Z650 caféstuk

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hallå,

Har kikat runt lite här på allas fina byggen och nu tänkte jag dela med mig av mitt lilla projekt. Hittade en Z650 F1 årsmodell 1980 i höstas till rätt pris. Den har inte varit i trafik sedan -96 men den startade och gick hyfsat bra, så jag slog till. Framför allt för att det var sista modellen med kick :)

Den läckte bensin ur förgasarna och det låg bensin inne i luftfilterboxen. Avgassystemet hade rostat sönder men i övrigt var den i bra skick.

Jag har tummen ganska precis mitt i handen, men man måste ju lära sig skruva hoj någon gång i livet. Tanken med detta projekt är inte att ha någon knullputs på grejerna utan att mer ha en bra brukshoj som jag kan pendla till jobbet med. Sen så kommer det vara ett work in progress, första steget nu är att få den körklar så jag kan besikta den i vår.

Såhär såg den ut när jag köpte den
IMG_0001.jpg

Avgassystemet hade rostat sönder, men som tur var hittade jag ett 4-1 system för 1000:- hos en handlare som hade utförsäljning. Det var ett Marshal Deeptone, låter ganska bra.
IMG_0003.jpg


Jag började med att riva förgasarbryggan då den läckte ganska mycket bensin. Det var ganska mycket avlagringar i koppen.
IMG_0011.jpgIMG_0007.jpg

Beställde nya packningar, samt nya gummin till luftfilterboxen och för att aldrig ha tagit bort en förgasarbrygga förut så är jag ganska nöjd över att jag lyckades få tillbaka allt :)


Fick tag i ett par clipons av en polare, hittade en ny sadel på ebay och passade på att beställa nytt kopplingshandtag och en nytt bromhandag + cylinder för att få en lite coolare look.
IMG_2994.jpgIMG_0013.jpg

Hojen startar och går perfekt nu, behöver fixa bromsljus, hållare för hastighetsmätare och tändningslås. Pratade med bilprovningen och jag behöver inte ha backspeglar eller några kontrollampor för blinkers/bromsljus/helljus etc... så det förenklar saker mycket då jag inte kan el :)
IMG_2997.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba Fox !

Älskar den modellen...speciellt ankstjären !
Kolla min tråd och se vad jag hittade på med storebror z750 och nu muskelknutten z1100 :)

Har ett par Raask bakflyttade fotpinnar som passar till din hoj. En enkel bolt on, kan bli dina för säg..800 kr ?
Hör av dig om du är sugen.

Tjoff,
 
Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Du har PM :yoparty

Som sagt jag är helt ny på detta med att skruva med hojar. Men med hjälp av youtube, forum, Haynes och lite jävlar anamma så går det mesta.

Givetvis är drömmen att få till ett riktigt bra bygge... men det kanske blir framöver.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Fin hoj och att ha den som work in progress är en bra insikt för det är omöjligt att sluta skruva när man väl har börjat, man hittar nya grejer att förbättra hela tiden.
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Håller med Kawa den modellen är ett utmärkt utgångs objekt prenumeration startad :banana
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Bara att inse att rom byggdes inte på en dag, helrätt inställning, man kommer långt med youtube och lite jävlaranamma :)
Att köra den under sommaren kommer ju också att ge tid o möjlighet att känna in vad du vill förändra senare.
Lycka till
Och välkommen till cafeträsket
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Fjordhunter, trevligt att se någon från Sundsvall, då kanske vi syns på vägarna i sommar :)!

Just nu är det lite stiltje i garaget, inväntar en hastighetsmätare + wire från ebay. När det kommer hem så ska jag fixa till ett fäste för mätare och tändningslåset. Bara det är på plats så borde den vara klar för besiktning. Behåller orginal stänkan + blinkers till besiktning. Vill inte pajja ngt som fungerar än :) om jag är hyfsat okunnig om att skruva så är min elkunskap ännu värre :)
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hastighetsmätare dök upp i fredags från Ebay... får se hur den funkar. Ska försöka koppla in den i veckan. Kvalitén verkar bra... jag får inte köra så fort dock ;)

IMG_3165.jpg

Någon som har tips på hur man monterar tändninglåset lite snyggt på ramen?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Riktigt fina hojar de där. Var och kollade på en likadan av samma årsmodell när jag letade objekt. Dock slog jag till på en Z750 twin istället. (Också med kick såklart.)

