416 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 41

Ämne: Bromsbänk

  1. #1
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072

    Bromsbänk

    Ja då kommer den oundvikliga frågan om bromsbänk upp.

    Verkar väldigt svårt att hitta Svenska återförsäljare av bänkar. Hur bygger man en egen och hur vet man vad den levererar?

    Jag tänker mig en hub (som en dynapack) istället för rullar.

    Ni som har insikt i hur det här fungerar får gärna upplysa mig
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    KIL
    Hoj
    BB -98 TURBO
    Inlägg
    229
    Vet att det inte är det du frågar efter men hjålpte en kompis att bygga en simpel konstruktion MED rullar.
    Krävs dator, programmvara och 1 eller 2 cylindrar/valsar med känd dia/massa att accellerera.
    Kan kolla mer exakt om det är intressant.
    Ksn tänka mig att det är skitbilligt om man har tillgång till stålämnen på ca dia 300mm och även vkr att bygga stativ av, annars inte

    M

  3. #3
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Jo accelerationen av en känd massa osv förstår jag till viss del i teorin. Men vart hittar man datorprogram till en sådan konstruktion och hur gör man för att bygga den mindre och mer portabel än så jättestor som den gärna vill bli.

    All hjälp och kunskap är bra.
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  4. #4
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    TS, Du ställer en fråga vars svar är längre än bibeln.

    Googla så hittar du mycket. Dra sedan igång med en byggtråd så får du nog många råd på vägen.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #5
    WWW.MAJESTO.SE CoRuSs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Närmare Finland
    Hoj
    KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 244
    Kontakta Peter Andersson, han har byggt en själv och är en av få på forumet som vet vad han pratar om vad gäller trimning, mappa, bygga egen bänk med vad det innebär.

    http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=376

    Svårt att hitta ÅF på bromsbänk?
    www.motospeed.se
    Senast redigerat av CoRuS den 2013-04-07 klockan 18:13.
    __________________________________________________
    KLICKA PÅ LÄNKARNA


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    ZX12R
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 291
    Här kan du läsa så att du förstår en av några olika principer att mäta effekt. http://24volt.eu/bromstest.php

    Med hjälp av en skivbroms och en fjädervåg, eller lite mer sofistikerat med en lastcell, kan du få fram moment och varvtal. Men det är föstås inget man mappar en hoj med utan snarare för att t.ex. mäta effekt på små motorer.

  7. #7
    Medlem falco_tunas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Eskilstuna/Mariefred
    Hoj
    Aprilia Falco -00, GSX-R 1000 K5 Räser Edition
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Här kan du läsa så att du förstår en av några olika principer att mäta effekt. http://24volt.eu/bromstest.php

    Med hjälp av en skivbroms och en fjädervåg, eller lite mer sofistikerat med en lastcell, kan du få fram moment och varvtal. Men det är föstås inget man mappar en hoj med utan snarare för att t.ex. mäta effekt på små motorer.
    Har haft som långtidsprojekt/dröm (vi snackar 15-20 år här ) på att bygga en bonna-bromsbänk med skivbromsar... Det som det faller på i idéstadiet redan, är att jag vettefan om jag vågar släppa loss i storleksordningen 100kW i princip ren värmeeffekt.

    Låt säga att man tar 10 sekunder på sig att stabilisera så att man får ett mätvärde så har man 1MJ i värmeenergi! Den energin räcker att hetta upp 5kg järn ~450 grader... Samma som att göra en fullbromsning från 310km/h med ett 270kg ekipage (på 10 sekunder) iofs., men det skrämmer mig lite att göra det på garagegolvet.
    Senast redigerat av falco_tuna den 2013-04-07 klockan 18:50.
    R1000 #43 (bokat)

  8. #8
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 341
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  9. #9
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    Citat Ursprungligen postat av falco_tuna Visa inlägg
    Har haft som långtidsprojekt/dröm (vi snackar 15-20 år här ) på att bygga en bonna-bromsbänk med skivbromsar... Det som det faller på i idéstadiet redan, är att jag vettefan om jag vågar släppa loss i storleksordningen 100kW i princip ren värmeeffekt.

    Låt säga att man tar 10 sekunder på sig att stabilisera så att man får ett mätvärde så har man 1MJ i värmeenergi! Den energin räcker att hetta upp 5kg järn ~450 grader... Samma som att göra en fullbromsning från 310km/h med ett http://www.sporthoj.com/forum/search...r&u=15195270kg ekipage (på 10 sekunder) iofs., men det skrämmer mig lite att göra det på garagegolvet.
    Då kan du slappna av! Bromsarna på en bil utvecklar som du redan är inne på mycket mycket mer effekt vid inbromsning än vad motorn utvecklar och det brukar gå att bromsa ett antal gånger även från farter på 200 km/h.

    Det här är ju bara ett exempel på hur man kan göra och för att knyta till TS så finns det i princip oändligt antal kombinationer att bygga en bromsbänk.

    Finns väl åtminstone ett halvdussin lösningar bara för själva den fysiska mekaniken till bromsningen. Och dessa kan ju dessutom kombineras.
    Så dator med mätkort, och mätkort finns från ganska usla enkla för typ 500 kr på kjell&co och uppåt finns ingen gräns allt beroende på vilken upplösning man vill ha samt kanske vilka variabler man vill mäta.
    http://sine.ni.com/np/app/main/p/ap/.../1/sn/n17:daq/

    Sen krävs det programmering med ett antal olika programspråk. Jag skulle nog dock rekommendera Labview till den som inte är erfaren programmerare.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  10. #10
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Tack, tack, tack

    Andersson hade ju inte skrivit i sin tråd på 3år, men jag hade för mig att jag sett den innan.

    Jag återkommer med lite mer frågor när jag har bättre tid (sitter på jobbet).
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  11. #11
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Ja vad gäller bänkar så har jag inte hittat så himla mycket vettigt. För det jag söker är något som fungerar till 4x4 bil + mc. Alltså helst 4st hubbar där man kan sätta hojen i en hubb om man vill, en tvåhjulsdriven i två osv.

    Och jag hittar inga vettiga grejer i Sverige. Faktiskt inte ens vettiga rullar...

    Därför kom jag på den helt idiotiska idén att bygga en bänk. Men nu efter att ha bläddrat igenom Anderssons tråd i ämnet så kanske jag inte har tänkt igenom projektet riktigt.

    Men jag vill ha en bänk av flera anledningar. Och om det finns information och erfarenhet att hämta här och vidare på nätet så är det heller ingen omöjlighet att bygget drar igång snart.

    Vad jag har förstått så har man en givet tröghetsmotstånd (som jag knappt vet vad det betyder) och sen en broms som man vet hur mycket man bromsar med, detta ger effekt och moment beräknat på acceleration och applicerad bromsning.

    Men det är ju bara en tiondel av vad detta handlar om

    Så ni får gärna upplysa mig mer.

    Om man skall bygga rullar och kunna bromsa +1000hk 4x4 (egentligen måste man kunna bromsa +1000hk på EN av rullarna. Frågan är då om man kan bromsa en liten klen hoj på samma rulle?

    Och vad snackar vi för dimensioner och vikter på rullarna?

    Vad är det egentligen man behöver? Sport Device har mjukvaran och det man själv behöver är rullar med en varvtalssignal och tröghetsberäkningar och en känd bromskraft? Eller?

    Ja, ja, jag vet om fläktar och alla andra tusen grejerna, jag försöker bara få grepp om det här
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  12. 2013-04-08, 23:43
    Anledning
    Dubbelt

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    ZX12R
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 291
    Rullen i en bänk används för att mäta hur snabbt fordonet kan accelerera massan i rullen vid ett svep på låga RPM till max RPM. Det ger vridmomentkurvan som även kan presenteras som en effektkurva genom att varvtalet hela tiden är känt.

    Bromsen i en bänk används för att mäta momentet steady-state vid ett visst varvtal som också kan räknas om till effekt.

  14. #13
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 341
    Många accelerationsbänkar har en enklare typ av broms, dvs bromsen är endast till för att kunna hålla kvar motorn vid ett visst varvtal, tex för att kunna mappa olika trottelpositioner vid detta varvtal. En sån broms är ju enklare att bygga, dvs det är en broms utan den våg/effektmätning som krävs för att mäta bortbromsat moment/effekt. Bromsen används förstås också för att ta ned varvtalet snabbare efter en pull, vilket minskar motorslitaget iom att man snabbare kan lämna max rpm efter att trotteln släppts..
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-04-09 klockan 00:12.
    Brun utan sol, tändkulesot

  15. #14
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar

    Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

    Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

    Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

    Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

    Eller?
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  16. #15
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    7 126
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar

    Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

    Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

    Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

    Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

    Eller?
    Om du med hålborrad menar du ett rör, så ja, det funkar ypperligt att använda ett tjockväggigt rör.

    Med hålborrad i ytan, så tar du väl bort massan från där den behövs som mest?
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  17. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Aha, så man mäter effekt och moment utan broms och använder bara bromsen till det ni förklarar

    Då borde ju relativt små bromsar räcka till.

    Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?

    Många rullar har ju två rullar som däcket "sjunker ner" mellan. Är fördelen där att varje rulle kan vara lättare?

    Spelar den totala tyngden någon roll, avhandlades i Anderssons tråd att bara vikten längst ut spelade roll. Alltså kan man ha en ganska hålborrad dito med massa så långt ut som möjligt och ändå uppnå samma egenskaper.

    Eller?
    Två rullar ger nog bättre grepp relativt motståndet skulle jag gissa utan att göra kalkylen.
    Att hålborra är mer eller mindre vansinne, kostar tid och pengar och ger bara nackdelar.

    Tyngden spelar naturligtvis roll men om Bearing har rätt eller fel ang sitt resonemang i Anderssons vet jag inte. Det är inte osannolikt eftersom en rulle med större diameter relativt längd även får en längre hävstång iofs en ganska enkel kalkyl för den som vill räkna.

    Sök de rullar du får tag på och utgå ifrån det, kan nog finnas nåt "skrot" ifrån någon industri som kan användas.

    Det du söker landar nog på ett flertal miljoner i kostnad om du ska köpa det.
    AVL kan nog ge dig en offert.
    https://www.avl.com/avl-mtc-tech-cen...ertalje-sweden
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #17
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    7 126
    I min ungdom var planerna att använda sig av en retarder och en pinnasvets som broms, kombinerat med en lastcell och display från en statmosvåg.

    Kalkylen sprack på just rullarna.
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  19. #18
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    106
    Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
    Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
    Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
    Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
    Denna givare testades i något F1-team (sant).
    Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

    En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
    köpa flera hundra kilo järnskrot
    hantera flera hundra kilo järnskrot
    balansera flera hundra kilo järnskrot
    accelerera flera hundra kilo järnskrot

    Så hade jag gjort
    den sista idioten är inte född..

  20. #19
    Medlem Skäggots avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Hemma
    Hoj
    monark
    Inlägg
    7 126
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
    Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
    Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
    Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
    Denna givare testades i något F1-team (sant).
    Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

    En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
    köpa flera hundra kilo järnskrot
    hantera flera hundra kilo järnskrot
    balansera flera hundra kilo järnskrot
    accelerera flera hundra kilo järnskrot

    Så hade jag gjort
    Fast hur tänkte du nu, rullarna kommer du inte ifrån? Javisst dom behöver inte väga något ton, men du kommer att behöva dom i någon form oavsett.

    Hur du sen tar ut momentet är en småsak.
    Funderar du på meningen med livet?

    Det kan vara så enkelt att du bara är ett varnande exempel för oss andra....

  21. #20
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    106
    Nej en rulle kommer man ju inte ifrån men den behöver ju inte väga nånting och därmed borde det ju funka med en gammal fälg eller dylikt.
    den sista idioten är inte född..

  22. #21
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
    Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
    Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
    Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
    Denna givare testades i något F1-team (sant).
    Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?

    En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
    köpa flera hundra kilo järnskrot
    hantera flera hundra kilo järnskrot
    balansera flera hundra kilo järnskrot
    accelerera flera hundra kilo järnskrot

    Så hade jag gjort
    Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
    Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  23. #22
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 439
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Åter till frågan om vikt och möjlighet. Anderssons rulle vägde ca: 500kg till en MC. Säg att den väger 12-1300kg om den är lång som en bil är bred i hjulbasen. Orkar en cykel sätta fart på den rullen och hur mycket "effekt" kan man mäta?
    1200kg solid rulle motsvarar knappt 600kg fordonsmassa enligt tidigare resonemang. 1200kg tunnväggigt rör motsvarar knappt 1200kg fordonsmassa. Så en sporthoj kommer accelerera långsammare på rullen än i verkligheten. Det betyder att tröghetsmomentet i alla roterande delar i hojen kommer påverka resultatet mindre, vilket jag ser som en fördel. Resultatet kommer bli närmare "steady state"-mätning. Om du tycker att det tar för lång tid att få fart på rullen är det bara att köra på en lägre växel.

  24. #23
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
    Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?
    Bromsskiva+ok som broms.
    [QUOTE]
    Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning.
    [\QUOTE]
    Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?
    den sista idioten är inte född..

  25. #24
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    Citat Ursprungligen postat av kamoer Visa inlägg
    Bromsskiva+ok som broms.

    Vad är det för givare? Med en känd massa och känd tid går det väl inte åt en givare i en accelerometer-baserad bänk?
    Standard kraftgivare brukar vara piezoelektriska, inga konstigheter. I kombination med valfri broms kan man sedan räkna fram vridmomentet. Kostar i sammanhanget ingenting.

    Korrekt, med svängmassa räcker det att mäta vinkelaccelerationen hos svängmassan. Görs billigt och enkelt med en hallgivare.

    Problemet med broms utan svängmassan blir att styra bromsen. Inget jag skulle rekommendera som ett nybörjarprojekt.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2013-04-09 klockan 15:47.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  26. #25
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)

    Citat Ursprungligen postat av Skäggot Visa inlägg
    Om du med hålborrad menar du ett rör, så ja, det funkar ypperligt att använda ett tjockväggigt rör.

    Med hålborrad i ytan, så tar du väl bort massan från där den behövs som mest?
    Tack för alla svar. Om jag bara hade fattat hur den senaste idén från ABB-killen fungerade så hade det ju varit ett väldigt bra alternativ.
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

  27. #26
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    10 291
    Citat Ursprungligen postat av Faster Visa inlägg
    Hålborrad i längsled såklart och djupt i rullen för att ta bort vikten där den inte behövs. =)
    Ok, om du hittar ett tjockväggigt rör att utgå ifrån så är det ju lämpligt och du slipper betala för dåligt placerad massa när du köper cylindern, men all massa gör ju en viss nytta även om massan gör mindre nytta ju närmare rotationscentrum massan hamnar.
    Så att borra ut en massiv cylinder är fortfarande dumt.

    Nej, det kamoer beskriver är vad jag kan se ett dåligt alternativ. Har du goda kunskaper i reglerteknik? Har du minst hyfsade kunskaper i programmering? Svarar du nej på någon av de två frågorna så kan du definitivt glömma kamoers förslag. Och även om du har den kunskapen så blir det billigare med en vanlig kraftgivare som via en hävstång ger momentet.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  28. #27
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    19 341
    Axel med vridmomentgivare är helt onödigt fördyrande vid bygge av en bänk med mätande broms. Eftersom man kan ta reda på momentet via upphängningen av bromsen.

    Vridmomentgivare (med släpringsdon och allt som hör till dessa) blir man däremot tvingad till när man tex ska mäta momentet i en axel där infästningarna i både drivande och driven ända, är av sådan art att momentmätning där inte låter sig göras.
    Tex brukar man installera en sådan axelstump mellan huvudmotor och propulsor när man ska verifiera propellerkurva på provturer med nybyggda fartyg osv.

    Vad gäller att bygga en bromsande bänk (ej accelerationsbänk) med skivbroms, så är jag inte helt säker på att detta är helt okomplicerat. Man måste få till den kylning som krävs. Kylkapaciteten är ansenlig för de effekter som TS önskar. Överslagsräknar jag i huvet torde det krävas flera stackade lastbilsbromsar och ett styrt luftflöde över dessa. Men det här måste man förstås räkna på. Det är skivans kylarea, max rimlig temp tillåten i skivan och ett rimligt luftflöde över denna. Alltså värmeövergångstal, a Watt/(m2*°C) och påtvingad konvektion med en antagen lufthastighet. Så ser man vad vilken skivarea som behövs för att nå steady state med en säker temp i skivan/skivorna och en lufthastighet som är realistisk.

