Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Bakdäcket

De va en silkeslen yta du hade på dina Mezleler CompK. Inte ens en kant på kanten?

Nu är bilden tagen med en lampa lysande på däcket, så det framhäver lite strukturen men ändå.
Så här såg mina Pirelli Diablo Superbike PRO ut i alla fall:
IMG_0389.jpg
Lite mera slitage :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kära Lotek - Det är en helt naturlig men inte helt vanlig böjelse i alla samhällsskikt. Du kanske med fördel undviker att nämna det i CV och ev kontaktannonser, i alla fall till dess att Ni känner varandra lite mer ingående :)

Ska fota däcken efter varje dag men kortversionen är att det är lika bra efter dag 2. Niklas har lika fint slitage, även de som kör Superbike PRO har fina slitage. Det är fascinerande att det försvinner så lite gummi trots att det håller i så pass bra...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan bara hålla med Roffe om CompK, jävlars vilka fina däck. Nu har vi kört i fyra dagar och en platta kan börja skönjas men i överigt ser det ut precis som Roffes bild från dag ett.
Vi har haft fyra dagar med 22-26 grader och sol, vi kör med värmarna på hela dagen, fjädringen är väl injusterad (speciellt på Roffes Öhlinsgrejer) och bägge våra gixxers går som på räls.

Kort sagt, CompK är det bästa däck jag någonsin kört med under de 20 år jag har kört bana. Slitaget är helt perfekt, fästet är underbart mjukt med härliga, lättkontrollerade släpp, förutsägbarheten är klockren och som lök på laxen köpte vi två bakdäck och ett framdäck för 3300 spänn inkl frakt. Kan det bli bättre? :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kul att höra så fina recensioner av Comp K.
Provade själv Pirelli Superbike Pro för första gången i går. Heldag på Ring Knutstorp och med ett stukat självförtroende efter en vurpa på Pirelli SC2 så kan jag bara konstatera att PRO är däcket för mig i Pirellis sortiment.
Lufttemp, 15-18 grader, strålande sol. 1,9 bar varmtryck bak och 2,1 fram.
Däcken är lena som en barnrumpa och helt utan kallrivningar eller andra "defekter".

Övriga deltagare jag pratade med som kär PRO har samma uppfattning.
Det skulle vara kul att få veta om det verkligen skiljer något mellan CompK och Superbike PRO.

@roffe_s, tog ett tips från dig i en annan tråd och smackade på Brembo SC belägg.
Herrejösses vilken feedback och vilket bett jag fick. Jag kör visserligen med ABS men den jobbade inte igår (så vitt jag vet alltså.)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Roligt att de funkade bra för Dig också, kompis :) Njae, traditionellt tror jag Metzeler kör med lite styvare stommar/däckssidor men skillnaderna är nog inte stora! Kikade på några Pro-sulor i depån och de verkade ha samma slitagemönster.

Jag gillar Pirelli sedan tidigare och kommer säkert att hamna på Pro någon gång, bara för att jämföra. Jag lovade mer dokumentation, så här kommer ytterligare bilder från Kemora-körningen. Banan går i högervarv och däcken är inte vända, tempot i huvudsak kanske 1.22 ned till 1.18 (jag körde väldigt lite med laptimer, vi hade trevligt och jag försökte förvandla min gunghäst till ett banjärn igen:) ):

Dag 2 - guldfälgarna min hoj, grå Niklas hoj. Sista bilden visar mitt framdäck:
IMG_4010.jpgIMG_4011.jpgIMG_4012.jpgIMG_4013.jpgIMG_4014.jpg

Dag 3 - min hoj:
IMG_4336.jpgIMG_4337.jpg

Dag 4 - min hoj:
IMG_4348.jpg

Precis som Niklas säger - oerhört fina däck med lååång gränszon för släpp där jag hela tiden kände vad däcken hade för sig. Det blev egentligen ingen attack på tider över huvud taget, i det goda vädret hade vi mest trevligt med en och annan powerwheelie ut på rakorna:) Men att de skulle fungera ner mot mitt PB från ifjol (satt med Power Cup C bak/VB fram) råder de ingen tvekan om.

Som träningsdäck skulle de nog fungera utmärkt, Då man inte kan leva på effekten hela tiden tror jag att många skulle ha nytta av att bränna av en omgång för att kalibrera ingångshastighet, flyt och maximal fartuppbyggnad. Det skulle förmodligen ge utfall när de normala rejsslicksen åkte på igen.

Kollar Ni slitaget kanske detta kan anas om Ni tittar på "pick-up"-plattan dag 4, den är inte alls så uttalad som den brukar vara för mig. Förmodligen beror detta på att jag vågade gå på gas rätt tidigt och att jag utan bekymmer eller hjärtklappning lät däcket spinna något när jag reste hojen i utgången. Och det är både roligt, lärorikt och nyttigt:) Sa jag att det var roligt?

