GSX 1100e refresh

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Nu var det ett tag sen förra uppdateringen, men jag har kommit en bit framåt.
jag har hållit på med fäste för hastighetsmätare och framljus, då jag inte vill ha klämmor runt gaffelbenen så har jag sneglat endel på ducatis lösning. så med lite plattjärn, vinkelslip, borrning och svets så har jag nog fått till en grund till fästet.
IMG_0073.jpg
IMG_0075.jpg
IMG_0102.jpg
IMG_0101.jpg

Jag ska bara slipa den jämn och gänga några hål för fästet till framljuset. den kommer sen att sitta fastskruvad i övre och undre styrkrona.

Då jag inte kan ha kvar mina aluklumpar till fotstöden på grund av att bromspumpen nu måste sitta på utsidan av ramen så har jag börjat med fästen liknanade som katanan ser ut fast med ett eget stuk.
Två ideer som jag väljer mellan är


IMG_0098.jpg
Övre röret följer vinkeln på plastkåpan och sadel.

IMG_0099.jpg

Vad tycker ni, hur ska jag dra övre röret till fotpinnen?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Kul projekt!

Jag hade en likadan -82a som första tunga hoj när det begav sig 1988 och hade även Laverdastyre på min!

Här sida vid sida med polarens -80a (?)


image.jpg

För min del ser det snyggast ut om du drar pinnen lite lägre snarare än följer linjen.
 
Last edited:

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Alinge-Texas
Hoj
yama r1 räser
Härliga projekt! Tänkte bidra med ett bygge jag snickrade på åt en kompis för några år sedan, den blev aldrig 100% färdig, och kompisen behövde pendlingsfordon. Såhär blev den då:

DSC01001.jpg

Nu har jag köpt tillbaka den, och om någon vecka sätter jag yxan i den igen!
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Manneman, man kan nästan tro att det är din gamla :) ser väldigt lik ut!

Hulten det finns en del likheter med vad jag gör :) det kanske blir en byggtråd för dig också då!

I väntan på att jag ska få låna svetsen igen så funderar jag på att göra nya sidokåpor, bankade till en aluplåt för att få en hint om hur det kan se ut! vad tror ni?
Jag har även kapat till nya rör till fot pinnen som ska svetsas fast nästa helg förhoppningsvis.
bild(1).jpgbild 2.jpg

Men det klar då måste jag flytta "all" elektronik och snygga till ramen lite. hmm
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Då var man igång igen efter ett litet uppehåll, jag har lagt ner planen helt på att använda orginal fot pinnar. så nu sitter det "nya" på plats. jag tycker det blir riktigt bra både utseende mässigt och körställningen. Även styre sitter på nu, självklart så passar inte mitt fäste för lyset och instrument utan detta måste justeras. Nu börjar man längta tills man är klar med ramen så att man kan lämna iväg för pulverlack.
fram.jpg
sida.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Tackar!

Jahapp vad ska detta likna?
IMG_0186.jpgIMG_0187.jpg
jo grunden till mitt multi fäste, så här ska den sitta. så nu är det bara att börja på finish!
IMG_0189.jpgIMG_0190.jpgså nu kan jag fästa tändningslåset, mätaren och framljus.
IMG_0191.jpg

Passade på igår att rulla ut skönheten i dags ljus. nu är fästen för fotpinnar svetsade och även för styrdämpare! Så nu känns det som att det snart är färdigsvetsat i ramen. så jag hoppas att man snart kan börja jobba med detaljer! :banana
IMG_0200.jpg
IMG_0197.jpg
IMG_0198.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grymt jobbat Lilja ! :tummenupp

Full respekt för ditt bygge och gör din grej....men jag skulle nog se en mindre bakdel.

IMG_0197.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Grymt jobbat Lilja ! :tummenupp

Full respekt för ditt bygge och gör din grej....men jag skulle nog se en mindre bakdel.

