Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tittar man i alla de olika däckstrådarna dyker dessa upp då och då, sedan flyttas fokus ofta mot begagnade slicks eller DOT-gummi. Men jag är intresserad av folk som verkligen provat dessa däck (och eventuella andra fabrikat) och vill gärna samla erfarenheter, råd om däcktryck, förväntad livslängd etc.

Jag kommer själv att testa en omgång CompK under fyra dagar v 21, varför valet föll på denna typ är att:
- jag hellre kör än kränger gummi på mina bandagar. Två fälgomgångar finns - en med dåligtväder-/gatdäck (i år testas Bridgestone S20) och en med bandäck. Har tillgång till däcksmaskin hemma.
- gatdäcken överhettas och håller för dåligt när jag kör eget tempo. Kör med rätt däckstryck.
- DOT-däck förbrukas för snabbt, håller 1-max 2 dagar med fullt fäste. Kör med rätt däckstryck och värmare. Gäller däck typ Michelin Power Cup C (endurance) och Pirelli SC2.
- jagar inte snabbaste tider, vill ha ett däck som är förutsägbart och gärna håller upp emot fyra-fem dagar i tempo mellan 5-10% långsammare än t ex Rookieförarnas.

Då slicks rör sig mindre än skurna och denna typ av Metzeler/Pirellislicks fått gott omdöme för uppvärmning/livslängd i de fåtal recensioner som finns kanske detta kan vara en bra lösning?

Så - hur länge funkade däcken för Er, vilken karaktär har dom (instyrning, feedback, släpper mjukt/plötsligt etc), hur funkar rekommenderade däckstryck (1.6 bak/2.1 fram kalla) etc? Alla erfarenheter - goda som mindre bra - är välkomna! :)
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Säg att du åker 5-10% långsammare än rookie förarna gör att du åker runt på 1.11-1.12 tider på Åsen? Då finns det nog inte mycket som håller för 4-5 dagar à 8x20 min pass och även presterar på topp hela tiden.

Ta med däckmaskin till bandagarna är väl det godaste råd som finns att ge alt kör på något stenhårt däck med uselt fäste men grym livslängd :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Säg att du åker 5-10% långsammare än rookie förarna gör att du åker runt på 1.11-1.12 tider på Åsen? Då finns det nog inte mycket som håller för 4-5 dagar à 8x20 min pass och även presterar på topp hela tiden.

Ta med däckmaskin till bandagarna är väl det godaste råd som finns att ge alt kör på något stenhårt däck med uselt fäste men grym livslängd :banana
Mjo, har inte kört många varv med laptimer på G-åsen, men säg att vi talar tider kring 1.15 i de termerna?

Visst kanske det är en jakt på Graal, men dessa däck kanske kan vara en bra kompromiss för den som söker upplevelsen mer än sekunderna? :)
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
kört dunlops 8838 bak o 302 i fram. Dom är lite hårdare och lite mer åt endurance hållet. 8838 håller iaf 2 dagar med dom tiderna du kör,sen finns det massa omständigheter etc etc. Har för mig att fiver körde dessa på smokey 200 (inte helt hundra)

nu gick jag oftopic och tog ett märke som du inte har skrivit med, sorry för det =)
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Det beror nog lite på hur hård du är på gasen, kompisen förbrukar sitt SC 2 dubbelt så fort som jag. Kanske att jag ligger ett par sec under hans tider.

Jag kör 3-4 dgr på SC 2 och det känns ok, men fram gillar jag inte Pirelli. Tycker SC1 har otäcka släpp, men det kan ju bero på körstil också.

Mina tider ligger, eller jag menar låg förra året, på som din ref ex Gelleråsen. :tungan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
kört dunlops 8838 bak o 302 i fram. Dom är lite hårdare och lite mer åt endurance hållet. 8838 håller iaf 2 dagar med dom tiderna du kör,sen finns det massa omständigheter etc etc...

...nu gick jag oftopic och tog ett märke som du inte har skrivit med, sorry för det =)
Tack för tipset, inte sjutton ska vi enbart begränsa förslagen till enbart rubrikens exempel när vi pratar däck för oss som aldrig kommer att leva på detta men tycker det är roligt att pinna på lite:)



En fråga - var får Ni fatt på "sifferslicksen" från Dunlop och finns det någon begriplig sammanställning över deras egenskaper?

Visst inverkar hoj, körstil, gasteknik etc, tror de flesta skulle beskriva min som rätt mjuk. CSS-style, typ - men visst finns det potential även där...

Det beror nog lite på hur hård du är på gasen, kompisen förbrukar sitt SC 2 dubbelt så fort som jag. Kanske att jag ligger ett par sec under hans tider.

Jag kör 3-4 dgr på SC 2 och det känns ok, men fram gillar jag inte Pirelli. Tycker SC1 har otäcka släpp, men det kan ju bero på körstil också.

Mina tider ligger, eller jag menar låg förra året, på som din ref ex Gelleråsen. :tungan
Mmm, det finns säkert någon som kör mjukare men jag tror inte jag är så dåligt på det. SC2 är ett däck som ligger mig varmt om hjärtat. Tre dagar på ett SC2- innebär det att Du vänder på det en gång då? Med min 675:a fick jag ut upp till 4 dagar på ett sådant bakdäck, men då var det sopslut.

