team då Repsol förmodligen inte släppt sin fortfarande konkurrenskraftige mästare Casey eller viljat tappa chansen att plocka åt sig Marquez. Eventuellt hade han klarat sig kvar genom att placera Marquez i ett satellitteam, men även det känns tveksamt.

Nu ligger han egentligen ännu värre till, på sätt och vis. Han blir redan i år, under Marquez rookie-år, relativt ofta frånåkt från sin teamkamrat och ligger nu efter i tabellen. Nästa år blir det förmodligen inte lättare, och enda anledningen att Pedrosa skulle få förnyat förtroende, som jag ser det, skulle vara att de inte hittar en ersättare som de tycker har framtiden för sig.

Ser man det som så, så har Pedrosa varit på en fabrikshonda i 7 år hittills (2006-2012) och inte producerat en titel. Hayden var på "samma" fabrikshonda i 6 år (2003-2008) och producerade en titel.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Nu har jag faktiskt inte så jättestor koll på vad dessa grabbar tjänar men har svårt att tänka mig att Cal bara tjänar runt 300k. Sen kan det i och för sig tillkomma pengar från sponsorer. Jag hade gissat på runt två millar iallafall.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det känns som att läsa något skrivet av Yoda när man kör google translate men det stod en del intressant i den.
Såhär blir översättningen:

There is still a lot of confusion around the market drivers, this year. Also because the rule – commissioned by Dorna – of up to four bikes official House has created a problem. As usual. The two 'hot property', for the moment, are Cal Crutchlow and Nicky Hayden, being free from the contract in view of 2014 but both are essential for the championship. Cal as 'British hope', and therefore essential for the BBC, because Nicky with three races in America would be crazy to give it up. Also because neither Colin Edwards or Ben Spies have the same appeal.

Crutchlow has only one way to go: Ducati. If you want to have a factory bike and earn an adequate salary (will splash from 300,000 to about 2 million!), This is the way. Many say that in reality Cal has already signed, because if it is true that the Ducati is not competitive it is also undeniable that it can not rain forever. The only alternative for him is to stay in the Tech 3, and as for an increase in engagement (but not at the levels Ducati) we can always think about the good Carmelo finding the money from the TV contract. His partner in this case would Pol Espargaro, while Bradley Smith would be provided with a CTR Yamaha engine. Easiest thing to say, however, that done since the very short time (even with the help of Iwata) to prepare it.

For Nicky Hayden, the situation is more muddled. Be mistaken to think that Kentucky Kid is finished. With a good motorcycle NH would always be in the top five. But good bikes around there are none. In fact the only chance for him - rejected the Superbike, which would solve one problem at Dorna on the one hand to open it on the other - is one of two satellite Honda team. Gresini or LCR.

Lucio Cecchinello has already said they had no money for a second bike, which would still be a RC Racer Production; Gresini instead make it. And if the bike for Hayden came almost for free? The question is rather: Nicky would be contented with a Honda PR?

The answer is probably yes. Unless in the folds of his contract the former 125 World Champion Alvaro Bautista able to move somewhere else, taking place in his team for the American as a first guide. Here, too, will count a lot of the wishes of Dorna, as Ezpeleta wants thickening the ranks of the Superbike.
There are many, however, the pieces that still need to fit together to compose the puzzle.

Scott Redding is one of these. The British driver, currently with Marc VDS in Moto2, would like to move to MotoGP, but where? Michael Bartholemy, his manager, has so far talked with Fausto Gresini (for a Honda PR) and John Cuzari team Forward. The Italian team, currently with Edwards and Short, has probed the waters with the Yamaha, just by Colin, for the engines.

This solution, of course, makes it possible, using the Magneti Marelli ECU and Software, you can have 24 liters and 12 engines available, compared to 20:05 for the prototypes.

