Bonzos Nostagitripp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Då har jag äntligen fått tummen ur och satt igång ett eget bygge.

Målsättningen med det här projektet är att jag ska försöka hitta tillbaka till den känslan man hade när man brände runt på moppe i 15-årsåldern. Ni vet när man tog varje chans att stå och stampa igång moppen oavsett om det var sommar och sol eller -15, snö och snålblåst. När man var kung i sin egen sfär, hela världen låg för ens fötter och man inte såg någon anledning till varför man inte skulle hinna byta förgasare på moppen innan man åkte till skolan på morgonen.

Objektet för ombyggnad blev till slut en Kawasaki Z750 Ltd -82. En hoj med luftkyld parallelltwin och kickstart, en perfekt utgångspunkt i mina ögon.

Jag kommer under byggets gång strippa ner hojen så mycket det går, och försöka hålla det så enkelt och avskalat som möjligt. Det kommer handla mycket om estetiska förändringar men under resans gång måste jag ge mig på det maskinella också. Hojen har inte varit igång på ett par år och enligt tidigare ägare verkar det vara strul med förgasarna, troligtvis är det membranen som tackat för sig.

1.jpg
Så här såg hojen ut när jag hämtade den förra helgen.

2.jpg
Plockade bort sadel och bakparti för att se hur bakramen såg ut. Den var lite lång så...

3.jpg
...den fick smaka på kapen.

4.jpg
Rensade fronten, slängde på andra risers och ett styre jag hade sedan tidigare. Sänkte även gaffeln några cm i kronan, mest för att se om det gjorde någon märkbar skillnad

5.jpg
Tog loss sadelbottnen för att se om jag kanske kan använda den även framöver. Vi får se hur det blir, men för tillfället verkar det funka att få till det hyfsat.

6.jpg
Även den fick sig en omgång med kapen.

7.jpg
Kapade lite mer på bakramen och flyttade fram den bakre bygeln. Denna ska troligen vinklas en del uppåt för att möta sadeln på ett naturligare sätt.

8.jpg
Och längre än så har jag inte hunnit ännu, men man börjar kunna se ungefär vilket stuk jag är ute efter i alla fall.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ser mycket lovande ut. Gillar speciellt stuket som tonar fram med den kortade bakramen. Finns risk för att detta kan bli vad som behövs för att jag skall förmå mig att sätta kapen i bakramen på min egen Yamaha SR från -82. Kör hårt, och håll oss uppdaterade:tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint att Ottos gamla hoj äntligen blir en HOJ :)
Kul att ha nån med gammal skit att sladda runt med i stan &så så sitt inte hemma som jag & slöa nu :) Den kommer bli en kanonhoj så kör på.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Händer inte så mycket med hojen för tillfället. Var ner till garaget idag och monterade ihop lite prylar igen för att se om jag kan få hojen att starta upp innan jag börjar klippa och klistra i elsystemet.
Det gick väl inte helt bra kan man säga, startmotorn drog runt motorn ett par gånger men sedan lät det nästan som om den kuggar över eller något liknande. Är ju egentligen skit samma om startmotorn inte funkar som den ska med tanke på att jag ändå tänkt köra med enbart kick framöver, men det hade varit bra om den funkade nu medan jag försöker få igång motorn.

Jaja, vi tar nya tag i morgon.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha bra att nån av oss är frisk iallafall:) bara kicka på du som låter cykeln (den med trampor) stå..likta bra det:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
För att citera Dr. Frankenstein; "It´s alive"!
Eftersom startmotorn inte verkar funka så började jag med att testmäta allt så att jag inte missat att ansluta någon viktigt kabel innan jag började stampa på kicken. Och mycket riktigt så hade jag missat en ganska viktig kabel, nämligen spänningen till tändlåset. :dummer
Efter att denna blev ansluten så tog det bara tre kickar och sedan mullrade den igång. :banana

Dock verkar det vara något som inte riktigt är som det ska, för när den blivit varm så var den inte lika villig att starta igen. Hur som helst känns det bra att veta att den åtminstone lever.

