Försäkringsfrågor Bankörning/Gata

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Hej på er! Sitter och kollar runt efter lite försäkringar till hojjen/mig nu när våren äntligen verkar vara på ingång. Tänkte att det skulle bli lite körande på bana detta året och tänkte börja med att köra en SMC-kurs för att känna på det lite innan jag åker på öppna bandagar. (Vill inte vara ivägen :rodnar)

Men nu sitter jag här och kollar lite och det verkar ju inte som om det finns någon försäkring som även gäller på bandagar? (Med undantag av de som arrangeras av SMC).

Hur gör ni? Har ni någon specialförsäkring när ni kör på bandagarna?
Gäller alltid trafikförsäkringen om jag kör in i eller någon kör in i mig?

Tack på förhand :hej
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad jag förståt gäller ingenting på en vanlig bandag mao vurpar du får du inget och du blir inte heller ersättningskyldig om du kör in i någon "gäller ej om du kör in i mig" ;)
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Hej på er! Sitter och kollar runt efter lite försäkringar till hojjen/mig nu när våren äntligen verkar vara på ingång. Tänkte att det skulle bli lite körande på bana detta året och tänkte börja med att köra en SMC-kurs för att känna på det lite innan jag åker på öppna bandagar. (Vill inte vara ivägen :rodnar)

Men nu sitter jag här och kollar lite och det verkar ju inte som om det finns någon försäkring som även gäller på bandagar? (Med undantag av de som arrangeras av SMC).

Hur gör ni? Har ni någon specialförsäkring när ni kör på bandagarna?
Gäller alltid trafikförsäkringen om jag kör in i eller någon kör in i mig?

Tack på förhand :hej

Det finns ingen försäkring som täcker hojen vad jag vet på dessa bankörningar, Köp kina kåpor så blir det lite billigare att klota.
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Vad jag förståt gäller ingenting på en vanlig bandag mao vurpar du får du inget och du blir inte heller ersättningskyldig om du kör in i någon "gäller ej om du kör in i mig" ;)

F**k :huvet

Misstänkte att så var fallet, men gäller inte ens trafikförsäkringen då? Om någon kör in i någon alltså?
Att det inte finns något försäkringsbolag som teckar dagsförsäkringar vid bandagar?

// Edit //
Hittade denna nu http://www.sporthoj.com/forum/showt...-vid-bandagar-och-trafiks%E4kerhets%F6vningar!
// Edit //
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag ser det inte som ett stort problem... Det händer ju att folk vurpar men gå en smc kurs o så åker du på en bandag sen o kör på 80% av din förmåga så borde du klara dig bra.
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Jag ser det inte som ett stort problem... Det händer ju att folk vurpar men gå en smc kurs o så åker du på en bandag sen o kör på 80% av din förmåga så borde du klara dig bra.


Det jobbiga är ju om man lyckas bli påkörd eller köra på någon. (Nu talar jag om personskador). Har du/personen du körde på ingen olycksafallsförsäkring som gäller vid denna typen av aktivitet kan det bli dyrt.

Jag undrar hur många som läst igenom sina villkor och vet att deras försäkring täcker personskador vid denna typen av aktivitet. :confused:
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag kör ju hellre o vurpar på torpet utan nån försäkring än drar av på hillerstorpsvägen i 200kmh+ in i ett träd fullförsäkrad ;)
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Det jobbiga är ju om man lyckas bli påkörd eller köra på någon. (Nu talar jag om personskador). Har du/personen du körde på ingen olycksafallsförsäkring som gäller vid denna typen av aktivitet kan det bli dyrt.

Jag undrar hur många som läst igenom sina villkor och vet att deras försäkring täcker personskador vid denna typen av aktivitet. :confused:

Tror du kan lösa någon form av personskade försäkring kolla med ditt försäkringsbolag.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Olycksfallsförsäkring kan man ju ha som täcker personskador, bara kolla med försäkringsbolaget.
Dem felsta sådana försäkringar täckar ju allt/överallt så att säga, så det borde täcka dig personligen om du kör på bana och klotar, alltså - täcker dig, inte hojen.
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Olycksfallsförsäkring kan man ju ha som täcker personskador, bara kolla med försäkringsbolaget.
Dem felsta sådana försäkringar täckar ju allt/överallt så att säga, så det borde täcka dig personligen om du kör på bana och klotar, alltså - täcker dig, inte hojen.

Precis, olycksfallsförsäkringar gäller generellt sett för alla olyckor så länge man inte ägnar sig åt träning/tävling på elitnivå / har en inkomst genom sitt MC-åkande.