Så - CompK/Pro har definitivt motsvarar mina högt ställda förväntningar på ett däck som fungerar i ett relativt högt tempo utan att kräva allt för mycket daddande med fjädring och däckstryck! Jag har ett par mm kvar på slitagevarnarna på höger sida, förmodligen vänder jag däcket och kör slut på det på Mittsverige i Augusti.

Roligt att SC-beläggen funkade även för Dig, jag blev helnöjd med de på Kemora!

...kan jag bara konstatera att PRO är däcket för mig i Pirellis sortiment.
...Det skulle vara kul att få veta om det verkligen skiljer något mellan CompK och Superbike PRO.

@roffe_s, tog ett tips från dig i en annan tråd och smackade på Brembo SC belägg.
Herrejösses vilken feedback och vilket bett jag fick. Jag kör visserligen med ABS men den jobbade inte igår (så vitt jag vet alltså.)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om ni nu tror att vi inte testade däcken fullt ut bifogas en bild från när jag och Crazy Skåning åkte ut och la dubbelknäskrap på de stackars däcken - 200 kg prima fläsk på det stackars ekipaget. Notera gärna fram- vs bakdäck, det var aaaningen överstyrt kan vi konstatera så här i efterhand - tänk 200 kg köttbulle balanserandes på en tandpetare...:3freak
Dubbelskrap.jpg
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Helnöjd med mina Pro, ser ut så här efter helgen på Gelleråsen. Endast släpp i snabbvänstern efter Ejes när jag jagade S1000RR :D

uploadfromtaptalk1369602834740.jpg
IMAG0051.jpg
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har beställt 4 st CompK bakdäck och 2 framdäck skall bli kul att testa dem!
Blir på Rudskogen och Gotland Ring som de skall få bekänna färg!
Återkommer med feedback.
Tack Rofe_S för bollplanket!
//Marcus
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blir intressant, du har däck för många ban- ock kursdagar då, vågar jag nästan lova. Det blir intressant att höra Dina kommentarer. Jag åker själv till Kemora med SMC 15-18/7 och tänkte stresstesta däcken lite nu när chassit och jag börjar vara på riktigt god fot med varandra. Kommer att börja med att vända bakdäcket och se om det går att krama ur ett par dagar till ur det...
Har beställt 4 st CompK bakdäck och 2 framdäck skall bli kul att testa dem!
Blir på Rudskogen och Gotland Ring som de skall få bekänna färg!
Återkommer med feedback.
Tack Rofe_S för bollplanket!
//Marcus
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Får nog bli att testa CompK nästa gång. Just nu kör jag på Bridgestone R10 som jag är mycket nöjd med. Har iofs endast kört på gatdäck innan så har väl inte så mycket att jämföra med, men har inte hittat något att klaga på. Nyss beställt två nya bakdäck, ska bli skoj att se hur bra dom orkar med fyra dagar på Gotland.

På Knutstorp har dom funkat utmärkt med fint slitage trots att jag fuskat och kört utan värmare några gånger... Är det ingen annan som har erfarenhet av R10 och vill dela med sig av lämpliga däcktryck och liknande?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De är ju ganska nya på marknaden så det kanske kommer fler utlåtanden. Men en kompis körde dom på Kemora v21 på en ZX-6 och var supernöjd! Det kan ju i o f s även ha något att göra med att han slaktade sitt tidigare PB med åtskilliga sekunder också :) Men han var helt klart imponerad, slitaget var jättesnyggt och han hade inget att klaga på. Men jag tror han förbrukade ett par däck under de fyra dagarna, i ungefär samma tempo som vi andra...

...Är det ingen annan som har erfarenhet av R10 och vill dela med sig av lämpliga däcktryck och liknande?

Mmm, ingången till Ejes? har kikat på sekvensen men får inte ihop det riktigt, bakändan verkar rätt orolig redan innan släppet - eller där knäet hugger i. Fin filmsekvens, notera Din huvudrörelse när det släpper :)

I alla fall är det något som inte känns riktigt okey, jag vet att ingången till Ejes är bucklig men så där instabilt ska det inte behöva gå och så där "lättsläppt" ska inte däcket vara. Gaspådraget är ju rätt måttligt där till Du kommit runt och rätat upp, och CBR 600 är ju inte precis kända för att vara ryckiga i övergången av- och påslag. Har Du andra dimensioner på Dina SC2? Jämfört omkretsen f/b med måttband?

I varje fall ska man vara trygg när man kör, oro för fästet tar så mycket fokus från annat. Så tills vidare är det säkert rätt beslut för Dig att köra på ostar Du är bekväm med, till dess Du kanske kommer på om det kan finnas en annan anledning till beteendet!

...Vid ganska hårt nedlägg och vid minsta gaspådrag så släppte det inte okontrollerat men nog för att jag skulle tappa förtroende för däcket...
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
De är ju ganska nya på marknaden så det kanske kommer fler utlåtanden. Men en kompis körde dom på Kemora v21 på en ZX-6 och var supernöjd! Det kan ju i o f s även ha något att göra med att han slaktade sitt tidigare PB med åtskilliga sekunder också :) Men han var helt klart imponerad, slitaget var jättesnyggt och han hade inget att klaga på. Men jag tror han förbrukade ett par däck under de fyra dagarna, i ungefär samma tempo som vi andra...