I övrigt blev det inte så mycket gjort. Trimmade ner sadelbottnen en aning och smetade in den med rostätare då den var en aning ansatt. Jag kommer troligtvis snida mer på den innan jag hittar den slutliga formen.

2013-02-10 16.57.18.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja för fan...här har vi den ju !

Du har en trevlig resa framför dig :)
Har lite delar kvar till z750 om du skulle behöva nått. Vad jag kommer ihåg har jag nya kolvringar, reglage, Raask bakflyttade fotpinnar, lite vajrar mm. Hör av dig om det är nått du kan behöva.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Idag blev det tid för några timmar i garaget igen.
Jag började dagen med att plocka isär förgasare och kontrollera membranen och sedan skruvade jag på dem på hojen och monterade luftburken. Jag kopplade även ihop vakuumslangen mellan de båda förgasarna enligt ett tips från Kawa-Arnold, och startade sedan upp hojen.
Nu verkar det som om den går som den ska. Den svarar bra på gas och den gick även utan choke när den blivit varm och det var inga problem att starta den igen efter att jag stängt av den.

Efter detta så tömde jag vätskebehållaren och plockade bort bromsslangen. Så här fint såg det ut i koppen.
IMG_1668.jpg


Planen är att hitta reglage och behållare från någon modernare hoj, så jag brydde mig inte ens om att rengöra detta.

Sedan tattarmeckade jag ihop en infästning för att kunna provmontera framlyktan som jag köpte på väg hem från jobbet igår. (Jag ska fixa ett snyggare, mer permanent, fäste framöver.)I vanliga fall brukar jag alltid förespråka att montera lyset så lågt som möjligt, men i det hör fallet vet jag inte riktigt om jag ska sänka det eller om det funkar med den här höjden. Synpunkter angående detta?
IMG_1669.jpg

IMG_1672.jpg


Skalade även ner stoppningen på sadeln en hel del och jag tror att jag börjar närma mig en slutlig form på denna.

Ett par bilder till kan vi väl kosta på oss:
IMG_1674.jpg

IMG_1681.jpg
IMG_1673.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ålrajt, det går väl inte med så jättestora steg framåt med detta. Men en lite uppdatering kan jag slänga in för att hålla liv i tråden.

Var ner härom dagen och måttade lite och gjorde en mall för en låda där jag tänkte placera den elektronik som inte blir bortplockad. Eftersom jag tänkt köra batterilöst så kan man städa undan ganska bra.

Blir ungefär så här (fast i stabilare material såklart):
IMG_1687.jpg


Sedan så kom (h)jultomten förbi med ett paket också:
IMG_1692.jpg


Alltid trevligt med presenter, även om man beställt dem själv. Blev lite nya styr- och hjullager, avgasklammer, renoveringssats till bromsoken, oljefilter, bromsslangar (stålomspunna såklart, som sig bör på en riktig räser:hihi) och nya bakdämpare. De sistnämnda är ju inga Öhlinare precis, men för 72€ paret så kan det vara värt en test.
IMG_1693.jpg


Har åkt på någon form av förkylning också, men förhoppningsvis går det över snart så man kan få lite gjort. Ska se om jag kan lura över svågern någon helg också så han kan bränna ihop bakramen åt mig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan bli bra detta, kör på!:tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Coolt bygge!
Det är inte GOXen du råkar bygga på?

Om du syftar på regplåten så - nej. Om GOXen är något annat så är jag inte riktigt med i matchen.

Kan bli bra detta, kör på!:tummenupp

Tackar, tror att jag kommer ha ganska roligt på den i sommar. Blir lite omställning efter att ha köpt de senaste tre hojarna mer eller mindre fabriksnya.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tackar, tror att jag kommer ha ganska roligt på den i sommar. Blir lite omställning efter att ha köpt de senaste tre hojarna mer eller mindre fabriksnya.

