Bromsbänk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
Denna givare testades i något F1-team (sant).
Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
köpa flera hundra kilo järnskrot
hantera flera hundra kilo järnskrot
balansera flera hundra kilo järnskrot
accelerera flera hundra kilo järnskrot

Så hade jag gjort :)

Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

1200kg solid rulle motsvarar knappt 600kg fordonsmassa enligt tidigare resonemang. 1200kg tunnväggigt rör motsvarar knappt 1200kg fordonsmassa. Så en sporthoj kommer accelerera långsammare på rullen än i verkligheten. Det betyder att tröghetsmomentet i alla roterande delar i hojen kommer påverka resultatet mindre, vilket jag ser som en fördel. Resultatet kommer bli närmare "steady state"-mätning. Om du tycker att det tar för lång tid att få fart på rullen är det bara att köra på en lägre växel.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?

Bromsskiva+ok som broms.
Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning.
[\QUOTE]
Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bromsskiva+ok som broms.

Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?

Standard kraftgivare brukar vara piezoelektriska, inga konstigheter. I kombination med valfri broms kan man sedan räkna fram vridmomentet. Kostar i sammanhanget ingenting.

Korrekt, med svängmassa räcker det att mäta vinkelaccelerationen hos svängmassan. Görs billigt och enkelt med en hallgivare.

Problemet med broms utan svängmassan blir att styra bromsen. Inget jag skulle rekommendera som ett nybörjarprojekt.
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)

Om du med hålborrad menar du ett rör, så ja, det funkar ypperligt att använda ett tjockväggigt rör.

Med hålborrad i ytan, så tar du väl bort massan från där den behövs som mest?

Tack för alla svar. Om jag bara hade fattat hur den senaste idén från ABB-killen fungerade så hade det ju varit ett väldigt bra alternativ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)

Ok, om du hittar ett tjockväggigt rör att utgå ifrån så är det ju lämpligt och du slipper betala för dåligt placerad massa när du köper cylindern, men all massa gör ju en viss nytta även om massan gör mindre nytta ju närmare rotationscentrum massan hamnar.
Så att borra ut en massiv cylinder är fortfarande dumt.

Nej, det kamoer beskriver är vad jag kan se ett dåligt alternativ. Har du goda kunskaper i reglerteknik? Har du minst hyfsade kunskaper i programmering? Svarar du nej på någon av de två frågorna så kan du definitivt glömma kamoers förslag. Och även om du har den kunskapen så blir det billigare med en vanlig kraftgivare som via en hävstång ger momentet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Axel med vridmomentgivare är helt onödigt fördyrande vid bygge av en bänk med mätande broms. Eftersom man kan ta reda på momentet via upphängningen av bromsen.

Vridmomentgivare (med släpringsdon och allt som hör till dessa) blir man däremot tvingad till när man tex ska mäta momentet i en axel där infästningarna i både drivande och driven ända, är av sådan art att momentmätning där inte låter sig göras.
Tex brukar man installera en sådan axelstump mellan huvudmotor och propulsor när man ska verifiera propellerkurva på provturer med nybyggda fartyg osv.

Vad gäller att bygga en bromsande bänk (ej accelerationsbänk) med skivbroms, så är jag inte helt säker på att detta är helt okomplicerat. Man måste få till den kylning som krävs. Kylkapaciteten är ansenlig för de effekter som TS önskar. Överslagsräknar jag i huvet torde det krävas flera stackade lastbilsbromsar och ett styrt luftflöde över dessa. Men det här måste man förstås räkna på. Det är skivans kylarea, max rimlig temp tillåten i skivan och ett rimligt luftflöde över denna. Alltså värmeövergångstal, a Watt/(m2*°C) och påtvingad konvektion med en antagen lufthastighet. Så ser man vad vilken skivarea som behövs för att nå steady state med en säker temp i skivan/skivorna och en lufthastighet som är realistisk.

Det är skillnad att göra som Andersson byggde. Hans skivbromsinstallation är inte alls samma sak som att varvtalslåsa motorn på full effekt och låta all effekt övergå i värme i skivan. Anderssons broms är ändå kraftigt dimensionerad.
 
