The dream vol 3,0

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
sitter o klurar lite på olja in o ut från turbo. något man ska tänka på när man kör med keramiska kullager ? restriktor ? isf hur liten ska den vara ?

vad ska man tänka på när man ska bygga en catch tank för oljereturen ? hur stor ska den vara ? ska den rymma 1 dl ?

Garrett nämner att restriktorn ska runt 1mm eller snarare att maxtrycket till turbon/kullagret skall vara mellan 40-45 psi(2,8-3,1bar) Hur det är med just din turbo vet jag inte men generellt kräver turboaggregat med kullager mindre olja än de med glidlager.

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/faq

Vad jag TROR är viktigt med catchtanken är att den minst ska vara placerad i 35 graders vinkel i förhållande till turbon, för att underlätta flödet till catchtanken. Den ska ha luftning, så gaser som kommer ur turbon snabbt skall kunna evakueras, den kopplas med fördel till vevhusventilationen eller direkt till den slang som går mellan vevhusventilationen och gasspjällens undre del.
Avluftningen ska sitta högt i förhållande till varifrån returoljepumpen suger, för att gaserna alltid skall kunna evakueras.
Hur stor den ska vara vet jag inte, men 1dl låter rimligt, man kan vända på det hur stort oljeflöde har en turbo med restriktor olika varvtal? Men det finns andra här som säkert kan svara på det bättre.

Kör hårt! :tummenupp


http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/journal_bearings_vs_ball_bearings
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Nu har de hänt lite igen. Vart ett billet plenum från bigccracing. Vart tvungen o köpa en turbosmart dump ist för tialen pga plats brist. Vevhusventilationen är helt klar. Avgassystemet är helt klart. Turbo är svetsad. Har testkört al original el så jag vet att de funkar innan jag börjar koppla in linket. Har köpt 4 st audi 115r spolar ochså ska hämta dom hos MOTORNORD på måndag med tillhörande kontaktstycken o en laddtrycks solenoid ;-). Så de som är kvar är el.slangar o olja in/ut. Börjar se en ljusning på detta projekt.20140518_191454.jpg20140518_191500.jpg mer bilder kommer...
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Sådä spolarna på plats o har börjat småt med elen huva. Var förbi MOTORNORD o inhandlade en lambdsond ;-)http://www.innovatemotorsports.com/products/lc2.php

har fått göra liye små modiferingar på bränsle in o ut fråb fuelrailen pga plats brist. Men de börjar se bra ut;-). Relän till bränslepump o spolarna etc är färdigkopplat o klart... få se när jag ska ta några bilder på gumman;-)
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Catch tanken till turbon böra vara så stor att den klarar av att svälja dels oljan från turbon vid drift och dels den oljan som finns kvar i matarledningen till turbon som gärna rinner ner och överfyller den när motorcykeln står still.. Då finns det risk att oljan stiger upp i turbon och läcker ut i avgashus etc vilket resulterar i rök varje gång du startar och massa otrevlig olja i avgassystemet... så bygg inte för liten tank eller gör ett "vatten lås" på matarledningen.... finns ju lite olika lösningar. mvh Micke
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nu börjar bitarna falla på plats.elen går sakta men säkert framåt. ny instrument panel ska fräsas fram med ny display o shiftlight etc.
fick nya sidospeglarna idag som några här på sp är sugen på att se lösningen på. gsxr 05-06 speglar fast passar på hayabusa. anledningen till detta är att jag tagit bort original blinkersarna i kåpan o gjort ett större luft hål för (fränare) stuk. sedan att få en modernare look på speglarna för att slippa tegelstenarna som sitter där original.20141017_195933.jpg

bilder på allt kommer jävla mupp telefon...
 

Bifogat

  • 20141017_195921.jpg
    20141017_195921.jpg
    1.1 MB · Visningar: 159

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nya instrumentet är under cad ritning. kablarna hittar sin plats sakta men säkert. ny bränslepump.btr.filter. vevhus fäste är gjort pga feltänk bilder kommer. har även fixat en (planka) för att att banta org elsystemet. fan va smidigt de är;)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
vad ska man ha för quickshifter ?? sitter o spånar lite på nätet men kan inte bestämma mig. någon som funkar bra med eftermarknads sprut ? tänker ej köra tryckluftsväxling eller något annat tjafs pga att de fortfarande är o ska vara en (gathoj). iallfall är det tänkt så hehehe.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det nån skillnad på dessa?? Möjligen kontakten då men den lär du ju klippa
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
kan tänka mig att dom inte är spec dyr i sverige heller så jag tycker det är smidigare o beställa från ett svenskt företag. google translate o jag är inte bästa vänner ehhehe
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag köpte min där jag köpt väldigt mycket annat. www.motosport.com
kostade ca en tredjedel där, sen + frakt, men ändå mycket billigare än ockerpriserna i detta land.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
en liten uppdatering igen. 20141204_183059-1.jpg20141204_182837-1.jpg20141204_183016-1.jpg20141204_182932-1.jpg
original elsystemt vs avbitaren 0-1.. hehe.
generator kåpan har fått lite nya hål så man kan markera upp o nolla motorn. samtidigt smidigare o vrida runt motorn nu när man slipper o ta bort evak pumpen;).
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top