340 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 90 av 197
  1. #61
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 378
    Hittade detta inlägg i tråden om Dunlop 211D GP racer från Dede, en kille jag känner mycket väl.

    Citat Ursprungligen postat av Dede Visa inlägg
    Någon som har testat både Medium och Endurance slicksen som i så fall hade kunnat ge ett omdöme ang. grepp kontra livslängd?
    Tänkte köra på M fram men velar om man ska ha E eller M bak.
    Kör inga ProSBK-tider men ska försöka komma ner på 1.05 tider på Knutstop i alla fall.
    Vill givetvis ha bra grepp men samtidigt så gillar min plånbok om dom håller en liten stund också

    Kört på Metzeler KompK nu och de litar jag inte alls på greppmässigt. Fått en del oväntade släpp även med måttligt gaspådrag och utan några extrema nedlägg. Dessutom höll dom inte alls länge så det var det sämsta från två världar
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

  2. #62
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300

    Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

    Citat Ursprungligen postat av Maverick_ou812 Visa inlägg
    Hittade detta inlägg i tråden om Dunlop 211D GP racer från Dede, en kille jag känner mycket väl.
    Bra fynd och den första jag sett som skriver så pass negativt om däcken när det gäller hur de släpper. Men 1.05 är väl rätt snabbt på Knudan kanske? Det finns ju definitivt en gräns för däckstypen när det börjar bli dags för de bästa gummit.

    Jag måste säga att jag blir mer och mer sugen på att verkligen prova dom och sätta dom i relation till de skurna däck jag senast har erfarenhet av
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  3. #63
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 378
    1:05 är rätt snabbt på Knudan, japp och som du säger, gränsen finns alltid där ute någonstans.
    Jag själv kommer definitivt att testa Pirelli Diablo Superbike Pro eftersom jag hade oerhört kul på Pirelli SC1 & SC2 de sista dagarna förra året. Tyvärr fick jag noll livslängd och det gör ont i plånboken.
    Senast redigerat av Maverick_ou812 den 2013-02-15 klockan 07:45.
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

  4. #64
    Medlem Chrille 18s avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Skåne
    Hoj
    CBR#18 & YZF
    Inlägg
    66
    Hej. Jag testade Dunlop lite i somras. Körde med GP Racer Slick Medium , fram och bak (3 set) på en CBR1000RR. Greppet är givetvis inte riktigt i nivå med SC2 och liknande men bra ändå.

    Slitaget bak upplevde jag som det svåraste med däcken, kräver väl en bra anpassad inställning då stommen är så pass hård. Framdäcken håller hur länge som helst.

    Jag körde Smokey 200 på ett set däck i M-blandning, strax över 100 varv, tider mellan 1.43-1.45 och däcket hade nog mått bäst av ett byte men det fick vara och med tider närmre 44-45 så håll det ok.

    Bra grepp vid lägre däcktemp. Dvs inte så känsliga för lite regnstänk etc. Men som sagt slitaget hade jag problem med.

  5. #65
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    4 036
    Jag törs nog sticka ut hakan lite och säga att en hel del av erfarenheterna om hur däcken beter sig beror på hur hojen är inställd, både vad gälle slitage men i synnerhet hur de beter sig.

    Om du har en hoj som blir lätt överstyrd när du hänger på en viss modell av däcks profil så, beroende på hur mycket överstyrd den blir, kommer detta att märkas när däcken börjar gå ner sig i fäste.

    Förutom att det släpper tidigare kommer även släppen plötsligare eftersom det fortfarande finns bra grepp i gummit, reaktion-"vilket jäkla skitdäck, det släpper farligt och dålig livsläng är det med"

    Om man efter detta byter till en modell som profilen istället gör hojen mer neutral så kommer man älska det gummit efter det då det blir förutsägbara släpp och livslängden kommer uppfattas som mycket bättre.

    Samma om du har en bra hoj och byter till en profil som gör hojen understyrd, "det går ju inte att svänga med detta!", testar då det gamla vana framdäcket och hojen funkar igen, då "skitframdäck!"

    När allt egentligen bara är en justeringssak.........

    Vad vill jag då säga med detta?

