Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi har ju en förkärlek för att prata om däck och de är ju viktiga men vi glömmer lätt vilka förutsättningar vi har för att välja rätt. Allting i däcksvärlden handlar ju om temperatur och vad respektive modell är skapat för.

Egentligen är det ganska simpelt, frågan man måste ställa sig är dels vilken temperatur har jag i själva miljön och dels viken temperatur klarar jag som förare av att hålla på däcken.
Ett tävlingsdäck oavsett om det är mönstrat eller inte kräver en viss temperatur för att fungera, vanligtvis någonstans mellan 70-120 grader, närmare 70 så går det kallt och över 120 så överhettar det. Om jag inte kan hålla det tempot som krävs för att hålla däcket i det spannet så måste jag välja ett annat däck.

Jag hade nöjet att testa med onboard temp mätare för några år sedan och det var intressant att se hur temperaturen växlade. På en kort raka kunde temperaturen i mitten på däcket sjunka 5 grader, på däcksidan som nyss hade varit uppe på 75 grader så sjönk temperaturen 10 grader mellan kurvorna.

Nä, ut och panga några varv, in i depån där en polare väntar med IR-mätare, kolla tempen. Gör om detta några gånger så får ni en baslinje på hur varmt ni kör. Välj däck efter detta.

Om jag då kör på ett sådant sätt att min körning skapar temp mellan 50-75 grader så är det ju helt bortkastat att köra tävlingsdäck. Det enda som händer är att det kalla gummit skalas av i väldigt hög takt plus att mitt fäste är sämre än ett sportigt gatdäck, är detta verkligen vad jag vill ha?

Kör jag i spannet 50-80 grader så kan jag köra på t ex Dunlop Sportsmart som är ett utmärkt däck som även tål betydligt högre temp om det skulle behövas, lång livslängd och bra fäste. Kan jag köra i ett högre tempo ibland och vill ha ännu bättre fäste så är ju CompK eller Superbike PRO kanondäck, men de kräver att jag verkligen kör ett högre tempo, kör jag för kallt så rullar gummit av och fästet är betydligt sämre.
...och oavsett vad tillverkaren säger så ska ni ha däcksvärmare. Sparar massor med gummi plus att ni får ett konsekvent uppträdande. Bra måttstock om jag åker ut med 70-80 grader på ett tävlingsdäck och får 60 grader tre varv senare, då är det ju en bra indikation på om jag kör för "kallt" för mitt däcksval.

Är jag nybörjare på bana och kör väldigt mycket gata så kanske ett roaddäck passar bättre eftersom de är gjorda för spannet från kanske 20 upp till 50 grader, Pilot 3 t ex som är ett utmärkt regndäck också.

Ställ er frågan hur fort ni kan köra i temperatur och välj däck därefter, för "snabba" däck är bortkastat, speciellt när man kommer på den lysande iden att köra beggade tävlingsdäck på gatan...:rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra info EPO, och bra inlägg Niklas! Enda att tillägga är väl våra egna tidigare erfarenheter, med tider som vi trivs med brukar däckstempen som mest ligga i 70-80 grader efter ett pass, mätt med IR omedelbart efter att hojen hamnat på depåstöd efter avslutat pass. Visst har väl invarvet gått något långsammare och visst kunde vi ha varit snabbare att mäta? Men temperaturfallet ligger nog ändå inom 10 grader vilket är det nedre spannet för racegummi.

Och det är därför som det blir spännande att göra en test med denna däckstyp. Däckshöjden liknar gatdäck eller DOT vilket ger samma attityd och man behöver inte trixa med häng, gaffelhöjd och bakstötta för att känna igen sig. Med vår körstil hamnar däckstempen mitt i spannet vilket borgar för livslängd. Lite hårdare kompression, lite lugnare retur och det borde gå att hitta bra fart med svålarna.

För den som blir så snabb att DOT eller slicks erfordras betalar sig ett par hyggliga bruksvärmare som t ex dessa på nolltid, borde inte vara någon ko på isen i förhållande till annat bjäfs vi kletar på våra hojar?

Skorna ska helt enkelt matcha skobanden, som min gamle farfar brukade säga (fast på pitbondska då). V21 kan inte komma snart nog :)
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Tjeeeena.

