Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hittade detta inlägg i tråden om Dunlop 211D GP racer från Dede, en kille jag känner mycket väl.

Någon som har testat både Medium och Endurance slicksen som i så fall hade kunnat ge ett omdöme ang. grepp kontra livslängd?
Tänkte köra på M fram men velar om man ska ha E eller M bak.
Kör inga ProSBK-tider men ska försöka komma ner på 1.05 tider på Knutstop i alla fall.
Vill givetvis ha bra grepp men samtidigt så gillar min plånbok om dom håller en liten stund också :)

Kört på Metzeler KompK nu och de litar jag inte alls på greppmässigt. Fått en del oväntade släpp även med måttligt gaspådrag och utan några extrema nedlägg. Dessutom höll dom inte alls länge så det var det sämsta från två världar :huvet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hittade detta inlägg i tråden om Dunlop 211D GP racer från Dede, en kille jag känner mycket väl.
Bra fynd och den första jag sett som skriver så pass negativt om däcken när det gäller hur de släpper. Men 1.05 är väl rätt snabbt på Knudan kanske? Det finns ju definitivt en gräns för däckstypen när det börjar bli dags för de bästa gummit.

Jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på att verkligen prova dom och sätta dom i relation till de skurna däck jag senast har erfarenhet av:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
1:05 är rätt snabbt på Knudan, japp och som du säger, gränsen finns alltid där ute någonstans.
Jag själv kommer definitivt att testa Pirelli Diablo Superbike Pro eftersom jag hade oerhört kul på Pirelli SC1 & SC2 de sista dagarna förra året. Tyvärr fick jag noll livslängd och det gör ont i plånboken.
 
Last edited:

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Hej. Jag testade Dunlop lite i somras. Körde med GP Racer Slick Medium , fram och bak (3 set) på en CBR1000RR. Greppet är givetvis inte riktigt i nivå med SC2 och liknande men bra ändå.

Slitaget bak upplevde jag som det svåraste med däcken, kräver väl en bra anpassad inställning då stommen är så pass hård. Framdäcken håller hur länge som helst.

Jag körde Smokey 200 på ett set däck i M-blandning, strax över 100 varv, tider mellan 1.43-1.45 och däcket hade nog mått bäst av ett byte men det fick vara och med tider närmre 44-45 så håll det ok.

Bra grepp vid lägre däcktemp. Dvs inte så känsliga för lite regnstänk etc. Men som sagt slitaget hade jag problem med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag törs nog sticka ut hakan lite och säga att en hel del av erfarenheterna om hur däcken beter sig beror på hur hojen är inställd, både vad gälle slitage men i synnerhet hur de beter sig.

Om du har en hoj som blir lätt överstyrd när du hänger på en viss modell av däcks profil så, beroende på hur mycket överstyrd den blir, kommer detta att märkas när däcken börjar gå ner sig i fäste.

Förutom att det släpper tidigare kommer även släppen plötsligare eftersom det fortfarande finns bra grepp i gummit, reaktion-"vilket jäkla skitdäck, det släpper farligt och dålig livsläng är det med"

Om man efter detta byter till en modell som profilen istället gör hojen mer neutral så kommer man älska det gummit efter det då det blir förutsägbara släpp och livslängden kommer uppfattas som mycket bättre.

Samma om du har en bra hoj och byter till en profil som gör hojen understyrd, "det går ju inte att svänga med detta!", testar då det gamla vana framdäcket och hojen funkar igen, då "skitframdäck!"

När allt egentligen bara är en justeringssak.........

Vad vill jag då säga med detta?

Man kan inte lita på omdömet om en modell däck om man inte vet hur hojen det satt på var inställd när det testades, bästa är att handla på sig och testa fram det som funkar till sin hoj i det segmentet av däck man vill åka på.............eller bara köpa ett man kan handla till rätt pris och ställa in hojen istället. ;)

Kan ha fel men värt att tänka på, lycka till. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fler som har upplevt att det är svårt att hitta rätt med Michelindäck (generellt) och fjädringsinställningar?
Har pratat med en del som säger att det är svårt att får till inställningen så att däcken varar. De har inte alls samma problem med Pirelli och Metzeler.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fler som har upplevt att det är svårt att hitta rätt med Michelindäck (generellt) och fjädringsinställningar?
Har pratat med en del som säger att det är svårt att får till inställningen så att däcken varar...
Jag har körd en del Michelin de senaste åren och generellt sett verkar lufttrycket påverka mer än fjädringsinställningarna. När det det gäller DOT-däck som Competition och Cup behöver dom oftast mer än det rekommenderade trycket för att inte gå upp i rök.när det gäller Comp Street vet jan ingen som lyckats få det däcket att hålla över huvud taget.

