394 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop fr kad trafikskerhet

REGLER FR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras ven p vriga felplacerade teknikrelaterade trdar

VEM SKA SVARA P FRGOR?
- Den med erfarenhet i mnet
- Kom inte med gissningar
- Undersk mnet vl, svara utfrligt med bilder om mjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlgg istllet fr flera.
- Fr icke MC-relarade frgor, anvnd OT Teknikforumet
VARFR DESSA REGLER?
- Vi behver slla ut felsvaren som kan f otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej frekomma
- Detta forum ska vara SERIST.
- Regelbrott leder till banning frn teknikforumet.
LS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46

Rdda min sommar och lr mig att koppla rtt frn peacocken, vinn en trisslott!

Hej!

Nu ljg jag om trisslotten, falsk marknadsfring, ber om urskt! Men jag har ett litet problem. Rullade ut lsklingen fr att den skulle f glugga i sig lite bensin, frhoppningarna var hgre n Kebnekaise tiofaldigt......ingeting....man kunde hra en knappnl falla.

Eller inte direkt, startmotorn sjng sin vanliga sng och den ENA bensinslagen nr1 brjade att dricka i sig bensin. Men nr 2 bestmde sig fr att vara passiv. Om jag blser i nr2 s kommer det luft ur nr 1. Men nu minns jag inte exakt men nr jag blste in/ut ur nr 2 s kom det bensin ur nr 1. Mnga nummer, hoppas ni hngde med. Usch, alla ngor....
    Har jag kopplat dessa rackare rtt vid peacocken? Jag har testat att blsa in/ut i alla rr, men blir inte vettigare, snarare snurrig i huvudet av alla halvt farliga ngor/bensinskvttar som rensar munhlan.

Samt vad gr slang nummer 3? Prydnadsslang? I dont think so! Under provstartningen vart alla 3 inkopplade i sina respektive hl/slangar, s vi kan utesluta den felskningen

Tips/ider/skll pga marknadsfringen; allt godtas.

Har ven lite bilder s att man kan orientera sig bttre.

Fr jag har faktiskt inte en blekaste aning vad jag ska gra. *S stoppa mig innan jag bestmmer mig fr att kpa en ny peacock samt slangar.

Mvh Raffe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	Foto0090.jpg
Visningar:	132
Storlek:	101,6 KB
Id:	382594   Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	Foto0091.jpg
Visningar:	121
Storlek:	131,2 KB
Id:	382595  

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	Foto0092.jpg
Visningar:	113
Storlek:	114,8 KB
Id:	382596   Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	Foto0093.jpg
Visningar:	125
Storlek:	103,6 KB
Id:	382597  

Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46
    Glmde ngot viktigt!!!!!!
    Slang nr 2 gr inte helt rakt ner till hl nr 2 utan den gr lite uppt men mest horisontellt med motorn s om det r s att gravitationen r det enda som fr ner bensinen s kan det vara det mysteriet. Men Borde inte frgasarna skapa ngot sug/tryck i slangarna nr man drar p startknappen?

Mvh Raffe

Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46
    Uppdatering:

Satt upp bensintanken mellan 2 stolar och sugit fr kung och fosterland. Slutsats: nr jag suger i slang nr 3 s kommer det BARA bensin ur slang nr 1. MEN nr slang nr 1 r full (hller fr med tummen) d brjar det pltsligt komma bensin ur den passiva, nr 2, slangen.

Nu tnker jag p om det r s p de flesta gamla motorcycklar att bensinen mste fylla upp en slang innan den brjar i den andra eller om det bara r min som r s irriterande unik.
    S om ingen har ngot att tillgga, vilket jag hemskt grna vill, s ska jag kpa lite mer flexibla slangar s att gravitationen inte mste arbeta s mycket. Samt frgan p slang nr 3 s tror jag att det r ngon bensininsugningspumpslangmakapr.

Mvh Raffe

Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46
    Hoppar till in igen med en frga: Kpte mina p en knd sida och de var fr tjocka och otroligt sega. Polyuretan-material samt 8x11.5. P tok fr tjockt och segt fr att hlla p med att trixa mellan motortopp och bensintank som utrymme. Nu vet jag att slangar inte fr vara pinnsmala d det blir mindre bensin som forsar igenom, men kan jag ha 6mm inre diameter p min gsxr1100 som r org frutom mikuni frgasare?

Tacksam fr svar!