Så du bytte KåTeäMen 990 äSsäMäRen mot en Träjump Däjtona 675. Grattis. För länge sedan så körde jag i en grupp (vi var 3 st i gruppen) på en SMC körning, där en snubbe hade just en 675a. Den går riktigt bra. Låter härlig och låter ännu härligare med ett helsystem. Själv så hade jag en ZX10R och fick köra ordentligt för att inte hamna på efterkälken.

I år har jag bytt "Trackday-däck" från mönstrade till slicks. Räknar med att köra hela säsong 2013 med Pirelli Diablo Superbike Pro (med däcksvärmare) D.v.s. om jag gillar däcket. Första provet blir nu den 8/5 på Gelleråsen.

Men, jag har ett set av den gamla favoriten Metzeler K3 Interact, som är färdiga för att rycka in om det behövs. K3orna har en fördel och det är att de går att köra på gatan.

Ska bli intressant att höra vad du tycker om Pirelli Diablo Superbike Pro sulorna?

Ses på banan.
/E







Tänkte beställa ngn uppsättning däck till min Daytona 675. Pirelli PRO verkar ju bra, vad jag kunnat läsa och frågat mig till, slicks för trackdays (?).

Hittade däcken på den här siten, via tips i ngn tråd här:

http://www.mynetmoto.com/motorradre...elli_180/55_r17_nhs_diablo_superbike_pro.html

http://www.mynetmoto.com/motorradre...elli_120/70_r17_nhs_diablo_superbike_pro.html

Är dessa "rätt" däck? Duktigt mkt billigare än i Sverige i så fall...

Haha såg att det var EPO i inlägget innan mitt som var tipset. Läste i flertalet däckstrådar och blandade ihop hela skiten. Jag har beställt från mynetmoto nu...
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mina Superbike Pro har landat i garaget. 1950 SEK för ett set från Tyskland, inte så farligt tycker jag.
Första testet blir på Sturup Raceway den 19:e maj och därefter får de bekänna färg på riktigt vid två heldagar på Ring Knutstorp. Skall bara se till att få till fjädringen med SC2:eek:rna som ligger på nu. :huvet
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tog min licens på Gelleråsen i helgen som var. Körde fre - sön. Fredagen började med regn och 4 grader, skippade 2 första passen och lät hojen stå med däckvärmare, det var nog klokt. Första passet jag körde hade det slutat regna och var väl ngn/ngr grader varmare. Gasade på lite i Trösen (första högern efter rakan) fick ett ordentligt släpp, sen satt jag rakt i skinnstället ett par varv :)

Efter lunch hade det torkat upp och det var väl ca 10 grader, inga som helst problem med greppet då.
Det ska dock tilläggas att den dagen var SMC steg 3 och jag harvade runt på närmare 1:30-tider.

Tempot ökade dem två sista dagarna och vädret blev bättre. Inga problem med greppet, så hittills är jag helnöjd med däcken, Superbike PRO.

Första körningen för i år (förutom enduro), första gången på en R-hoj, slicks och raceväxlat.
Glömde givetvis bort mig, varvade ur 2:an och skulle peta i 3:an, blev 1:an och bakhjulslås och återigen jävligt rak i skinnstället. Men precis som jag hade hoppats så känner jag att jag kommer kunna köra mkt snabbare med denna hoj jämfört med 990 SMR, när jag har vant mig :crash

Ses!
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Hej!
Jag har kört på Michelin Power one, och nu gått över till Michelin Power cup.
Var iväg och körde på sviestad en kvällskörning och hade öppenbara problem med för kalla däck.
Var inte så varmt i luften och man hade väl inte kommit igång för säsongen riktigt.

Kan ju inte enbart vara att man kör på fel däck, borde även kunna köra på något annat däcktryck?
Högre tryck eller lägre tryck på dessa?
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Ingångsvärden:
Första bandagen med Pirelli Diablo Superbike PRO. Temp ute ca 15-17 grader. Däckstryck kallt F2,1-2,2/B2,0-2,1 inställda på en mack. Måste kontrollera hemma sedan vad det var för däckstryck som mätare på macken resulterade i. Däcksvärmare användes mellan samtliga pass. Fjädringen inställd på standard Sport (enligt KTM-manualen).

Slutsats:
Första bandagen för i år, vad gäller både mig och hoj (ny hoj för i år dessutom) = allt sitter inte där det ska. Helt okej däck. Fick inga överraskningar (körde lugnt, kanske t.o.m. för lugnt). Allt stabilt och odramatiskt. Försökte hitta rätt på både hoj och bana. Slitaget är kanske/möjligen "lite" högra än vad jag hade förväntat mig. Men, med det här förbrukningstempot så borde jag få loss 6-8 bandagar, innan det är dags att byta bakdäck.

