Bankörning på Anderstorp Raceway med ARC

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tackar ARC för en nästan perfekt kvällskörning :)
Hoppas det gick bra med grabbarna i gatgruppen (kraschen)
Synd att det inte är fler som kommer, så att ni kan dela upp licensgruppen....
Kanske borde lägga ett par licens´are i gatgruppen... kanske nåt att tänka igenom!
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Håller med, man kanske borde haft gruppering efter varvtid istället då det blir lite "farliga" passeringar emellanåt, typ 1,45 eller nåt, vet man inte vilken ca tid man har så gäller förmodligen grupp 2...
Jag känner killen som highsidade i Opel i gatgruppen, det gick förhållandevis bra. En hjärnskakning och allmänt blåslagen, han kommer hem från lasarettet idag.
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Personligen ville jag inte haft mer folk på banan än det var, då vi i gatgruppen kör väldigt olika spår och med stora skillnader i fart.
Kör runt på 1,54 och får göra många omkörningar och blir själv omkörd.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jag tar mig runt på ca 1,40 och har absolut inga problem med någon som kör förutsägbart 10-15sek långsammare, man hinner "läsa" föraren framför. Liksom jag inte heller tror att snabbare förare har några problem med mig. Det handlar om hänsyn, det är träning och man slår hellre av än att ta onödiga risker. MEN, när det skiljer 30-40sek på de snabbare mot de långsammaste i vår grupp (vilket jag bedömde att de gjorde igår) kan det bli direkt farliga situationer, det är lätt att det blir en missbedömning. Därför förespråkar jag gruppindelning efter varvtid. Alla ska få köra, det handlar inte om att se ner på någon som kör långsammare, utan det är en säkerhetsfråga för alla som kör. Det kan vara att några snabbare gatåkare flyttas upp och några licensierade ner, vet inte var man borde satt gränsen men 1,45-1,50 hade kanske varit lagom eller man delar 50/50, alternativt tre grupper? Annars bra arrangerat av ARC, tack för en bra kväll!
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Bortsett från att själva registreringen av sin närvaro innan körningen tog extrem lång tid, över 45 min stod vi i kö och väntade innan vi va klara va allt bra!

Tyckte de flesta skötte sig bra, min farbror (grön ZX10R -11) hade dock oturen att bli påkörd av en Hayabusa som körde på slangen rakt in i honom.. Fruktansvärt onödigt, vilket resulterade i att enbart en kort stump på ca 2 cm av bromsgreppet fanns kvar och gjorde bromspunkterna relativt spännande.
Jag är total Rookie, säkert en av de långsammaste igår men att sköta sin körning snyggt känns som en självklarhet för mig. Vi är där för att ha kul, bli bättre och förhoppningsvis va lika hela och fina som när vi kom dit.

Ett förslag till ARC till nästa tillfälle för snabbare anmälan: Lägg ut tillräckligt med ifyllningsformulär i en postlåda samt pennor så alla slipper köa för att enbart få ett papper och ha två kassor, möjligen en för kort och en för kontanter så rullar de på lite snabbare, missade säkert 5-10 min av första passet då det tog sån tid, i övrigt BRA JOBBAT!:yoparty
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jag vill passa på, i egenskap av medelmåtta, att be alla att köra sansat så att ingen går omkull.
Förra gången blev det ett långt uppehåll på grund av avåkning.
Det är dyra minuter som går till spillo, ståendes i depån.
Gasa inte fullt de första varven. Både däck och förare behöver värmas.
:hej
 

crille29

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 2006
Hej!!
Först vill jag tacka för förra gången och hoppas på lika fint väder nästa gång. Blir det någon indelning i olika grupper nästa gång och isåfall vilka ungefärliga varvtider är grupperna indelade isåfall? Kändes lite farligt ibland med några som körde väldigt långsamt..
kan man anmäla sig redan nu till den 2 Juni för gathoj?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag sitter längst ute på Tjörn och är åksugen 2 juli.
Är det någon härifrån som ska dit? Jag nyper GÄRNA en plats på släp/i buss och pröjsar all resesoppa bara jag slipper gatåka så långt.

Brasklapp: behöver ordna barnvakt men hoppas det löser sig.
 

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Jag har planerat in denna tisdagen!
För en som aldrig varit med: Något speciellt man bör tänka på förutom hoj, kläder och bensin?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag har planerat in denna tisdagen!
För en som aldrig varit med: Något speciellt man bör tänka på förutom hoj, kläder och bensin?