Det kommer du säkert, alltid en speciell känsla att tuffa runt på något man pysslat med själv!:tummenupp Behöver inte gå särskilt fort eller ha fantastiskt bra väghållning för att man ska kunna njuta av att köra omkring på ett par trevliga vägar på bågen man byggt själv:tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Okay.Jag har inte dött, jag har bara varit väldigt stilla den sista tiden. Men nu är det dags att göra ett litet ryck igen.
Var nere i garaget och putsade på bakramen en smula, för i morgon får jag hjälp att svetsa ihop den. Sedan är det bara resten kvar. Hoppas på att få några timmar i garaget under helgen, så förhoppningsvis kommer ytterligare en eller två uppdateringar innan kärringarna är tillbaka från Blåkulla.

Rengjort och fint inför morgondagen:
IMG_1736.jpg

Bitarna ska föras samman och det svarta "mellanröret" ska givetvis bort vid svetsning. Använde det bara för att hålla delarna på plats medan jag tog ett steg bakåt för att beskåda mästerverket. Slutbygeln kommer bli en smula vinklad uppåt också.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Har svårt att inte sympatisera med målsättningen för det här projektet, har långtgående planer på något liknande. Sommaren i Örebro ligger för dörren så visa gärna några quick and dirty tricks så hojen rullar snart. Lite silvertejps- och ståltrådsmagi har ingen dött av. :tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint lite avis jag får ju inte bygga nått i helgen... Däremot så ska det finnas mycket finns häxor dit man åker i helgen:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så där ja...!

Då var bakramen svetsad och hel igen, blev riktigt nöjd. Vi (svågern) brände dit ett tvärgående rör också för att få lite extra vridstyvhet, kan behövas när jag ligger och sprutar tomtebloss i kurvorna i sommar. :D

IMG_1739.jpg
IMG_1738.jpg

Hur som helst känns det riktigt bra att ha den biten avklarad. Helt plötsligt föll flera andra bitar på plats också. T.ex. har jag beslutat att skrota originalsadeln helt och i stället tillverka en ny från scratch. Det hade aldrig gått att få till originalet tillräckligt bra för att det skulle vara värt arbetet.

Plockade bort bromsoken också, ska byta lite packningar är det tänkt då det ena läcker som en 65-åring. Tänkte även ge mig på gaffeln strax, den behöver plockas isär och packas om. Har tankar på om man kunde korta den lite när man ändå har isär den. Har för mig att EST gjorde något liknande härom året, så där kanske man kan få lite assistans om jag ber snällt :krama ?

Förhoppningsvis hinner jag ner minst en sväng till i helgen, för idag var det så jävla roligt. Ska dock flytta om en vecka så det är lite mycket just nu. Dessutom ska jag ge mig på en helrenovering av lägenheten som jag flyttar till också, så det lär väl inte bli lättare att få tid för hojpyssel.:huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ålrajt pojkar och cheyer, då var det äntligen dags för en uppdatering. Den första på nästan tre månader ser jag. Så kan det bli ibland när livet kommer i vägen.

På grund av att jag inte har lyckats hitta ett elschema som stämmer helt med min hoj så har jag spenderat några timmar med att mäta upp elsystemet och identifierat kablar. Anledningen till detta är att jag ska byta både instrumentering och elreglage till smidigare varianter.
Nu verkar jag vara på banan igen och de flesta trådarna är identifierade och jag hann till och med testa att starta upp hojen idag och den funkade bra trots att jag kopplat bort sidostödskontakt och ersatt batteriet med en konding.

Nu ska allt bara snyggas till och skarvas ordentligt, nya instrumentet ska anslutas och idiotlampor ska fixas.

Kan väl erkänna att jag kliade mig i huvudet bra länge innan jag fick framlyset att funka. Det visade sig att jag missat att jag hade en på/av-brytare för lyset på höger elreglage. :huvet Klantarsel!

Var även förbi en lokal plåtslagare härom veckan och fick köpa en redig plåtbit som ska formas till sadelbotten.

Blir nog bra när den fått smaka på rondell och slägga.

Förhoppningen är att få hojen körklar innan sommaren är över, det borde inte vara några problem även om det kanske blir lite tattarmek som får snyggas till senare.
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Sköönt vi är ju igång igen :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top