    Man kan inte lita på omdömet om en modell däck om man inte vet hur hojen det satt på var inställd när det testades, bästa är att handla på sig och testa fram det som funkar till sin hoj i det segmentet av däck man vill åka på.............eller bara köpa ett man kan handla till rätt pris och ställa in hojen istället.

    Kan ha fel men värt att tänka på, lycka till.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  6. #66
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 378
    Fler som har upplevt att det är svårt att hitta rätt med Michelindäck (generellt) och fjädringsinställningar?
    Har pratat med en del som säger att det är svårt att får till inställningen så att däcken varar. De har inte alls samma problem med Pirelli och Metzeler.
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

  7. #67
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300

    Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

    Citat Ursprungligen postat av Maverick_ou812 Visa inlägg
    Fler som har upplevt att det är svårt att hitta rätt med Michelindäck (generellt) och fjädringsinställningar?
    Har pratat med en del som säger att det är svårt att får till inställningen så att däcken varar...
    Jag har körd en del Michelin de senaste åren och generellt sett verkar lufttrycket påverka mer än fjädringsinställningarna. När det det gäller DOT-däck som Competition och Cup behöver dom oftast mer än det rekommenderade trycket för att inte gå upp i rök.när det gäller Comp Street vet jan ingen som lyckats få det däcket att hålla över huvud taget.

    Jag vill minnas att 1.7-1.8 i kalltryck bak var vad som fungerade för Cup C bak, då fick man ut ett par, tre dagar. Med lägre tryck än så hade man fantastiskt grepp i ett par pass...
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  8. #68
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 378
    Jag körde slut på mina Power Cup rätt snabbt, trodde de skulle vara lite längre, MICHELIN Power Cup VA fram och MICHELIN Power Cup A bak. Följde rekommendationen enligt informationsbladet.

    Recommended cold inflation pressure*
    Standard / air < 15°C exceptions
    FRONT 2,1 bar / 2,1 bar
    REAR 1,5 bar / 1,7 bar (Up to 1.9 bar if greater cornering stability is needed)
    * Pressure should be measured before riding or after a pause of at least one hour.
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

  9. #69
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300

    Sv: Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

    Citat Ursprungligen postat av Maverick_ou812 Visa inlägg
    Jag körde slut på mina Power Cup rätt snabbt, trodde de skulle vara lite längre, MICHELIN Power Cup VA fram och MICHELIN Power Cup A bak. Följde rekommendationen enligt informationsbladet.

    Recommended cold inflation pressure*
    Standard / air < 15°C exceptions
    FRONT 2,1 bar / 2,1 bar
    REAR 1,5 bar / 1,7 bar (Up to 1.9 bar if greater cornering stability is needed)
    * Pressure should be measured before riding or after a pause of at least one hour.
    Jag körde VB fram, C bak och eldade upp en stor del av första bakdäcket under första halvan av första dagen, slitaget var snyggt och prydligt men bara lite för stort. Vid 1.7 kg kallt bak (motsvarar väl ca 1.9 varmt) fick vi hyfsad ordning på slitaget och ändå bra arbetstemperatur. Däcken höll 2.5 dagar i eget tempo, med nödrop 4 dagar i kurstempo (med vändning). Framdäcket skulle nog klara ett tredje bakdäck, fungerar oklanderligt.

    En egen spekulation är att dessa däck med styv stomme/sidor har en tendens att säljas med lite för låga rekommenderade specifikationer, ger fäste men förkortar livslängden.

    De andra däcken Du nämner har lite mer luft i specifikationen, om jag kommer ihåg det rätt?

    Michelin gör bra däck som har funkat bra på mina hojar. Det har även de andra fabrikaten jag kört gjort, efter lite enkla geometrimodifieringar. Men just A-gummit Du körde är oerhört känsligt för högre asfaltstemperaturer än rekommenderat (18 grader?), jag körde slut på ett däck med Trajjan på ett par pass under en ovanligt varm vårdag på Kemora för ett par år sedan.

    Prova gärna kombinationen VB/C, ett lättsvängt alternativ med bra bett och bra feedback/gränszon
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  10. #70
    Medlem Zelniks avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Bland blåbär
    Hoj
    Dyr -13
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    37
    Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?
    Senast redigerat av Zelnik den 2013-03-02 klockan 20:55.

