396 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 33
    Inga vuxenpoäng Krickes avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Tuono R, Husa FS570
    Garage
    Visa garage

Operation pimp my Husaberg

Meningen med denna tråd är att visa hur min husa går från orginal till något som skiljer sig från mängden. Jag kommer troligen inte göra några maskinella ändringar eller liknande. Så se det hellre som ett konstprojekt eller något åt det hållet

Here we go

Under förra säsongen köpte jag mig en Husaberg FE570 2009 som var tänkt att användas till både offroad och gata. Jag körde ett par timmar enduro och lattjade lite på gatan innan snön kom. Tanken var då att köpa isdäck och köra lite bana och is under vintern. När det väl började bli minusgrader så verkade det inte ens lockande att gå ut genom ytterdörren, än mindre att köra hoj.

Abstinens som man har så tänkte jag att man kanske borde fixa till den lite inför sommaren. Typ tvätta och putsa den en del och kanske snygga till den något med små medel. Jag hade ju bestämt mig vid köpet av hojen att inte lägga ned pengar på den mer än service. Jag tror det har spårat ur ganska ordentligt.

Efter många timmar i photoshop och på ebay så har jag en bild framför mig av hur jag vill att den ska se ut. Är svag för riktigt pimpade men ändå stilrena motarder. Det är alltså all in som gäller nu

Utgångprojektet är en Husaberg FE570 som gått cirka 60h. Den är helt orginal bortsett från ett leovince slipon.

Jag hittade ett par begagnade Akronthjul i kanonskick som införskaffades.

Jag hade ju som sagt spenderat en del tid i ps och på nätet så jag bollade lite ideer med ett dekalföretag som tryckte upp dekaler till hojen. Meningen är att fortsätta hålla hojen i ungefär samma färgkombination som orginal.

Ny vit plast runtom beställdes. Jag bytte ut enduro framskärmen mot en från FS570. Dags att börja montera dekalerna på plasten och plasten på hojen.

Detta är det som är gjort hittils. Nu är det dags att plocka isär hojen en del inför pulverlack. Eftersom att jag har fått tillgång till en verkstad med ugn så kommer jag att göra lackeringen själv. Nästa steg blir alltså att köpa färg och spruta.

Har fått hem en del saker som ska monteras och det borde komma några paket med gottesaker under veckan också. Detta kommer att bli bättre än porr!!
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Har beställt puffra för att pulverlackera kopplingskåpa, statorkåpa, vattenpumpshus och kronan/raisers. Tänkte mig halvblankt svart på allt förutom kronan som blir candy orange eller guld. Beställt eller levererat är nya gaffelbensskydd, fler dekaler, michelin pilot power fram och bak samt:
    Vita handtagsskydd

Fotpinnar

Nya vattenslangar

Näst på tur är att plocka isär hojen inför lack samt att beställa växelpet/bromspedal och nya skruvar till alla kåpor. Är inne på guld eller rödeloxerade skruvar och köra lockwire. Ska skicka på alla dekaler först och se vad som kan passa bäst.
    Senast redigerat av Kricke den 2013-03-30 klockan 01:57.
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson.

A Citizen of the Free World Lugns avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ducati Streetfighter
    Garage
    Visa garage
    Det här blir spännande. De där gula slangarna blir antingen kanonsnyggt, eller alldeles för mycket. Ska bli kul att se hur det slutar...
    And that's how we do it in fucking Jersey, baby! - Green Day, Continental Airlines Arena, 041030

Medlem Fuchss avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Hoj
    Yama SM
    Garage
    Visa garage
    Trevligt hoj och intressant bygge.

Den som lever får se! Yabbas avatar
    Reg.datum
    Mar 2005
    Hoj
    Suzuki GSXR750 -90, Suzuki GSXR750 -91, Suzuki GSXR1000 K3.
    Garage
    Visa garage
    Hmm, valet av hoj att pimpa är väl på samma nivå som om någon skulle få för sig att pimpa en terrängbil 11
    Men lycka till :-)

Medlem Hultqvists avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    2x Gsx-r 1000 och en gammelbumse.
    Garage
    Visa garage
    Händer det nått här eller har du tagit ut hojen och börjat busa?