Jag vill minnas att 1.7-1.8 i kalltryck bak var vad som fungerade för Cup C bak, då fick man ut ett par, tre dagar. Med lägre tryck än så hade man fantastiskt grepp i ett par pass...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag körde slut på mina Power Cup rätt snabbt, trodde de skulle vara lite längre, MICHELIN Power Cup VA fram och MICHELIN Power Cup A bak. Följde rekommendationen enligt informationsbladet.

Recommended cold inflation pressure*
Standard / air < 15°C exceptions
FRONT 2,1 bar / 2,1 bar
REAR 1,5 bar / 1,7 bar (Up to 1.9 bar if greater cornering stability is needed)
* Pressure should be measured before riding or after a pause of at least one hour.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag körde slut på mina Power Cup rätt snabbt, trodde de skulle vara lite längre, MICHELIN Power Cup VA fram och MICHELIN Power Cup A bak. Följde rekommendationen enligt informationsbladet.

Recommended cold inflation pressure*
Standard / air < 15°C exceptions
FRONT 2,1 bar / 2,1 bar
REAR 1,5 bar / 1,7 bar (Up to 1.9 bar if greater cornering stability is needed)
* Pressure should be measured before riding or after a pause of at least one hour.

Jag körde VB fram, C bak och eldade upp en stor del av första bakdäcket under första halvan av första dagen, slitaget var snyggt och prydligt men bara lite för stort. Vid 1.7 kg kallt bak (motsvarar väl ca 1.9 varmt) fick vi hyfsad ordning på slitaget och ändå bra arbetstemperatur. Däcken höll 2.5 dagar i eget tempo, med nödrop 4 dagar i kurstempo (med vändning). Framdäcket skulle nog klara ett tredje bakdäck, fungerar oklanderligt.

En egen spekulation är att dessa däck med styv stomme/sidor har en tendens att säljas med lite för låga rekommenderade specifikationer, ger fäste men förkortar livslängden.

De andra däcken Du nämner har lite mer luft i specifikationen, om jag kommer ihåg det rätt?

Michelin gör bra däck som har funkat bra på mina hojar. Det har även de andra fabrikaten jag kört gjort, efter lite enkla geometrimodifieringar. Men just A-gummit Du körde är oerhört känsligt för högre asfaltstemperaturer än rekommenderat (18 grader?), jag körde slut på ett däck med Trajjan på ett par pass under en ovanligt varm vårdag på Kemora för ett par år sedan.

Prova gärna kombinationen VB/C, ett lättsvängt alternativ med bra bett och bra feedback/gränszon :)
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?
Ja, så länge jag inte får mothugg så fortsätter jag med mina teser:) Pirellis rekommendationer hittar Du i denna post (psi, så Du får konvertera själv): http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=708599&postcount=2

Varmtryck 2.2 bak och 2.4 fram innebär enligt min enkla tumregeln att Du räknar bort ett par hekto för tryckökningen när däcket blir varmt. Så runt 2 bak och 2.2 fram borde vara en bra startpunkt.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ja, så länge jag inte får mothugg så fortsätter jag med mina teser:) Pirellis rekommendationer hittar Du i denna post (psi, så Du får konvertera själv): http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=708599&postcount=2

Varmtryck 2.2 bak och 2.4 fram innebär enligt min enkla tumregeln att Du räknar bort ett par hekto för tryckökningen när däcket blir varmt. Så runt 2 bak och 2.2 fram borde vara en bra startpunkt.

Nu blir jag förvirrad! Edit: :rodnar läste fel.

http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike.html?url=?subtype=track. (Tech adv)

Jag har kört 31/21 psi
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej grattis till ett mycket bra gat och bandäck. Körde på dessa på GR ifjol utan värmare. Följde Pirellis rek och dessa är fram kallt 2,13-2,2 varmt 2,27-2,41 Bak kallt 1,8-2,0 varmt 1,93-2,07 Minns inte vad jag hamnade på men låg inom detta spann. Bakdäcket vart halkigt sista dagen av tre efter vändning dag två. På gata så har jag kallt bak 2,1-2,2 och kallt fram 2,3. Dom bygger värme blixtsnabbt, dessa är i mitt tycke trevligare än sportsmart dock med högre slitage.


Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bli inte det, låt oss inte blanda äpplen och päron nu. Din länk går ju till Pirelli Superbike-slicksen. Är det SCx (t ex SC2) Du avser eller Pro-slicks Du avser? Pro-däcket är ju ett tränings- och bandagsdäck och ska förmodligen köras med högre tryck än SCx. EDIT - OK, såg att Du hittat rätt :)
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Lite däcksekonomi:

Köper man däcken från mynetmoto och antar att Superbike Pro håller dubbelt så långt som Superbike SC2/SC3. Då kostar det ca 8.119 att köra med SC och 3.430 SEK att köra Pro. Där ett set är 1 framdäck och 2 bakdäck. D.v.s. det kostar +4.689 SEK med SC-Däck. Sanningen är nog antagligen att PRO-däcket håller ca 3,5-4 gånger länge än SC-däcket. D.v.s. kostnadsbesparingen blir då ca 8.500SEK.

