Minimotokörning i Gbg

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Hej gott folk :),

Det är lite revolutionerande för oss, för vi har fått hyra inomhus gokartbanan i torslanda för att köra minimoto (fiddy är välkomna också, men jag har fått indikationer från min Fiddy vän som såg filmen att han tyckte att den verkar lite trång för fiddy, men det kanske går att lösa så ni får prova och bilda er en egen uppfattning).

Lite fakta om körningen:
  • Pris: 250 kr/pers
  • Körning i 2h. Kl: 17:30-19:30
  • Det finns självklart ingen försäkring som täcker era skador från dom, så ha bra skydd.
  • Miljöbränsle är ett självklart krav (dvs vanligt 95/98 skapar väldigt dålig miljö för alla oss att vara i).
  • Se till att ljuddämparen fungerar hyffsat normalt. Blir så jobbigt om det brötar onormalt mycket.
  • Ta med miljömatta så ban depån kan lämnas i lika fina skick som vi kom i (jag har en stor som 1-2 hojar extra kan vara på om ni inte har någon).

Det kanske går att få tillgång till en prova på hoj så meddela intresse isåfall (junior som senior hoj)

Skicka PM till mig om ni vill vara med på utskickslistan inför varje körning eller bara vill ha lite komma igång tips

Vi kommer att få köra vidare nu ett tag och nästa tillfälle är bokat till den 28:e feb.

Välkomna :)

För er information:
Min roll i det hela är att dom som har hand om gokart banan vill inte att vi ringer dom en och en och fixar och donar. Inte lönsamt för dom (deras främsta inkomstkälla är hyrkarten som vi har svårt att konkurrera med). Dom vill ha en kontaktperson som arrangerar allt varav jag kommer in i bilden som har pushat dom under många år att få köra och nu får vi äntligen köra här med minimoto mm så länge vi sköter oss och uppfyller kraven.
Jag har en utskickslista varje gång vi tränar via en speciell grupp på http://www.bokat.se/. Så när vi tänkte träna så går det ut ett mail till alla som är med på listan så kan man svara ja eller nej om man kommer så vet både jag och gokart ansvariga statusen på kommande körning. Vill ni vara med på den så är det bara att PM:a mig med namn, email, telefonnr & fordon så slänger jag med er på den.

Mvh Niklas
 
Last edited:

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Åh vad skoj! Synd att man inte har nån minihoj... Har kört ett par gånger på liknande bana och det ska nog funka utmärkt med fiddy.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det hade varit häftigt att testa!
Synd att man är så stel :)
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Vet inte på vilken nivå det ligger men verkar sjukt roligt, men om man inte vill punga ut med för stora slantar så är ju frågan om man är välkommen med en kina minimoto också eller köra alla polini delux?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Rekommendera gärna någon prisvärd (ej värsting/tävlings) minimoto/fiddy som man kan köra med där.
Blev j-igt sugen!
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Gå till officiellt racing forumet för Minimoto/Fiddy/+ fler klasser och kolla på "forum" => "säljes & köpes". Lägg gärna in en förfrågan om du inte hittar något där. Rätt säker på att det finns massor som har hojar hemma som vill bli av med sina.
http://portal.minimoto.se/

Kina hojar är hjärtligt välkomna här med. Nästan alla vi har börjat med sådana och sedan tröttnat på att mecka och bytt upp oss.

Ps. började med en vattenkyld kina blata (40cc) för 4 700 kr. Bytte fugge (14 => 18,5mm), insugningsgummi, reedblads (stål => glasfiber), filade cylindern & motorblocket (så reedsbladen kunde öppna ordentligt och matchade portarna mellan motorblocken och cylindern, får hålen blundade en del), bytte till SKF lager, bytte till guldvev för ca 2 000 kr, filade kolven & cylindern, sänkte squishen från ca 1,8 till 0,4, bytte kopplingen till italiensk orginal, sedan bytte från kina däcken (inte jättebra grepp) till riktiga PMT däck (T-41) & satte på styrdämpare.

Hojen gick grymt mycket bättre... så provade jag på att köra en riktig officiell minimoto tävling (RM) med min hårt trimmade kina hoj och jag hade ingen chans på rakan mot de italienska std 40cc hojarna :confused:

Kina hojarna (iallefall de som cirkulerade 2005-2007) är av så mycket sämre kvalitet.

För dom pengarna jag la så hade jag kunna få en begagnad "orginal" hoj som hade gått minst lika bra och man får garanterat mecka mindre. Men det var en jätterolig resa att trimma och fixa och se hur den blev bättre och bättre, men vill du fokusera på att köra. Lägg ut en förfrågan på forumet ovan :) (alla är trevliga och vill hjälpa till)
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Är 5000 kr för en ok minimoto vad det kostar ca?
Hur mycket underhåll är det?
Skruva efter varje körning, hur ofta byter man däck etc?
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
En grov uppskattning med en del undantag, men det finns folk som säljer av högpresterande hojar till lägre pris pga mycket hojar och mindre omsättning i nuläget.
* 1 500 - 4 000 kr för en luftkyld eller vatten kyld kina hoj (mecka varning och lågpresterande. ps mitt bränslefilter tålde inte bensin och löste upp sig successivt, haha)
* 5 000 - 10 000 kr är ett ungefär pris för en beg normal presterande hoj (minst värdeförlust när du vill sälja denna i framtiden).
* 10 000 - 20 000 kr är ungefär pris för en beg högpresterande hoj.
* 30 000 - 50 000 kr för en ny/nyare högpresterande hoj

