Mikrofoner lämpade för GoPro Hero

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja precis, jag tror att det kommer bli riktigt bra det här. Tyvärr kan jag inte testa förens hojen kommer i början av april. Men det ger mig å andra sidan tid att lära mig Sony Vegas-programmet :)

Du kommer aldrig att filma dina hojturer med den interna mikrofonen igen. Någonsin. Så stor skillnad är det. :fakta

Jag stänger av GoProns ljudspår helt och kör med bara H1:ans, annars hörs vindbruset i alla fall.

Testa att lägga ljudspåren osynkade. Det är intressant hur stor del av en film som ljudet faktiskt är. :)
 

The-Jesterhead

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -2012
Ska köpa hem något billigt skit från ebay o lägga under sadeln också! ;D
Men det kommer så fort det är riktigt hojväder! :D
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En liten självplugg...

Intern GoPro-mikrofon:
http://www.youtube.com/watch?v=32fMFn9SpRE

H1 under sadeln:
http://www.youtube.com/watch?v=LYpfBtzV2Lc


Jag ligger lite för högt på inspelningsnivån på H1:an, den klipper lite ibland. Nästa säsong skall jag sänka den några steg.


Riktigt gött ljud faktiskt PeteR1

Jag köpte förra året en anvlång kondensator mic men har inte hunnit testa den något speciellt mycket. Jag skall se om jag kan få till något nice ljud med den. har ju testat den o spelat in musik vilket den är till för ifrån början men inte mer än så. Hoppas år 2014 blir lika soligt som 2013!
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
När det endå pratas om mikrofoner till GoPro så undrar jag...

Skall man borra upp ett hål åt mikrofonen i huset? För om man filmar när det regnar eller är mörkt blir det ju bilden bara skräp.

Så hur borrar man upp ett hål på bästa sätt utan att hela huset spricker?

Är int gopro huset gjort i Polycarbonat? isåfall ska den inte spricka om du borrar i den. Men för att det ska bli lite smidigare att borra i plast så ska du slipa av borrets skär så det blir en liten plan yta i linje med borren (konstig förklaring kanske) :va
Då hugger borret inte tag i plasten vilket brukar vara det som gör att det spricker, t ex när man borrar i Acryl!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
här e ljud ifrån gopro kameran. de jag hade tänkt o fråga är. varför blir bilden ibland "vågig" ? är det för att kameran inte sitter tillräckligt "dämpad" i hojen? eller är det något annat?

...

(Obs frågar om videokvalite för jag tycker inte de e värt o göra en egen tråd för det)

Har du filmat med 30 fps? Fenomenet när det blir vågigt brukar kallas "jello" och uppstår ofta när det är vibrationer och kameran filmar med "få" fps. Testa att köra i 60 fps istället. Det tog bort jello-effekten för mig. :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag ligger lite för högt på inspelningsnivån på H1:an, den klipper lite ibland. Nästa säsong skall jag sänka den några steg.

För mig är det Zoom H1ans mic, och inte inspelningsnivån, som gör att det klipper. Ljudtrycket från en twin med eftermarknadssystem är lite för mycket av det goda. Till årets säsong blir det lavalier-mic som jag hoppas även skall sortera bort en del av vindbrus och skrammel som annars ofta smyger sig in.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har du filmat med 30 fps? Fenomenet när det blir vågigt brukar kallas "jello" och uppstår ofta när det är vibrationer och kameran filmar med "få" fps. Testa att köra i 60 fps istället. Det tog bort jello-effekten för mig. :tummenupp

du har rätt, ja spelar i 30fps. kanske borde köra 60fps med lite färre pixlar. man behöver ju ändå inte dom sen =)
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
här e ljud ifrån gopro kameran. de jag hade tänkt o fråga är. varför blir bilden ibland "vågig" ? är det för att kameran inte sitter tillräckligt "dämpad" i hojen? eller är det något annat?

https://www.youtube.com/watch?v=Hx-wXkNmwYU&list=UUPFf3NpwRmQcVOTmNTQDxhA&feature=c4-overview

