Z750 vs Aprilia Shiver

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tänkte byta till nån av modellerna men kan inte bestämma mig för vilken...

Z750 känns ju helt klart som ett säkrare kort på alla sätt och vis, shivern känns på sätt och vis som ett roligare val då det inte rullar så många på svenska vägar.

Så alla veterbästers... vad är era råd i frågan?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Inte z800 då? Den har fått riktigt bra betyg där dom jämfört z800 mot z750. Jag har själv ägt en z750 och tycker den är kalasbra och rolig att köra! Men hade jag fått välja mellan shiver z750 och z800 hade jag utan tvekan tagit z800:an.

lite nyfiken till om du har nån anledning att du inte valt z800? Priset då pga att den är ny?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Testa nuda 900 och ktm 990 sd/sm/smr/smt

Nudan är liten och kompakt och drar jämt utan twinbrationer långt ner i registret. uppborrad f800 motor.
Ktm en behöver testas. den behöver lite varv, ca 3000 innan den ligger rätt men håller man den där så går den som tåget.

z750 känns lite känlös, shiver känns betydligt mer tilltalande även om jag inte riktigt litar på dem efter vad jag hört från kompisar/läst när det kommer till tillförlitlighet på reservdelar och driftssäkerhet. Den sista är dock riktigt snygg.

Duccen finns oxå men jag har varken vart i närheten eller testat den, därav utelämnas den i detta inlägg. Tycker dock inte om bakänden på´n. Ducce SF eller vad den nu heter.. :)

// inte alls partisk:brynad
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Shiver, twin är trevligare i den volymen tycker jag. Lite som att välja mellan en gsr600 och en sv650, lätt tagit twinnen där med.

Jag säger provkör! Låt känslan styra! I övrigt är det små om ens märkbara skillnader i försäkring, servicekostnad mm.

Avseende reservdelar och allt det där. Ja, en gång i tiden så hade en del åf problem med danska agenten itago. Idag finns det större och fler åf med svensk redervdelsförsörjning genom piaggogruppen spg.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Inte z800 då? Den har fått riktigt bra betyg där dom jämfört z800 mot z750. Jag har själv ägt en z750 och tycker den är kalasbra och rolig att köra! Men hade jag fått välja mellan shiver z750 och z800 hade jag utan tvekan tagit z800:an.

lite nyfiken till om du har nån anledning att du inte valt z800? Priset då pga att den är ny?

Valet står mellan dessa två av den anledningen att jag har hittat två intressanta fabriksnya maskiner till bra pris, dessutom hos handlare som är beredda att betala okej för min hoj. Från början var det fler modeller, nu är det dessa kvar. Försäkringspremien är en annan viktig detalj, där föll street triple tyvärr bort. En monster fanns också med, men då hånades jag med ett så lågt inköpspris att det föll på det. Att sälja privat har heller inte funkat trots att jag annonserat ut den med ett pris på ett par tusenlappar mer än jag får i ombyte.
 
Last edited:

Hudik

Guest
Jag har haft båda två och för mej skulle valet vara enkelt.

En tröttare hoj än z:n får du leta efter men helt vibationsfri och mycket mjuk i gången.
Shivern är som alla tvinnar, rapp i gången men med kort register, kan kännas orolig i stadstrafik med lite på/av funktion på gasen men där har du tre olika effektmappar som du ändrar med en knapp på styret som gör att du kan ändra karaktär på den.

Jämför man dom:
Soppaförbrukning: Ugnefär lika, kanske att z:n tar lite mindre
Försäkring: Enl. färsäkringsbolag är det samma typ av hoj, så likvärdig
Reservdelar: Det är ju nya hojar, klart det finns. leveranstid: 1-3 veckor gäller båda (undantag finns på båda)

Summering:
Vill du ha en hoj för att pendla med och åka mycker rak väg så z:n då komforten är skön och vibrationsfri denna hoj passar också bra till korta personer 1,60+ inte mindre pga. att sadeln är ganska bred men man får kännslan att man sitter i hojen och inte på..
Denna med ett orginalsystem och du åker igenom ett kloster utan att väcka någon.