MC-försäkringens trafikförsäkring/ev. vagnskada gäller normalt endast vid bankörning med SMC. Kan dock rekommendera Trygg Hansa som utan att tjafsa tog hela skadan (personskada + ersättning för MC) när jag vurpade på Fivers kvällskörning på Torpet. Beror säkert på omständigheter och historik med.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Vi kan drifta försäkrings saker i denna tråden så behöver vi inte fylla andra trådar så som bankörningar med dessa diskussioner.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis, olycksfallsförsäkringar gäller generellt sett för alla olyckor så länge man inte ägnar sig åt träning/tävling på elitnivå / har en inkomst genom sitt MC-åkande.

MC-försäkringens trafikförsäkring/ev. vagnskada gäller normalt endast vid bankörning med SMC. Kan dock rekommendera Trygg Hansa som utan att tjafsa tog hela skadan (personskada + ersättning för MC) när jag vurpade på Fivers kvällskörning på Torpet. Beror säkert på omständigheter och historik med.

Njae, många försäkringsbolag har strypt möjligheten till banköra överhuvudtaget, så det med träning inför tävling måste man kolla upp.
Eller så kollar man med facket om man är med där, jag har via Unionen och de täcker allt utom skärmflygning.
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Pratade med Folksam idag om vad en försäkring skulle kosta för mig och min hoj.

Folksam

Hel/Hel: 587:- /mån
Halv/Hel: 436:- /mån

Hel avställningsbar: 980:- /mån
Halv avställningsbar: 585:- /mån
Garage: 90:- /mån

Inte så blodigt för en på 23år och körkort i snart 1 år. (Nu kör jag ju inget turbo monster men den har ju ändå lite över 100hk). De har dock en ganska svettig självrisk på 6K, 7K för mig som är under 24.

Passade även på att fråga vad som gäller vid bankörningar och där var det direkt nej till all typ av ersättning på hojjen, men handläggaren sa att de alltid betalat ut ersättning vid personskador. Stämmer detta så är det ju fin fint.
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Precis, olycksfallsförsäkringar gäller generellt sett för alla olyckor så länge man inte ägnar sig åt träning/tävling på elitnivå / har en inkomst genom sitt MC-åkande.

Står inget om "Elitnivå" på de ställen som jag läst på, oftast står det:
Försäkringen gäller ejvid träning eller tävling med motorfordon.

Sedan är ju frågan när det blir träning och när det är vanlig körning? :confused:
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Hörde med mitt försäkringsbolag TH, de menar på att personförsäkringen gäller då det inte hendlar om tävlig och träning för tävling.

Och angående ansvar vid fall av torpedering, man måste vara bra jävla dum om man åker på en bandag utan att själv har löst en olycksfallsförsäkring. Med exempelvis Actionpics vet jag att man får skriva under att man är införstådd med att gemeneman ansvarar för sin egen försäkring.

Det finns folk till allt! :fakta

Det gäller att kolla upp noga med FB att:
1. Din MC-försäkring gäller vid en personskada vid körning på en bandag.
2. Gäller inte din MC-försäkring ska du ha en personskadeförsäkring som täcker dig även vid körning på en bandag.

Det finns säker massor med folk som tror att arrangören/banan har en försäkring som gäller för förare/deltagare under en bandag. (Att det har tecknats försäkringar av arrangören har varit fallet på vissa dagar men är inget som sker generellt enligt den informationen jag hittat).
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Bästa är att skaffa en olycksfallsförsäkring oavsett, efter min syning med en tall på NMK banan på MX:n så blev de givet att ha en för de ja hade täckte inte så mycket. Nu var de inga jätte kostnader men nu är de bra att ha om de skulle ske något igen. Dessutom inte speciellt kostsamt...
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Dom större bolagen gäller vid körningar med SMC. Det står på SMC hemsidan bla om inte annat kan du nog kontakta dom för mer information.

Jag har SaluAnsvar, det täcker på körningar med SMC.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja de vet man vid de här laget, men gråzonen är väl övrig bankörning. Visst policyn från 99% av bolagen är att försäkring inte gäller, men sen finns de flera exempel på där folk har fått igenom det ändå. Vet ju dock inte hur olyckan har rubricerats till FB så...
 
Last edited:

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Dom större bolagen gäller vid körningar med SMC. Det står på SMC hemsidan bla om inte annat kan du nog kontakta dom för mer information.

Jag har SaluAnsvar, det täcker på körningar med SMC.

Jo SMC körningarna täcker ju de flesta bolagen, men nu är det öppna bandagar som är frågan. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top