  11. #71
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300

    Sv: Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

    Citat Ursprungligen postat av Zelnik Visa inlägg
    Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?
    Ja, så länge jag inte får mothugg så fortsätter jag med mina teser Pirellis rekommendationer hittar Du i denna post (psi, så Du får konvertera själv): http://www.triumph675.net/forum/show...99&postcount=2

    Varmtryck 2.2 bak och 2.4 fram innebär enligt min enkla tumregeln att Du räknar bort ett par hekto för tryckökningen när däcket blir varmt. Så runt 2 bak och 2.2 fram borde vara en bra startpunkt.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  12. #72
    Söker klokskap Gixxlitos avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    031
    Hoj
    CRF 250 L
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 009
    Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Ja, så länge jag inte får mothugg så fortsätter jag med mina teser Pirellis rekommendationer hittar Du i denna post (psi, så Du får konvertera själv): http://www.triumph675.net/forum/show...99&postcount=2

    Varmtryck 2.2 bak och 2.4 fram innebär enligt min enkla tumregeln att Du räknar bort ett par hekto för tryckökningen när däcket blir varmt. Så runt 2 bak och 2.2 fram borde vara en bra startpunkt.
    Nu blir jag förvirrad! Edit: läste fel.

    http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/mo...ubtype%3Dtrack. (Tech adv)

    Jag har kört 31/21 psi
    Senast redigerat av Gixxlito den 2013-03-02 klockan 21:26.

  13. #73
    Medlem Hobbes avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ort
    stockholm
    Hoj
    -
    Inlägg
    421
    Hej grattis till ett mycket bra gat och bandäck. Körde på dessa på GR ifjol utan värmare. Följde Pirellis rek och dessa är fram kallt 2,13-2,2 varmt 2,27-2,41 Bak kallt 1,8-2,0 varmt 1,93-2,07 Minns inte vad jag hamnade på men låg inom detta spann. Bakdäcket vart halkigt sista dagen av tre efter vändning dag två. På gata så har jag kallt bak 2,1-2,2 och kallt fram 2,3. Dom bygger värme blixtsnabbt, dessa är i mitt tycke trevligare än sportsmart dock med högre slitage.


    Citat Ursprungligen postat av Zelnik Visa inlägg
    Jag slänger mig in i däcksältningen. Kommer köra Pirelli Superscorsa SP och önskar ett bra utgångstryck att laborera kring. Lutar åt 2.4 bak,2.2 fram kallt Detta har fungerat rätt bra på mina tidigare tidigare sportdäck. Men nu är det ju nära slicks. Fästet har jag läst mig till ska vara lika bra,om inte bättre,än slicks för 4-5 år sedan. Inga värmare och motorvägskörning till och från banorna är vad det antagligen blir. Kanske lite mindre i tryck?

  14. #74
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300

    Sv: Bandags- och träningsslicks t ex Metzeler CompK, Pirelli Superbike Pro

    Citat Ursprungligen postat av Gixxlito Visa inlägg
    Nu blir jag förvirrad!

    http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/mo...ubtype%3Dtrack. (Tech adv)

    Jag har kört 31/21 psi
    Bli inte det, låt oss inte blanda äpplen och päron nu. Din länk går ju till Pirelli Superbike-slicksen. Är det SCx (t ex SC2) Du avser eller Pro-slicks Du avser? Pro-däcket är ju ett tränings- och bandagsdäck och ska förmodligen köras med högre tryck än SCx. EDIT - OK, såg att Du hittat rätt
    Senast redigerat av roffe_s den 2013-03-02 klockan 21:37.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  15. #75
    Medlem EPOs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Kingsfield
    Hoj
    BMW HP4
    Inlägg
    259
    Lite däcksekonomi:

    Köper man däcken från mynetmoto och antar att Superbike Pro håller dubbelt så långt som Superbike SC2/SC3. Då kostar det ca 8.119 att köra med SC och 3.430 SEK att köra Pro. Där ett set är 1 framdäck och 2 bakdäck. D.v.s. det kostar +4.689 SEK med SC-Däck. Sanningen är nog antagligen att PRO-däcket håller ca 3,5-4 gånger länge än SC-däcket. D.v.s. kostnadsbesparingen blir då ca 8.500SEK.