View attachment 385807

:gnissla Nej å jag som hade precis släppt dessa tankar, jag har funderat mycket på vad man kan göra så att inte baken sticker ut så mycket. Men jag hade tänkt att låta den vara, men nu börjar tankarna gå igen!

Jag gillar inte riktigt ditt förslag, jag vill inte ha en streetfighter. jag gillar baken men har funderat på att korta sitsen typ 10 cm och dra in baken istället. det är nog ganska enkelt, då skulle det se ut typ så här.
IMG_0197.jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ja det kunde funka, inget tyskstuk, det ser för jefvligt ut.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har sett ett par hojjar som varit ombyggda med kortad dyna och fälgar å gaffel som dina. slutresultatet var mycket bra
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha..ha...där satte vi griller i huvet på dig :hihi
Gillar ditt förslag bättre än mitt....men gör det som känns rätt :tummenupp
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jag har sett ett par hojjar som varit ombyggda med kortad dyna och fälgar å gaffel som dina. slutresultatet var mycket bra
Skönt att höra att det redan finns några med bra resulat!

Ha..ha...där satte vi griller i huvet på dig :hihi
Gillar ditt förslag bättre än mitt....men gör det som känns rätt :tummenupp

Griller kan man lugnt säga :gnissla sagt och gjort så blev det lite mätningar igår kväll och kom fram till att sju cm ska bort då är jag i linje med bakhjulet.
så fram med vinkelslipen.
IMG_0205[1].jpg

slipade rent och borrade ett litet hål till vänster för att låsa röret. så jäkla tur jag hade som hade rätt rördimension hemma så det var bara att kapa till en bit och hamra in det i ramen.
IMG_0207[1].jpg
Ops glömde gas när jag punktade röret, sen var det bara att helsvetsa runt om.
IMG_0208[1].jpg
så här blev det! ska plocka ihop hojen i helgen för och se hur det blev!
IMG_0209[1].jpg

Det här var det enkla, det svåra blir nog att krympa sitsen med lika mycket. jag har några ideer, då jag ändå ska klä om den.
 
Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Kanske kan bli svårt att krympa chassiet av dynan, men det går säkert. Stoppningen är inget problem.
Vit galonklädsel kanske?

Bra gjort med förkortningen och att behålla orginalutseendet, men till det bättre. Orginal har den alltid sett klumpig och för lång ut.

Kanske en liten sänkning av bak/mittpartiet så den får en liten släng av lowrider?
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Kanske kan bli svårt att krympa chassiet av dynan, men det går säkert. Stoppningen är inget problem.
Vit galonklädsel kanske?

Bra gjort med förkortningen och att behålla orginalutseendet, men till det bättre. Orginal har den alltid sett klumpig och för lång ut.

Kanske en liten sänkning av bak/mittpartiet så den får en liten släng av lowrider?

Jag plockade isär sitsen och jag tror att det kan gå rätt enkelt, tänkte svetsa ihop plastdelarna efter att jag kapat bort 7 cm! tror att jag förstärker under stoppningen med plåt och popnitar. Men jag ska ta det lite lugnt nu så att jag kan tighta till alla spel mellan detaljerna, original så var det rätt stora mellanrum här och där, men jag vill ha det perfekt. Jag tror att det är ABS plast, är det någon som vet?
IMG_0215[1].jpg
Kommer bli grymt !
Att 7 cm kan göra så mycket :hihi

Ja jag tycker att det blev stor förbättring nu!
IMG_0211[1].jpgIMG_0212[1].jpg

införskaffade en elektrisk höj och sänkbar arbetsbänk som jag tänker ha till "finjobb" :banana !
IMG_0214[1].jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Riktigt snyggt!

Varför inte limma ihop den?
Man brukar limma kjolpaket på bilar med sikaflex som tål vibrationer och kem?

Finns äkert andra bra lim med som skulle hålla måttet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top