Yamaha FZ1/FZ6

efterlyst

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX 600 F
Äger idag en Suzuki GSX 600F som jag har "vuxit" ur. Den lite för klen i högre hastigheter och vill därför ha en piggare hojj. Samtidigt vill jag ha en smidig allätarhojj som är rolig att köra även i stan, därför går "obekväma" kåphojjar bort. Har fastnat för Yamahas streetmodeller FZ1 och FZ6 (N-modellerna). Dock är jag lite kluven av vilken jag ska välja.

FZ1 har ju imponerade ~1000cc/150hp till ett hyffsat inköpspris och en försäkring för mig på 8k/år (Svedea). FZ6:an med sina ~600cc/100hp däremot, är både billigare i inköpspris och halva försäkringen. Därför fick jag tanken att man skulle kunna välja FZ6:an för att sedan mappa den med till exempel Power Commander (där man ska få ytterligare 10-30% effekt). Mina frågor är följande:

1. Någon som har kört både FZ1 och FZ6 och kan ge sina reflektioner kring hojjarna?
2. Vad skulle en mappning uppskattningsvis landa på för en FZ6? Skulle det vara värt pengarna, eller är det lika bra att satsa på FZ1:an direkt?
3. Osäker på vilken årsmodell jag ska satsa på. Hade tänkt mig en begagnad, 09/10 eller senare. Vilken årsmodell anser ni vara den "bästa" och vilken årsmodell ska man undvika?

/Per
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag kör en fz6s och är jättenöjd med den, det är ju såklart lite ketchupeffekt som med alla 600cc hojjar.. har du kollat på fz8?? Tycker i alla fall att fz6an är bekväm att köra och går åt det håll man vill i svängarna. Drar 0.44 i genomsnitt om man inte pressar den direkt...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Prata med Javaguru här på forumet han har kört båda. Jag är nöjd med min FZ1 iaf =)
 

efterlyst

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX 600 F
mrf: Fz8:an är ju också givetvis lika intressant! Hur beter sig hojjen vid hastigheter kring 140-180km/h. Är den bekväm att åka? Finns det fortfarande någon kräm kvar?

Herr_Svamp: Ahh, ok. Skickar ett meddelande. Varför är du nöjd med din hojj? :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
YO! jo, jag har kört båda. Älskade FZ6:an, men när jag kvaddade den så köpte jag en FZ1. För inte så längesen när min hoj var på verkstan så fick jag en FZ6 som lånehoj, och då kändes den som en lealös moppe de första hundra metrarna, men sen när jag började plåga den, så kom det bekanta leendet tillbaka. Dock e det inte lönt att lägga pengar på att trimma en FZ6 tycker jag. I så fall endast slip-on och kat-ersättningsrör vilket ger typ 5 hästar.

Om du skulle köra mest stadskörning, ta en FZ6 S2 alla dagar. Du får mer fartkänsla i betydligt mindre farter, och den är billigare på alla sätt. Om du kör mest landsväg och har de extra pengarna, FZ1 alla dagar. Den är lugn och sansad i stan, med massor av kraft, och går som en välsmord klocka (?) på höga växlar i 50. Kom lite utanför stan, växla ner ett par steg, låt nålen titta upp mot himmelen, och hör besten vakna till liv och försöka slita av dina armar. Självklart ska du ha en med ABS (dvs 07 och nyare) och kolla efter sprickor i svetsfogarna i ramen då 06 och 07-orna var drabbade

Det råkar också va så att min e till salu för ca 5k under marknadspris eftersom den ska annars bytas in om ett par veckor. Min ram är bytt och kommer från den nya serien utan den här defekten ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FZ8:an är en kompromisshoj utan ställbar gaffelfjädring, vilket jag anser är nödvändigt. Har inte kört den då den kan inte va roligare än FZ6 eller FZ1 - Tyngre än FZ6, och iom FZ1-chassit, mer trögsvängd. Klenare än FZ1 och sämre fjädring - inte heller upphetsande.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Inte jätte skillnad på dom två. Men fz6 känns lite klenare på alla håll. Den är mycket lättare också. Om du nöjer dig med dom effekterna de är i en 600cc så är det ju inget fel på en fz6.

Att mappa med Powercommander ger inte alls mycket hk. Den kan upplevas starkare men det är inga 10% du kommer få extra.