    Eftersom det inte är kvaltider på "Trackday evenemang" så kommer jag inte att känna något större akut behov av att köra ett kval/race-däck som är optimerat för 1 till 60 varv. När 1 dag "Trackday" på gåsen är ca 95-105 varv.

    Slutsats : Köper du PRO däcken så åker du i princip gratis (banddagskostnaden inryms i SC-däckskostnaden) i jmf med att köra SC-däcken

  16. #76
    nothing beats cubic inches cubics avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    799
    Tänkte beställa ngn uppsättning däck till min Daytona 675. Pirelli PRO verkar ju bra, vad jag kunnat läsa och frågat mig till, slicks för trackdays (?).

    Hittade däcken på den här siten, via tips i ngn tråd här:

    http://www.mynetmoto.com/motorradrei...rbike_pro.html

    http://www.mynetmoto.com/motorradrei...rbike_pro.html

    Är dessa "rätt" däck? Duktigt mkt billigare än i Sverige i så fall...

    Haha såg att det var EPO i inlägget innan mitt som var tipset. Läste i flertalet däckstrådar och blandade ihop hela skiten. Jag har beställt från mynetmoto nu...
    Senast redigerat av cubic den 2013-04-05 klockan 12:38.

  17. #77
    "JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Tomelilla
    Hoj
    Honda vtr1000f -03, Triumph Daytona 675 -06 r600 #92
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 051
    Efter att denna tråden dök upp beställde jag ett set superbike pro, men nu är ju våren försenad...
    Hur tror ni dessa fungerar när det är 10-12 grader varmt? Utan däckvärmare.

  18. #78
    Nu med arg V4:a Jåkes avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    2011 Aprilia Tuono V4R APRC
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 802
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Efter att denna tråden dök upp beställde jag ett set superbike pro, men nu är ju våren försenad...
    Hur tror ni dessa fungerar när det är 10-12 grader varmt? Utan däckvärmare.
    Riktigt dåligt.
    Sedär! Hojen försöker sälja sig med en kul annons...

    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    La Famiglia Aprilia Svezia - Svenska Apriliaklubben

  19. #79
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300
    Citat Ursprungligen postat av Geten Visa inlägg
    Efter att denna tråden dök upp beställde jag ett set superbike pro, men nu är ju våren försenad...
    Hur tror ni dessa fungerar när det är 10-12 grader varmt? Utan däckvärmare.
    Ptja, som Jåke säger är det nog läge att ta det riktigt lugnt eller köra med gatdäck om Du har möjlighet. Nu spekulerar jag men tänker i alla fall såhär:

    Bandagsdäcket beskrivs som en "mjukare konstruktion med hårdare gummiblandning" i f t tävlingsslicksen, motsvarar kanske de olika fabrikatens bästa bandagsdäck? Den ökade livslängden tillskriver jag att gummiytan inte rör sig lika mycket i ett slicks. Att det inte föreskrivs däcksvärmare kan även tyda på att bindemedlet i högre grad är silica i st f kimrök, vilket fördelar temperaturen över däcket lite mer (kan dock inte påvisas från det tyska testet). Alternativt räknar man med att den större rörelsen i den mjukare stommen värmer däcket snabbare. Under +20 grader rekommenderas oftast fabrikatens mjukaste blandning (SC0, K0, A och allt vad de nu heter), i alla fall Michelins A-blandning höll inte alls för mig när temperaturen i asfalten passerade 20-strecket. Men det är däck som kräver minst två hela varv, helst 3 för att värma upp om man inte använder däcksvärmare, dessutom tål de inte hur många värmecykler som helst.