Last edited:

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Titta närmre på en vattenbroms. Det är mycket enkelt förklarat en "feldesignad vattenpump" som motarbetar sig själv och därför bromsar inkommande axel. Hur mycket den bromsar regleras med vattenmängden inne i bromsen, för att hantera värmeutvecklingen har man konstant vattenflöde genom den som ganska enkelt går reglera. Enklast är att mäta effekten på ett fast varvtal åt gången (med ett fast vattenflöde), men med tillräckligt avancerad datorstyrning kan man styra vattenflödet för att låta motorn varva upp i önskad takt och löpande göra effektmätning på alla varvtal.

Så länge du har tillräcklig kylning på vattnet i bromsen kan en vattenbroms i teorin bromsa en motor obegränsad tid. :yoparty
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Det går faktiskt att åtminstone närma sig konstantvarvsbromsning även med en tröghetsbänk. Om man har en bra bromsanordning för hjulen så kan man hålla motorn vid ett visst varvtal och sedan plötsligt släppa bromsen. Effekten får man ju då i det ögonblick accelerationen kommer igång igen. Detta kan man då förståss upprepa med önskade intervall. Det produceras ju såklart en hel del värme så man får ha biffiga hjul och/eller effektiva kylsystem. Jag har ju bara en liten kartingmotorbänk http://www.youtube.com/watch?v=O06P3X5AOio med ganska så stort hjul så jag kan hålla ganska länge (och ofta). Vad gäller en eller två rullar så minskar benägenheten att "klättra" över rullen, betydligt om man har två rullar. Man får ju en hyggligt stor och snett nedåtriktad kraftvektor från den bakre rullen. Om man sedan vill koppla ihop rullarna med rem eller kedja är ju en smaksak. Man behöver ju bara mäta på en av dem om man kan lita på att det inte slirar någonstans
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Alltså kunskapen här är ju fantastisk. :Bugar

Jag är ingen raketforskare så jag fattar ungefär hälften av det ni pratar om.

Finns det inga tydliga beskrivningar att hitta i detta ämnet? Förklarat på ett lekmannamässigt sätt :brinnerup

Visst, konstantbromsa/låsa skapar mycket, värme, det förstår jag också och en "mekanisk" broms typ bilbroms behöver vara tillräckligt dimensionerad och kyld för att fungera.

Men en bil på låt säga 2000kg som kör i 200km/h och bromsar max kan ändå göra detta upprepade gånger runt en bana som Nürburgring eller liknande. Jag kan inte räkna på den kraften, men det är mycket kraft. Sen om det räcker till en bänk eller inte, det kan jag inte svara på.

Det jag kan svara på är att ett bänkprojekt hade varit fantastiskt roligt :yoparty

Om det finns folk med massa kunskap och kanske roliga datorprogram så får ni gärna räkna på vad som behövs i tyngd osv på rullarna för att kunna klara mina krav.

Kan ju räkna på 2st mindre rullar på varje axel då det verkar vara en sjyst lösning.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad gäller att bygga en bromsande bänk (ej accelerationsbänk) med skivbroms, så är jag inte helt säker på att detta är helt okomplicerat. Man måste få till den kylning som krävs. Kylkapaciteten är ansenlig för de effekter som TS önskar.

Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?

Kolla truckracing, där funkar det iaf.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hoppas jag inte får stryk nu för att jag lämnar ut hemligheter, men jag har bromsat bilen hos en kille som byggt egna dynohubbar, han har gjort det mesta själv med vänner och bekanta. Fixat en hel del med programmet själv, i stor utsträckning det är hans egna grejer törs jag inte svara på men det fungerade fantastiskt fint. Smart grabb :Bugar

Jag vet att han gjorde en tråd på SH för ett tag sen där han frågade hur man kunde få det att lira med MC.

Det ska finnas en tråd på http://www.savarturbo.se/ om bygget.

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en ide om att kyla ventilerade skivor genom att spraya vattendimma från insidan av skivan, så att vattnet förångas när det går ut genom "fläkten". Eftersom att det krävs mycket energi att förånga vatten, borde det gå att kyla bort mycket effekt utan extrema flöden. Men det kommer bli väldigt fuktigt i verkstan, förstås. Vad tror du om att göra så?