Mvh Raffe

lite snett r ocks rakt sjukihuves avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Hoj
    yamaha xj6
    Inlgg
    388
    jag har ingen aning. men slang nr3 antar jag r fr drnering om det skulle komma frmycket bensin in i frgasaren, i fall cykeln skulle lgga sig ner eller s? *vilket jag hade p crossen min. (eller hur de va)

men som sagt r inte kunnig att svara s verlmnar detta till ngra pros.

Medlem Grusfalts avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Hoj
    Suzuki DR-Z 400 SM -05
    Inlgg
    140
    Det r frmst gravitationen som fr bensin att rinna ner i frgasarna, det praktiska med r mc r ju att tanken sitter hgre n motorn vilket gr det mjligt. Nu vet inte jag vad fr hoj du har, men om den sttt sen frra ret och fungerade fint d har jag svrt att tro att det r ngot fel p bensinkranen. Hur ser tndstiften ut - torra/blta? r de torra s fukta dem med lite soppa och ta en liten dutt startgas i luftburken s borde vrtjurigheten fly motorcykeln.

Som sagt vet jag inte vilken hoj du har men mina tankar om de mystiska extraslangarna r att ngon kan vara en vakuumslang fr att aktivera bensinkranen. P vissa hojar gr det en slang frn ngonstans runt insuget/toppen till bensinkranen - i denna slang blir det undertryck nr motorn brjar snurra och drmed suga in luft. Detta undertryck leds d till soppakranen och med hjlp av detta ppnas nn solenoid-aktig grej s att bensin kan brja rinna - p s stt kan man lmna soppakranen p och slippa oroa sig fr att soppa ska rinna igenom frgasaren eller s.

Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46
    Tack sjukihuve och grusfalt fr era svar! Hojen jag har r en gsxr1100 frn 89, variant k. Mikunifrgasare. Det ligger ngot i det du sger grusfalt, jag minns nr jag blste i nr3 slangen (din frslag vart vakuumslang) s brjade det rinna i slangarna ner till frgasarna. Vilket ger ytterligare strre sanningshalt till det du sagt.

Uppdatering: Ska ladda upp batteriet nu och sedan testa igen att starta den. Fungerar den inte s tar jag grusfalts frslag och kollar tndstiften.

Frga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter p mina frgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill f in startgasen i sjvla cylindern fr att hjlpa tndstiften att vakna till liv, drav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spnnande...Fortsttning fljer!

Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlgg
    46
    Men p biltemas hemsida str det att startsprayen skall sprutas DIREKT in i frgasarna. Ta bort filtren och spruta in dr eller in i slangen till luftburken? GRUSFALT, where are you wise young man?!

Medlem HyyLands avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    DR600 -88, KTM EXC-F 250
    Inlgg
    84
    Jag vet inte vilken hoj det gller men ger mig p en chansning:

Tv slangar fr bensintillfrsel till frgasarna och den tredje ger undertryck till bensinkranen. Med tanke p ditt sug-experiment s ppnar undertryck i "slang 3" bensinkranen. Att slang 1 brjar droppa frst beror frmodligen p den bj av slang 2 som ger ett vertikalt hgre lge n slang 1.

P min hoj med vakumfrgasare fster "slang 3" p ovansidan av frgasaren, p locket som tcker membranet, och gr in i sidan av bensinkranen.

Yamaha RD-2Takt max350s avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    83 Yamaha RD350 MT Racing 66cc, Strmsholm 4800 B&R
    Inlgg
    1 588

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS
    Inlgg
    586
    Citat Ursprungligen postat av kafferaffe Visa inlgg
    Frga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter p mina frgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill f in startgasen i sjvla cylindern fr att hjlpa tndstiften att vakna till liv, drav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spnnande...Fortsttning fljer!
    Allts, om du frstr principen med startgas kanske det blir lttare att komma p vart...
    Dr det sugs in luft i frgasaren, dr ska du spreja startgasen. P s vis fljer startgasen med in-luften och har ngon sekund eller tv senare ntt cylindrarna och tndstiften.
    Jag har sjlv sprejat lite varstans: in i luftburken medan luftfiltret sitter i; dito fast med luftfiltret borttaget; ppnat insugsgummit mellan luftburk och frgasare och sprejat dr. Alla de stten har funkat.

Edit: man kan allts f gasen att frdela sig jmnare (luftburk) eller mer p enstaka cylinder (direkt vid frgasares insug), men bgge har som sagt funkat fr mig. I det senare fallet har de andra cylindrarna hoppat igng efter att den frsta tnts.

Edit2: Det r allts inte s jvla noga. Det ska med luften in bara.
    Senast redigerat av swlabr den 2013-04-10 klockan 20:26.

12. 2013-04-10, 20:08

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •  
Var du p Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad r det?

[ Visa resultat ]