Bromsbänk

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ja då kommer den oundvikliga frågan om bromsbänk upp.

Verkar väldigt svårt att hitta Svenska återförsäljare av bänkar. Hur bygger man en egen och hur vet man vad den levererar?

Jag tänker mig en hub (som en dynapack) istället för rullar.

Ni som har insikt i hur det här fungerar får gärna upplysa mig :tummenupp
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vet att det inte är det du frågar efter men hjålpte en kompis att bygga en simpel konstruktion MED rullar.
Krävs dator, programmvara och 1 eller 2 cylindrar/valsar med känd dia/massa att accellerera.
Kan kolla mer exakt om det är intressant.
Ksn tänka mig att det är skitbilligt om man har tillgång till stålämnen på ca dia 300mm och även vkr att bygga stativ av, annars inte

M
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jo accelerationen av en känd massa osv förstår jag till viss del i teorin. Men vart hittar man datorprogram till en sådan konstruktion och hur gör man för att bygga den mindre och mer portabel än så jättestor som den gärna vill bli.

All hjälp och kunskap är bra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
TS, Du ställer en fråga vars svar är längre än bibeln.

Googla så hittar du mycket. Dra sedan igång med en byggtråd så får du nog många råd på vägen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Här kan du läsa så att du förstår en av några olika principer att mäta effekt. http://24volt.eu/bromstest.php

Med hjälp av en skivbroms och en fjädervåg, eller lite mer sofistikerat med en lastcell, kan du få fram moment och varvtal. Men det är föstås inget man mappar en hoj med utan snarare för att t.ex. mäta effekt på små motorer.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Här kan du läsa så att du förstår en av några olika principer att mäta effekt. http://24volt.eu/bromstest.php

Med hjälp av en skivbroms och en fjädervåg, eller lite mer sofistikerat med en lastcell, kan du få fram moment och varvtal. Men det är föstås inget man mappar en hoj med utan snarare för att t.ex. mäta effekt på små motorer.

Har haft som långtidsprojekt/dröm (vi snackar 15-20 år här :hihi ) på att bygga en bonna-bromsbänk med skivbromsar... Det som det faller på i idéstadiet redan, är att jag vettefan om jag vågar släppa loss i storleksordningen 100kW i princip ren värmeeffekt.

Låt säga att man tar 10 sekunder på sig att stabilisera så att man får ett mätvärde så har man 1MJ i värmeenergi! Den energin räcker att hetta upp 5kg järn ~450 grader... Samma som att göra en fullbromsning från 310km/h med ett 270kg ekipage (på 10 sekunder) iofs., men det skrämmer mig lite att göra det på garagegolvet. :crash
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har haft som långtidsprojekt/dröm (vi snackar 15-20 år här :hihi ) på att bygga en bonna-bromsbänk med skivbromsar... Det som det faller på i idéstadiet redan, är att jag vettefan om jag vågar släppa loss i storleksordningen 100kW i princip ren värmeeffekt.

Låt säga att man tar 10 sekunder på sig att stabilisera så att man får ett mätvärde så har man 1MJ i värmeenergi! Den energin räcker att hetta upp 5kg järn ~450 grader... Samma som att göra en fullbromsning från 310km/h med ett http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=finduser&u=15195270kg ekipage (på 10 sekunder) iofs., men det skrämmer mig lite att göra det på garagegolvet. :crash

Då kan du slappna av! Bromsarna på en bil utvecklar som du redan är inne på mycket mycket mer effekt vid inbromsning än vad motorn utvecklar och det brukar gå att bromsa ett antal gånger även från farter på 200 km/h.

Det här är ju bara ett exempel på hur man kan göra och för att knyta till TS så finns det i princip oändligt antal kombinationer att bygga en bromsbänk.

Finns väl åtminstone ett halvdussin lösningar bara för själva den fysiska mekaniken till bromsningen. Och dessa kan ju dessutom kombineras.
Så dator med mätkort, och mätkort finns från ganska usla enkla för typ 500 kr på kjell&co och uppåt finns ingen gräns allt beroende på vilken upplösning man vill ha samt kanske vilka variabler man vill mäta.
http://sine.ni.com/np/app/main/p/ap/daq/lang/sv/pg/1/sn/n17:daq/

Sen krävs det programmering med ett antal olika programspråk. Jag skulle nog dock rekommendera Labview till den som inte är erfaren programmerare.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Tack, tack, tack :Bugar

Andersson hade ju inte skrivit i sin tråd på 3år, men jag hade för mig att jag sett den innan.

Jag återkommer med lite mer frågor när jag har bättre tid (sitter på jobbet).
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ja vad gäller bänkar så har jag inte hittat så himla mycket vettigt. För det jag söker är något som fungerar till 4x4 bil + mc. Alltså helst 4st hubbar där man kan sätta hojen i en hubb om man vill, en tvåhjulsdriven i två osv.

