Rd 350

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Det kanske blir lite skruvande idag i alla fall. Hade glömt att kolla posten och där fanns det ett paket - Snacka om glädje. Nu är det bara det jädra motorfästet kvar som ligger i luften.
Fan vad klockrent det är med internet - fatta inte hur man klarade sig förr.:brynad
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-03 kl. 14.33.28.jpg
    Skärmavbild 2013-03-03 kl. 14.33.28.jpg
    85.7 KB · Visningar: 146

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Att vända cyllen har gjorts inom 50cc racing i alla tider. Sen om det är bättre eller sämre kan inte jag utala mig om, men att bygga en rak pipa gemfört med en pipa med krök så är valet enkelt. En påstäld 50 kubikare varvar uppemot 16000rpm.
Two stroke man skrev:
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.


Utveckla gärna och förklara. Menar du att i en motor som roterar moturs trycks kolvan bakåt då den är i arbetstakt?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Utveckla gärna och förklara. Menar du att i en motor som roterar moturs trycks kolvan bakåt då den är i arbetstakt?

Hur ser vinkeln på vevstaken ut under arbetstakten? Rita en jämnviktsekvation på det.

Vadå roterar moturs? Det beror ju på om du står på höger eller vänster sida. Vevaxeln roterar vanligen framåt.
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Hjälp

Nu när det är dax att kolla på oljepumpen så upptäcker jag att jag inte har den sprängskiss som jag trodde jag hade. Är det någon som har en sådan på oljepumpen.
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.05.49.jpg
Drevet det borde finnas en sprint vid pil eller?
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.06.06.jpg
Det är ett skims och en tunn våg bricka på axeln stämmer det ?
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.06.22.jpg
Fjädern som är i nr 1 borde sitta på plast nr 2 eller ?

För övrigt så är motor fästet fixat nu så jag är med på banan igen. Nu är det tanken som gäller den är nästan klar men jag vill inte visa någon bild än. Den måste finslipas och det är absolut meningen att ni skall vara nyfikna. Men så mycket kan jag nämna att två tankar har blivit en.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det inte enklare att bara skippa oljepumpen och blanda själv i tanken? Tänker att du kommer vilja strunta i oljetanken när du har byggt om så mycket.
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Är det inte enklare att bara skippa oljepumpen och blanda själv i tanken? Tänker att du kommer vilja strunta i oljetanken när du har byggt om så mycket.

Nix jag vill ha smörjning i nerförsbackar också - Ingen gas = Ingen smörjning. Tack tanken var god och den har slagit mig också
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tänkte inte på det.:3freak När jag jobba på MC-firma i Australien så använde vi en sida där det fanns massa sprängskisser men jag kommer fan inte på namnet!
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)

Tackar för all hjälp angående detta - och kan dessutom informera om att tydligen inte heter oljepump (oil pump- eng) Tydligen är det så denna komponent kallas autolube - efter detta blev det betydligt enklare att googla. Och då hitta jag sidan http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=25398.30 - denna filuren är kanske att betrakta som mästarnas mästare. Hur som helt min "autolube" är givetvis mixtrad med den också som allt annat, vilket betydde att div, fjädrar och så saknas och går givetvis också inte att köpa löst = beställt en från skroten som sedan får renoveras - byta packboxar. Hej Hoj:smasha
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.

Vända cylle på luftkylt kan bli problem, dålig kylning av avgasporten. Vattenkylt fungerar bättre, trots rotationsriktningen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)

Tackar för all hjälp angående detta - och kan dessutom informera om att tydligen inte heter oljepump (oil pump- eng) Tydligen är det så denna komponent kallas autolube - efter detta blev det betydligt enklare att googla. Och då hitta jag sidan http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=25398.30 - denna filuren är kanske att betrakta som mästarnas mästare. Hur som helt min "autolube" är givetvis mixtrad med den också som allt annat, vilket betydde att div, fjädrar och så saknas och går givetvis också inte att köpa löst = beställt en från skroten som sedan får renoveras - byta packboxar. Hej Hoj:smasha

Jag hittade en ihoprullad tejpbit i min oljepump:confused: undra varför?
Viktigt att kolla att backventilerna inte läker, blir luftbubblor i slangen då
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Hjälp igen !

Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.35.14.jpg
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.35.14.jpg
    15.1 KB · Visningar: 99
  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.52.46.png
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.52.46.png
    77.3 KB · Visningar: 80

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Rök

Någon gammal räv som vet var man få tag på avg. system liknande bild ? :va

Hej Hoj
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 22.16.31.jpg
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 22.16.31.jpg
    18.1 KB · Visningar: 116

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj

Mässingsdelen ska vad jag vet inte röra sig i bussningen. Utan den ska vara pressad i den andra delen.
Sen om reed stoppen behövs eller ej får nån som kan ge en snygg förklaring svara på. ;)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj
Det där är inte original bussningar, dom sitter löst i cylindern med ett litet låsbleck(dom 2 som sitter i mitten) som gör att dom inte lossnar Lagerbussningen ska inte rotera i den yttre ringen och o- ringarna är för tätning, måste vara värmetåligt gummi. kolla lite på http://www.rd350lc.net/ där finns mycket info om RD
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top