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Det har stått stilla en stund iom att jag har väntat på alla prylar för att pulverlackera. Hade tydligen blivit ett missförstånd och jag fick därför vänta en vecka extra. Paketet är iaf skickat och dyker förhoppningsvis upp i veckan. Annars har jag bara satt på de sista dekalerna, krängt på nya däcken, gjort rent här och var och börjat riva isär hojen. Imorrn är siktet inställt på att sätta på nya kylarslangarna!
    Köpfesten har ändå fortsatt:

Röd växelpet

Röd pedal

23st(tror jag) rödeloxerade skruvar från pro-bolt. Skall tvinnas ihop med lockwire bara för att det är så porrigt Dock två veckors väntetid på dessa men det finns ju annat att göra under tiden..

Införskaffade en ny matchande kruka när jag ändå var igång. Skönaste hjälmen jag haft på skallen!
    Airoh Aviator
    Senast redigerat av Kricke den 2013-04-10 klockan 00:36.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Fick ingen färgspruta denna vecka och inte heller satte jag dit de gula slangarna. Däremot har jag satt på bakhjulet, handtagsskydden och sedan rivit ned hojen och plockat av delarna som ska pulverlackas.

Mina prylar som skall få färg.

En hel del prylar som ska få färg. In i tvätten en stund och prylarna är rena.

Det jag trodde skulle vara jobbigast under dagen var att få av det pressade lagret på kronan. Knackade av det busenkelt medan vi fick kapa av det från polarens krona som också ska lackas.

Att få bort färgen från delarna som är lackade var det som tog tid skulle det visa sig. Efter att ha gått på med glasblästern och sedan sandblästern så tröttnade jag och började surfa efter kemiska medel. Man skulle troligen kunna lägga bitarna i ett lutbad men eftersom att det kan gå hårt åt aluminiumlegeringar så verkar blästern vara det säkraste kortet. Vet att det finns lite mirakelmedel i Amerikat för att få bort pulverlack, finns det någon motsvarighet här bortsett från lut?

Ska nöta vidare på alla delar imorgon och återkommer med resultat
    Senast redigerat av Kricke den 2013-04-14 klockan 00:31.

Medlem Hultqvists avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Verrryy niiice

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nu har det hänt grejer!
    Fick äntligen alla prylar för att pulverlackera. Veckan har därför gått i blästerns tecken bitvis Både på grund av att den gamla färgen skulle bort men också för att man borde läst manualen innan man satte igång..
    Grunden till en bra lackering är som alltid ett bra underarbete, därför blästrades prylarna med sand/glas, rengöring, maskering, förvärmning, rengöring, på med pulvret och baka. Väldigt tidskrävande men värt slitet.

Först ut blev massa detaljer som skulle färgas svarta. Nedan finns några av dom på bild.

Jag har aldrig hållt i en pulverlack tidigare men finishen blev grymt bra måste jag säga. Bortsett från de första detaljerna som inte höll måttet, då jag fick för mig att "bättra" på några detaljer som inte blev helt 100.

Kopplingskåpan misslyckades jag med så därför bestämde jag mig för att göra om den. In i sandblästern och efter 1,5h så har jag fortfarande en fjärdedel kvar att blästra bort på den. Pulverlacken sitter utav satan vill jag lova

Nåja, jag hade ju kronan kvar att lacka i guld eller candyorange. Valet blev candyorange efter att ha sett ett färgprov som följde med. Blev smått lyrisk över resultatet så jag plockade av broms/kopplingshandtag och distansen som sitter för oket på framgaffeln. Lika bra att sätta färg på allt!

Först rengöra ordentligt och sedan på med färgen

In i ugnen och voila!

Svårt att få med färgen på bild eftersom att den skiftar en del men resultat blev sjukt bra!

Nu är det dags att köpa en del packningar och börja plocka ihop hojen. Något från Rekluse väntar också på att monteras och det är inte en koppling
    Senast redigerat av Kricke den 2013-04-22 klockan 11:14.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Började plocka ihop hojen idag och kollade samtigt vilka packningar som behöver köpas.

På med krona och gafflar igen, ser lovande ut.

Smacka på kopplingsgreppet också.

Passade in framhjulet så det går fritt mellan stötdämparskydden. Om jag förstått det rätt så har FS-modellen bredare krona för att ha plats för motardhulen. Det är för tight med 120 däck utan att karva lite i skydden på enduron.

Kul att äntligen se hojen någorlunda komplett. Tycker det börjar se grymt ut, va tycks?

