Operation pimp my Husaberg

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Meningen med denna tråd är att visa hur min husa går från orginal till något som skiljer sig från mängden. Jag kommer troligen inte göra några maskinella ändringar eller liknande. Så se det hellre som ett konstprojekt eller något åt det hållet :tummenupp

Here we go

Under förra säsongen köpte jag mig en Husaberg FE570 2009 som var tänkt att användas till både offroad och gata. Jag körde ett par timmar enduro och lattjade lite på gatan innan snön kom. Tanken var då att köpa isdäck och köra lite bana och is under vintern. När det väl började bli minusgrader så verkade det inte ens lockande att gå ut genom ytterdörren, än mindre att köra hoj.

Abstinens som man har så tänkte jag att man kanske borde fixa till den lite inför sommaren. Typ tvätta och putsa den en del och kanske snygga till den något med små medel. Jag hade ju bestämt mig vid köpet av hojen att inte lägga ned pengar på den mer än service. Jag tror det har spårat ur ganska ordentligt.

Efter många timmar i photoshop och på ebay så har jag en bild framför mig av hur jag vill att den ska se ut. Är svag för riktigt pimpade men ändå stilrena motarder. Det är alltså all in som gäller nu :D

Utgångprojektet är en Husaberg FE570 som gått cirka 60h. Den är helt orginal bortsett från ett leovince slipon.

IMG_2293.jpg

IMG_2524.jpg


Jag hittade ett par begagnade Akronthjul i kanonskick som införskaffades.
20130316_184546.jpg


Jag hade ju som sagt spenderat en del tid i ps och på nätet så jag bollade lite ideer med ett dekalföretag som tryckte upp dekaler till hojen. Meningen är att fortsätta hålla hojen i ungefär samma färgkombination som orginal.
Untitled_3.jpg


Ny vit plast runtom beställdes. Jag bytte ut enduro framskärmen mot en från FS570. Dags att börja montera dekalerna på plasten och plasten på hojen.
IMG_2834.jpg

20130224_203517.jpg


Detta är det som är gjort hittils. Nu är det dags att plocka isär hojen en del inför pulverlack. Eftersom att jag har fått tillgång till en verkstad med ugn så kommer jag att göra lackeringen själv. Nästa steg blir alltså att köpa färg och spruta.

Har fått hem en del saker som ska monteras och det borde komma några paket med gottesaker under veckan också. Detta kommer att bli bättre än porr!! :D
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Har beställt puffra för att pulverlackera kopplingskåpa, statorkåpa, vattenpumpshus och kronan/raisers. Tänkte mig halvblankt svart på allt förutom kronan som blir candy orange eller guld. Beställt eller levererat är nya gaffelbensskydd, fler dekaler, michelin pilot power fram och bak samt:
Vita handtagsskydd
KGr_Hq_JHJDYFC0s_F1d_Rz_BQv2_Jmd9_RQ_60_12.jpg

Fotpinnar
B7_O_w_Kg_Wk_KGr_Hq_Z_h_QEyr_g_Ds_UBMzm_YPu_Kww_1.jpg

Nya vattenslangar
KGr_Hq_N_q_EFC_ou_Jt_FBQwn_KSe_I_w_60_57.jpg


Näst på tur är att plocka isär hojen inför lack samt att beställa växelpet/bromspedal och nya skruvar till alla kåpor. Är inne på guld eller rödeloxerade skruvar och köra lockwire. Ska skicka på alla dekaler först och se vad som kan passa bäst.:yoparty
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det här blir spännande. De där gula slangarna blir antingen kanonsnyggt, eller alldeles för mycket. Ska bli kul att se hur det slutar... :)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hmm, valet av hoj att pimpa är väl på samma nivå som om någon skulle få för sig att pimpa en terrängbil 11 :D
Men lycka till :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Det har stått stilla en stund iom att jag har väntat på alla prylar för att pulverlackera. Hade tydligen blivit ett missförstånd och jag fick därför vänta en vecka extra. Paketet är iaf skickat och dyker förhoppningsvis upp i veckan. Annars har jag bara satt på de sista dekalerna, krängt på nya däcken, gjort rent här och var och börjat riva isär hojen. Imorrn är siktet inställt på att sätta på nya kylarslangarna!
Köpfesten har ändå fortsatt:
image.jpg

