Yamaha Xs 650: Konvertering av vexaxel & kam 360 -> 277 grader

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hejsan,

Jag har utövat så mycket google-fu som jag kan men...
I garaget står en Yamaha XS 650 av ganska äldre modell som ev. skall utsättas för lite mild ombyggnad...

Är det någon som vet om det finns någon firma i sverige som kan konvertera vev och kam från 360 till 277 grader? Veven är egentligen det minsta problemet då sitter ihop med splines men kammen...
Så någon som vet något?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alltså lixom, att konvertera en parallelltwin på det sättet... är nog lite över huvudet på sporthoj's deltagare - utom möjligen för jojje. Förrutom att räkna på och fixa vevbalansen lär du hitta en kamaxelslipare av rang.

Billigast, enklast och snabbast sätt att få en 270-gradare i din ram är nog att SFRO-besikta din Yamaha med en motor från en Honda https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CTX700
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Alltså lixom, att konvertera en parallelltwin på det sättet... är nog lite över huvudet på sporthoj's deltagare - utom möjligen för jojje. Förrutom att räkna på och fixa vevbalansen lär du hitta en kamaxelslipare av rang.

Billigast, enklast och snabbast sätt att få en 270-gradare i din ram är nog att SFRO-besikta din Yamaha med en motor från en Honda https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CTX700

Tack som ...
Kul med något liv...
Jag har träffat killar som tävlar med konverterad XS650 i någon av klassiska klasserna och att fixa veven är inte det kinkigaste...utan som du är inne på kammen. Visst sjutton...sen jag skrev första inlägget så har jag fått tag på en verkstadshandbok får ta och kolla men kammen är förmodligen i ett stycke.
Kamslipare fanns i alla förr på nära håll...så det skulle nog lösa sig det med.
Med tanke på hur den vibrerar i 360-konfiguration så kan det knappt bli värre som 272...:rolleyes:
Hur som helst, tack för ditt inlägg! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top