Ska förtydliga att jag inte är allergisk mot att vända däck på plats, men tror att det är bra för körtekniken att hålla sig till däck som passar det tempo man kör med, med gummi som klarar t ex 1.05 på gåsen utvecklar man väl bara ännu större olater...:)

Det som är intressant med däckexemplen i rubriken är att en amatörracer i ett tyskt test körde de på samma eller lite snabbare tider än SC2, men att de höll betydligt bättre. Och det tyckte jag lät rätt intressant...:)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dunlop nåntingsmart Gp Racer slicksen med endurance gummi kanske tål ditt tempo och håller länge.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Tack för tipset, inte sjutton ska vi enbart begränsa förslagen till enbart rubrikens exempel när vi pratar däck för oss som aldrig kommer att leva på detta men tycker det är roligt att pinna på lite:)

En fråga - var får Ni fatt på "sifferslicksen" från Dunlop och finns det någon begriplig sammanställning över deras egenskaper?

Visst inverkar hoj, körstil, gasteknik etc, tror de flesta skulle beskriva min som rätt mjuk. CSS-style, typ - men visst finns det potential även där...

Dunlops säljs enbart av TL racing i sverige på deras hemsida finns alla deras förvirrande siffror.
http://www.tl-racing.se/site/
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ett däck som inte har nämnts är Conti comp Endurance, dock är det otäckt halt med det däcket. Förutsägbara och hanterbara släpp, men man tröttnar på att ligga och drifta utan att det går undan. Fördelen är att de kostar hälften mot Dunlop NTEC.

Jag har aldrig orkat köra slut på något av mina (då jag alltid tröttnar och kränger på dyrt fingummi), men 10+ timmar körning borde man nog få ut med literhoj.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dunlop nåntingsmart Gp Racer slicksen med endurance gummi kanske tål ditt tempo och håller länge.

Ett däck som inte har nämnts är Conti comp Endurance, dock är det otäckt halt med det däcket. Förutsägbara och hanterbara släpp, men man tröttnar på att ligga och drifta utan att det går undan. Fördelen är att de kostar hälften mot Dunlop NTEC.

Jag har aldrig orkat köra slut på något av mina (då jag alltid tröttnar och kränger på dyrt fingummi), men 10+ timmar körning borde man nog få ut med literhoj.
Jo, hade funderingar på att prova GP-racer men då jag upplever att både Comp One och SC2 (DOT, samma typ som däcken Ni nämner) brändes lite för fort ifjol är min simpla tanke att den mindre rörelsen i slicksens yta kanske kan ge samma grepp (som räcker och blir över i mitt tempo) men hålla lite längre?

Conti-däcken Du nämner låter kanske lite väl halkiga, att det småsläpper kan man väl leva med, men helst då mjukt och inte hela tiden?
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Har också funderat på CompK/Pro däcken, men jag misstänker att jag inte skulle bli nöjd med greppet/känslan :)

Har kört mycket på Metzeler K1 K2 slicks och får ut ca 2-3 dagar på bakdäcket, plus en bonusdag om jag vänder på däcket i tid :D

Testade även ett beggat Conti Endurance (nästan nytt) på ACR 2011 och gillade inte alls känslan eller greppet i det däcket, hamnade i högen utanför depå boxen :)

Kom även över några beggade Dunlop NTEC KR-108 (diverse bandningar) Och det är dom bästa däck jag testat, grym känsla och fäste.
Dyra och lite svåra att komma åt bara...

Till i år har jag köpt Pirelli Superbike 200/60-17 SC2 120/70-17 SC1 för att testa om jag blir snabbare eller om det bara är slöseri med pengar... :rofl

Roffe, det kanske bara är att acceptera att du kör fort nu, för fort för att få ut 4 dagar på ett däck :lol

/S
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bridgestone R10 då? Dom körde jag på sista halvan av förra säsongen. Tyckte att dom funkade bra trots att dom var halvslitna från början och jag körde utan däckvärmare. För referens körde jag typ 1.07 på knutan och 1.33 på Gr.

Har några andra erfarenhet av dessa? Och kanske vet var man kan få tag i nya?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har också funderat på CompK/Pro däcken, men jag misstänker att jag inte skulle bli nöjd med greppet/känslan :)

Har kört mycket på Metzeler K1 K2 slicks och får ut ca 2-3 dagar på bakdäcket, plus en bonusdag om jag vänder på däcket i tid :D

Testade även ett beggat Conti Endurance (nästan nytt) på ACR 2011 och gillade inte alls känslan eller greppet i det däcket, hamnade i högen utanför depå boxen :)

Kom även över några beggade Dunlop NTEC KR-108 (diverse bandningar) Och det är dom bästa däck jag testat, grym känsla och fäste.
Dyra och lite svåra att komma åt bara...

