Roadracing - Streaming, abonnemang mm

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I tråden om testerna i Malaysia dök det upp ett par frågor och svar om hur folk har löst tittandet på MotoGP. Tänkte att vi kunde ha en egen tråd angående dessa lösningar. Vilken hårdvara som behövs, mjukvara, abonnemang osv.

Ni som skrev om era lösningar i den tråden (roffe_s, johansson mfl) får gärna fylla på här med info :)

Tyvärr så har jag själv inte så mycket att tillföra då jag kört ganska okomplicerade lösningar men gärna vill veta mer om hur ni andra gjort.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Någon skrev något om att streama i Boxee box. Var hittar jag moto gp i den?!?!
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har som sagt en Boxee box, dock har den tydligen lagts ner nu och slutat att utvecklas men den har fungerat bra för mig. Jag har köpt ett konto hos motogp.com och streamat genom boxens inbyggda webläsare, har fungerat klanderfritt. Boxen kan också väldigt mycket annat. Spelar upp filmer i de flesta format, har inbyggd youtube, spotify osv så jag kommer väl fortsätta använda den :)
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Någon skrev något om att streama i Boxee box. Var hittar jag moto gp i den?!?!

jag har inte prövat iom att jag haft konto hos motogp.com men webläsaren borde kunna streama från vilken webadress som helst, precis som en dator.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har precis köpt en iMito MX1. Det är en Android-dator stor som en dongel fast med HDMI-kontakt och WiFi, samt USB. Så plugga bara in i TV:n, och vipps, 720p / 1080p och full Android-upplevelse. Alla appar ska gå att få fram, som YouTube, surfa via webbläsare, och ja, även MotoGP.com och få till deras streaming. Grymt grymt! Får den imorgon förhoppningsvis!!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
VPN tjänst och vips så blir eurosportplayer engelsk med allt positiva det innebär,
bra kommentatorer, längre sändingar, BSB live/superbike-sunday.
Motogp loppen är dock en timma eftersänt vilket inte gör mig nått när jag får lyssna på Toby Moody och Julian Ryder, vilket är ett absolut krav för mig.
(all träning är live och moto3-2)
Detta löser man smidigt på en PC, sen hur man får över det till sin TV är en annan sak, jag har inte lyckats bra än.
Kör dock en VPN tjänst i min Xperia och hdmi kabel in i TVn, funkar men då har man inte telefon lätt tillhanda under sändningarna och man får betala för VPN tjänsten, tunnelbear VPN kör jag och det funkar hyffsat bra.
I datorn kör jag expatshield som funkar fint och är gratis.

Har funderat på sån där android dongle till TVn men då är det fortfarande inte windowsmiljö vilket hade löst mycket. (kan nån testa eurosportplayer?)
Efterfrågar hur man streamar från en PC till en TV, alltså browser-streamen till TVn,
vore också bra att kunna dela ut VPN data på sitt wifi, men vet ej hur.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I tråden om testerna i Malaysia dök det upp ett par frågor och svar om hur folk har löst tittandet på MotoGP. Tänkte att vi kunde ha en egen tråd angående dessa lösningar. Vilken hårdvara som behövs, mjukvara, abonnemang osv.

Ni som skrev om era lösningar i den tråden (roffe_s, johansson mfl) får gärna fylla på här med info :)

Tyvärr så har jag själv inte så mycket att tillföra då jag kört ganska okomplicerade lösningar men gärna vill veta mer om hur ni andra gjort.
Ptja, jag har letat efter en enkel lösning och provade kring nyår att skaffa en Andriodbaserad kina-box efter tips i Android-apptråden på denna site. Utseendet var rätt viktigt då jag vill ha en snygg och elegant lösning utan kabelhärva. Jag har två TV och lösningen skulle funka på bägge.

De flesta kinaboxar är baserade på ett chip med beteckningen RK3066. Fördelen är att en kärna ofta kan användas på flera modeller.

Mitt val föll på Imito MX1, den är liten som en kreditkortshållare, har 8GB minne, wifi, bluetooth USB samt 2 st mini-USB där en är dedikerad för strömförsörjning. Den kan anslutas direkt mot TV:ns HDMI eller via kabel (en kort rackare medföljer). Vad är det då för enhet? Jo, Du gör i princip en stor Android läsplatta av Din TV! Streaming, program, fildelning, bildvisning etc funkar precis som med en läsplatta. Ungefär som en Apple-TV, fast utan så mycket begränsningar... IMito MX2 är samma pryl men med plasthölje för bättre kylning.