    Jag förväntar mig vettigt grepp i CompK-sulorna om asfalttempen är över 15 grader och de stått med värmare i ca 30 minuter, det har funkat för mig med gummi typ SC2. Men första passet en morgon då nattempen varit 5-10 skulle jag ta det mycket varligt, utan värmare skulle det nog ta halva passet innan jag stog på. Men det går ju att kolla själv, ut och värm upp i tre varv (mycket acceleration och broms, lugnt i kurvorna) och sedan in i depån och kolla vilken temperatur Du hunnit jobba upp. Enligt det tyska test som länkades tidigare var däckstempen för både CompK och Pro ca 70/50 sida/däcksmitt.

    Allting går ju att ta sig runt på. Men innan asfalten är varm ska Du nog vara på Din vakt. En kort videorecension som jämför med t ex SC2 hittar Du här: http://www.motorcycle-usa.com/947/Mo...iew-Video.aspx
    Senast redigerat av roffe_s den 2013-04-11 klockan 06:36.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  20. #80
    Medlem EPOs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Kingsfield
    Hoj
    BMW HP4
    Inlägg
    259
    När man ändå sitter och väntar på att våren ska ta fart så kan man läsa en och en annan artikel om Pirelli Superbike PRO (det är bara att googla).
    T.ex: http://www.linkint.com.au/Pirelli_Superbike_Pro.html
    Men glöm inte. Pirelli själva säger ”While tire warmers are not crucial, it is always recommended".
    Däcksvärmare behövs inte för att däcket klarar sig utan däcksvärmare, men vi rekommenderar att man alltid använder däcksvärmare. Så oavsett vad så är det alltid bra med varma däck och undvik värmecyklerna så mycket som möjligt. Därmed pasta.
    Lite allmän information:
    http://www.orionmotorsports.ca/2010ws/techInfo.htm
    Lite roligt är det i det i den allmänna debatten kring däck, när vi kommer till det där med att PRO har sämre fäste än SC1. För självklart att det är så. Men kör 4 bandagar och så tittar vi hur det är den 5 dagen. SC1 borde vara helt slut och PRO går fortfarande. Skit samma ni fattar. Olika däck olika syften.
    Senast redigerat av EPO den 2013-04-12 klockan 08:27.

  21. #81
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    Gixxer 1000 K9 med Bazzaz, KTM Freeride 350 -13 samt en KTM 690 för grus!
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 964
    Vi har ju en förkärlek för att prata om däck och de är ju viktiga men vi glömmer lätt vilka förutsättningar vi har för att välja rätt. Allting i däcksvärlden handlar ju om temperatur och vad respektive modell är skapat för.

    Egentligen är det ganska simpelt, frågan man måste ställa sig är dels vilken temperatur har jag i själva miljön och dels viken temperatur klarar jag som förare av att hålla på däcken.
    Ett tävlingsdäck oavsett om det är mönstrat eller inte kräver en viss temperatur för att fungera, vanligtvis någonstans mellan 70-120 grader, närmare 70 så går det kallt och över 120 så överhettar det. Om jag inte kan hålla det tempot som krävs för att hålla däcket i det spannet så måste jag välja ett annat däck.

    Jag hade nöjet att testa med onboard temp mätare för några år sedan och det var intressant att se hur temperaturen växlade. På en kort raka kunde temperaturen i mitten på däcket sjunka 5 grader, på däcksidan som nyss hade varit uppe på 75 grader så sjönk temperaturen 10 grader mellan kurvorna.

    Nä, ut och panga några varv, in i depån där en polare väntar med IR-mätare, kolla tempen. Gör om detta några gånger så får ni en baslinje på hur varmt ni kör. Välj däck efter detta.

    Om jag då kör på ett sådant sätt att min körning skapar temp mellan 50-75 grader så är det ju helt bortkastat att köra tävlingsdäck. Det enda som händer är att det kalla gummit skalas av i väldigt hög takt plus att mitt fäste är sämre än ett sportigt gatdäck, är detta verkligen vad jag vill ha?

