Mikrofoner lämpade för GoPro Hero

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja som rubriken lyder. jag är intresserad av att skaffa en schyst extern mikrofon till min GoPro hero 3 (tråden e tänkt som generellt sätt till alla gopro för de borde ju inte spela roll bortsätt från att till 3an måste jag köpa adapter).

Jag har kollat runt lite på youtube och våra vanligaste nätbutiker i Sverige. men så kom jag o tänka på att man kanske skall vända sig till en Musik affär.
Eftersom att pappa är lite Galen i musik prylar och handlar mycket så har jag fått nys om ett o annat inom online butiker för musik prylar.

http://www.thomann.de/se/cat_GK_mi.html?sid=3232d7428fbfc323148085210bda3f95

här har vi en liten lista över vad de företaget har att erbjuda.
planen är att nästa gång min pappa handlar lite ifrån dem så får han beställa hem en mik till mig (så slipper jag betala frakten).

Vad tror ni om en sådan här:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_cm_quad.htm
Skulle det kunna vara något eller bör man satsa på något annat?
Adapter mellan midi och banankontakt till 3.5mm har jag så det finns inga begränsningar för vad ni får rekommendera (så länge de inte är någon annan konstig kontakt typ)

Skriv gärna vad ni själva använder och om ni är nöjda med era val.

Mvh
Jesper
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Nivå problem? =)

jupp, tycker det låter som att den anpassar nivån på micingången när det börjar bli lite liv vilket orsakar av/på hela tiden och så blir det skit. testat med 2 olika micar och även den inbyggda har samma problem fast där låter det alltid skit och inte bara ibland :mad:
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
När det endå pratas om mikrofoner till GoPro så undrar jag...

Skall man borra upp ett hål åt mikrofonen i huset? För om man filmar när det regnar eller är mörkt blir det ju bilden bara skräp.

Så hur borrar man upp ett hål på bästa sätt utan att hela huset spricker?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det kan löna sig att prova med ett par billiga hörlurar av den gamla typen som bärs i örat. Ja, hörlurar!

Problemet med mikrofoner är att de normalt sett överstyr när de utsätts för de ganska extrema nivåer som motorsport för med sig. Det är här hörluren kommer in. Alltså inte in-ear lurar som mer liknar proppar, utan den som med varierande resultat hänges på ytterörat. Hörluren fungerar i det sammanhanget som en helt vanlig, om är dålig, dynamisk mikrofon med låg känslighet som inte riskerar att överstyras på samma sätt som ett lätt mikrofonmembran.

Det finns naturligtvis mikrofoner som är gjorda för höga ljuddtryck, typ trummicar, men de brukar vara stora och dyra.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jupp, tycker det låter som att den anpassar nivån på micingången när det börjar bli lite liv vilket orsakar av/på hela tiden och så blir det skit. testat med 2 olika micar och även den inbyggda har samma problem fast där låter det alltid skit och inte bara ibland :mad:

hum, de låter faktiskt rimligt som om den skulle ha något sådant inbyggt, kanske går o stänga av? =)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det kan löna sig att prova med ett par billiga hörlurar av den gamla typen som bärs i örat. Ja, hörlurar!


Problemet med mikrofoner är att de normalt sett överstyr när de utsätts för de ganska extrema nivåer som motorsport för med sig. Det är här hörluren kommer in. Alltså inte in-ear lurar som mer liknar proppar, utan den som med varierande resultat hänges på ytterörat. Hörluren fungerar i det sammanhanget som en helt vanlig, om är dålig, dynamisk mikrofon med låg känslighet som inte riskerar att överstyras på samma sätt som ett lätt mikrofonmembran.

Det finns naturligtvis mikrofoner som är gjorda för höga ljuddtryck, typ trummicar, men de brukar vara stora och dyra.