Rikspucko
    Reg.datum
    Jun 2011
    Hoj
    XT 660 R -08
    ser helt klart lovande ut, kan tillåmed bli brütalt!

Rossi, here I come! WippaN^s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hoj
    Cyklar till jobbet
    Varför röda detaljer såsom växelpet, pedal, bolts? Vit/Blå/Gul räcker, för många kockar....

Annars, snyggt

Medlem fractal101s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Hoj
    2x rs 125 02 1x SX 125 09
    Ser bra ut! Vad använder du för att pulverlacka och var får du grejerna ifrån? har själv lite funderingar på att börja pulverlacka, finns ju massor med skänkes ugnar!

A Citizen of the Free World Lugns avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Ducati Streetfighter
    Garage
    Visa garage
    Najs!
    And that's how we do it in fucking Jersey, baby! - Green Day, Continental Airlines Arena, 041030

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av WippaN^ Visa inlägg
    Varför röda detaljer såsom växelpet, pedal, bolts? Vit/Blå/Gul räcker, för många kockar....

Annars, snyggt
    Förstår vad du menar och tanken har slagit mig också. Hjulnaven var röda vid köpet och jag orkar inte lacka om dom, så jag tänkte att små röda detaljer som komplettering kan bli snyggt. Speciellt röda skruvar mot svarta motorkåpor, det är vackert

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av fractal101 Visa inlägg
    Ser bra ut! Vad använder du för att pulverlacka och var får du grejerna ifrån? har själv lite funderingar på att börja pulverlacka, finns ju massor med skänkes ugnar!
    Sprutan och färgen är köpt från Eastwood -> www.eastwood.com
    Absolut, idag hämtade polaren som jag lackat allt med och hämtade en gratisugn och ett skåp. Överflödig färg som inte fäster vid detaljen är bara att samla in och använda igen. Så en fördel är om man kan lacka sakerna i ett rent slutet utrymme. Dessutom dammar det väldigt mycket eftersom att färgen är finare än mjöl.

Medlem Ingels avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    stuntster
    Garage
    Visa garage
    alltså, det där var nog den mest lyckade färgkombon jag sett.
    gillar den som fan, rejsigt men ändå lite pimpigt utan att vara alltför "18-årig-pimpad"
    längtar till bilderna efter första enduro-turen.

(enda minuset är att en sån hoj ska ha kråss-däcken på, men det förlåtes denna gång)

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Sakta men säkert har det hänt grejer nu.
    Först fick jag bekräftat från Probolt att mina skruvar var två veckor försenade. Efter dessa två veckor fick de en leverans där eloxeringen inte var tillräckligt bra, så därför blev det ytterliggare fyra veckor leveranstid. Jag har iaf fått 10 skruv som de hade på lager.
    Svart mot rött blir snyggt!

Jag har plockat ihop så gott som hela hojen nu, kvar återstår att koppla in en bakbroms från rekluse, behöver lufta bromsarna, koppla in blinkers, dreva om hojen och bygga ihop två växelpinnar till en.

Den ena pinnen kom med orange knopp och passar till ktm/husaberg. Den röda knoppen satt på en pinne till en honda. Nu ska bara den röda knoppen fästas på pinnen som passar min hoj. Den är nitad med någon större typ av nit. Så jag skall svarva till en egen och banka fast knoppen.

Såhär ser den ut i dagsläget. Nya bromsen, nya fotpinnar och gula slangar har hittat dit.

I förrgår provkörde jag hojen för att se så den inte läcker vatten eller olja. Stack ut på en tur och allt fungerade verkligen kalas. Igår skulle jag starta den igen men den ville inte tända. Bytte stift och provade igen, ingen gnista!
    Skall mäta upp tändhatt, kabel och spole ikväll.
    Senast redigerat av Kricke den 2013-05-07 klockan 14:54.

Medlem Hultqvists avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Riktigt snygg! Och nej, en Husaberg kan mycket väl ha motardhjul, inte bara äckliga geggadäck.

Medlem Hellwoods avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Hoj
    Diversion F 2010
    Gillas starkt!

Kul å se att du är inte så feg med färgerna

Film nu tack

Envis jävel Rockmorsans avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Hoj
    2010, Suzuki GSX1250FA
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Najs som attan
    Milla
    "Your body goes where your attention is"

Member of The Pink Ladies
    www.facebook.com/mcMilla2012
    Min hojblogg

Allmän tok!!! Stefan_Js avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Hoj
    Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
    Garage
    Visa garage
    Vet inte om det sitter en dödarknapp på dessa, men det kan ju vara ett tips att kolla den osså. Annars en fet uppiffning!

