Suzuki gsx 600f har sidostöd väldigt nära växelspak?

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hej.

Är det någon som äger eller har kört en Suzuki GSX 600f/750f?
Det är nämligen så att jag köpte en sån i höstas. En -00, men det är nog samma på årsmodell -98 tom -02. Problemet är att växelspaken sitter väldigt nära sidostödet när det är uppfällt. Har jag stövlarna på mig så nuddar jag sidostödet med undersidan av sulan när jag växlar. (främst när jag växlar upp då, eftersom foten ska ner under spaken)

Jag misstänker att stödet är lite skadat, men även om man tänker sig att man rätar ut det så sitter det nära växelspaken. Någon som har erfarenheter kring detta? Känns ju idiotiskt att det ska sitta så nära att man nuddar stödet vid varje uppväxling...?
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag har inte en sådan hoj, men om du har möjlighet att lägga upp en bild på det, så blir det lättare att se?

:)
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Har haft en sån i två år och det har aldrig drabbat mig som jag har märkt...

Antingen har du väldigt stora fötter eller så är det något knas.

Det är ju något länkage mellan växelföraren och själva växelspaken. Kolla att du inte vill ha den högre upp eller nåt.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Har inte hojen där jag befinner mig just nu så kan inte ta bild. Har storlek 43, så inget ovanligt. Ingen som skulle kunna tänka sig att lägga upp en bild på sin växelspak/väljare? Har letat på nätet men hittar inga sådana bilder. Är ju dumt att beställa nytt stöd om det "ska vara så" vilket verkar konstigt.. Man ska ju inte behöva nudda stödet när man växlar..Lite svårt att se hur det ska vara när man inte kan jämföra med nåt.

Så om det finns nån vänlig själ som vill lägga upp bild skulle det vara grymt!
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Min farsa har en sådan 750f 01, han har aldrig nämnt det och inte heller jag har uppmärksammat något sådant, så jag misstänker att det är nåt som inte stämmer på din hoj.:va Något jag tycker är konstigt är dock att den står väldigt upprätt när den lutar på sidostödet.

Edit: Kan langa bild imorn på stödet om du vill
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Ja posta gärna en bild på hur det ser ut på hans hoj när stödet är uppfält!
Ska försöka fixa en bild på min oxå och lägga in här. Ska försöka få upp den här ikväll eller imorn. Så titta gärna in i tråden då!

Hojen är lite sänkt sa hon som jag köote den av, men det är väl inget som påverkar förhållandet mellan växelspak och stöd?
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ska stödet verkligen vara böjt så där? Det ser inte riktigt rätt ut. Jag har visserligen en helt annan hoj, men där är i alla fall stödet spikrakt. Likaså på mina tidigare hojar.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
I nån form ska det nog vara lite böjt. Iaf när man kollar bilder på nya stöd. Men du har rätt. När jag ser det såhär på bild så ser det lite weird ut. Men även om det skulle vara lite rakare så tycker jag det ändå skulle ligga lite nära växelspaken. Ligger växelspaken lite lågt oxå kanske? Äh jag vet inte. Men nåt knas är det nog. Bilderna är inte helt superbra, men man kan ju iaf föreställa sig hur foten "slår i" stödet när man ska växla...
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hmm stämmer.

Gjorde en beställning på detta stöd idag. Stod i beskrivningen att det skulle passa -97 - 06.
Men efter att ha surfat runt på ebay så märkte jag att det stödet verkar vara böjt precis som det som sitter på min hoj. Kan det vara att någon satt dit fel stöd en gång i tiden?
bild111.JPG


Däremot ser detta stöd mer ut som de Hoztic postade på sin hoj:
bild 1112.JPG



Har jag beställt fel jä*la stöd nu? Det på första bilden har jag alltså beställt.. Men som det ser ut är det också liksom böjt på två ställen som det som sitter på nu.. Eller är det vinkeln på fotot tror ni?
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Om hojen är sänkt kan det mycket väl vara så att någon krökt stödet lite extra för att kompensera för den lägre höjden.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om hojen är sänkt kan det mycket väl vara så att någon krökt stödet lite extra för att kompensera för den lägre höjden.
Jo, är hojen på något vis sänkt i fjädringen brukar man ofta vara tvungen att korta av sidostödet eller vinkla ut det lite mer eller köpa ett kortare eller något. Annars gör det så att motorcykeln står för rakt upp när den står på sidostödet, vilket gör att den inte står så värst stabilt.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Ok, jag har iaf beställt ett originalstöd nu. Alltså hon jag köpte hojen av sa att den var sänkt litegrann.. Men hur vet jag inte. Hur sänker man normalt hojar?
Iaf så kan jag inte ha stödet som det är nu eftersom då slår foten i. Men frågan är hur pass sämre den står med ett nytt stöd. Man kan ju inte bara kapa det nya stödet heller för då blir det ju knappt någon stödyta kvar på stödet.. Hmm dilemma
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Jo där syns det sjukt tydligt. Frågan e om nån böjt det med flit för att den ska stå bättre eftersom den e lite sänkt.. lär
Då är frågan hur den kommer stå med ett nytt rakt stöd.. den väl inte tippa över hoppas jag..
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Sorry om det dröjde, men här kommer bilderna av stödet på fars gsx750f -01.

20130411_211223.jpg
20130411_211244.jpg
20130411_211254.jpg

Va i helvete bilderna hamna upp och ned när jag laddade upp dem haha :va jaja du får stretcha nacken lite :banana
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Men va?

Hans stöd ser ju lika böjt ut som mitt? Medans han som postade bild längre upp i tråden har ett nästan rakt stöd. Nu blir jag lite konfunderad. Blir det inte lite tight där för din far? Och hur kan det sitta olika stöd på samma sorts hoj?
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top