Förändring:
Öka Komp. bak och sänka däckstrycket till mera exakt F2,0/B1,75-1,85. En sak i taget

Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.
Denna har jag: http://m.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-4030
Biltemas variant: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/

Ger fullt tillräcklig info för min egen del i varje fall trots att den bara mäter yttemperaturen och inte under ytan, av döma av populariteten i depån är jag inte precis ensam om den åsikten...:)

Tack för rapporten, nästa vecka ska (minst) tre omgångar Metzeler CompK under luppen för en ingående granskning!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej!
Jag har kört på Michelin Power one, och nu gått över till Michelin Power cup.
Var iväg och körde på sviestad en kvällskörning och hade öppenbara problem med för kalla däck...
Var inte så varmt i luften och man hade väl inte kommit igång för säsongen riktigt.
Der beror på om Du kör på Street eller någon av raceblandningarna A-C? Street däcket har många eldat upp på grund av allt för låga rekommenderade lufttryck, vi var några st som körde C-däck i fjol och även de käkades snabbt upp trots måttliga temperaturer i asfalt och luft.

Jag tror vi slutade på kalltryck 1.7 för att få de däcken att hålla, street däcket kanske ska upp till 1.8-1.9 med 15 grader i luften.

Var det 5-10 grader när Ni körde borde Du kunna köra med lägre lufttryck. Michelin själva menar väl att A-C däcken ska kunna köras neråt 1.4? Rekommendationen hittar Du själv på http://michelin-power.com
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingångsvärden:
Första bandagen med Pirelli Diablo Superbike PRO. Temp ute ca 15-17 grader. Däckstryck kallt F2,1-2,2/B2,0-2,1 inställda på en mack. Måste kontrollera hemma sedan vad det var för däckstryck som mätare på macken resulterade i. Däcksvärmare användes mellan samtliga pass. Fjädringen inställd på standard Sport (enligt KTM-manualen).

Slutsats:
Första bandagen för i år, vad gäller både mig och hoj (ny hoj för i år dessutom) = allt sitter inte där det ska. Helt okej däck. Fick inga överraskningar (körde lugnt, kanske t.o.m. för lugnt). Allt stabilt och odramatiskt. Försökte hitta rätt på både hoj och bana. Slitaget är kanske/möjligen "lite" högra än vad jag hade förväntat mig. Men, med det här förbrukningstempot så borde jag få loss 6-8 bandagar, innan det är dags att byta bakdäck.

Förändring:
Öka Komp. bak och sänka däckstrycket till mera exakt F2,0/B1,75-1,85. En sak i taget

Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.

En liten kommentar om fjädringen då; Jag testade KTM:s "sportläge" på min 990 SMR och jag tyckte att det var en ganska dålig inställning. Jag hade problem med fjädringsresning med gupp-i-kurva vilket stämde bra med det som KTM rekommenderade att man skulle ställa in. Jag testade en Ducati i helgen som gjorde precis samma sak och den justerades för att motverka detta.
Om du har samma problem på din hoj så testa att minska kompressionen istället. Om hojen gungar så jobbar du med returen i första hand så lugnar du ner det hela. Jag förutsätter att du mätt hänget och inte bara gått på KTM:s sportlägesförspänning? Testa sportläge på returen, gatläge på kompressionen och förspänning efter din vikt :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Efter att idag ha kört med Pirelli diablo superbike pro så kan jag kallt konstantera att det kommer jag aldrig mera att göra om.

Sladdrigt,dålig feedback,släpper olustigt och oväntat ingav inget förtroende. Så är man ute efter att panga o förbättra tider är detta inget däck jag rekomenderar.


P.s Ytterliggare 3 piloter upplevde precis samma sak under dagens övningar på Åsen.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Efter att idag ha kört med Pirelli diablo superbike pro så kan jag kallt konstantera att det kommer jag aldrig mera att göra om.

Fick du verkligen upp rätt temp? Vilka däck har du erfarenhet av sen tidigare?
För övrigt är jag den snubbe du fick två liter soppa av din första bandag förra året med cajback innan du begav dig hemåt. Spooky va?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Fick du verkligen upp rätt temp? Vilka däck har du erfarenhet av sen tidigare?
För övrigt är jag den snubbe du fick två liter soppa av din första bandag förra året med cajback innan du begav dig hemåt. Spooky va?

