Skydd - rygg, väst eller rustning?

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hej!

På väg att köpa första hojen och till det behöver man ju lite utrustning... Skall pendla till och från jobbet, mestadels stadstrafik i Stockholm. Räcker det med ett ryggskydd (och givetvis skydden i jacka/byxor) eller skall man satsa på en väst, eller gå hela vägen med en skyddsjacka och helt enkelt plocka ur skydden ur kläderna? Hur har ni gjort?
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
När jag kör har jag en ryggplatta och skydden som finns i skinnkläderna då, funderat på bröstplatta med men inte gjort något utav mina funderingar ännu:)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag resonerade som så att eftersom det är vanligt med skador på bålen vid olyckor och de flesta vitala organen sitter på framsidan så ville jag ha skydd även fram.
Köpte en Alpinestars Track Vest som har skuminlägg på framsidan och stängs bekvämt med dragkedja. Den känns bra men har en tendens att åka upp lite pga skarven mellan byxor och jacka. Om man har helställ eller inte stänger dragkedjan mellan byxor och jacka så är det inget problem.

Anledningen till att jag inte köpte en hel skyddsjacka var att skydden för armbågar och axlar i min skinnjacka sitter så pass bra ändå.

Leatt har nyligen kommit ut med ett intressant koncept som jag nog hade köpt i stället om jag hade handlat idag.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inne i stan kör jag med skyddsjacka från Dainese, ICON benskydd och höftskydd. Över det jeans och tröja/jacka.

Tanken är att om man råkar ut för en olycka inne i stan är det bilar, stolpar, trottoarer som man måste skydda sig emot. Knappast troligt att man glider någon längre sträcka på asfalt.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Tack för input. Jag kommer ju att köra med textilkläder, vilket kanske i sig borde betyda att man skall byta ut skydden mot en skyddsjacka för att de skall sitta bättre? Men jag lutar åt att gå halva vägen med en väst.
icon-stryker-vest-mil-spec-orange.jpg
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
I stan kör jag bara med skinnställ, inte ens ett ryggskydd men jag är ju inte riktigt frisk.

Jag cyklar tom utan hjälm :skrämd
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Enkelt. Hä bar o hopp ur polarns bil när hän kör i 70 knyck. Du känner direkt vilka skydd du borde haft.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skulle satsa på en komplett skyddsjacka framför en väst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är ju en fråga om prioriteringar och hur man kör.

Kör man mest inne i tät trafik i stan så är kanske slitskydd mindre prioriterat då hastigheten är ganska låg och man troligen inte kommer att glida några längre sträckor på asfalten.
Däremot lär ju islagsskydd vara viktigt då antalet hårda saker att slå i är väldigt stort med massor av lyktstolpar, trottoarkanter, elskåp, bilar, skyltar och annat.

Sen beror det ju på temperaturer också.

För egen del så har jag en del att plocka mellan när jag ska ut och köra beroende på vart jag kör och hur varmt det är.

Är det riktigt varmt och jag ska köra mest inne i stan så har jag en Dainese Safety Jacket med massor av skydd i och så drar jag en huvtröja över. Dåligt slitskydd men bra islagsskydd. På benen kör jag då oftast med ett par halvarsson MC jeans med knä och höftskydd. Vet jag med mig att jag kommer att parkera hojen och gå en runda så kan det hända att jag bara tar ett par vanliga jeans.
Men jag ser då också till att anpassa min körning efter det skydd jag har och håller igen lite.

Är det inte fullt lika varmt eller jag vet med mig att det kan bli lite mer hastighet bitvis så tar jag Rukka Jackan med ryggskydd (Antingen ett som sitter i jackan eller ett separat Dainese Wave) och MC jeansen.

För pendling till och från jobbet så kör jag faktiskt oftast med Rukka Jackan med alla skydden i den och så kör jag MC jeansen. Dels för att det blir en del lite högre hastigheter då det inte är körning mitt inne i smeten och dels för att jackan med det inbyggda ryggskyddet gör att jag har lite större chans att slippa stora svettfläckar på ryggen efter ryggskyddet.

Ska jag ut och köra mer för nöje och vet att det kan bli lite inspirerad körning så blir det hela MC stället med byxor och jacka med skydd.
Inte för att jag egentligen tror att MC jeansen är direkt dåliga som skydd men jag misstänker att dom inte ger riktigt lika bra skydd som rukka byxorna då dom inte är förstärkta överallt utan det är prioriterat var man behöver det och det finns en liten risk att dom partierna kan komma att flytta på sig om man river upp jeanstyget.
 
Last edited:

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Jag kör med skinnstället och dess skydd som sitter i. Kompletterat med en ryggskena, skor och hjälm. Blir en vane sak men är det bara 10 minuters kör väg blir de ju jobbigt att ta av och på klart.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Klör alltid i antingen skinnstället med kompletternade ryggskydd eller i allvädersstället med kompletternade ryggskydd. Har plockat ur allväderställsjackans ryggskydd då det bara är i vägen när jag har det andra ryggskyddet.
Alltid mc-boots och handskar + hjälm naturligtvis.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
kör med thors skyddsväst och sen skinstället utanpå. mycket bekvämt"
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Har själv kollar runt lite efter ett "långt" ryggskydd typ "Dainese Wave" fast med bröstskydd utan hitta nått som faller mig i smaken. Har en "Dainese Wave skyddsjacka" till crossåkningen och den sitter kanon!

Alpinestars Track Vest ser ju helt ok ut, men tror nog Dainese Wave går längre ner men det kanske inte behövs?

Leat's variant såg helt klart också sjysst ut men skulle gärna vilja se i verkligheten.

Tänker ha 2 delat alpinestars skinnställ över.

Tips!? :)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Dainese thorax wave pro har jag, skitskön. :) men man måste ju såklart ha skydd för armbågar och axlar, det har ju jag i jackan då men... många säger att det är svårt att få plats med bröstplattan under skinnstället men jag hade inga probs att få plats i mitt ställ, har dock allväders STR-ställ...
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Ja Dainese thorax wave pro ser väldigt bra ut! Synd att de bara verkar ha den modellen av rygg och bröst i ett i år.
Vad har du för storlek? Jag är 180 lång och 70-75 kg, borde nog kunna ha M men kör L på min skyddsjacka från Dainese.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag beställde M, den sitter asskönt, har dragit åt remmarna nästan så mycket det går, är 183 å väger la 80+, inte skitfet men inte maxtränad heller. haha :p jag var rädd att grejjerna skulle ta för mycket plats, det var därför jag valde M och jag e riktigt glad att jag gjorde det. det enda jag kan se som negativt är väl att det blir lite svettigt under bröstplattan en varm dag, men ryggplattan e de ju samma sak med alltid. jag har kört nån kväll så och då har det bara vart skönt att ha bröstplattan som isolerar lite ytterligare.. känns säkert att plattan på bröstet är en hel bit lixom, inte avskiljt av en dragkedja..

ja jag kan ju tillägga att jag kände mig lite som darth vader första gångerna man tog av sig jackan in public, särskilt när man cruisar med tourare, som har plattan i gore-tex jackan... :p men som med allt annat vänjer man sig.

Ja Dainese thorax wave pro ser väldigt bra ut! Synd att de bara verkar ha den modellen av rygg och bröst i ett i år.
Vad har du för storlek? Jag är 180 lång och 70-75 kg, borde nog kunna ha M men kör L på min skyddsjacka från Dainese.
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Pendling - goretex och ryggskydd. Fint väder till jobbet betyder inte uppehåll hem.
nöjestur - skinn
till stranden - tischa och shorts, men avsevärt defensivare körstil.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top