Z650 caféstuk

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Dåså, har plockat bort ventiler... Vissa var rejält svarta. Har fått låna verktyg för att slipa in ventilerna av svärfar, men ur gör jag rent ventiler + säten på ett bra sätt? Tandborste och bromsrengöring?

Tog bort oljetråget oxå... Såg bra ut där i. Inte en massa avlagringar
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hann ut en sväng i garaget ikväll... helvete vad svårt det är att finna tiden när man har två barn och ett hus som ska smårenoveras. Men ikväll så siktade jag in mig på att få bort cylinderfotspackningen... den satt som berget. Gick på med gasketremover, rakblad, kniv, spackelspade, mässingsborste. Till slut så var den borta... jag hoppas jag inte skadade något.

Vet fortfarande inte hur jag ska göra med toppen. Jag vill måla den svart, men den är så sjukt skitig med 30 år av olja och grus och det skulle vara omöjligt att få den ren känns det som. Jag kommer ju inte åt i alla små utrymmen.

Det finns ingen isblästring i Sundsvall, har hittat sandbläster och glasbläster... är det överjävligt att få bort sand/glas om man lämnar in den på blästring?

En fråga om ventilen, kan man putsa till den i en bänkslip med en koppartrissa eller är det bara köpa nya?

Lite bilder har jag tagit iaf om det är någon som kollar i tråden.

IMG_4045.jpg

IMG_4050.jpg

IMG_4051.jpg

IMG_4052.jpg

IMG_4054.jpg

IMG_4055.jpg

IMG_4057.jpg

IMG_4060.jpg
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Slänger med några bilder till... det är riktigt roligt att se saker ta form. Som jag sagt tidigare, har ju inga referenspunkter på vad som ser bra ut och vad som inte är ok. Det är lite småmärken i toppen, något som jag behöver bry mig om?

IMG_4062.jpg

IMG_4063.jpg

IMG_4070.jpg

IMG_4071.jpg
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej,
Jag har en kompis som har en Grottisportad (RIP) topp till en sån där liggande. Intresserad? Själv hade jag en z650 motor i mitt hembygge ( amatörbyggt fordon) som med tiden växte till 810cc. Den gick rätt bra. Trimkammar, Yoshimurarör och Mikuni smoothbore 33mm gjorde sitt till. Vill du bygga vidare på den där hojen finns det hur mycket som helst du kan göra. Gaffeln är ju ganska lång och vek i orginal, ramen kan förstärkas, svingen är ju lite typiskt gammaljapan dvs lite klen osv, osv. Snyggt bygge, den där blåa lacken var skitsnygg och håller än tycker jag:banana.
Ha de.....................Per:squid
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hej,
Jag har en kompis som har en Grottisportad (RIP) topp till en sån där liggande. Intresserad? Själv hade jag en z650 motor i mitt hembygge ( amatörbyggt fordon) som med tiden växte till 810cc. Den gick rätt bra. Trimkammar, Yoshimurarör och Mikuni smoothbore 33mm gjorde sitt till. Vill du bygga vidare på den där hojen finns det hur mycket som helst du kan göra. Gaffeln är ju ganska lång och vek i orginal, ramen kan förstärkas, svingen är ju lite typiskt gammaljapan dvs lite klen osv, osv. Snyggt bygge, den där blåa lacken var skitsnygg och håller än tycker jag:banana.
Ha de.....................Per:squid

Jo, visst är en topp av intresserad av. Men med tanke på min budget så blir ersättningen i form av monopolpengar för tillfället ;)

Har sett många coola byggen på z650. Fick jag bestämma hade jag gärna haft usd-gafflar, en fetare sving och 810 kitet som du hade. Men min kunskap och verkstadsutrymme är begränsad.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Nu var det längesedan jag uppdaterade vad som har hänt... det är inte mycket, men det är en bit på väg.

Har beslutat mig för att klyva motorn... jag tar allting långsamt och fint. Hitills är det inga stora problem, men det kanske kommer när den ska ihop igen.

Jag går ut i garaget när jag hinner, är där någon timme... vill inte stressa fram något. Det som är gjort nu är att jag har börjat ta bort allt som behövs för att klyva motorn. Borde vara dags för klyvning i helgen...

Det är sjukt intressant att se hur allt är uppbyggt i motorn, och allt ser bra ut tycker jag. Inte en massa skit och metallflagor... allt ser riktigt fint ut.

IMG_4146.jpg

IMG_4148.jpg

IMG_4158.jpg

IMG_4160.jpg

IMG_4163.jpg

IMG_4165.jpg

IMG_4175.jpg
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Har inte uppdaterat på länge, jag får väl till 1-2h i garaget varje vecka så sakta men säkert rör sig bygget framåt.

Just nu ser ramen ut såhär iaf

IMG_4404.JPG


Jag ska försöka lämna in den på sandblästring + pulverlack när jag får tid.

Motorn är i delar och toppen är inlämnad för inslipning av ventiler och honing av cylindrar...

Ja just ja, isblästring av motorn funkade inte bra. Är förmodligen bra för att ta bort färg åsså, men inte för att få bort ingrott smuts i aluminium.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Ni som trodde jag ledsnat och sålt hojen har fel... Motorn är på väg tillbaka med nya packningar och lager...

En jäkla tur att man märkte upp sakerna innan man skruvade isär allt. En kall bira och CL på radion så har jag kommit en bit på väg iaf.

ImageUploadedByTapatalk1398287164.361640.jpg

sapepeqe.jpg


ju6anage.jpg
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Skulle köpa elektronisk tändning och en förgasarbrygga av en kille på blocket...

IMG_4746.JPG


Råkade komma hem med lite mer... dock så har är en av cylindrarna 720cc med kolvar :) En av ringarna är sönder, någon som vet var man får tag i kolvringar till en 720 cylinder?

IMG_4747.JPG


IMG_4752.JPG


Det är en 78, tyvärr utan ekerfälgar. Men det får jag väl fixa senare...
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
ImageUploadedByTapatalk1411675429.985856.jpgImageUploadedByTapatalk1411675563.702028.jpg

I sommar har det blivit exakt inget gjort. Men nu är motorn blästrad och lackad, montering är påbörjad.

Vet fortfarande inte vad jag gör, men sätter ihop sakerna som dom satt innan. Allt verkar funka hittills iaf.
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej Foxx, hittade precis din tråd.
Underbart å se att det finns fler som gillar dessa äldre järnhojar.
Ser mycket bra ut det du gjort, hoppas du får ihop den snart.
Jag byggde om min också motormässigt men behöll den gamla looken.
Jag brukar hänga på ett annat forum http://forums.kz650.info/index.php där det finns gott om experter på
dessa hojar och dom hjälper mer än gärna. Dock endast på engelska.

Lycka till.
Per
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top