Nice design but very expensive because the engine only (and leased) will cost some 800,000 euros.
At that point, perhaps, will be significantly cheaper deals Aprilia and Ducati. On the competitiveness of the first there is no question: the ART is the best CRT on track and would be away (two-year contract, lease with purchase option) to 400,000 Euro per year. Ducati's version of CRT, and software Marelli ECU, then 12 and 24-liter engines, however at the moment nothing is known, although Paul Ciabatti has confirmed its intention to sell the current GP13. A good investment, since at the end of racing career will still be collector's items.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu har jag faktiskt inte så jättestor koll på vad dessa grabbar tjänar men har svårt att tänka mig att Cal bara tjänar runt 300k. Sen kan det i och för sig tillkomma pengar från sponsorer. Jag hade gissat på runt två millar iallafall.

Det är Euro som de talar om, så nog låter det rimligt :tummenupp

Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Man ska inte hänga på SH när man är övertrött efter en vecka i Side med all inclusive. Än mindre svara på inlägg. :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
...och nu går plötsligt artikeln på Motorrad att läsa, av en händelse EFTER motoGp.coms lansering av nyheten.

Så klart! Tiden då man kunde styra när något skulle publiceras är förbi.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Smith säger att han väntar sig sitta kvar på en M1:a nästa år och att Yamaha är nöjda med hans resultat de senaste racen...

There are many rumors about your place in the team for 2014, what is the situation?
" At the moment I do not expect changes, next year will drive the same bike . In Yamaha are happy with my results, especially in the last few races, so the situation should not change . "

http://www.gpone.com/en/2013071810887/Smith-sulla-Yamaha-guido-come-Rossi.html

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Forward Racing ryktas ha gjort den smartaste dealen på länge då de ska ha slutit avtal med Yamaha om att få leasa årets Tech3 hojar för nästa säsong och köra dem som icke MSMA hojar och med Dornas Magnetti Marelli ECU. Skitsmart!
De får bra hojar och får köra med 24 liter soppa samt att flera förare måste vara intresserade av att köra en sådan hoj - som borde spöa Ducatis fabrikshojar. Smart för Yamaha för de får tillgång till den nya ECUn och kan kika på hur den funkar inför framtiden. :)
Inga Yamaha-motorer

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Forward Racing ryktas ha gjort den smartaste dealen på länge då de ska ha slutit avtal med Yamaha om att få leasa årets Tech3 hojar för nästa säsong och köra dem som icke MSMA hojar och med Dornas Magnetti Marelli ECU. Skitsmart!
De får bra hojar och får köra med 24 liter soppa samt att flera förare måste vara intresserade av att köra en sådan hoj - som borde spöa Ducatis fabrikshojar. Smart för Yamaha för de får tillgång till den nya ECUn och kan kika på hur den funkar inför framtiden. :)
Inga Yamaha-motorer

Jag trodde tillverkarna hade någon dum begränsning på 4 prototyper men det kanske inte gäller fjolårshojarna?

Skulle inte det få Hondas produktionsracer att kännas inaktuell då om man i teorin kan leasa årets LCR/Gresini-hojar nästa år istället? De lär väl vara lika snabba som nästa års produktionsracer plus att Honda hade haft 0 i utvecklingskostnad för de...

Var det där vad Emmett diskuterade på Twitter idag? Jag lyckades aldrig förstå hela sammanhanget när de började prata om motorer, ramar, hela hojar och elektronik...

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte riktigt så som jag skrev. Lin Jarvis kommentarer om dealen via Mathew Birt/MCNs Twitter.

Yamaha boss Lin Jarvis on Forward Racing engine lease plan: "They can choose to run an FTR chassis or the chassis that we will make available We will supply with all the advice they need to develop a chassis and for the first season only we will make available some Yamaha standard chassis and swingarm and we are waiting to hear their requirement. They will have the most important elements to develop the bike we think it will speed up the process. We understand the team will have a contract with FTR and we will support FTR in supplying them data and information. We will not supply all the components so the team will have to develop its own airbox, fuel tank and fairing. They have to buy their own wheels and suspension. Our intention for this project is not to supply six M1s. Our intention is to provide an alternative where you can have a chassis manufacturer that will have a quick engine and they develop their own bike. This could develop a whole new future but we realise right now that we are nearly in August and to develop a bike to be ready is not an easy task, so in order to help that team speed up that process we will make available our chassis.”

Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti