Rädda min sommar och lär mig att koppla rätt från peacocken, vinn en trisslott!

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Hej!

Nu ljög jag om trisslotten, falsk marknadsföring, ber om ursäkt! Men jag har ett litet problem. Rullade ut älsklingen för att den skulle få glugga i sig lite bensin, förhoppningarna var högre än Kebnekaise tiofaldigt......ingeting....man kunde höra en knappnål falla.

Eller inte direkt, startmotorn sjöng sin vanliga sång och den ENA bensinslagen nr1 började att dricka i sig bensin. Men nr 2 bestämde sig för att vara passiv. Om jag blåser i nr2 så kommer det luft ur nr 1. Men nu minns jag inte exakt men när jag blåste in/ut ur nr 2 så kom det bensin ur nr 1. Många nummer, hoppas ni hängde med. Usch, alla ångor...:huvet.
Har jag kopplat dessa rackare rätt vid peacocken? Jag har testat att blåsa in/ut i alla rör, men blir inte vettigare, snarare snurrig i huvudet av alla halvt farliga ångor/bensinskvättar som rensar munhålan.

Samt vad gör slang nummer 3? Prydnadsslang? I dont think so! Under provstartningen vart alla 3 inkopplade i sina respektive hål/slangar, så vi kan utesluta den felsökningen :hihi

Tips/ideér/skäll pga marknadsföringen; allt godtas.

Har även lite bilder så att man kan orientera sig bättre.

För jag har faktiskt inte en blekaste aning vad jag ska göra. *Så stoppa mig innan jag bestämmer mig för att köpa en ny peacock samt slangar.

Mvh Raffe
 

Bifogat

  • Foto0090.jpg
    Foto0090.jpg
    101.6 KB · Visningar: 170
  • Foto0091.jpg
    Foto0091.jpg
    131.2 KB · Visningar: 160
  • Foto0092.jpg
    Foto0092.jpg
    114.8 KB · Visningar: 162
  • Foto0093.jpg
    Foto0093.jpg
    103.6 KB · Visningar: 154

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Glömde något viktigt!!!!!!
Slang nr 2 går inte helt rakt ner till hål nr 2 utan den går lite uppåt men mest horisontellt med motorn så om det är så att gravitationen är det enda som får ner bensinen så kan det vara det mysteriet. Men Borde inte förgasarna skapa något sug/tryck i slangarna när man drar på startknappen?

Mvh Raffe
 

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Uppdatering:

Satt upp bensintanken mellan 2 stolar och sugit för kung och fosterland. Slutsats: när jag suger i slang nr 3 så kommer det BARA bensin ur slang nr 1. MEN när slang nr 1 är full (håller för med tummen) då börjar det plötsligt komma bensin ur den passiva, nr 2, slangen.

Nu tänker jag på om det är så på de flesta gamla motorcycklar att bensinen måste fylla upp en slang innan den börjar i den andra eller om det bara är min som är så irriterande unik. :banana
Så om ingen har något att tillägga, vilket jag hemskt gärna vill, så ska jag köpa lite mer flexibla slangar så att gravitationen inte måste arbeta så mycket. Samt frågan på slang nr 3 så tror jag att det är någon bensininsugningspumpslangmakapär.

Mvh Raffe
 

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Hoppar till in igen med en fråga: Köpte mina på en känd sida och de var för tjocka och otroligt sega. Polyuretan-material samt 8x11.5. På tok för tjockt och segt för att hålla på med att trixa mellan motortopp och bensintank som utrymme. Nu vet jag att slangar inte får vara pinnsmala då det blir mindre bensin som forsar igenom, men kan jag ha 6mm inre diameter på min gsxr1100 som är org förutom mikuni förgasare?

Tacksam för svar!

