Bonzos Nostagitripp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sköönt vi är ju igång igen :tummenupp

Visst är vi det, åtminstone för tillfället.
Hur går det framåt med din hoj då? Den är ju nästan redan färdigbyggd.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har varit nere i garaget i veckan och skruvat lite med morsans gubbes hoj, och blev då påmind om hur roligt det är. Så idag fick min egen hoj lite kärlek också.

Jag började med att karva till plåten som ska fungera som sadelbotten. Kanske putsar till den lite efterhand, men som första utkast är jag ganska nöjd. Tanken är att den ska skruvas underifrån så småningom, måste bara få några muttrar svetsade på plåten.


Efter det så kapade jag av bakskärmen och fixade till infästningen för den. Även baklyset monterades.


Sedan kapade jag till en prototyp för en hållare till regplåten. Hade redan en vinklad plåt liggande så det var inget som det lades någon större tid på. Troligen fixar jag en snyggare lösning senare, men nu har jag åtminstone en referens att måtta emot.


Vem vet, jag kanske tom hinner besikta hojen innan snön ligger på marken.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har inte hänt så mycket här.
Men nu har jag fått nya förgasare och ett pysselkit bestående av vajrar, diverse nipplar och en "2-1-adapter", eller vad man ska kalla det. Många lösa delar och ingen som helst beskrivning av hur det ska byggas ihop. Sweet!



 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har gjort så långsamma framsteg på sistone att det inte känts värt att uppdatera tråden. En nackdel när man ha sex veckor mellan garagebesöken är att det är svårt att minnas vart man var när man slutade. Detta har inneburit att jag fått börja om från början med elsystemet de senaste tre gångerna jag varit i garaget. Men idag såg jag till att rita ner hur allt är kopplat, så det vore väl fan om jag inte ska kunna fortsätta där jag slutade nästa gång.

Fick koppla ett växlande relä för att hel och halvljus inte skulle lysa samtidigt då det nya elreglaget inte fungerade likadant som det gamla.
Blev kopplat så här ungefär:

Koppling Relä Lyse.JPG


Har även varit förbi en lokal plåtknackare och lämnat in en skiss på en låda för elektroniken som jag tänkte montera under sadeln. Hade kanske kunnat bryta till något själv, men plåtisen är så trevlig och han ville bara ha kaffepengar för arbetet.
Lite på det här viset ser skissen ut:

Låda för elektronik.JPG

Har även tillverkat nya gasvajrar och fått dit nya förgasarna sedan sist. Provmonterade en hastighetsmätare idag också, men ska köra med en annan som jag beställde härom dagen.

2014-02-11 19.12.14.jpg
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fem månader sedan senaste uppdatering så det är väl helt i sin ordning att jag gör ett inlägg igen.
Har varit nere och gjort en del de senaste dagarna. Har packat om framgaffel och bromsok, (första gången jag gjort det), bytt vajer till koppling och hastighetsmätare, fixat det sista med elen och mutat en kompis att klä sadeln åt mig. Det senare ska göras om lite senare, jag ville mest bara ha något att sitta på tills vidare.

Så idag var det till slut dags för första provkörning. Startade upp och justerade tomgång och luftblandning så gott det gick, förgasarna är en aning felbestyckade och nya detaljer är beställda.

Körde upp hojen från garagenedfarten och lät den stå på tomgång medan jag hämtade hjälmen. Hann knappt vända ryggen åt den innan det small till och det började ryka under sadeln där jag har elsystemet. Förstod ganska direkt att det var kondingen som smällt. Så nu vet vi att en konding med tolerans på 25V inte är tillräckligt för en hoj. :rolleyes:

Som tur var hade jag en extra konding med tolerans på 40V, så det var snabbt fixat. Slängde på den och låste garageporten och trampade igång hojen igen, och givetvis gick kopplinsvajern av precis när jag skulle dra iväg så det blev ett rätt snöpligt slut på dagen.
Det är en dag i morgon också och jag orkade inte ta tag i det idag. Men ordnar jag det så är hojen klar för besiktning, så det känns ändå rätt okay.

Har varit väldigt dålig på att ta bilder den senaste tiden, men knäppte ett par när jag var på väg idag så jag kan väl lika gärna slänga upp dem här. Kvaliteten är av mobilstandard, så - ja...:glömdet

2014-07-21 18.29.05.jpg2014-07-21 18.29.58.jpg
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Halvrolig start när man äntligen rullar ut hojen ur garaget!

Kul att du uppdaterar tråden iallfall. :rock
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Halvrolig start när man äntligen rullar ut hojen ur garaget!

Kul att du uppdaterar tråden iallfall. :rock

Tackar.
Tur ändå att det bara var en så enkel sak som gick sönder. Har en extra kopplingsvajer i garaget så det är snabbt fixat, var bara helt färdig igår och orkade inte ta tag i det just då.

Tanken är att byta till någon form av grövre däck av typ TKC80 eller liknande framöver. Men i övrigt får den nog vara som den är över sommaren så får jag riva ner och lacka om allt under vintern eller så.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs blev ju kanoners det där :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Najs blev ju kanoners det där :)

Tackar.
Ska bara bestycka om förgasarna och fixa nya luftfilter, de jag hade var tydligen för små.

Fick ordning på kopplingen hyfsat idag men ska justera den lite mer, har åtminstone börjat fatta hur den fungerar och vad det var som spökade för mig med den. Det var inte vajern som gått av, utan det var en annan pryl som gjorde att kopplingen inte fjädrade tillbaka till ursprungsläget.