Röd växelpet
image.jpg

Röd pedal
image.png

23st(tror jag) rödeloxerade skruvar från pro-bolt. Skall tvinnas ihop med lockwire bara för att det är så porrigt:tummenupp Dock två veckors väntetid på dessa men det finns ju annat att göra under tiden..

Införskaffade en ny matchande kruka när jag ändå var igång. Skönaste hjälmen jag haft på skallen!
Airoh Aviator
dgg.jpg
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Fick ingen färgspruta denna vecka och inte heller satte jag dit de gula slangarna. Däremot har jag satt på bakhjulet, handtagsskydden och sedan rivit ned hojen och plockat av delarna som ska pulverlackas.
20130413_122457_1.jpg


Mina prylar som skall få färg.
20130413_122514_1.jpg


En hel del prylar som ska få färg. In i tvätten en stund och prylarna är rena.
20130413_125346_1.jpg


Det jag trodde skulle vara jobbigast under dagen var att få av det pressade lagret på kronan. Knackade av det busenkelt medan vi fick kapa av det från polarens krona som också ska lackas.
20130413_151121_1.jpg


Att få bort färgen från delarna som är lackade var det som tog tid skulle det visa sig. Efter att ha gått på med glasblästern och sedan sandblästern så tröttnade jag och började surfa efter kemiska medel. Man skulle troligen kunna lägga bitarna i ett lutbad men eftersom att det kan gå hårt åt aluminiumlegeringar så verkar blästern vara det säkraste kortet. Vet att det finns lite mirakelmedel i Amerikat för att få bort pulverlack, finns det någon motsvarighet här bortsett från lut?

Ska nöta vidare på alla delar imorgon och återkommer med resultat :smasha
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Nu har det hänt grejer!
Fick äntligen alla prylar för att pulverlackera. Veckan har därför gått i blästerns tecken bitvis :D Både på grund av att den gamla färgen skulle bort men också för att man borde läst manualen innan man satte igång..
Grunden till en bra lackering är som alltid ett bra underarbete, därför blästrades prylarna med sand/glas, rengöring, maskering, förvärmning, rengöring, på med pulvret och baka. Väldigt tidskrävande men värt slitet.

Först ut blev massa detaljer som skulle färgas svarta. Nedan finns några av dom på bild.
20130420_203021.jpg


Jag har aldrig hållt i en pulverlack tidigare men finishen blev grymt bra måste jag säga. Bortsett från de första detaljerna som inte höll måttet, då jag fick för mig att "bättra" på några detaljer som inte blev helt 100.

Kopplingskåpan misslyckades jag med så därför bestämde jag mig för att göra om den. In i sandblästern och efter 1,5h så har jag fortfarande en fjärdedel kvar att blästra bort på den. Pulverlacken sitter utav satan vill jag lova :)

Nåja, jag hade ju kronan kvar att lacka i guld eller candyorange. Valet blev candyorange efter att ha sett ett färgprov som följde med. Blev smått lyrisk över resultatet så jag plockade av broms/kopplingshandtag och distansen som sitter för oket på framgaffeln. Lika bra att sätta färg på allt!

Först rengöra ordentligt och sedan på med färgen
20130421_135333.jpg


In i ugnen och voila!
20130421_150808.jpg


Svårt att få med färgen på bild eftersom att den skiftar en del men resultat blev sjukt bra!
20130421_145522.jpg


Nu är det dags att köpa en del packningar och börja plocka ihop hojen. Något från Rekluse väntar också på att monteras och det är inte en koppling :yoparty
 
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Började plocka ihop hojen idag och kollade samtigt vilka packningar som behöver köpas.