Att kyla bromsar med vattenspray har gjorts i truck-racing, och kanske fortfarande görs.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Har du inte tillgång till material, rejäl svarv eller någon som svarvar gratis så lär pengarna springa iväg men du kanske har en bra hög att ta av? :)
Har själv tillverkat totalt 4st, 2st rullande landsvägar, en för mc och den senaste för bil men det är den senaste jag kör med även för mc, då kopplar bort ena rullen för att få ner svängmassan.
Även gjort 2st för lösa mindre motorer såsom gokart och fiddys men alla bygger på att man sätter fart på en given massa och mäter varvtalet.

Jag har använt enkelrullar pga att det blir mindre jobb, dessutom vill hjulet klättra upp på den främre rullen så den bakre gör inte så mycket nytta.
Kör med sportdevices elektronik men har även ett datamite från performance trends.
Ge mig ett bra bud så kanske jag säljer mc bänken så slipper du allt bök :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har också funderat på nån enkel dyno/bromsbänk till garaget och fastnat för vattenbroms, ingen annan som funderat på det?
Borde ju gå att kränga ihop nåt rätt enkelt själv i svartstål med en rostfri axel och bara svetsa på fenor på en rotor och i höljet runt omkring och sen bara några lager, packboxar, en hävarm och en lastcell för att mäta momentet...

Största problemet verkar väl vara vattenflödet eftersom en vanlig vattenkran inte orkar försörja med tillräckligt mycket vatten, men med en 1 kubiks IBC-tank med breddavlopp och påfyllning från kranen borde man kunna få hyfsad driftstid?
(alt en plattvärmeväxlare för att värma poolen/huset =) http://www.blocket.se/sodermanland/...rader_285_kW_Fri_frakt_44915140.htm?ca=12&w=1 )
Dscn0015.jpg
[ATTACH=CONFIG]396502._xfImport[/ATTACH]
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Hej
Det går faktiskt att åtminstone närma sig konstantvarvsbromsning även med en tröghetsbänk. Om man har en bra bromsanordning för hjulen så kan man hålla motorn vid ett visst varvtal och sedan plötsligt släppa bromsen. Effekten får man ju då i det ögonblick accelerationen kommer igång igen. Detta kan man då förståss upprepa med önskade intervall. Det produceras ju såklart en hel del värme så man får ha biffiga hjul och/eller effektiva kylsystem. Jag har ju bara en liten kartingmotorbänk http://www.youtube.com/watch?v=O06P3X5AOio med ganska så stort hjul så jag kan hålla ganska länge (och ofta). Vad gäller en eller två rullar så minskar benägenheten att "klättra" över rullen, betydligt om man har två rullar. Man får ju en hyggligt stor och snett nedåtriktad kraftvektor från den bakre rullen. Om man sedan vill koppla ihop rullarna med rem eller kedja är ju en smaksak. Man behöver ju bara mäta på en av dem om man kan lita på att det inte slirar någonstans


lite kul o se ditt garage igen och min bänk o ditt system fungerar mer än väl ännu:tummenupp total kostanden blev ca 13,000:- med rulle lager datan och rubbet byggtid ca en helg.



min hydraul bromsbänk jobbar ju på det viset att man vet rpm man vet antal cc som hydraul pumpen ger per varv, och man vet trycket som pumpen ger kopplar man det till en last cell med en meters arm så stämmer momentet och en hydral motor går lätt att kyla ned ser bara på en grävmaskin som skapar ganska höga flöden under högt tryck länge.

kostnad ca 6000:- byggtid ca 10 dagar.

mvh
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
lite kul o se ditt garage igen och min bänk o ditt system fungerar mer än väl ännu:tummenupp total kostanden blev ca 13,000:- med rulle lager datan och rubbet byggtid ca en helg.



min hydraul bromsbänk jobbar ju på det viset att man vet rpm man vet antal cc som hydraul pumpen ger per varv, och man vet trycket som pumpen ger kopplar man det till en last cell med en meters arm så stämmer momentet och en hydral motor går lätt att kyla ned ser bara på en grävmaskin som skapar ganska höga flöden under högt tryck länge.

kostnad ca 6000:- byggtid ca 10 dagar.

mvh

Hmmm, ok, men var får man tag på en hydraulpump som klarar en 250kw för ett vettigt pris?
Sen känns det som det är en massa geggande med olja, det blir ju lite oljevolym iaf, jag har dessutom väldigt svårt för lukten av varm hydraulolja... :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top