    Kör jag i spannet 50-80 grader så kan jag köra på t ex Dunlop Sportsmart som är ett utmärkt däck som även tål betydligt högre temp om det skulle behövas, lång livslängd och bra fäste. Kan jag köra i ett högre tempo ibland och vill ha ännu bättre fäste så är ju CompK eller Superbike PRO kanondäck, men de kräver att jag verkligen kör ett högre tempo, kör jag för kallt så rullar gummit av och fästet är betydligt sämre.
    ...och oavsett vad tillverkaren säger så ska ni ha däcksvärmare. Sparar massor med gummi plus att ni får ett konsekvent uppträdande. Bra måttstock om jag åker ut med 70-80 grader på ett tävlingsdäck och får 60 grader tre varv senare, då är det ju en bra indikation på om jag kör för "kallt" för mitt däcksval.

    Är jag nybörjare på bana och kör väldigt mycket gata så kanske ett roaddäck passar bättre eftersom de är gjorda för spannet från kanske 20 upp till 50 grader, Pilot 3 t ex som är ett utmärkt regndäck också.

    Ställ er frågan hur fort ni kan köra i temperatur och välj däck därefter, för "snabba" däck är bortkastat, speciellt när man kommer på den lysande iden att köra beggade tävlingsdäck på gatan...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  22. #82
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300
    Bra info EPO, och bra inlägg Niklas! Enda att tillägga är väl våra egna tidigare erfarenheter, med tider som vi trivs med brukar däckstempen som mest ligga i 70-80 grader efter ett pass, mätt med IR omedelbart efter att hojen hamnat på depåstöd efter avslutat pass. Visst har väl invarvet gått något långsammare och visst kunde vi ha varit snabbare att mäta? Men temperaturfallet ligger nog ändå inom 10 grader vilket är det nedre spannet för racegummi.

    Och det är därför som det blir spännande att göra en test med denna däckstyp. Däckshöjden liknar gatdäck eller DOT vilket ger samma attityd och man behöver inte trixa med häng, gaffelhöjd och bakstötta för att känna igen sig. Med vår körstil hamnar däckstempen mitt i spannet vilket borgar för livslängd. Lite hårdare kompression, lite lugnare retur och det borde gå att hitta bra fart med svålarna.

    För den som blir så snabb att DOT eller slicks erfordras betalar sig ett par hyggliga bruksvärmare som t ex dessa på nolltid, borde inte vara någon ko på isen i förhållande till annat bjäfs vi kletar på våra hojar?

    Skorna ska helt enkelt matcha skobanden, som min gamle farfar brukade säga (fast på pitbondska då). V21 kan inte komma snart nog
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  23. #83
    Medlem EPOs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Kingsfield
    Hoj
    BMW HP4
    Inlägg
    259
    Tjeeeena.

    Så du bytte KåTeäMen 990 äSsäMäRen mot en Träjump Däjtona 675. Grattis. För länge sedan så körde jag i en grupp (vi var 3 st i gruppen) på en SMC körning, där en snubbe hade just en 675a. Den går riktigt bra. Låter härlig och låter ännu härligare med ett helsystem. Själv så hade jag en ZX10R och fick köra ordentligt för att inte hamna på efterkälken.

    I år har jag bytt "Trackday-däck" från mönstrade till slicks. Räknar med att köra hela säsong 2013 med Pirelli Diablo Superbike Pro (med däcksvärmare) D.v.s. om jag gillar däcket. Första provet blir nu den 8/5 på Gelleråsen.

    Men, jag har ett set av den gamla favoriten Metzeler K3 Interact, som är färdiga för att rycka in om det behövs. K3orna har en fördel och det är att de går att köra på gatan.

    Ska bli intressant att höra vad du tycker om Pirelli Diablo Superbike Pro sulorna?

    Ses på banan.
    /E







    Citat Ursprungligen postat av cubic Visa inlägg
    Tänkte beställa ngn uppsättning däck till min Daytona 675. Pirelli PRO verkar ju bra, vad jag kunnat läsa och frågat mig till, slicks för trackdays (?).

    Hittade däcken på den här siten, via tips i ngn tråd här:

    http://www.mynetmoto.com/motorradrei...rbike_pro.html

    http://www.mynetmoto.com/motorradrei...rbike_pro.html

    Är dessa "rätt" däck? Duktigt mkt billigare än i Sverige i så fall...

    Haha såg att det var EPO i inlägget innan mitt som var tipset. Läste i flertalet däckstrådar och blandade ihop hela skiten. Jag har beställt från mynetmoto nu...
    Senast redigerat av EPO den 2013-04-29 klockan 23:24.