Imito säljs ofta i paket med ett litet bluetooth tangentbord, jag har RC12 (varianten med pekplatta som mus) vilket funkar bra. Den använder dock en egen usb-mottagare, vill Ni köra flera USB-prylar ansluter Ni en USB-splitter. Jag har redan delad hårddisk via routern (SMB är att föredra), kör XBMC (x-box media center) som mediaserver-app, dessutom Airplay för familjens Apple-prylar, imediashare för Android.

Streaming från nätet körs via webbrowser, Dolphin fungerar utmärkt (den levereras med Chrome).

De flesta RK3066-burkar kan handlas på eBay eller t ex http://tvbox.geekbuying.com (Det fins en klon eller kopia på www.dealextreme.com för lite lägre peng, vet dock inte om hårdvaran är detsamma?)

Deras blogg med info om nya kärnor finns här: http://blog.geekbuying.com

Jag har rootat min enhet för att kunna modifiera bl a minnesdispositionen för appar, köra full HD1080 och inte uppskalad 720, få bättre Wifi och lite andra fördelar. Är man intresserad av det läser man vidare på denna site: http://www.freaktab.com/forumdisplay.php?110-Android-TV-Players

Finless 1.5 är den kärna som rekommenderas, Du väljer redan under installationen om Du vill ha enheten optimerad för 720 eller 1080. Kom ihåg att typsnitten blir lite små om Du väljer 1080, de kan skalas upp men inte alla appar gillar det.

Så - en mycket billig (tror jag spröjsade 550:- för iMito och tangentbord) peng för en öppen plattform till TV:n (och inte t ex Samsung-TV:ns halvmesyrer). Den funkar klockrent för mig, till och med HSB kör den bekymmersfritt...
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag har som sagt en Boxee box, dock har den tydligen lagts ner nu och slutat att utvecklas men den har fungerat bra för mig. Jag har köpt ett konto hos motogp.com och streamat genom boxens inbyggda webläsare, har fungerat klanderfritt. Boxen kan också väldigt mycket annat. Spelar upp filmer i de flesta format, har inbyggd youtube, spotify osv så jag kommer väl fortsätta använda den :)

Jag kör också använt den till www.motogp.com och det har fungerat bra. Dock så skulle jag idag, om jag hade abonnemang där, använda iPhone/iPad och airplay:a till min Apple TV vilket borde funka.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
www.motogp.com -> iPad/iPhone -> Apple-TV -> TV funkar men jag blev lite besviken på bildkvalitén.

Ska läsa lite mer om Android-lösningarna ovan och tackar för infon :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag lovar att ge en ÄRLIG feedback på min upplevelse så snart jag fått min och installerat allting! Kan posta lite foton på TVn o setupen senare, troligen ikväll.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Ptja, jag har letat efter en enkel lösning och provade kring nyår att skaffa en Andriodbaserad kina-box efter tips i Android-apptråden på denna site. Utseendet var rätt viktigt då jag vill ha en snygg och elegant lösning utan kabelhärva. Jag har två TV och lösningen skulle funka på bägge.

De flesta kinaboxar är baserade på ett chip med beteckningen RK3066. Fördelen är att en kärna ofta kan användas på flera modeller.

Mitt val föll på Imito MX1, den är liten som en kreditkortshållare, har 8GB minne, wifi, bluetooth USB samt 2 st mini-USB där en är dedikerad för strömförsörjning. Den kan anslutas direkt mot TV:ns HDMI eller via kabel (en kort rackare medföljer). Vad är det då för enhet? Jo, Du gör i princip en stor Android läsplatta av Din TV! Streaming, program, fildelning, bildvisning etc funkar precis som med en läsplatta. Ungefär som en Apple-TV, fast utan så mycket begränsningar... IMito MX2 är samma pryl men med plasthölje för bättre kylning.

Imito säljs ofta i paket med ett litet bluetooth tangentbord, jag har RC12 (varianten med pekplatta som mus) vilket funkar bra. Den använder dock en egen usb-mottagare, vill Ni köra flera USB-prylar ansluter Ni en USB-splitter. Jag har redan delad hårddisk via routern (SMB är att föredra), kör XBMC (x-box media center) som mediaserver-app, dessutom Airplay för familjens Apple-prylar, imediashare för Android.