Mvh Raffe
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
jag har ingen aning. men slang nr3 antar jag är för dränering om det skulle komma förmycket bensin in i förgasaren, i fall cykeln skulle lägga sig ner eller så? *vilket jag hade på crossen min. (eller hur de va)

men som sagt är inte kunnig att svara så överlämnar detta till några pros. :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det är främst gravitationen som får bensin att rinna ner i förgasarna, det praktiska med är mc är ju att tanken sitter högre än motorn vilket gör det möjligt. Nu vet inte jag vad för hoj du har, men om den stått sen förra året och fungerade fint då har jag svårt att tro att det är något fel på bensinkranen. Hur ser tändstiften ut - torra/blöta? Är de torra så fukta dem med lite soppa och ta en liten dutt startgas i luftburken så borde vårtjurigheten fly motorcykeln.

Som sagt vet jag inte vilken hoj du har men mina tankar om de mystiska extraslangarna är att någon kan vara en vakuumslang för att aktivera bensinkranen. På vissa hojar går det en slang från någonstans runt insuget/toppen till bensinkranen - i denna slang blir det undertryck när motorn börjar snurra och därmed suga in luft. Detta undertryck leds då till soppakranen och med hjälp av detta öppnas nån solenoid-aktig grej så att bensin kan börja rinna - på så sätt kan man lämna soppakranen på och slippa oroa sig för att soppa ska rinna igenom förgasaren eller så.
 

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Tack sjukihuve och grusfalt för era svar! Hojen jag har är en gsxr1100 från 89, variant k. Mikuniförgasare. Det ligger något i det du säger grusfalt, jag minns när jag blåste i nr3 slangen (din förslag vart vakuumslang) så började det rinna i slangarna ner till förgasarna. Vilket ger ytterligare större sanningshalt till det du sagt.

Uppdatering: Ska ladda upp batteriet nu och sedan testa igen att starta den. Fungerar den inte så tar jag grusfalts förslag och kollar tändstiften.

****
Fråga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter på mina förgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill få in startgasen i sjävla cylindern för att hjälpa tändstiften att vakna till liv, därav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spännande...Fortsättning följer! :banana
 

kafferaffe

tits or wheels will get you in trouble
Gick med
28 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
gsxr110k-89
Men på biltemas hemsida står det att startsprayen skall sprutas DIREKT in i förgasarna. Ta bort filtren och spruta in där eller in i slangen till luftburken? GRUSFALT, where are you wise young man?!
 

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Jag vet inte vilken hoj det gäller men ger mig på en chansning:

Två slangar för bensintillförsel till förgasarna och den tredje ger undertryck till bensinkranen. Med tanke på ditt sug-experiment så öppnar undertryck i "slang 3" bensinkranen. Att slang 1 börjar droppa först beror förmodligen på den böj av slang 2 som ger ett vertikalt högre läge än slang 1.

På min hoj med vakumförgasare fäster "slang 3" på ovansidan av förgasaren, på locket som täcker membranet, och går in i sidan av bensinkranen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nr3 är väl troligtvis en vakuumslang som öppnar bensinkranen
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fråga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter på mina förgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill få in startgasen i sjävla cylindern för att hjälpa tändstiften att vakna till liv, därav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spännande...Fortsättning följer! :banana
Alltså, om du förstår principen med startgas kanske det blir lättare att komma på vart...
Där det sugs in luft i förgasaren, där ska du spreja startgasen. På så vis följer startgasen med in-luften och har någon sekund eller två senare nått cylindrarna och tändstiften.
Jag har själv sprejat lite varstans: in i luftburken medan luftfiltret sitter i; dito fast med luftfiltret borttaget; öppnat insugsgummit mellan luftburk och förgasare och sprejat där. Alla de sätten har funkat.

Edit: man kan alltså få gasen att fördela sig jämnare (luftburk) eller mer på enstaka cylinder (direkt vid förgasares insug), men bägge har som sagt funkat för mig. I det senare fallet har de andra cylindrarna hoppat igång efter att den första tänts.

Edit2: Det är alltså inte så jävla noga. Det ska med luften in bara.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top