Operation pimp my Husaberg

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Vet inte om det sitter en dödarknapp på dessa, men det kan ju vara ett tips att kolla den osså. :) Annars en fet uppiffning!:tummenupp
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Vet inte om det sitter en dödarknapp på dessa, men det kan ju vara ett tips att kolla den osså. :) Annars en fet uppiffning!:tummenupp

Tackar, ja dödarknappen har jag provat att koppla ur men utan någon framgång.
Lite konstigt att den vägrar starta helt plötsligt kan jag tycka. Den fungerade finfint och sedan vägrar den ge gnista dagen efter. Kanske någon jord som hoppat loss men ändå vibrerat tillräckligt för att fungera under färd. Skall börja mäta från stiftet och bakåt samt kolla jordning. Tips mottages tacksamt! :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Startmotorn går alltså? För på min lossnade kablarna från batteripolerna efter några km.
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
Sprutan och färgen är köpt från Eastwood -> www.eastwood.com
Absolut, idag hämtade polaren som jag lackat allt med och hämtade en gratisugn och ett skåp. Överflödig färg som inte fäster vid detaljen är bara att samla in och använda igen. Så en fördel är om man kan lacka sakerna i ett rent slutet utrymme. Dessutom dammar det väldigt mycket eftersom att färgen är finare än mjöl.

Vilket kit körde du på? vad krävdes för att få pulverpickan att funka med vårat elnät? :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Vilket kit körde du på? vad krävdes för att få pulverpickan att funka med vårat elnät? :)

Kitet för 99$ duger utmärkt sålänge du inte skall pulverlacka komplicerade former. Eftersom att ytan drar åt sig pulvret så kan det vara bra med ställbar spänning som de dyrare varianterna har. Det gör det enklare att komma in med färg i hörn och hål. Jag använde kitet för 99$.

Du behöver sedan en vanlig konverter, denna duger utmärkt:
http://www.kjell.com/sortiment/el/s...e/230-v-till-110-v/230v-110v-konverter-p44096

Utöver detta så behöver du även:
* Värmetålig tejp(200grader) så du kan maska ytor som inte skall lackas.
* En tryckregulator så du kan ställa trycket från kompressorn. Extremt lågt tryck är melodin. Färgen skall bara pusta ut från sprutan.
* Ett vattenfilter för att se till så du har 100% torr luft.
* Något att göra rent prylarna med. Dom bör vara kliniskt rena innan du lägger på färgen.
* Andningsskydd! Pulvret är extremt fint och hamnar exakt överallt. Används inte andningsskydd så färgas snoret i samma färg som pulvret och lungorna blir inte allt för nöjda :fakta
* Uppsamlingskärl, typ kartong eller liknande, under eller runtom, så du kan samla upp överflödig färg. Den är bara att använda igen.

Fyll inte koppen mer än 1/3 med färg och läs manualen innan du börjar. Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tänkte att det kan vara dags med en liten uppdatering. Hade en del strul med hojen efter att jag satte ihop den. Först och främst så var anledningen till att den inte ville tända att sladdarna till statorn var helt av. Klantskallen(jag) som monterade dit den glömde att sätta dit bläcket som skyddar sladdarna från rotorn. Ibland är man bara för korkad :huvet
Problemet löstes snabbt och då var det dags för nästa provtur.
Eftersom att packningen mellan statorkåpan och block enbart gått drygt 30 minuter så återanvände jag packningen. Funkade fint i 15 minuter innan det sprutade olja överallt. Ny packning och dags för nästa provtur.
Då hade jag givetvis glömt att dra åt en slangklämma på ena kylaren och bara dragit på hasplåten för hand. Först började det regna över glasögonen när jag körde lite bakhjul och sedan körde jag över hasplåten:D
Det är inte lätt när det är svårt :D

Har iaf byggt ihop de två växelpinnarna till en. Tillverkade en egen nit genom att kapa till en m6, svarva av skallen och borra ett hål i den. Sedan ta ett don och smacka ned i hålet.
20130512_161316.jpg


Har även monterat dit ett par smutta blinkers som jag hitta på ebay. Godkända och varken för stora eller för små.

Hojen är så gott som klar och fungerar klockrent. Väntar bara på röda skruvar men de dyker nog upp snart.

Såhär blev iaf resultatet:
MG_6976.jpg

MG_6960.jpg


Äntligen så gott som klar. Tummen upp för det!
MG_7015.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top