Streaming från nätet körs via webbrowser, Dolphin fungerar utmärkt (den levereras med Chrome).

De flesta RK3066-burkar kan handlas på eBay eller t ex http://tvbox.geekbuying.com (Det fins en klon eller kopia på www.dealextreme.com för lite lägre peng, vet dock inte om hårdvaran är detsamma?)

Deras blogg med info om nya kärnor finns här: http://blog.geekbuying.com

Jag har rootat min enhet för att kunna modifiera bl a minnesdispositionen för appar, köra full HD1080 och inte uppskalad 720, få bättre Wifi och lite andra fördelar. Är man intresserad av det läser man vidare på denna site: http://www.freaktab.com/forumdisplay.php?110-Android-TV-Players

Finless 1.5 är den kärna som rekommenderas, Du väljer redan under installationen om Du vill ha enheten optimerad för 720 eller 1080. Kom ihåg att typsnitten blir lite små om Du väljer 1080, de kan skalas upp men inte alla appar gillar det.

Så - en mycket billig (tror jag spröjsade 550:- för iMito och tangentbord) peng för en öppen plattform till TV:n (och inte t ex Samsung-TV:ns halvmesyrer). Den funkar klockrent för mig, till och med HSB kör den bekymmersfritt...

Blev nyfiken på en sådan pryl.

Jag hittade för 277 dollar men var hittade du den med tangentbord för 550kr
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Blev nyfiken på en sådan pryl.

Jag hittade för 277 dollar men var hittade du den med tangentbord för 550kr
Jag handlade min från ebay, men utbudet är för närvarande kolossalt klent och min säljare har ingen annons ute för tillfället.

Från geekbuying: Imito $59.99 + RC11 (pekare i stället för pekplatta) 19.99$ = $79.98

Separata prylar: Imito $59.99 + RC12 $21.99 = $81.98

Klonen: $69.99

Jag kommer personligen att beställa några till inom kort, det lär bli det förstnämnda alternativet om ingen annan kanal dyker upp:)
 
Last edited:

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Verkar intressant, vill göra mig av med min Appletv och min HTPC till förmån för någon litet som pallar XBMC 1080p och motogp.com. Har du testar XBMC, funkar det med 1080 över wifi? Och inga problem med stream HD från motogp.com?
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Jag handlade min från ebay, men utbudet är för närvarande kolossalt klent och min säljare har ingen annons ute för tillfället.

Från geekbuying: Imito $59.99 + RC11 (pekare i stället för pekplatta) 19.99$ = $79.98

Separata prylar: Imito $59.99 + RC12 $21.99 = $81.98

Klonen: $69.99

Jag kommer personligen att beställa några till inom kort, det lär bli det förstnämnda alternativet om ingen annan kanal dyker upp:)

Tackar får nog bli ett köp ifrån geekbuying.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Verkar intressant, vill göra mig av med min Appletv och min HTPC till förmån för någon litet som pallar XBMC 1080p och motogp.com. Har du testar XBMC, funkar det med 1080 över wifi? Och inga problem med stream HD från motogp.com?
Den inbyggda wifi-antennen är en begränsning, men jag får rätt bra mottagning med ett avstånd på 5-6 meter (och en-tre innerväggar) till routern. Sitter bara på en ADSL-lina, så visst finns det begränsningar även i mitt eget nät. Men HD-streaming fungerar bra från diverse allmäna kanaler (t ex trailers) via XBMC "Frodo (stabil release), har dock inget abonnemang på motogp. Streaming av "offentliga" videos från sidan fungerar utmärkt, det testade jag igår:)

XBMC:s beta hackar en del, men det får man väl räkna med, för Er som kan Er Android vill jag minnas att min burk ger ett index på ca 7 800, det är ingen raket vi pratar om:)

De som haft problem med stort avstånd till routern har i vissa fall monterat en USB-ansluten nätverksdongel, som jag förstått det på diverse hemsidor.

Bra H/W-acceleration av grafiken är ju att föredra, det är inte alla videoappar som klarar av att spela upp t ex nerladdade HD-filmer.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
P€RRA;5728310 skrev:
Det gör jag också. Tycker bilden var klart bättre med Viaplay på paddan.

Jaha, men då vet vi ju varför: Viaplay erbjuder bättre bildkvalitet än Motogp.com. Jag trodde du menade att bilden var sämre för att du använde padda + airplay + appletv.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top