503 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Falun,Linghed
    Hoj
    1989 Yamaha TZR125
    Inlägg
    74

    Yamaha Tzr125 -89 problem

    Tjena!

    Har fått problem med hojen efter kolvbytet. Den är i princip inkörd men jag fick inte riktigt tätt mellan cylinder och topp, det rinner alltså ut ytterst lite vatten där mellan och troligtvis drar tjyvluft.

    Hade köpt kolven från England av märket ''Mitaka'' och när jag fick hem det så var kolvringarna olika stora, satt inte lika tajt runt kolven :O
    Kan tilläga att jag köpte lite överdim tror det var 56,90 alltså 0,50 överdim (orginal är 56,40 mm).
    Varför jag köpte överdim var för att den förra kolven var lite störren än original tror jag och jag gjorde en liten honing på cylindern.

    Någon som har stött på detta eller vet vad det kan vara?

    Jag var iaf ute och körde en repa idag och drog på upp till 100 (varvade för att se hur den gick) då plötsligt så börja det tjuta från cyllen och det lät precis som när man kokar kaffet och det börjar tjuta, precis som att den pressar ut luft och vatten?http://www.sporthoj.com/forum/images...s/azcrying.gif

    Sen försvann det när man gasade efter ett tag, men kom tillbaka när man släppte gasen.
    Nu har det försvunnit helt fast kan nog komma igen när man drar på, kan säga att kompet blev inte mycket bättre och effekten lite slö sen jag bytte kolv, kan det vara spök med kolven? byta till Prox original?

    Hoppas ni kan hjälpa mig.. http://www.sporthoj.com/forum/images...s/azcrying.gif

    Mvh Andreas

  2. #2
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    881
    Nummer 1. Du kan knappast hona en cylinder till öd. Borra om cylen är dålig och köp riktig kolv, annars köp en med standard dim. Samt att du får nog fixa till din topp. Tjuvluft blir det inte den vägen men komp ut i kylar vatten och div andra följd problem.
    Bara riva igen.
    Skam den som ger sig

  3. #3
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    881
    Nummer 1. Du kan knappast hona en cylinder till öd. Borra om cylen är dålig och köp riktig kolv, annars köp en med standard dim. Samt att du får nog fixa till din topp. Tjuvluft blir det inte den vägen men komp ut i kylar vatten och div andra följd problem.
    Bara riva igen.
    Skam den som ger sig

  4. #4
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    200
    hej
    Mitaka kolvar brukar funka bra, men om du valt att sätta i en kolv av överdimention i en cylinder som bara är honad, så tror jag att kolvspelet inte blev rätt. Kolven som du beskriver är 56,90 borde ha ett cylinderlopp som är 57,00. (är det inte 56, 96 som är diameter på kolven?). Att det tjuter beror på att kolven nöp, dvs det blev så trångt att spelet mellan kolven och cylindern minskade av värmeutvecklingen, och det blev metall mot metall, och tvåtaktsoljan inte kunde hålla isär kolven från cylinderväggen. Om du har bladmått brukar man kunna uppskatta hur stort spelet är, tänk på att om 0,05 går att pressa in mellan kolven och cylindern, så är spelet hälften av 0,05, vilket är för litet. Går 0,1 att pressa in är det närmare ett rätt spel.

    Öppna motorn igen, och inspektera kolven ifall den fortfarande är användbar. Du kommer säkert att se slitmärken i den, och även fläckar inne i cylinderloppet. Även kolvringarna kan vara "som fastklämda". Du behöver borra om motorn till rätt dimention, inte bara hona loppet.

    Det ska vara olika ringar, den övre ringen är lite kilformad, och den undre är mera rektangulär, i tvärsnttet. Den undre kan/ska dessutom ha en liten fjäderring innanför sig. Varje ring har en märkning vid ändgapet, en boktav typ (M) eller liknande. Märkningen ska vara uppåt mot kolvtoppen. Glömde du att montera den lilla fjäderringen?