-Ja, å jag skojar inte.
1. Försök inte att hänga-på snabbare åkare.
2. Försök inte sätta banrekord.
3. Undvik klungor dvs vänta nån minut vid utsläpp så att du får vara i fred när du kör.
4. Håll spåret och bry dig inte om vad som sker bakom dig (ta av eller vik in backspeglar, alltså)
5. Värm däcken i minst ett varv eller två.

Sedan finns det ytterligare 458 punkter.:tummenupp
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Ett förslag om gruppindelning:

Kan ni inte göra lite grupp indelning på tre grupper? Grupp 1 under 1,43 grupp 2 under 1,55 grupp 3 över 1.55... Sist var det inte bra fördelat då det låg folki licens grupp och körde över 2min per varv det blir livsfarligt när det kommer åkare på runt 1.40 sträcket...

Tror det är ett rätt bra förslag för allas bästa med tanke på omkörningar osv då vissa är på dessa dagar för att träna.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ett förslag om gruppindelning:

Kan ni inte göra lite grupp indelning på tre grupper? Grupp 1 under 1,43 grupp 2 under 1,55 grupp 3 över 1.55... Sist var det inte bra fördelat då det låg folki licens grupp och körde över 2min per varv det blir livsfarligt när det kommer åkare på runt 1.40 sträcket...

Tror det är ett rätt bra förslag för allas bästa med tanke på omkörningar osv då vissa är på dessa dagar för att träna.

Hellre 2 grupper än 3, och hellre 1 grupp än 2, sålänge det inte e för mycket folk så det blir trångt på banan. Visst är vissa där för att träna men ingen är väl där för att sätta personbästa och dör av att sakta ner i nån kurva för att köra om en långsammare förare. Bara det inte blir stora klungor med folk.

funka ju alltid med 1-2 grupper tidigare med andra arrangören.

Blir ju lite löjligt också om man ska dela strikt efter varvtid då du kanske får en grupp med 2 åkare i och en annan grupp med 60
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Sist var det säkert 60 i varje grupp slår man då ihop 120 förare i samma så kan dom ju beställa några extra ambulanser direkt. Sen tror jag inte det är många som orkar ligga och köra 3timmars pass så det ser jag ingen anledning till.

Hellre 2 grupper än 3, och hellre 1 grupp än 2, sålänge det inte e för mycket folk så det blir trångt på banan. Visst är vissa där för att träna men ingen är väl där för att sätta personbästa och dör av att sakta ner i nån kurva för att köra om en långsammare förare. Bara det inte blir stora klungor med folk.

funka ju alltid med 1-2 grupper tidigare med andra arrangören.

Blir ju lite löjligt också om man ska dela strikt efter varvtid då du kanske får en grupp med 2 åkare i och en annan grupp med 60
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag tillhör de långsammaste, ganska färsk med nytt körkort osv och jag ser ju tydligt vilken skillnad de är på mig och de snabbaste. Jag har inte ont av er som flyger förbi, ni sköter oftast det snyggt och har mer rutin ni går på. Då är det nog snarare så att jag och mina långsamma hojbröder är mer skräckinjagande då flertalet nykläckta Rossiwannabes är ganska oberäkneliga. Jag försöker köra så snyggt jag kan, hålla mitt spår och vara lättavläst. Men alla i en grupp.. Nej tack. Tycker och då talar jag hur jag upplevt det, att det funkat bra som de är, en gat och en licens. Däremot kanske det vore vettigare att flytta över de långsammaste licensåkarna till gatgruppen. Däremot, SNÄLLA, kör lugnt innan det blir vettig temp i däcken! Det är inte svårt att dra med fler än sig själv i en olycka! Sen är det jävligt tråkigt att betala 600 för att bara stå och glo!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
man kan köra 1 grupp om det är 10-30 pers där utan problem, är man 120 är det ju en helt annan sak.

så förtydligar igen, hellre 2 grupper än 3 och hellre 1 grupp än 2 sålänge det INTE BLIR TRÅNGT PÅ BANAN. Ju fler man är ju fler grupper helt enkelt.

var där förra året med fiver en gång då det bara var 20-30 pers kanske så körde alla i en grupp, var riktigt skoj körde 30-40min sen vila/tanka i 15-20min sen köra igen, man MÅSTE ju inte köra 3 timmar i sträck bara för det endast är en grupp.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top