Och jag hittar inga vettiga grejer i Sverige. Faktiskt inte ens vettiga rullar...

Därför kom jag på den helt idiotiska idén att bygga en bänk. Men nu efter att ha bläddrat igenom Anderssons tråd i ämnet så kanske jag inte har tänkt igenom projektet riktigt.

Men jag vill ha en bänk av flera anledningar. Och om det finns information och erfarenhet att hämta här och vidare på nätet så är det heller ingen omöjlighet att bygget drar igång snart.

Vad jag har förstått så har man en givet tröghetsmotstånd (som jag knappt vet vad det betyder) och sen en broms som man vet hur mycket man bromsar med, detta ger effekt och moment beräknat på acceleration och applicerad bromsning.

Men det är ju bara en tiondel av vad detta handlar om :(

Så ni får gärna upplysa mig mer.

Om man skall bygga rullar och kunna bromsa +1000hk 4x4 (egentligen måste man kunna bromsa +1000hk på EN av rullarna. Frågan är då om man kan bromsa en liten klen hoj på samma rulle?

Och vad snackar vi för dimensioner och vikter på rullarna?

Vad är det egentligen man behöver? Sport Device har mjukvaran och det man själv behöver är rullar med en varvtalssignal och tröghetsberäkningar och en känd bromskraft? Eller?

Ja, ja, jag vet om fläktar och alla andra tusen grejerna, jag försöker bara få grepp om det här :näsblod
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Rullen i en bänk används för att mäta hur snabbt fordonet kan accelerera massan i rullen vid ett svep på låga RPM till max RPM. Det ger vridmomentkurvan som även kan presenteras som en effektkurva genom att varvtalet hela tiden är känt.

Bromsen i en bänk används för att mäta momentet steady-state vid ett visst varvtal som också kan räknas om till effekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Många accelerationsbänkar har en enklare typ av broms, dvs bromsen är endast till för att kunna hålla kvar motorn vid ett visst varvtal, tex för att kunna mappa olika trottelpositioner vid detta varvtal. En sån broms är ju enklare att bygga, dvs det är en broms utan den våg/effektmätning som krävs för att mäta bortbromsat moment/effekt. Bromsen används förstås också för att ta ned varvtalet snabbare efter en pull, vilket minskar motorslitaget iom att man snabbare kan lämna max rpm efter att trotteln släppts..
 
Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar :)

Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

Eller?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar :)

Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

Eller?

Om du med hålborrad menar du ett rör, så ja, det funkar ypperligt att använda ett tjockväggigt rör.

Med hålborrad i ytan, så tar du väl bort massan från där den behövs som mest?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar :)

Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

Eller?

Två rullar ger nog bättre grepp relativt motståndet skulle jag gissa utan att göra kalkylen.
Att hålborra är mer eller mindre vansinne, kostar tid och pengar och ger bara nackdelar.

Tyngden spelar naturligtvis roll men om Bearing har rätt eller fel ang sitt resonemang i Anderssons vet jag inte. Det är inte osannolikt eftersom en rulle med större diameter relativt längd även får en längre hävstång iofs en ganska enkel kalkyl för den som vill räkna.

Sök de rullar du får tag på och utgå ifrån det, kan nog finnas nåt "skrot" ifrån någon industri som kan användas.

Det du söker landar nog på ett flertal miljoner i kostnad om du ska köpa det.
AVL kan nog ge dig en offert.
https://www.avl.com/avl-mtc-tech-centre-sodertalje-sweden
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I min ungdom var planerna att använda sig av en retarder och en pinnasvets som broms, kombinerat med en lastcell och display från en statmosvåg.

Kalkylen sprack på just rullarna.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
Denna givare testades i något F1-team (sant).
Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
köpa flera hundra kilo järnskrot
hantera flera hundra kilo järnskrot
balansera flera hundra kilo järnskrot
accelerera flera hundra kilo järnskrot

Så hade jag gjort :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
Denna givare testades i något F1-team (sant).
Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
köpa flera hundra kilo järnskrot
hantera flera hundra kilo järnskrot
balansera flera hundra kilo järnskrot
accelerera flera hundra kilo järnskrot

Så hade jag gjort :)

Fast hur tänkte du nu, rullarna kommer du inte ifrån? Javisst dom behöver inte väga något ton, men du kommer att behöva dom i någon form oavsett.

Hur du sen tar ut momentet är en småsak.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Nej en rulle kommer man ju inte ifrån men den behöver ju inte väga nånting och därmed borde det ju funka med en gammal fälg eller dylikt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top