  24. #84
    There's a new kid in town Maverick_ou812s avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    Med Tingeling, Sara och Casper in da bakery.
    Hoj
    2010 Honda CBR1000RR C-ABS, 110 cc Fiddy
    Inlägg
    12 378
    Mina Superbike Pro har landat i garaget. 1950 SEK för ett set från Tyskland, inte så farligt tycker jag.
    Första testet blir på Sturup Raceway den 19:e maj och därefter får de bekänna färg på riktigt vid två heldagar på Ring Knutstorp. Skall bara se till att få till fjädringen med SC2:orna som ligger på nu.
    *Rutinerad felkörare - Ordf. MCK Vilse*
    Köra hoj på bana - Det roligaste man kan göra med kläderna på!
    Sydskanes Emse #10021 - Ansvarig för Depåchef- och bullergrupp

  25. #85
    nothing beats cubic inches cubics avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    799
    Tog min licens på Gelleråsen i helgen som var. Körde fre - sön. Fredagen började med regn och 4 grader, skippade 2 första passen och lät hojen stå med däckvärmare, det var nog klokt. Första passet jag körde hade det slutat regna och var väl ngn/ngr grader varmare. Gasade på lite i Trösen (första högern efter rakan) fick ett ordentligt släpp, sen satt jag rakt i skinnstället ett par varv

    Efter lunch hade det torkat upp och det var väl ca 10 grader, inga som helst problem med greppet då.
    Det ska dock tilläggas att den dagen var SMC steg 3 och jag harvade runt på närmare 1:30-tider.

    Tempot ökade dem två sista dagarna och vädret blev bättre. Inga problem med greppet, så hittills är jag helnöjd med däcken, Superbike PRO.

    Första körningen för i år (förutom enduro), första gången på en R-hoj, slicks och raceväxlat.
    Glömde givetvis bort mig, varvade ur 2:an och skulle peta i 3:an, blev 1:an och bakhjulslås och återigen jävligt rak i skinnstället. Men precis som jag hade hoppats så känner jag att jag kommer kunna köra mkt snabbare med denna hoj jämfört med 990 SMR, när jag har vant mig

    Ses!

  26. #86
    Medlem Tobbe Js avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    Kawasaki zx6r 2008
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    83
    Hej!
    Jag har kört på Michelin Power one, och nu gått över till Michelin Power cup.
    Var iväg och körde på sviestad en kvällskörning och hade öppenbara problem med för kalla däck.
    Var inte så varmt i luften och man hade väl inte kommit igång för säsongen riktigt.

    Kan ju inte enbart vara att man kör på fel däck, borde även kunna köra på något annat däcktryck?
    Högre tryck eller lägre tryck på dessa?

  27. #87
    Medlem EPOs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Kingsfield
    Hoj
    BMW HP4
    Inlägg
    259
    Ingångsvärden:
    Första bandagen med Pirelli Diablo Superbike PRO. Temp ute ca 15-17 grader. Däckstryck kallt F2,1-2,2/B2,0-2,1 inställda på en mack. Måste kontrollera hemma sedan vad det var för däckstryck som mätare på macken resulterade i. Däcksvärmare användes mellan samtliga pass. Fjädringen inställd på standard Sport (enligt KTM-manualen).

    Slutsats:
    Första bandagen för i år, vad gäller både mig och hoj (ny hoj för i år dessutom) = allt sitter inte där det ska. Helt okej däck. Fick inga överraskningar (körde lugnt, kanske t.o.m. för lugnt). Allt stabilt och odramatiskt. Försökte hitta rätt på både hoj och bana. Slitaget är kanske/möjligen "lite" högra än vad jag hade förväntat mig. Men, med det här förbrukningstempot så borde jag få loss 6-8 bandagar, innan det är dags att byta bakdäck.

    Förändring:
    Öka Komp. bak och sänka däckstrycket till mera exakt F2,0/B1,75-1,85. En sak i taget

    Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.