    Det är skillnad att göra som Andersson byggde. Hans skivbromsinstallation är inte alls samma sak som att varvtalslåsa motorn på full effekt och låta all effekt övergå i värme i skivan. Anderssons broms är ändå kraftigt dimensionerad.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2013-04-10 klockan 18:18.
    Brun utan sol, tändkulesot

  29. #28
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Gott och blandat
    Inlägg
    982
    Titta närmre på en vattenbroms. Det är mycket enkelt förklarat en "feldesignad vattenpump" som motarbetar sig själv och därför bromsar inkommande axel. Hur mycket den bromsar regleras med vattenmängden inne i bromsen, för att hantera värmeutvecklingen har man konstant vattenflöde genom den som ganska enkelt går reglera. Enklast är att mäta effekten på ett fast varvtal åt gången (med ett fast vattenflöde), men med tillräckligt avancerad datorstyrning kan man styra vattenflödet för att låta motorn varva upp i önskad takt och löpande göra effektmätning på alla varvtal.

    Så länge du har tillräcklig kylning på vattnet i bromsen kan en vattenbroms i teorin bromsa en motor obegränsad tid.
    Senast redigerat av Ulf G den 2013-04-10 klockan 22:49.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims.

    http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  30. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Sjuntorp
    Hoj
    2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
    Inlägg
    114
    Hej
    Det går faktiskt att åtminstone närma sig konstantvarvsbromsning även med en tröghetsbänk. Om man har en bra bromsanordning för hjulen så kan man hålla motorn vid ett visst varvtal och sedan plötsligt släppa bromsen. Effekten får man ju då i det ögonblick accelerationen kommer igång igen. Detta kan man då förståss upprepa med önskade intervall. Det produceras ju såklart en hel del värme så man får ha biffiga hjul och/eller effektiva kylsystem. Jag har ju bara en liten kartingmotorbänk med ganska så stort hjul så jag kan hålla ganska länge (och ofta). Vad gäller en eller två rullar så minskar benägenheten att "klättra" över rullen, betydligt om man har två rullar. Man får ju en hyggligt stor och snett nedåtriktad kraftvektor från den bakre rullen. Om man sedan vill koppla ihop rullarna med rem eller kedja är ju en smaksak. Man behöver ju bara mäta på en av dem om man kan lita på att det inte slirar någonstans

  31. #30
    Snabbare än du! Fasters avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 072
    Alltså kunskapen här är ju fantastisk.

    Jag är ingen raketforskare så jag fattar ungefär hälften av det ni pratar om.

    Finns det inga tydliga beskrivningar att hitta i detta ämnet? Förklarat på ett lekmannamässigt sätt

    Visst, konstantbromsa/låsa skapar mycket, värme, det förstår jag också och en "mekanisk" broms typ bilbroms behöver vara tillräckligt dimensionerad och kyld för att fungera.

    Men en bil på låt säga 2000kg som kör i 200km/h och bromsar max kan ändå göra detta upprepade gånger runt en bana som Nürburgring eller liknande. Jag kan inte räkna på den kraften, men det är mycket kraft. Sen om det räcker till en bänk eller inte, det kan jag inte svara på.

    Det jag kan svara på är att ett bänkprojekt hade varit fantastiskt roligt

    Om det finns folk med massa kunskap och kanske roliga datorprogram så får ni gärna räkna på vad som behövs i tyngd osv på rullarna för att kunna klara mina krav.

    Kan ju räkna på 2st mindre rullar på varje axel då det verkar vara en sjyst lösning.
    An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
    Vet du icke, min son, med hur litet förstånd världen styrs?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

1995 Honda Cbr f3 av Pensionären

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Försäkringsjurister i Stockholm av iarkimedes

Script för att ladda ner bloggar från Sportho av Ulvhamne