Vill du därimot busa med hojen, kasta i kurvor och runt gathörn, till och från jobbet och ha en hoj som är en alround hoj så är apan solklar vinnare. Det är ju en tvinn så det kommer att gå åt lite mer bakhjulsgummi men det står man ut med. Släng på ett slipon och jag låvar, folk vänder sej om och vill se vad som kommer (blir underbart ljud, jag hade ett GRP carbon)

Nu till det viktigaste:
Det finns bara en så kan säja vad du ska ha, och det är DU.
Kolla om du kan provköra bägge, oavsett vilken du väljer så kommer du att trivas och njuta.
Tänk på att det är nya eller nästan nya hojar, klart dom är bra....
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det där med att z750n ska vara slö, håller jag inte med om. visst är det inte en sporthoj etc men slö är den knappast
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
För mig är valet självklart, Shivern. Har man kört V-twin och gillar det, så är det grymt segt att köra radfyra efter det, särskilt en 750 eller mindre. Det finns liksom inte nåt bottendrag känns det som. Jag tror att du kommer att bli galen om du väljer Kawan, iom att du har en SV 1000 nu. Men som tidigare sagts, provkör först innan du bestämmer dig.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
För mig är valet självklart, Shivern. Har man kört V-twin och gillar det, så är det grymt segt att köra radfyra efter det, särskilt en 750 eller mindre. Det finns liksom inte nåt bottendrag känns det som. Jag tror att du kommer att bli galen om du väljer Kawan, iom att du har en SV 1000 nu. Men som tidigare sagts, provkör först innan du bestämmer dig.

Sv:n är avyttrad, just nu kör jag en xr1200, men jag tycker att den lite för lynnig med sin on/off-känsla. Sv:n hade däremot en fantastisk karaktär.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Valet står mellan dessa två av den anledningen att jag har hittat två intressanta fabriksnya maskiner till bra pris, dessutom hos handlare som är beredda att betala okej för min hoj. Från början var det fler modeller, nu är det dessa kvar. Försäkringspremien är en annan viktig detalj, där föll street triple tyvärr bort. En monster fanns också med, men då hånades jag med ett så lågt inköpspris att det föll på det. Att sälja privat har heller inte funkat trots att jag annonserat ut den med ett pris på ett par tusenlappar mer än jag får i ombyte.

Som någon sagt tidigare är Z'an ganska könlös. Alldeles för tung och för lite pulver. Shivern är småcool och har en skön twin. Om det bara är dessa två det står mellan hade jag valt shivern.

För att få dig att första - Min körskola hade en Z750, det säger allt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Valet föll på z750 till slut, avgörande var att jag fick bäst betalt för min xr1200 hos kavahandlaren, probike gav mig ett bud i februari och sänkte det sen med 7000.
Annars hade det blivit en Shiver.

Nåja, efter dagens 40 mil så är jag mycket nöjd med hojen.
 

oversten

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Vellinge
Hoj
På jakt
Är du fortfarande nöjd med Z750'an?

Står lite i samma val, varit borta från MC åkande ett antal år och har nu fått ett rejält sug efter en hoj snarast.
Efter ett antal långa nätter tror jag mig kommit fram till att de olika 600-alternativen kanske blir lite smått för min kroppsbyggnad och har just nu hittat ett par z750 och 2 shiver som verkar intressanta alla i åldrarna 09-10.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nope! tröttnade rejält på den under säsongen och sålde den i höstas.
Sammanfattningsvis så var det en silkeslen radfyra som krävde en hel del varv innan det blev skoj, och med varvtalet kommer farten och jag har ingen lust med att ligga och pressa på vägarna runt i stan. Men åker man mycket landsväg osv så är det ett trevligt chassi.
Hade jag fått göra om mitt val så hade valet fallit på Shivern.

Nu blev det ett återfall till xr1200 istället. Den har allt jag behöver.
 

oversten

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Vellinge
Hoj
På jakt
Ok,
jag trillade bort från båda två och landade på en GSR750 -13 som dök upp på blocket.
Känns bra än så länge :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top