Eftersom det inte är kvaltider på "Trackday evenemang" så kommer jag inte att känna något större akut behov av att köra ett kval/race-däck som är optimerat för 1 till 60 varv. När 1 dag "Trackday" på gåsen är ca 95-105 varv.

Slutsats : Köper du PRO däcken så åker du i princip gratis (banddagskostnaden inryms i SC-däckskostnaden) i jmf med att köra SC-däcken :3freak
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tänkte beställa ngn uppsättning däck till min Daytona 675. Pirelli PRO verkar ju bra, vad jag kunnat läsa och frågat mig till, slicks för trackdays (?).

Hittade däcken på den här siten, via tips i ngn tråd här:

http://www.mynetmoto.com/motorradre...elli_180/55_r17_nhs_diablo_superbike_pro.html

http://www.mynetmoto.com/motorradre...elli_120/70_r17_nhs_diablo_superbike_pro.html

Är dessa "rätt" däck? Duktigt mkt billigare än i Sverige i så fall...

Haha såg att det var EPO i inlägget innan mitt som var tipset. Läste i flertalet däckstrådar och blandade ihop hela skiten. Jag har beställt från mynetmoto nu...
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Efter att denna tråden dök upp beställde jag ett set superbike pro, men nu är ju våren försenad...
Hur tror ni dessa fungerar när det är 10-12 grader varmt? Utan däckvärmare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter att denna tråden dök upp beställde jag ett set superbike pro, men nu är ju våren försenad...
Hur tror ni dessa fungerar när det är 10-12 grader varmt? Utan däckvärmare.
Ptja, som Jåke säger är det nog läge att ta det riktigt lugnt eller köra med gatdäck om Du har möjlighet. Nu spekulerar jag men tänker i alla fall såhär:

Bandagsdäcket beskrivs som en "mjukare konstruktion med hårdare gummiblandning" i f t tävlingsslicksen, motsvarar kanske de olika fabrikatens bästa bandagsdäck? Den ökade livslängden tillskriver jag att gummiytan inte rör sig lika mycket i ett slicks. Att det inte föreskrivs däcksvärmare kan även tyda på att bindemedlet i högre grad är silica i st f kimrök, vilket fördelar temperaturen över däcket lite mer (kan dock inte påvisas från det tyska testet). Alternativt räknar man med att den större rörelsen i den mjukare stommen värmer däcket snabbare. Under +20 grader rekommenderas oftast fabrikatens mjukaste blandning (SC0, K0, A och allt vad de nu heter), i alla fall Michelins A-blandning höll inte alls för mig när temperaturen i asfalten passerade 20-strecket. Men det är däck som kräver minst två hela varv, helst 3 för att värma upp om man inte använder däcksvärmare, dessutom tål de inte hur många värmecykler som helst.

Jag förväntar mig vettigt grepp i CompK-sulorna om asfalttempen är över 15 grader och de stått med värmare i ca 30 minuter, det har funkat för mig med gummi typ SC2. Men första passet en morgon då nattempen varit 5-10 skulle jag ta det mycket varligt, utan värmare skulle det nog ta halva passet innan jag stog på. Men det går ju att kolla själv, ut och värm upp i tre varv (mycket acceleration och broms, lugnt i kurvorna) och sedan in i depån och kolla vilken temperatur Du hunnit jobba upp. Enligt det tyska test som länkades tidigare var däckstempen för både CompK och Pro ca 70/50 sida/däcksmitt.

Allting går ju att ta sig runt på. Men innan asfalten är varm ska Du nog vara på Din vakt. En kort videorecension som jämför med t ex SC2 hittar Du här: http://www.motorcycle-usa.com/947/M...li-Superbike-PRO-Slick-Tire-Review-Video.aspx
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
När man ändå sitter och väntar på att våren ska ta fart så kan man läsa en och en annan artikel om Pirelli Superbike PRO (det är bara att googla).
T.ex: http://www.linkint.com.au/Pirelli_Superbike_Pro.html
Men glöm inte. Pirelli själva säger ”While tire warmers are not crucial, it is always recommended".
Däcksvärmare behövs inte för att däcket klarar sig utan däcksvärmare, men vi rekommenderar att man alltid använder däcksvärmare. Så oavsett vad så är det alltid bra med varma däck och undvik värmecyklerna så mycket som möjligt. Därmed pasta.
Lite allmän information:
http://www.orionmotorsports.ca/2010ws/techInfo.htm
Lite roligt är det i det i den allmänna debatten kring däck, när vi kommer till det där med att PRO har sämre fäste än SC1. För självklart att det är så. Men kör 4 bandagar och så tittar vi hur det är den 5 dagen. SC1 borde vara helt slut och PRO går fortfarande. Skit samma ni fattar. Olika däck olika syften.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top