    Om det läcker vatten och drar tjuvluft måste du fixa det, kanske både med en ny packning, och att du planslipar både ovansidan på cylindern och undersida på toppen försiktigt på en glasskiva, med Carborundum eller annan slippasta. Ett våtslippapper (400) kan funka om du lägger det på glaset/spegel eller det du har med vatten. Slipa med oregelbundna rörelser, alltså inte bara fram o tillbaka. Torka fram en ren yta då och då, så du ser hur mycket som tas bort av slipningen, en jämn matt yta över hela ytan, och du är klar!
    Lycka till med renoveringen, och kör in din nya kolv noggrant, låt den svalna mellan inkörningarna.

  5. #5
    Medlem Torpalasses avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    Stiga Park
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    890
    Köp ny kolv. Borra om cylindern till rätt diameter. Låt ngn som kan montera det. Gör inte mer själv, det blir bara dyrt för dig.

  6. #6
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Osby
    Hoj
    Cagiva Mito -99, Yamaha YZF 750 -95, Ducati 750 SSie -99
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 440
    Mycket är redan sagt, men glöm inte att fila till rätt kolvringsspel. Tror jag körde med 0,2mm på min 125:a. Det viktiga är att det inte är mindre.
    LU-Racing

    Topportning? Skicka PM!

    Cagiva Mito till salu!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Falun,Linghed
    Hoj
    1989 Yamaha TZR125
    Inlägg
    74
    Hej igen!

    Det var mycket info på kort tid. Tack för alla svar!

    Det är så att hojen går fortfarande och tjutet har inte kommit än när jag provade köra, men nog tror jag även att den har nypt.
    Precis som du säger med fjäderringen så har jag inte monterat den för jag viste inte hur den skulle sitta och vart (varför följer det aldrig med någon beskrivning med kolvarna hur ringarna mm ska sitta).

    Tror ni inte det blir dyrt med att lämna in det?
    Jag kan fixa detta själv om inte det kommer saker jag aldrig sett förut som Mitaka-kolven.

    Ska jag bara köpa en originalkolv i standard dim och fixa till toppen och ena sidan av cylindern och på med nya packningar och dra åt rätt kg? Det borde räcka för att få det tätt och bra.

    Tror ni cylindern behöver en ny honing eller klarar den sig?
    Den kolven jag bytte först såg helt förstörd ut (massa repor mm) och då hade jag åkt på hojen en hel sommar, inget hade hänt för mig så det måste varit förra ägaren, det var bara dåligt komp och den började bli mer och mer svårtstartad.

  8. #8
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    9 925
    Hur många trådar behöver du?

    Fick du in en 57 mm kolv i cylindern så är den garanterat borrad av någon tidigare ägare.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Falun,Linghed
    Hoj
    1989 Yamaha TZR125
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Hur många trådar behöver du?

    Fick du in en 57 mm kolv i cylindern så är den garanterat borrad av någon tidigare ägare.
    Jag gjorde en på 125 klassen och en på mekhörnan för att få tillräckligt med svar och info så att jag har lite att gå på.
    Ja jag fick i kolven men den verkade ju nypa direkt som ''tobbeblårök'' sa och det verkar nog stämma, för den blev ju lite slöare och kändes tjärvt när jag gasade, tappade även tomgången nästan helt.

    Innan allt detta hände så provade jag att varva lite grann men då när jag gasade och kom upp i effektvarven så börja den hacka sig fram, precis som att den fick förlite soppa/smörjning.
    Det kanske kan ha något att göra med att kolven var för stor så att oljan ej kunde tränga mellan kolv och cylinder så den gick ganska torrt.

  10. #10
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    9 925
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Hur många däck gör du av med per säsong? (gatåkare)
Inget
1
2
3 eller fler

[ Visa resultat ]
Garaget
2011 Audi A3 sportback av kvisten90

2014 Kawasaki ER6N av kvisten90

2014 Kawasaki ER6N av kvisten90

Bloggar
Så här gör Milla: Byta kedja av Rockmorsan

1,000,000 av Toyman

Glad PÅSK! av Toyman