Ska följa det här bygget, finns risk att det blir riktigt bra.:tummenupp
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
IMG_3178.jpg
IMG_3180.jpg

Blinkers och mätare på plats.. kunde inte hålla mig ifrån att köra lite på gatan. Det är fortfarande rejält med snö ute, men vad gör man inte för att kolla att hastighetsmätaren fungerar :)

Hojen startar lätt men går ganska kasst tills den blivit varm, plus att 3 och 4ans tändstift är rejält svarta. Ska försöka mäta upp ventilspelet ikväll eller i helgen för att se hur det diffar. En till sak som man aldrig har gjort förut... får konsultera min clymer tillsammans med några öl. Håll tummarna!
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Länge sen jag uppdaterade nu och våren närmar sig med stormsteg.

Hojen är i körbart skick och jag är hyfsat nöjd, styrde upp en hållare till tändningslåset via den lokala plåtslagaren. Hojen startar kanon, bytte tändstift så gick den på alla 4 cylindrar direkt. Tog en sväng idag och helvete vad roligt det var...

När det gäller utseendet så nöjer jag mig såhär i år, det är väl bakstänkan som kanske ska fixas till samt mindre blinkers bak. Men den ska besiktas nu på torsdag så jag behåller det för tillfället för att undvika problem.

En fråga till er som är mer rutinerade inom motorer: 4 cylinderns grenrör blir missfärgat blått, men inte de övriga. Jag vet att det tyder på att det blir för varmt... men varför?? Hojen går bra genom hela registret, behöver jag bry mig om att ett grenrör blir varmare än de andra?

IMG_3357.jpg

IMG_3358.jpg

IMG_0014_2.jpg

IMG_0015_2.jpg

IMG_0016_2.jpg
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
kör ett colortune på alla cylindrar så ser du om blandningen är fel.

Kan ju som sagt vara så att du har något skit i fyrans förgasare som gör att den går för snålt.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Cool mätare, elektrisk? Finns det fler, länk?

Köpte från ebay, kostade 12$ inkl frakt från kina. Vanlig wiredriven mätare m bakgrundsbelysning.

Har inte kvar länken till säljare, men har för mig att jag sökte på mini speedometer eller nåt sånt.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Köpte från ebay, kostade 12$ inkl frakt från kina. Vanlig wiredriven mätare m bakgrundsbelysning.

Har inte kvar länken till säljare, men har för mig att jag sökte på mini speedometer eller nåt sånt.

Hur justerar man hastigheten? Såg nu också att den inte har blink- och helljusindikator, tänkte du fixa det? Funderar på mindre mätare till ett gammalt as jag har, får se vad det blir och om jag orkar.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Går inte att justera hastigheten, chansade och den visar hyfsat rätt ändå. Känns som att alla vinkelväxlar på gamla hojar är samma.

Ang indikatorer så behöver inte hojar före 84 det. Så länge man ser blinkers från förarplats så är det ok.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Jahapp... efter ett väldigt halvhjärtat försök att sälja hojen nu i somras så tar jag nu nya tag.

4'ans grenrör blev väldigt varmt när jag körde i somras... så nu tänkte jag ge mig på en motorrenovering. Jag har aldrig plockat isär något liknande förut. Jag följer min Clymer, googlar, frågar, frågar, frågar. Det största hindret med det är att jag inte har några referenspunkter. Jag vet lixom inte vad som ser ok ut och vad som inte ser ok ut.

T ex så ser ju jag att mina ventiler är svarta och några har lite vitt "koks" på sig... misstänker att det inte är bra. Men är dom tillräckligt bra för att slipa till eller är det bara att köpa nya?

En annan sak... jag hade ju bara tänkt att lyfta av toppen + cylinder och låta resten vara då hojen inte har några direkta missljud. MEN, när jag skruvade av cylindern så rasade det givetvis ner grus och skit från 30 år tillbaka rätt ner i motorn. Misstänker att jag måste riva bottendelen också, eller kan man montera av oljetråget och skölja ur motorn på något sätt?

IMG_3982.jpg

IMG_4001.jpg

IMG_4008.jpg

IMG_4009.jpg

IMG_4016.jpg

IMG_4017.jpg

IMG_4019.jpg

IMG_4022.jpg

Som sagt, jag är helt novis på detta och tar gärna emot tips och råd... ser detta som utbildning och har ingen direkt tidsplan på det hela.

Målet är detta
*Renovera motor
*Strippa ramen och pulverlacka inkl fälgarna
*Lacka motorn svart och putsa upp sidecovers på motorn.
*Justera in förgasarna med podfilter
*Fixa till hojens utseende med ny lack, gillar dock den blåa färgen.

Jag vill behålla utseendet, för det gillar jag skarpt så jag tänker inte sätta vinkelslipen i ramen.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Ja just ja, kan någon moderator flytta tråden? Borde kanske ligga under hojbyggen nu ;)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top