Yamaha Tzr125 -89 problem

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tjena!

Har fått problem med hojen efter kolvbytet. Den är i princip inkörd men jag fick inte riktigt tätt mellan cylinder och topp, det rinner alltså ut ytterst lite vatten där mellan och troligtvis drar tjyvluft.

Hade köpt kolven från England av märket ''Mitaka'' och när jag fick hem det så var kolvringarna olika stora, satt inte lika tajt runt kolven :O
Kan tilläga att jag köpte lite överdim tror det var 56,90 alltså 0,50 överdim (orginal är 56,40 mm).
Varför jag köpte överdim var för att den förra kolven var lite störren än original tror jag och jag gjorde en liten honing på cylindern.

Någon som har stött på detta eller vet vad det kan vara?

Jag var iaf ute och körde en repa idag och drog på upp till 100 (varvade för att se hur den gick) då plötsligt så börja det tjuta från cyllen och det lät precis som när man kokar kaffet och det börjar tjuta, precis som att den pressar ut luft och vatten?http://www.sporthoj.com/forum/images...s/azcrying.gif

Sen försvann det när man gasade efter ett tag, men kom tillbaka när man släppte gasen.
Nu har det försvunnit helt fast kan nog komma igen när man drar på, kan säga att kompet blev inte mycket bättre och effekten lite slö sen jag bytte kolv, kan det vara spök med kolven? byta till Prox original?

Hoppas ni kan hjälpa mig.. http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/azcrying.gif

Mvh Andreas
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nummer 1. Du kan knappast hona en cylinder till öd. Borra om cylen är dålig och köp riktig kolv, annars köp en med standard dim. Samt att du får nog fixa till din topp. Tjuvluft blir det inte den vägen men komp ut i kylar vatten och div andra följd problem.
Bara riva igen.
Skam den som ger sig:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nummer 1. Du kan knappast hona en cylinder till öd. Borra om cylen är dålig och köp riktig kolv, annars köp en med standard dim. Samt att du får nog fixa till din topp. Tjuvluft blir det inte den vägen men komp ut i kylar vatten och div andra följd problem.
Bara riva igen.
Skam den som ger sig:tummenupp
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
hej
Mitaka kolvar brukar funka bra, men om du valt att sätta i en kolv av överdimention i en cylinder som bara är honad, så tror jag att kolvspelet inte blev rätt. Kolven som du beskriver är 56,90 borde ha ett cylinderlopp som är 57,00. (är det inte 56, 96 som är diameter på kolven?). Att det tjuter beror på att kolven nöp, dvs det blev så trångt att spelet mellan kolven och cylindern minskade av värmeutvecklingen, och det blev metall mot metall, och tvåtaktsoljan inte kunde hålla isär kolven från cylinderväggen. Om du har bladmått brukar man kunna uppskatta hur stort spelet är, tänk på att om 0,05 går att pressa in mellan kolven och cylindern, så är spelet hälften av 0,05, vilket är för litet. Går 0,1 att pressa in är det närmare ett rätt spel.

Öppna motorn igen, och inspektera kolven ifall den fortfarande är användbar. Du kommer säkert att se slitmärken i den, och även fläckar inne i cylinderloppet. Även kolvringarna kan vara "som fastklämda". Du behöver borra om motorn till rätt dimention, inte bara hona loppet.

Det ska vara olika ringar, den övre ringen är lite kilformad, och den undre är mera rektangulär, i tvärsnttet. Den undre kan/ska dessutom ha en liten fjäderring innanför sig. Varje ring har en märkning vid ändgapet, en boktav typ (M) eller liknande. Märkningen ska vara uppåt mot kolvtoppen. Glömde du att montera den lilla fjäderringen?

Om det läcker vatten och drar tjuvluft måste du fixa det, kanske både med en ny packning, och att du planslipar både ovansidan på cylindern och undersida på toppen försiktigt på en glasskiva, med Carborundum eller annan slippasta. Ett våtslippapper (400) kan funka om du lägger det på glaset/spegel eller det du har med vatten. Slipa med oregelbundna rörelser, alltså inte bara fram o tillbaka. Torka fram en ren yta då och då, så du ser hur mycket som tas bort av slipningen, en jämn matt yta över hela ytan, och du är klar!
Lycka till med renoveringen, och kör in din nya kolv noggrant, låt den svalna mellan inkörningarna.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Köp ny kolv. Borra om cylindern till rätt diameter. Låt ngn som kan montera det. Gör inte mer själv, det blir bara dyrt för dig.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Mycket är redan sagt, men glöm inte att fila till rätt kolvringsspel. Tror jag körde med 0,2mm på min 125:a. Det viktiga är att det inte är mindre.
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej igen!

Det var mycket info på kort tid. Tack för alla svar!

Det är så att hojen går fortfarande och tjutet har inte kommit än när jag provade köra, men nog tror jag även att den har nypt.
Precis som du säger med fjäderringen så har jag inte monterat den för jag viste inte hur den skulle sitta och vart (varför följer det aldrig med någon beskrivning med kolvarna hur ringarna mm ska sitta:().

Tror ni inte det blir dyrt med att lämna in det?
Jag kan fixa detta själv om inte det kommer saker jag aldrig sett förut som Mitaka-kolven.

Ska jag bara köpa en originalkolv i standard dim och fixa till toppen och ena sidan av cylindern och på med nya packningar och dra åt rätt kg? Det borde räcka för att få det tätt och bra.

Tror ni cylindern behöver en ny honing eller klarar den sig?
Den kolven jag bytte först såg helt förstörd ut (massa repor mm) och då hade jag åkt på hojen en hel sommar, inget hade hänt för mig så det måste varit förra ägaren, det var bara dåligt komp och den började bli mer och mer svårtstartad.
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hur många trådar behöver du?

Fick du in en 57 mm kolv i cylindern så är den garanterat borrad av någon tidigare ägare.

Jag gjorde en på 125 klassen och en på mekhörnan för att få tillräckligt med svar och info så att jag har lite att gå på.
Ja jag fick i kolven men den verkade ju nypa direkt som ''tobbeblårök'' sa och det verkar nog stämma, för den blev ju lite slöare och kändes tjärvt när jag gasade, tappade även tomgången nästan helt.

Innan allt detta hände så provade jag att varva lite grann men då när jag gasade och kom upp i effektvarven så börja den hacka sig fram, precis som att den fick förlite soppa/smörjning.
Det kanske kan ha något att göra med att kolven var för stor så att oljan ej kunde tränga mellan kolv och cylinder så den gick ganska torrt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top