Till i år har jag köpt Pirelli Superbike 200/60-17 SC2 120/70-17 SC1 för att testa om jag blir snabbare eller om det bara är slöseri med pengar... :rofl

Roffe, det kanske bara är att acceptera att du kör fort nu, för att få ut 4 dagar på ett däck :lol

/S
Ha! Gubbar som jag ska ju egentligen jaga touringmil, nu får jag ju skämmas...:)

Jo, Xyron, Gulleplutt m fl kan ju inte tala gott nog om NTEC, men det är ju det där med tillgången. Ska Du med v21? Vi får väl testa där och se vad vi tycker och tror - och Du får prova en riktig posörhoj:) Jag tror Du kommer att älska Pirelligummit, SC2 är som tidigare sagts en personlig favorit som alltid fungerat klockrent. Får Du det att funka bra under de fyra dagarna har vi nog hittat en riktigt bra kandidat för vår framfart.

Jag hoppas som sagt att CompK-däcken i princip ska funka som de Supercorsa SC2 jag åkt på tidigare men med lite längre livslängd, då är jag nöjd. Men det vore roligt att lyssna på någon som verkligen provat däcken:)

Nu blev jag ju körsugen...
Bridgestone R10 då? Dom körde jag på sista halvan av förra säsongen. Tyckte att dom funkade bra trots att dom var halvslitna från början och jag körde utan däckvärmare..
Tyvärr ingen personlig erfarenhet, behöver ju hyfsade regnegenskaper på de andra fälgarna. Men däcken har fått rätt goda omdömen i f t föregångaren BT003 och verkar kunna handlas lite här och där. En sökning på google ger ett antal svenska och utländska träffar, jag såg att de fanns till bra pris på www.mynetmoto.com :)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har också snurrat en del på Åsen på dessa tider, typ runt 1:14-1:15. Åkte lätt två heldagar + nån kväll på ett begagnat Dunlop GP racer, utan ett enda släpp. (eller så känner jag dom inte bara :gnissla)

Det skulle med andra ord kunna vara mycket en körstils-grej också, som gör stor skillnad i sånt här mittimellan-tempo.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Räknar inte med att klara 4 dagar på Pirellidäcken (max 3 dagar med vändning), istället hoppas jag på bättre känsla och grepp dels pga. nya profilen 200/60 och kanske lite bättre gummi och stomme i Pirelli däcken jämfört med Metzeler... :tummenupp
om jag sen ökar farten så slits däcken ännu mer... :gnissla

Om det blir V21 eller SMC steg 6 vi får jämföra däcken vet jag inte, men det ska bli intressant att se vad vi kommer fram till, kanske något som kommer att diskuteras i bastun... :)

Att testa en posörhoj är aldrig fel :) hörde rykten att den har ännu mer bling bling i fronten :tummenupp
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tja, Du vet ju ungefär hur jag kör roffe.. Inte så fort, utan mer lagom :tungan
Mina Pirelli Superbike Pro var jag rätt nöjd med. Hygglig känsla för vad de hittar på och går att köra utan värmare(om man nu inte absolut måste elda satan på utvarvet) Tål många värmecykler.
9 dagar sen var bak slut, med vändning. (Hälften kurs, hälften egen körning) Fram klarar nog ett halvt bakdäck till. Visserligen en 675, men du får ju räkna själv på vad det innebär för dig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tja, Du vet ju ungefär hur jag kör roffe.. Inte så fort, utan mer lagom :tungan
Mina Pirelli Superbike Pro var jag rätt nöjd med. Hygglig känsla för vad de hittar på och går att köra utan värmare(om man nu inte absolut måste elda satan på utvarvet) Tål många värmecykler.
9 dagar sen var bak slut, med vändning. (Hälften kurs, hälften egen körning) Fram klarar nog ett halvt bakdäck till. Visserligen en 675, men du får ju räkna själv på vad det innebär för dig.
Tack för svaret, äntligen lite erfarenhet från denna däckstyp också :tummenupp Du har ju säkert smetat ut ett antal DOT-däck på diverse asfaltrundlar under Din karriär tidigare (t ex Michelin Power One/Cup), hur står sig slicksen i f t den däckstypen när det gäller fäste och hållfasthet?

När jag gick upp till literhoj har jag försökt bibehålla kurvhastigheten från 675:an och skynda lite långsammare med effektuttaget, jag upplever att däcksförbrukningen möjligen ökat något, men inte uppseendeväckande mycket. Och den ev temposkillnad vi åker med är inte så dramatisk de egna dagarna, under kursdagarna likvärdig. Inför denna säsong vet jag att jag måste ligga en vxl lägre i vissa kurvor för att få mer effekt ut ur dom, det kommer naturligtvis att synas på däckskontot...

Men håller De nio mixade dagar för Dig kan kanske fyra egna dagar (med ev vändning) ligga inom möjligheternas gräns?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fiver är återförsäljare för TL-Racing.
Är Ni? Perfekt att veta, jag var in och kikade på TL-racings hemsida och hittade i varje fall KR-beteckningarna. Nu är Du ju långt mycket raskare än mig, men vad är Din erfarenhet av Dunlops Endurance-däck? Vore det ett vettigt alternativ för mitt ändamål?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top