Bara för det så sökte jag runt lite till och hittade några recensioner jag inte läst innan. Och ska man tro dessa så verkar det vara ett jäkla grepp, hållbarhet ca två bandagar. Ska bli skoj att se, hittills har jag endast kört på begagnade R10 så har haft lite svårt att uppskatta livslängden. Får väl ta och återkomma här med en recension efter åkningen. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, bland annat ett test av fjädringsgurun Dave Moss: http://viets-performance.com/Rider-...e-Moss/Bridgestone-R10-Tire-Test-by-Dave-Moss

Skriv gärna en rad tillsammans med en bild när Du testat mer :)

Bara för det så sökte jag runt lite till och hittade några recensioner jag inte läst innan. Och ska man tro dessa så verkar det vara ett jäkla grepp, hållbarhet ca två bandagar. Ska bli skoj att se, hittills har jag endast kört på begagnade R10 så har haft lite svårt att uppskatta livslängden. Får väl ta och återkomma här med en recension efter åkningen. :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
De är ju ganska nya på marknaden så det kanske kommer fler utlåtanden. Men en kompis körde dom på Kemora v21 på en ZX-6 och var supernöjd! Det kan ju i o f s även ha något att göra med att han slaktade sitt tidigare PB med åtskilliga sekunder också :) Men han var helt klart imponerad, slitaget var jättesnyggt och han hade inget att klaga på. Men jag tror han förbrukade ett par däck under de fyra dagarna, i ungefär samma tempo som vi andra...



Mmm, ingången till Ejes? har kikat på sekvensen men får inte ihop det riktigt, bakändan verkar rätt orolig redan innan släppet - eller där knäet hugger i. Fin filmsekvens, notera Din huvudrörelse när det släpper :)

I alla fall är det något som inte känns riktigt okey, jag vet att ingången till Ejes är bucklig men så där instabilt ska det inte behöva gå och så där "lättsläppt" ska inte däcket vara. Gaspådraget är ju rätt måttligt där till Du kommit runt och rätat upp, och CBR 600 är ju inte precis kända för att vara ryckiga i övergången av- och påslag. Har Du andra dimensioner på Dina SC2? Jämfört omkretsen f/b med måttband?

I varje fall ska man vara trygg när man kör, oro för fästet tar så mycket fokus från annat. Så tills vidare är det säkert rätt beslut för Dig att köra på ostar Du är bekväm med, till dess Du kanske kommer på om det kan finnas en annan anledning till beteendet!


Jo Ejjes är ganska bucklig som du säger men jag har ju endast problemen med PRO däcken. Dimension bak 180-55-17 sc20rna har jag samma profil på..

Om man tittar väldigt noga på sekvensen så ser man att bakändan släpper innan knät åker i backen. Jag hade redan vant mig vid att det släpper i varje böj så det kom inte som en överaskning.

Jag började med en fjädringssetup som Öhlins rekommenderade sedan skruvades det lite av flertalet kunniga men inget blev bättre. Inför passet som denna sekvens kommer ifrån återställdes fjädringen till grundinställning och inte heller det hjälpte.

Efter att detta pass var slut sattes beggade sc2or på rörde inte fjädringen mer ut o panga och hade -3 sekunder enligt transpondern och en hoj som kändes förutsägbar och stabil. Inga oväntade släpp och grepp i överflöd.

Kontentan av det hela är att för mig är det helt klart inte värt att offra det greppet race gummi erbjuder mot att spara in en liten slant på däckkontot.
Skulle inte vara glad på mig själv om jag klotar hojen och får skador för 20 tusen för att jag ville spara in ett par tusenlappar på däckkonto. Den kraschen sparar jag till en annan gång.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag provade CompK p Gelleråsen m Actionpics och med 25 grader i luften funkade dom klockrent. Mkt fint slitage på en bana som är känd för att äta däck..
Måttligt 1:38 tempo.

Dessa kommer att handlas mer av i framtiden:tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag provade CompK p Gelleråsen m Actionpics och med 25 grader i luften funkade dom klockrent. Mkt fint slitage på en bana som är känd för att äta däck..
Måttligt 1:38 tempo.

Dessa kommer att handlas mer av i framtiden:tummenupp


1.38:3freak:3freak

Du kan köra med regndäck i detta tempo med 25 grader i luften och fortfarande ha ett "fint" slitage..
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jo, men nu jämför jag mitt slitage på mina olika däck, och jag ser att CompK slits mycket finare och håller i bättre än tex Michelin Comp One som jag körde tidigare.
Hade även ett betydligt värre slitage på sc2:eek:r

Så jag ser skilnad och tänker inte köra annat, trots mitt tempo..:tummenupp

Och jag menar naturligtvis Gotland ring... inte Gelleråsen :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top