(Obs frågar om videokvalite för jag tycker inte de e värt o göra en egen tråd för det)

Ett problem somjag vill minnas att 1an eller 2an hade, aldrig sett problemet på en 3a eller 3+ :tummenupp
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag postade den här lilla videon i en annan tråd om just ljudupptagning med GoPro. Skadar väl inte att posta den i denna tråden också. =) En metod att få bättre ljud, men med lite sladdar hit och dit. Jag kan ju tycka att ett företag som GoPro borde lägga lite mera krut på mikrofonen, för den interna är ju verkligen värdelös.

 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ett problem somjag vill minnas att 1an eller 2an hade, aldrig sett problemet på en 3a eller 3+ :tummenupp

Jodå, det kan allt hända på 3:eek:r också. Det gäller bara att hitta rätt (fel?) kombination av fps/varv/vibrationer. :fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något som kan bli ett alternativ framöver är att Sena släpper två nya produkter, Bluetooth Audio Pack till GoPro samt en bluetoothmikrofon. Då slipper man sladdar vid monteringen av mikrofonen. Kommer även bli möjligt att spela in intercomljud om man kör med Senas bluetoothheadset (förmodligen även med andra tillverkares headset, då Sena precis släppt en firmwareuppdatering som ger "Universal Intercom".

http://senabluetooth.com/product/intercoms/bluetooth-mic-intercom/
http://senabluetooth.com/product/cameras/sena-bluetooth-pack-for-gopro/
http://senabluetooth.com/sena-released-smh10-firmware-version-5-0/
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag postade den här lilla videon i en annan tråd om just ljudupptagning med GoPro. Skadar väl inte att posta den i denna tråden också. =) En metod att få bättre ljud, men med lite sladdar hit och dit. Jag kan ju tycka att ett företag som GoPro borde lägga lite mera krut på mikrofonen, för den interna är ju verkligen värdelös.


Jag håller med helt och hållet! men jag måste medge att video ifrån GoPro 2 och GoPro 3 så är ju mic bättre. inte direkt bra men bättre, vi får väl hoppas att de antingen kommer med att nice sladdlöst system eller ett "nytt" hus som ger möjlighet att kunna lätt koppla in extern mic. Vi kan ju hoppas de händer något snart :gnissla
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jodå, det kan allt hända på 3:eek:r också. Det gäller bara att hitta rätt (fel?) kombination av fps/varv/vibrationer. :fakta

OK :) inget jag sett och inte hört nån av mina hyrestagare klaga heller, iofs är alla mina kameror BlackEdition men ändå :rolleyes:
Bra att veta
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jag kikade ett tag på Edutige ETM-001, men de verkar förvränga motorljud tyvärr, så det blev inte den
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
OK :) inget jag sett och inte hört nån av mina hyrestagare klaga heller, iofs är alla mina kameror BlackEdition men ändå :rolleyes:
Bra att veta

Jag kör med GoPro Hero3 Black Edition. När jag körde med 30 fps kunde jag få jello tillfälligt vid vissa varvtal som gav "fel" vibrationer både på hojen och i flygplanet. Med 60 fps har jag inte märkt av något, så nu kör jag det som bas.

1080p/60fps. :fakta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag håller med helt och hållet! men jag måste medge att video ifrån GoPro 2 och GoPro 3 så är ju mic bättre. inte direkt bra men bättre, vi får väl hoppas att de antingen kommer med att nice sladdlöst system eller ett "nytt" hus som ger möjlighet att kunna lätt koppla in extern mic. Vi kan ju hoppas de händer något snart :gnissla

Köp ett "Skeleton Housing" och en mikrofonadapterkabel. Då kan du koppla in en vanlig extern mikrofon direkt i din GoPro Hero3/3+. Det skall finnas ett Hero3+-hus också.

https://addnature.com/product.aspx?pf_id=GOPRO_HERO3SKELETONHOUSING
https://addnature.com/product.aspx?pf_id=GORPO_35MMMICADAP
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top