På med krona och gafflar igen, ser lovande ut.
20130422_172042.jpg


Smacka på kopplingsgreppet också.
20130422_172946.jpg


Passade in framhjulet så det går fritt mellan stötdämparskydden. Om jag förstått det rätt så har FS-modellen bredare krona för att ha plats för motardhulen. Det är för tight med 120 däck utan att karva lite i skydden på enduron.

Kul att äntligen se hojen någorlunda komplett. Tycker det börjar se grymt ut, va tycks?
20130422_191419.jpg
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Varför röda detaljer såsom växelpet, pedal, bolts? Vit/Blå/Gul räcker, för många kockar....

Annars, snyggt :tummenupp
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
Ser bra ut! :tummenupp Vad använder du för att pulverlacka och var får du grejerna ifrån? har själv lite funderingar på att börja pulverlacka, finns ju massor med skänkes ugnar! :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Varför röda detaljer såsom växelpet, pedal, bolts? Vit/Blå/Gul räcker, för många kockar....

Annars, snyggt :tummenupp

Förstår vad du menar och tanken har slagit mig också. Hjulnaven var röda vid köpet och jag orkar inte lacka om dom, så jag tänkte att små röda detaljer som komplettering kan bli snyggt. Speciellt röda skruvar mot svarta motorkåpor, det är vackert :)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Ser bra ut! :tummenupp Vad använder du för att pulverlacka och var får du grejerna ifrån? har själv lite funderingar på att börja pulverlacka, finns ju massor med skänkes ugnar! :)

Sprutan och färgen är köpt från Eastwood -> www.eastwood.com
Absolut, idag hämtade polaren som jag lackat allt med och hämtade en gratisugn och ett skåp. Överflödig färg som inte fäster vid detaljen är bara att samla in och använda igen. Så en fördel är om man kan lacka sakerna i ett rent slutet utrymme. Dessutom dammar det väldigt mycket eftersom att färgen är finare än mjöl.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
alltså, det där var nog den mest lyckade färgkombon jag sett. :tummenupp
gillar den som fan, rejsigt men ändå lite pimpigt utan att vara alltför "18-årig-pimpad"
längtar till bilderna efter första enduro-turen.

(enda minuset är att en sån hoj ska ha kråss-däcken på, men det förlåtes denna gång)
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Sakta men säkert har det hänt grejer nu.
Först fick jag bekräftat från Probolt att mina skruvar var två veckor försenade. Efter dessa två veckor fick de en leverans där eloxeringen inte var tillräckligt bra, så därför blev det ytterliggare fyra veckor leveranstid. Jag har iaf fått 10 skruv som de hade på lager.
Svart mot rött blir snyggt!
20130430_200008.jpg


Jag har plockat ihop så gott som hela hojen nu, kvar återstår att koppla in en bakbroms från rekluse, behöver lufta bromsarna, koppla in blinkers, dreva om hojen och bygga ihop två växelpinnar till en.
20130504_164716.jpg


Den ena pinnen kom med orange knopp och passar till ktm/husaberg. Den röda knoppen satt på en pinne till en honda. Nu ska bara den röda knoppen fästas på pinnen som passar min hoj. Den är nitad med någon större typ av nit. Så jag skall svarva till en egen och banka fast knoppen.

Såhär ser den ut i dagsläget. Nya bromsen, nya fotpinnar och gula slangar har hittat dit.
20130506_180729.jpg

20130506_180748.jpg


I förrgår provkörde jag hojen för att se så den inte läcker vatten eller olja. Stack ut på en tur och allt fungerade verkligen kalas. Igår skulle jag starta den igen men den ville inte tända. Bytte stift och provade igen, ingen gnista!
Skall mäta upp tändhatt, kabel och spole ikväll.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Riktigt snygg! Och nej, en Husaberg kan mycket väl ha motardhjul, inte bara äckliga geggadäck.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top