Ohhh Thx för soppan :)

Däckvärmare användes och tempen i däcken räckte mer än väl och underhölls även under passet.

Senaste 10+ bandagarna har körts på Diablo supercorsa Sc2 bak och Sc1 fram och hojen har då känts klippstabil. Idag var den rent ut sagt vidrig att köra,

Det vart några 1.16 tider satta så tempen ser jag verkligen inte som ett problem då.

Har pratat med lite mera folk sådana ecklaiga A förare och deras stämma är enig. Kasta eller sälj skiten till någon som går över från gatdäck till bandäck innan en krasch är ett faktum.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ohhh Thx för soppan :)

Däckvärmare användes och tempen i däcken räckte mer än väl och underhölls även under passet.

Senaste 10+ bandagarna har körts på Diablo supercorsa Sc2 bak och Sc1 fram och hojen har då känts klippstabil. Idag var den rent ut sagt vidrig att köra,

Det där lät ju inget vidare. Har uteslutande kört racetec k2/k3, supercorsa sc2 etc och följer denna tråd med spänning då jag tänkt försöka få lite mer livslängd med bibehållet fäste på däcken och kanske byta till ett endurance-liknande slicks.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Sandfållan;5808939]Ohhh Thx för soppan :)

Äsch, men Pirelli Diablo Superbike Pro är ju inte ett kvaldäck eller tävlingsdäck utan ett Trackday däck. Pirelli Diablo Superbike Pro håller längre än Pirelli Diablo Superbike SC1/2 och den ska ha grepp och egenskaper som är bättre än hos gatudäck.

Jag jämförde det mot Metzeler K3 Interact (Gatudäck). Då var Pirelli Diablo Superbike Pro en trevlig bekantskap. Du jämförde det med Pirelli Diablo Superbike SC1/2 (Racedäck). Då var den inte lika trevlig. Jag fick lite mera grepp och mindre slitage och du tyckte bara att det inte gav samma förtroende eller grepp.

Kanske inte så överraskande resultat. Det är ju en materialsport trots allt.

Äsch får väl sula om till ett par Pirelli Diablo Superbike SC-däck då och prova. Så kan man kanske filosofera från andra hållet också.
:hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
EPO - bra synpunkt angående ändamålet för tråden. Jag skulle inte drömma om att rekommendera dessa däck till A-förare annat än för träningsändamål om man letar tid utan att förlita sig på effekten i backen (kurvhastighet etc) :)

Men nu handlade det om bandagar och första dagen här uppe på Kemora är avslutad. Efter många pass under gårdagen bifogar jag bilder på däckens (Metzeler CompK) tillstånd i går kväll. Det råder högsommarvärme och temperatur vid mätning efter passet när hojen ställts på stöd är ca 70 -80 grader på högersidan (mest ansatt) 55-60 på undersida och vänstersida. Lägg på ca 10 grader för avsvalning så är vi nog ganska rätt. Lufttryck 1.8bak, 2.2 fram efter 60 min på värmare.

Slutsats: Vi är skitnöjda! Däcken är bättre än vad vi är som förare, släpper mjukt och hanterbart och fungerar bra i nedlägg. Slitaget kan knappast bli bättre och jag är inte ett dugg orolig för bakdäcket. För övrigt är det Niklasinorr:s taniga blekvita ben som syns på bilden. Bifogar även en liten bild från depån.

Mer utförlig rapport kan vi ta senare - nu ska jag fixa fram en borttappad M20 fingäng till övre stötdämparfästet:)

IMG_3943.jpgIMG_3998.jpgIMG_4000.jpg
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.

Apropå PRO-däcken..
Lätt, starkt och billigt. Välj två, för du kan inte få alla egenskaper i ett och samma material.

För övrigt.. Kära Bullen; Är jag defekt, som blir lätt upphetsad av att se Roffes fina slitage på bilden nedan?? :rodnar

View attachment 385677
 

Lennis

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Suzuki GSXR-750 K1 & FZR 1000 89
Har kört 2 dagar nu på mina Metzeler compK och har liknade slitage på mitt däck. Har inte varit så varma dagar och kör nog inte riktigt tillräckligt snabbt för att nå upp till temperaturer på 90 grader.

Hur som helst det är rotationsriktning på slicksen, är det några problem att vända dem?
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top