Suzuki märkesförsäkring, prishöjning på gång!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena kamrater!

Var nyss i kontakt med Suzuki märkesförsäkring (Länsförsäkringar) och de meddelade att de kommer höja premien för alla sporthojar med 15%

Brutalt omotiverad höjning om du frågar mig.

Detta kommer gälla från och med 130401 (1 april)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Lustigt.. de sänkte min premie till i år..

Hoppas att en TL1000 inte klassas som en sporthoj då...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tillåt mig gissa att det inte får vara skillnad på man och kvinna vid premiesättning. Så då passar man på att höja alla :hihi
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Lustigt.. de sänkte min premie till i år..

Hoppas att en TL1000 inte klassas som en sporthoj då...

Samma här, ganska precis 15% också...Den är väl för tjock för att klassas som sporthoj:hihi
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Var nöjd med 15% jag har fått indikationer på att min försäkring på Folksam höjs med ca 30%.
Triumphs märkesförsäkringen försvann på IF och då gick premien från 13-14k till 56k dvs en höjning på 300%.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fan, jag som tänkte uppgradera. Hayabusa går som "touring" va? :hihi
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
som sagt, gäller de nytecknande av försäkringar eller får dom höja ens nuvarande bara sådär också?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Andra glädjande nyheter, Bilsport mc har tagit bort offroad försäkringen så nu kostar det mycket att försäkra offroadarna också.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
som sagt, gäller de nytecknande av försäkringar eller får dom höja ens nuvarande bara sådär också?

Dom lär inte kunna höja under pågående avtalsår.
Men när avtalsåret går ut så kan de göra vad de vill, och då har du även tillfälle att byta bolag.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har aldrig förstått det här med märkesförsäkringar. Visst, när alla BMW var fula, gubbiga och tråkiga så kan jag tänka mig att just BMW innebar mindre skademoment för bolagen.

Men Suzuki? Eller mitt egen favvoriskokare Kawasaki? Nä det är bara marknadsföringsjippo - ge folk "billig" försäkring i något år, alla vet vi ju att gemene man är lusig på att jämföra försäkringar och är lojala mot det bolag dom har (och är det då dessutom en MÄRKESförsäkring, då måste dom ju vara snälla när du ligger där med vägrenen långt upp i arslet) och fortsätter betala även när premien går upp 15%.

ALLA borde jämföra och byta försäkring inför varje årsförfallodag, först då hade priserna gått ner. Ja och sluta trilla... :glömdet

Är ni så lättlurade mina kära SH-vänner? :fakta

Mest är jag väl negativ för att jag aldrig upplever märkesförsäkringar på varken bil eller mc billigare än andra alternativ. :)
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Fy fan vilka nötter, lackade ur på dom förra året när dom höjde min premie trots prickfritt beteende (inga försäkringsärenden, eller byta ägare för att ställa av den) men ska dom höja igen blir det att byta bolag oavsett!
Enda anledningen till att jag behöll dom ett år till då var för att ångerrätten på två veckor bara gällde nytecknande, och inte förnyande.....
 

jetson

Guest
Har aldrig förstått det här med märkesförsäkringar. Visst, när alla BMW var fula, gubbiga och tråkiga så kan jag tänka mig att just BMW innebar mindre skademoment för bolagen.

Men Suzuki? Eller mitt egen favvoriskokare Kawasaki? Nä det är bara marknadsföringsjippo - ge folk "billig" försäkring i något år, alla vet vi ju att gemene man är lusig på att jämföra försäkringar och är lojala mot det bolag dom har (och är det då dessutom en MÄRKESförsäkring, då måste dom ju vara snälla när du ligger där med vägrenen långt upp i arslet) och fortsätter betala även när premien går upp 15%.

ALLA borde jämföra och byta försäkring inför varje årsförfallodag, först då hade priserna gått ner. Ja och sluta trilla... :glömdet

Är ni så lättlurade mina kära SH-vänner? :fakta

Mest är jag väl negativ för att jag aldrig upplever märkesförsäkringar på varken bil eller mc billigare än andra alternativ. :)

Den ska enligt ryktet vara jetebilig på gamla suzukis (10 år eller äldre).

Men på nyare gixxer har jag alltid fått billigare premie via trygghansa, samt att självrisken på suzukis märkesförsäkring är 25 000 medans trygghansas är 6000:-.


Så suszukis märkesförsäkring har aldrig varit aktuellt för mig. Samt att köper du en hoj som är privat eller gråimport så är den svartlistad av KGK i typ 10 år eller nåt liknande så då FÅR du inte försäkra den hos deras märkesförsäkring ändå. ÅH nej jag får inte betala er dyra premie vad jobbigt :D

Känns som generalagenten inte gillar sporthojar... dom gillar väl mer suzuki båtgrejer dom gamla gubbjävlarna
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Min honda 929rr skulle tydligen kosta 46 kakor att helförsäkra iår hos IF... fattar inte hur dom tänker, ta bort mc-försäkringarna helt istället om det ska vara sådana summor. hojen är ju värd hälften typ.

Credz till LF dock som faktiskt gått emot strömmen med sin mc-smart. där är det lite humanare priser även om dom är lite dyra dom med för oss i zon1 och under 50 bast :p
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Förra året betalade jag över 1000kr/månad under sommaren hos märkesförsäkringen (ej avställningsbar), och den skulle höjas nu (jag har precis ringt dom och kontrollerat uppgifterna, så det stämmer att dom höjer premien iår)
Trygghansa gav mig ett pris på 919kr/månad, avställningsbar :tummenupp
Så jag råder alla med märkesförsäkringen att anstränga sig lite och kolla med andra bolag!

EDIT: Dom påstår ju att det beror på att olyckorna ökar.
Sitter nån på statistik över hur det ser för sporthojar?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att alla olyckor minskar förutom sporthojar, och det gäller just deras kunder också?
Eftersom alla andra bolag sänker min premie varje år så lär det ju inte stämma.
Jag frågade även efter papper på deras statistik över olyckor, men det visste hon om det fanns sa hon på telefonen??!? :huvet
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fy fan vilka nötter, lackade ur på dom förra året när dom höjde min premie trots prickfritt beteende (inga försäkringsärenden, eller byta ägare för att ställa av den) men ska dom höja igen blir det att byta bolag oavsett!

Du kan tacka alla ingenjörer som kör 300 rakt ut i skogen för att du blir drabbad även om du alltid kör skyltad hastighet och aldrig blir inblandad i en olycka för din höga premie.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top