Rd 350

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Testar för första gången detta. Tanken är väl kanske att forumet skall ge mig lite idéer och att man kanske träffar på någon med samma intresse. Bygget är tänk att bli någon form av flattrack hoj. Har väl inte full koll själv men oavsett så är det så. RD 350 med Suzuki sving och jag tror även att det är Suzuki gaffel, oavsett så är fälgarna Suzuki. Mer bilder kommer
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-02-16 kl. 19.54.49.jpg
    Skärmavbild 2013-02-16 kl. 19.54.49.jpg
    62.9 KB · Visningar: 435

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
En till bild om läget nu. Motorn är under renovering, sedan är det på G att sänka hojen 1-2 cm bak
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-02-16 kl. 20.05.03.jpg
    Skärmavbild 2013-02-16 kl. 20.05.03.jpg
    76.4 KB · Visningar: 364

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Kan ju bli nått de där. ;)
Hur mycket kapande mm. krävdes det för att få svingen på plats?
Ska nämligen byta på min rd 350 med. ;)
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Svingen satt på när jag köpte hojen. Men det ser ut som att det enda som är moddat är skruv hålet sving - ram är uppborrat. Sedan har tidigare ägare tunnat ut länkaget till svingen för att det skall gå fritt, men det är oväsentligt för mig då jag skall sänka hojen och bygger nya stag i rostfritt.
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Halloj Jimmye RD. Jag har kollat med SAM´s nu och det är ju som vanligt, man tror att man kommer ihåg men sedan inser man att man är en gammal gubbe. Men jag är nästan säker på att det var en GSX 750 F. Googlade och hitta en från 1999 som såg ut att vara samma - då jag har bromsoket på undersidan. Sedan ser jag att i så fall har satt brickorna på fel håll på min. Ha det gött
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Har lite mera bilder, har nu monterat dämpare fjädring bak och kollat om det fungerar. Verkar så. Men blev tvungen att borra och flytta tillbaka övre stötdämpar fästet 5mm. Detta medförde att dämparen lutar ett par millimeter bakåt i ovankant. Vet inte så bra om det inverkar på funktionen - Kanske någon här på forumet som vet?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-02-25 kl. 18.48.20.jpg
    Skärmavbild 2013-02-25 kl. 18.48.20.jpg
    39.9 KB · Visningar: 193

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Fan ! Tänkte montera dit motorn. Men de två högra motorfästena saknas. Blir till att bygga nya, då jag inte har lust till att leta runt på skrotar mera. Känns i alla fall gött att motorn är ihop satt. Det blir så jäkla jobbigt med delar över allt på en trång yta.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-02-25 kl. 18.48.42.jpg
    Skärmavbild 2013-02-25 kl. 18.48.42.jpg
    59.3 KB · Visningar: 212

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Har du gjort något åt motorn? typ trim?
Samlar själv delar till mitt bygge med ypvs 350 motorn i en TZR 250 ram.
Inte min på bilden men nått liknande.
IMG_1265.jpg
Orkar jag så blir det enkelsving och vända cylindrar med avgaspipor under cutsen.
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Har du gjort något åt motorn? typ trim?

I princip inget förutom renovering. Borrad till 65.75 samt fixat till minst 5 fel som har "uppkommit med åren" Det är ju inga pur färska grejor :tungan. Har väl tänkt att efter start försöka mig på att köra på E85 och då krävs det ju endel modifieringar. Har du några tips annars?
 

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
Är hopplöst förtjust i "race looken" .
"Enklare" att bygga pipor , och förgasarna bör nog ha filter:tummenupp.
mitofinita1.jpgmotore_finito2.jpg
Har tillverkat tank å cuts, till detta blir det Tygas RGV kåpset.
130224 066.jpg
Motorn:
Nyrenoverad vev. lite lätt portad och tillsnyggad (steg2), borrad med nya kolvar. Modernare reeds.
Planad topp. Ngt lättat svänghjul. Inget extremt utan tänkt att fungera på gatan och vara tillförlitligt.
Bygger hellre lätt.
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Är hopplöst förtjust i "race looken" .
"Enklare" att bygga pipor , och förgasarna bör nog ha filter:tummenupp.
View attachment 380028View attachment 380029
Har tillverkat tank å cuts, till detta blir det Tygas RGV kåpset.
View attachment 380030
Motorn:
Nyrenoverad vev. lite lätt portad och tillsnyggad (steg2), borrad med nya kolvar. Modernare reeds.
Planad topp. Ngt lättat svänghjul. Inget extremt utan tänkt att fungera på gatan och vara tillförlitligt.
Bygger hellre lätt.
Detta ser ju mycket bra ut att vända på cylindrarna. Hade aldrig ens kommit på tanken
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Kolla ut idag. Jäkligt bra härligt väder idag i Vänersborg, riktigt vår väder - skruvarväder ! Dock ligger det garderobsbygge på agendan + ett kalas. Tillverkning av främre motorfästet gick inte så bra - bakre perfekt. Blir till att hitta någon ny lösning för det främre fästet. Det är detta som är kasst när man köper något isär plockat i en låda - är allt med ? När man löst en sak så blir det genast nya problem. Hej hoj för nu :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.

Hur gör man detta lättast? Måste man inte på växellådan då också?
 

Rickobello

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Vänersborg
Hoj
1984, Yamaha, RD 350
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.

Oj oj här finns det kompetens - Oavsett finns denna tiden i mitt liv för tillfället - Potent bygge HMMMM
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top