Gällande underhåll så kan jag göra en lång uppspecad lista på vad man bör göra och ungefär hur ofta.
Men korta versionen är att:
* Se till att du har rätt luft tryck i däcken när du kommer dit (jag har pump och mätare som du kan låna)
* Smörj kedjan efter varje pass (eller varannat)
* Se till att kopplingen står på rätt varvtal (tar den för lågt så blir den rätt slö. Tar den för högt så slirar du mycket mer och det blir risk att du bränner kopplingen, dvs hela kopplingsbeläggtjockleken kan försvinna helt på mindre än 15 min, där den annars kan räcka upp till ett helt år (beroende på effekten och beläggs kvalitet). Bör kolla iallefall en gång per dag. Vi har mätare du kan låna på banan)

Däck varierar lite, men många kör PMT T41 (inkl mig) och skulle du köra inomhus då och då, så kanske en uppsättning räcker 5-10 dagskörningar då vi kör 2h/dag här (det kanske är vad du skulle köra på ett år?, så då kan du räkna med att det kostar 1 500 - 2 000 kr för att leka ett år med riktigt bra förutsättningar)
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag skall upp till Mora efter jobbet på tors men fasen kanske ska lägga mig i skyttegraven och gräva ner mig djupt så inte frugan skjuter mig... och komma och titta/prova/hyra något varv om det är ok?
Är det full roadracingmundering som gäller?

Blev faktiskt lite ofrivilligt sugen (ditt fel :))


En grov uppskattning med en del undantag, men det finns folk som säljer av högpresterande hojar till lägre pris pga mycket hojar och mindre omsättning i nuläget.
* 5 000 - 10 000 kr är ett ungefär pris för en beg normal presterande hoj.
* 10 000 - 20 000 kr är ungefär pris för en beg högpresterande hoj.
* 30 000 - 50 000 kr för en ny/nyare högpresterande hoj


Gällande underhåll så kan jag göra en lång uppspecad lista på vad man bör göra och ungefär hur ofta.
Men korta versionen är att:
* Se till att du har rätt luft tryck i däcken när du kommer dit (jag har pump och mätare som du kan låna)
* Smörj kedjan efter varje pass (eller varannat)
* Se till att kopplingen står på rätt varvtal (tar den för lågt så blir den rätt slö. Tar den för högt så slirar du mycket mer och det blir risk att du bränner kopplingen, dvs hela kopplingsbeläggtjockleken kan försvinna helt på mindre än 15 min, där den annars kan räcka upp till ett helt år (beroende på effekten och beläggs kvalitet). Bör kolla iallefall en gång per dag. Vi har mätare du kan låna på banan)

Däck varierar lite, men många kör PMT T41 (inkl mig) och skulle du köra inomhus då och då, så kanske en uppsättning räcker 5-10 dagskörningar då vi kör 2h/dag här (och det kanske är vad du skulle köra på ett år?, så då kan du räkna med att det kostar 1 500 - 2 000 kr för att leka ett år med riktigt bra förutsättningar)
 
Last edited:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag har också ett par alternativa hojar till salu, en kinahoj (grc kopia), en luftkyld grc gp med polini och en grc rsr med vattenkyld polini !
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag har också ett par alternativa hojar som står o samlar damm, en kinahoj (grc kopia), en luftkyld grc gp med polini och en grc rsr med vattenkyld polini !
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Haha, kul att höra :tummenupp.

Du är välkommen att komma och prova några varv på någon av våra hojar. Jag tror inte team13 vill ha något heller för några varv, men det märker vi där.

Jag rekommenderar full roadracing mundering. Det kör jag med (eller gatställ mundering med separat ryggskydd).

Riktigt kul om du kommer!

Jag skall upp till Mora efter jobbet på tors men fasen kanske ska lägga mig i skyttegraven och gräva ner mig djupt så inte frugan skjuter mig... och komma och titta/prova/hyra något varv om det är ok?
Är det full roadracingmundering som gäller?

Blev faktiskt lite ofrivilligt sugen (ditt fel :))
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Finns ingen skyttegrav i världen som är djup nog... så jag kommer tyvärr inte ikväll.
Men jag hoppas ni kör snart igen!
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Hehe, jag förstår :)
Det var riktigt lyckat. Var hur roligt som helst.
Första provgången var vi 3 st. som körde. Idag var vi 5 st. Det är roligt att vi blir fler.
Säger till när det är dags igen
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Nästa tillfälle bokat till den 26:e Mars :)
Bokning sker via ett separat ställe, men alla nykomplingar får gärna höra av er här så när ni känner att ni vill vara med på den separata utskickslistan så slussas ni över dit :)
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Nu kör vi igen den 10:e April. Var riktigt skoj sist. Blev 6 som körde och allt gick bra.
Hör av er om någon är sugen på att haka på :)
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Nu dammar vi av hojarna och tänkte köra igen i Torslanda :).

Datum: måndagen den 31:a Mars. Tid 17:30-19:30. Allt enligt 1:a inlägget.

Det är Kari, Anders, Eric och jag som tänkte köra. Är det fler som vill komma så är det bara superkul.

Även fiddy får gärna komma och prova med sina hojar om dom uppfyller kraven i första inlägget. Vill ni bara komma och kolla så är ni hjärtligt välkomna med :). Bara att höra av er.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top