  28. #88
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300
    Citat Ursprungligen postat av EPO Visa inlägg
    ...Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.
    Denna har jag: http://m.clasohlson.com/se/IR-termometer/36-4030
    Biltemas variant: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverk...IRT-260-17236/

    Ger fullt tillräcklig info för min egen del i varje fall trots att den bara mäter yttemperaturen och inte under ytan, av döma av populariteten i depån är jag inte precis ensam om den åsikten...

    Tack för rapporten, nästa vecka ska (minst) tre omgångar Metzeler CompK under luppen för en ingående granskning!
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  29. #89
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    Aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    1 liter saké K9, Tussilago-88
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 300
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe J Visa inlägg
    Hej!
    Jag har kört på Michelin Power one, och nu gått över till Michelin Power cup.
    Var iväg och körde på sviestad en kvällskörning och hade öppenbara problem med för kalla däck...
    Var inte så varmt i luften och man hade väl inte kommit igång för säsongen riktigt.
    Der beror på om Du kör på Street eller någon av raceblandningarna A-C? Street däcket har många eldat upp på grund av allt för låga rekommenderade lufttryck, vi var några st som körde C-däck i fjol och även de käkades snabbt upp trots måttliga temperaturer i asfalt och luft.

    Jag tror vi slutade på kalltryck 1.7 för att få de däcken att hålla, street däcket kanske ska upp till 1.8-1.9 med 15 grader i luften.

    Var det 5-10 grader när Ni körde borde Du kunna köra med lägre lufttryck. Michelin själva menar väl att A-C däcken ska kunna köras neråt 1.4? Rekommendationen hittar Du själv på http://michelin-power.com
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

    2014
    Kemora Tommen tour v21 mån-tors. Be there or...

  30. #90
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    Gixxer 1000 K9 med Bazzaz, KTM Freeride 350 -13 samt en KTM 690 för grus!
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 964
    Citat Ursprungligen postat av EPO Visa inlägg
    Ingångsvärden:
    Första bandagen med Pirelli Diablo Superbike PRO. Temp ute ca 15-17 grader. Däckstryck kallt F2,1-2,2/B2,0-2,1 inställda på en mack. Måste kontrollera hemma sedan vad det var för däckstryck som mätare på macken resulterade i. Däcksvärmare användes mellan samtliga pass. Fjädringen inställd på standard Sport (enligt KTM-manualen).

    Slutsats:
    Första bandagen för i år, vad gäller både mig och hoj (ny hoj för i år dessutom) = allt sitter inte där det ska. Helt okej däck. Fick inga överraskningar (körde lugnt, kanske t.o.m. för lugnt). Allt stabilt och odramatiskt. Försökte hitta rätt på både hoj och bana. Slitaget är kanske/möjligen "lite" högra än vad jag hade förväntat mig. Men, med det här förbrukningstempot så borde jag få loss 6-8 bandagar, innan det är dags att byta bakdäck.

    Förändring:
    Öka Komp. bak och sänka däckstrycket till mera exakt F2,0/B1,75-1,85. En sak i taget

    Skulle vara intressant att mäta temperaturen på däcket. Så att men vet vilken arb. temperatur som däcket har och vilken påverkan olika förändringar har på däckets arb temperatur.
    En liten kommentar om fjädringen då; Jag testade KTM:s "sportläge" på min 990 SMR och jag tyckte att det var en ganska dålig inställning. Jag hade problem med fjädringsresning med gupp-i-kurva vilket stämde bra med det som KTM rekommenderade att man skulle ställa in. Jag testade en Ducati i helgen som gjorde precis samma sak och den justerades för att motverka detta.
    Om du har samma problem på din hoj så testa att minska kompressionen istället. Om hojen gungar så jobbar du med returen i första hand så lugnar du ner det hela. Jag förutsätter att du mätt hänget och inte bara gått på KTM:s sportlägesförspänning? Testa sportläge på returen, gatläge på kompressionen och förspänning efter din vikt :-)
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2003 Honda XRV 750 Africa Twin av crsg84

2009 Ducati Streetfighter S av zxrTony

2002 Suzuki GSXR 1000 av ZX9xpress

Bloggar
En jävla knall av Toyman

999R:en av Toyman

1 kvar... av Toyman