Om du kollar lite på den sidan jag länkade överst så finns det något som jag tror e trummmikar (de e platta o runda samt kan spela in upp till 149db) kostar i likvärdigt med den jag länkade, men frågan är, hur funkar en sådan mic till Mc (så att de inte e något knas med den så de bli konstigt ljud när man inte använder den till trummor)

Här: http://www.thomann.de/se/superlux_e100.htm
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
från nåt gopro forum angående fråga om AGC även används på micingången

The Hero2 does apply Automatic Gain Control. Unfortunately, you can not disable it.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
från nåt gopro forum angående fråga om AGC även används på micingången

The Hero2 does apply Automatic Gain Control. Unfortunately, you can not disable it.

men gäller det bara 2an? =) Hade varit härligt om det inte gällde 3an.

till Kattsson:
Jag tror de e så att man får vara försiktigt, jag skall nog köpa ett extra hus när jag gör det, för jag vill nämligen dyka med min GoPro och den lär inte hålla tätt om jag har gjort hål, men exakt hur vet jag inte. det blir ett framtids project =)! men jag tror på Borra. sedan limma dit något gummi aktigt som e lite tajt, sedan trär du mic adaptern genom den och sedan med lite silikon fett runt hålet så håller den nog tätt dessutom! detta är bara en ide, svär inte på att de kommer funka, men de e min plan för hur jag skall försöka lösa det
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Vilka priser! :O
Jag har beställt hem en mic =) Kommer inte ihåg vilken (eller rättare sagt min pappa beställde hem) en kondensator stereo mic med vindskydd med mera, dock gick den på ca 300kr men förhoppningsvis är den bra, är ju i alla fall till för att spela in med.

Jag skall göra så sen i sommar när jag kommer hem till sverige att jag testar lite olika micar med adaptrar, har ett hundra tal med micar av olika slag hemma (eller rättare sagt pappa har) de är allt möjligt, svin dyra saker för många tusenlappar styck men även en del basmicar o så. Jag kanske till o med kan göra en liten video där jag testar olika varianter och kanske kan dra någon nice slutsats =) Vem vet!
men om jag gör ett test så kommer jag lägga upp film i en ny tråd för jag har en känsla av att denna kan bli lite "bortglömd" om en sådär 2-3 månader
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu är det hög tid att bumpa den här tråden!
Jag är ute efter en bra extern mikrofon till GoPro 3-kameran (3,5mm anslutning).

Kan en Panasonic VW VMS2 vara något?

Eller blir det bra ljud från EDUTIGE GOPRO LAVALIER MICROPHONE

Det viktigaste är ljudkvalitén vid körning. Därefter priset. Och det skall givetvis fungera att montera mikrofonen på ett vettigt sätt, så karaokemicar hoppar jag över! Har ni fler tips på mikrofoner så dela gärna med er!
Snart är säsongen här så det börjar bli bråttom :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
efter mycket om och men och hjälp så fick det bli en Zoom H1 och en liknande lösning som i denna videon.
Jag lägger troligtvis min mikrofon under passagerarsadeln och tejpar fast den där. :rock

 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
efter mycket om och men och hjälp så fick det bli en Zoom H1 och en liknande lösning som i denna videon.
Jag lägger troligtvis min mikrofon under passagerarsadeln och tejpar fast den där. :rock

En Zoom H1 var den metod jag valde för att få bättre ljud, den går ju dessutom att använda till annat än bara GoPro-filmning. Det gör en enorm skillnad och det är inte särskilt jobbigt eller tidskrävande att synka ljudspåren (så länge man kommer ihåg att trycka till tutan i början...).

Jag släpper ner min H1 i ett par dubbla tubsockor (det dämpar vind och skrapljud) och lägger den under sadeln/cutsen. Funkar finfint! :tummenupp
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Fan va bra film den ovan :)
Satt och väntade för att se om det handlade om att manuellt synka eller om det fanns något nice sätt att koppla samman. Synd att det ändå blev manuellt. Men med en que som han nämner så är det inte rocket science.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fan va bra film den ovan :)
Satt och väntade för att se om det handlade om att manuellt synka eller om det fanns något nice sätt att koppla samman. Synd att det ändå blev manuellt. Men med en que som han nämner så är det inte rocket science.

Det är riktigt enkelt att synka. Det är absolut inget som skall avskräcka någon. Och ljudet från H1:an blir väldigt bra om man vindskyddar den och hindrar den från att skramla runt.

Ett alternativ är att köpa en vanlig kabel med två 3,5 mm hanpluggar och använda H1:an som extern mikrofon till GoPron, men då måste man hantera sladden. Då synkar jag hellre...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja precis, jag tror att det kommer bli riktigt bra det här. Tyvärr kan jag inte testa förens hojen kommer i början av april. Men det ger mig å andra sidan tid att lära mig Sony Vegas-programmet :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top