Svängde förbi hemma hos dig ikväll när jag varit vid svampen och tankat hojen, men ingen var hemma. Tänkte att jag skulle visa upp mästerverket. :hihi
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Har knappt varit hemma men nu jobbar jag igen så det finns större chanser sen råkade jag hitta en moppe till :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har knappt varit hemma men nu jobbar jag igen så det finns större chanser sen råkade jag hitta en moppe till :)

Kikar förbi någon dag.

Har fått nya munstycken nu, så nu ska jag bara slänga i dem så ska den nog gå lite bättre.
Var och besiktade hojen härom veckan och jag fick bara nedslag på för hög ljudvolym (tomma dämpare) och dålig bromsverkan fram, så det ska nog inte vara några problem att få rena papper på ombesiktningen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Dags för en av mina sällsynta uppdateringar. Har verkligen legat på latsidan hela vintern, så den planerade omlackeringen av ram och annat har jag inte ens tagit tag i. Nåja, det blir väl vinter snart igen.

Det jag däremot har börjat styra med är omstoppning och klädning av sadeln. Den förra versionen bestod av diverse tvättsvampar och annat löst fjädrande material, så den var varken bekväm eller jämn i stoppningen.
Nu har jag grundat med två lager liggunderlag och sedan toppat med en Ljuddämpningsplatta från Biltema. Nu ska den bara formas till lite och sedan är det bara att jaga tag i en symaskin så jag kan göra ett överdrag. (Eller så kanske det outsourcas till morsan så spar jag lite på svordomarna.)

Sadel -2.jpgSadel -1.jpgSadel -3.jpg

Hur som helst, inte mycket till uppdatering, men jag ville mest återuppväcka tråden så kanske jag ser till att få något gjort på hojen också.

Just det ja, jag beställde nya däck idag också. Det blev Bridgestone TW40 efter mycket velande. Blir säkert bra. Tänkte köpa ett krängningsverktyg och testa att skifta däck själv också, är väl på tiden att man lär sig hur det fungerar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Då har jag varit nere och format sadeln lite, och jag har bestämt att jag är nöjd som det är nu. Har köpt vinyl idag också och ska lämna bort allt för sömnad hos morsan i morgon.




Fick även mina nya däck idag, blir lite skillnad.




Galet format på bilderna, men uppladdningen strulade så det fick bli så...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Stiligt, kommer bli kanon med dom där ostarna :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Stiligt, kommer bli kanon med dom där ostarna :tummenupp

Jo, jag tror det kommer bli riktigt bra. Den är ju som sagt inte helt olik din hoj, så något har jag ju gjort rätt. :)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Haha nä precis :hihi Fick en oerhörd lust att montera kick och ta bort bateriet nu :crash Finns en istruktionsvideo på tuben och delarna är billiga... kanske nästa vinter...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Föresten så kom jag genom besiktningen med mitt minizoom, tryckte i lite diskbollar och en konisk perforerad dbkiller :tummenupp såg att du hade något liknande.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
LTD Twin är en av mina favvohojar :tummenupp

Tänkte även ge mig på gaffeln strax, den behöver plockas isär och packas om. Har tankar på om man kunde korta den lite när man ändå har isär den. Har för mig att EST gjorde något liknande härom året, så där kanske man kan få lite assistans om jag ber snällt ?

Såg att du redan höjt gaffeln så långt det går i kronan. Jag tror att det är samma gaffel (förutom längden då) på alla 4-cyl Z 750 från 1980-82, kanske några Z 650 samma period. Borde vara lätt att få tag på. Samma hjul, bromsok, skivor så länge det är de gjutna hjulen och dubbla skivor. Ett enkelt byte av övre och under gaffelben.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Föresten så kom jag genom besiktningen med mitt minizoom, tryckte i lite diskbollar och en konisk perforerad dbkiller :tummenupp såg att du hade något liknande.

Jo, jag drog på ett par varv extra med Ljuddämparmatta från Biltema och tryckte i ett par diskbollar när jag besiktade i somras. Den gick som en påse nötter, men den var åtminstone tyst och nu är den godkänd till september 2016.

Jag tycker helt klart du ska montera kick om det går att lösa. Tjejstart är bara för...ja, tjejer. :tungan
Skämt åsido vore det skönt med elstart ibland, men målet med den här hojen var ju att komma tillbaka till moppekänslan jag hade i slutet av 80-talet och på den tiden fanns inte elstart på mopparna.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
LTD Twin är en av mina favvohojar :tummenupp

Tänkte även ge mig på gaffeln strax, den behöver plockas isär och packas om. Har tankar på om man kunde korta den lite när man ändå har isär den. Har för mig att EST gjorde något liknande härom året, så där kanske man kan få lite assistans om jag ber snällt ?

Såg att du redan höjt gaffeln så långt det går i kronan. Jag tror att det är samma gaffel (förutom längden då) på alla 4-cyl Z 750 från 1980-82, kanske några Z 650 samma period. Borde vara lätt att få tag på. Samma hjul, bromsok, skivor så länge det är de gjutna hjulen och dubbla skivor. Ett enkelt byte av övre och under gaffelben.

Tack för tipset, det ska kollas upp vidare. Uppsticket i kronan var tänkt som en tillfällig lösning tills jag fick till den invändiga sänkningen, men som så mycket annat har det inte blivit av att göra klart.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top