Tror cyklarna är lika 06-12. http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FZ1
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
FZ8:an är en kompromisshoj utan ställbar gaffelfjädring, vilket jag anser är nödvändigt. Har inte kört den då den kan inte va roligare än FZ6 eller FZ1 - Tyngre än FZ6, och iom FZ1-chassit, mer trögsvängd. Klenare än FZ1 och sämre fjädring - inte heller upphetsande.

Anledningen till att jag valde bort FZ8 var just en hel del budgetlösningar.

jag är glad att jag valde FZ1:an som jag är helnöjd med.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker inte det är så stor skillnad mellan GSX600F & FZ6.
Visst den har lite mera effekt när man varvar, men körmässigt så känns det inte sådär jättemycket. Tror det har med att vridet är ganska nära varandra på dem.
Sen är ju FZ6 en bra mycket modernare hoj med bättre väghållning osv.

Tycker du skall gå på lite mera kubik för vridets skull om inte annat.
Du har inte kollat på den lite äldre FZS1000 (fazer 1000)?
De brukar ju inte vara sönderkörda, är väl humana i försäkring och har en riktigt trevlig motor.
 

efterlyst

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX 600 F
Oj, nu fick man en hel del matnyttig information. Sammanfattningsvis tror jag ändå det är mer kubik jag är ute efter era beskrivningar. Visst, stadskörning i all ära. Men där tycker jag min nuvarande hoj faktiskt håller måttet. Det är ju främst vid landsvägskörning där man önskade lite mer drag. Samtidigt är det ju så att jag har en gammal hoj och en nyare variant av FZ6/8 kanske räcker till att börja med (om man tänker ekonomiskt)?

Anledningen till att jag började fundera på mappning var att jag såg denna hoj:
http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_FZ8_N_ABS_Motospeed_powered_42519857.htm?aw=1

Men det kanske är mer värt att satsa på en FZ1 i såna fall.

javaguru: Har du mer info/bilder på hojen du säljer?

Wiseguy: Har fastnat för nakna street-modeller. Fazer 1000 är kanske klockren, men faller inte mig i smaken :)
 

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
tjääna, lånar tråden en sväng :)

jag hade en fz6n innan som jag sålde i vintras, ska nu skaffa mig något nytt och blickarna går ju helt klart på en fz1n då jag är ute efter lite mer power :) och att jag var väldigt nöjd med körsstilen på fz6:an
men har hört att fz1 är lite tråkig på bana? någon som har några erfarenheter? bla att fotpinnarna skrapar i? märkte det i sommras när jag körde på fz6an att dom satt lite ''långt'' ner tyvärr:( finns det några eftermarknads kitt så man kan flytta upp dom en aning till fz1??
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag har haft båda (samtidigt). FZ6:an hade jag visserligen bara en kortare tid men tyckte den var väldigt tråkig jämförelsevis med FZ1:an. FZ1:an funkar utmärkt även på bana. Jag ersatte den långa piggen på fotpinnarna till en kort M8? insektsbult och hade aldrig några problem. Bild på detta finns i garaget.. FZ1 kan helt klart rekommenderas :rock
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror nog du skall kolla på FZ1, jag kör FZ6N som första hoj nu och den är helt underbar som första hoj men du verkar ju ha lite mer kött på låren!
 

mForsvik

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
..
Lånar tråden, är det någon som vet hur en fz6-s2 2008 (100hk) som är reggad till 25kw är strypt?

Har läst enligt en yamaha meck att motorerna är exakt likadana oavsett effekt nivå. Har läst att folk säger att strypningen sitter i gashandtaget (enligt säljaren med) har även läst att det sitter en strypning i motorn, typ insuget?

Är det någon som kan klargöra hur en s2 100hk som är reggad som 25kw är strypt? :Bugar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lånar tråden, är det någon som vet hur en fz6-s2 2008 (100hk) som är reggad till 25kw är strypt?

Har läst enligt en yamaha meck att motorerna är exakt likadana oavsett effekt nivå. Har läst att folk säger att strypningen sitter i gashandtaget (enligt säljaren med) har även läst att det sitter en strypning i motorn, typ insuget?



Är det någon som kan klargöra hur en s2 100hk som är reggad som 25kw är strypt? :Bugar

Det är nog lite olika, det beror helt på vem som har strypt hojen. Billigast och vettigast är Trottelstopp (begränsad möjlighet att vrida på rullen) men ibland kan det vara kombo osv med olika strypningar här och där för att nå 25kw.

Får jag fråga varför du undrar om just 25kw version? :p
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top