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Stefan_J Visa inlägg
    Vet inte om det sitter en dödarknapp på dessa, men det kan ju vara ett tips att kolla den osså. Annars en fet uppiffning!
    Tackar, ja dödarknappen har jag provat att koppla ur men utan någon framgång.
    Lite konstigt att den vägrar starta helt plötsligt kan jag tycka. Den fungerade finfint och sedan vägrar den ge gnista dagen efter. Kanske någon jord som hoppat loss men ändå vibrerat tillräckligt för att fungera under färd. Skall börja mäta från stiftet och bakåt samt kolla jordning. Tips mottages tacksamt!

Medlem Hultqvists avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Startmotorn går alltså? För på min lossnade kablarna från batteripolerna efter några km.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Hultqvist Visa inlägg
    Startmotorn går alltså? För på min lossnade kablarna från batteripolerna efter några km.
    Japp, startmotorn går runt. Bara gnistan som saknas. Inga trasiga säkringar, ingen felkod från FI-lampan.

Medlem fractal101s avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Hoj
    2x rs 125 02 1x SX 125 09
    Citat Ursprungligen postat av Kricke Visa inlägg
    Sprutan och färgen är köpt från Eastwood -> www.eastwood.com
    Absolut, idag hämtade polaren som jag lackat allt med och hämtade en gratisugn och ett skåp. Överflödig färg som inte fäster vid detaljen är bara att samla in och använda igen. Så en fördel är om man kan lacka sakerna i ett rent slutet utrymme. Dessutom dammar det väldigt mycket eftersom att färgen är finare än mjöl.
    Vilket kit körde du på? vad krävdes för att få pulverpickan att funka med vårat elnät?

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av fractal101 Visa inlägg
    Vilket kit körde du på? vad krävdes för att få pulverpickan att funka med vårat elnät?
    Kitet för 99$ duger utmärkt sålänge du inte skall pulverlacka komplicerade former. Eftersom att ytan drar åt sig pulvret så kan det vara bra med ställbar spänning som de dyrare varianterna har. Det gör det enklare att komma in med färg i hörn och hål. Jag använde kitet för 99$.

Du behöver sedan en vanlig konverter, denna duger utmärkt:
    http://www.kjell.com/sortiment/el/st...nverter-p44096

Utöver detta så behöver du även:
    * Värmetålig tejp(200grader) så du kan maska ytor som inte skall lackas.
    * En tryckregulator så du kan ställa trycket från kompressorn. Extremt lågt tryck är melodin. Färgen skall bara pusta ut från sprutan.
    * Ett vattenfilter för att se till så du har 100% torr luft.
    * Något att göra rent prylarna med. Dom bör vara kliniskt rena innan du lägger på färgen.
    * Andningsskydd! Pulvret är extremt fint och hamnar exakt överallt. Används inte andningsskydd så färgas snoret i samma färg som pulvret och lungorna blir inte allt för nöjda
    * Uppsamlingskärl, typ kartong eller liknande, under eller runtom, så du kan samla upp överflödig färg. Den är bara att använda igen.

Fyll inte koppen mer än 1/3 med färg och läs manualen innan du börjar. Lycka till
    Senast redigerat av Kricke den 2013-05-10 klockan 00:34.

Medlem
    Reg.datum
    May 2013
    Hoj
    Ktm 990 superduke -11, gsx 1100 (1230)
    Sjukt fett! men reg. plåten måste flyttas in

Rage closed inside! Slappas avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Hoj
    Motard
    Garage
    Visa garage
    Riktigt snygg hoj!
    The only easy day was yesterday

Köpes: KTM 625/640 chassie komplett utan/med trasig motor!

Ktm lc4 delar säljes:
    Kylare
    Bakramar
    660 block med fin växellåda osv
    Styrkrona
    Elsystem/kabelstam
    660 Tank

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2010 BMW S1000RR av J.Lunkan

2009 Aprilia RSV1000R av J.Lunkan

2008 KTM 990SM av J.Lunkan

Bloggar
1 kvar... av Toyman

Vara orolig...? av Toyman

Ojoj av Swish