RSV4 -Tråden

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
EDIT: Höftade lite med effektuppgifterna, så för att klargöra:
MV Agusta F3675: 126 hk
MV Agusta F3800: 140 hk
Ducati 899 Panigale: 148 hk
Aprilia RSV4: 184 hk

Det är alltså de två hojarna i 140 hk segmentet jag nog först och främst siktar på i dagsläget. Fås nya för ~150'.
Vill ju verkligen ha Italienskt. :tummenupp

Med risk för att hamna utanför trådens syfte så väljer jag dock ändå att svara lite på din fråga. Båda de hojar du nämnt ovan (MV800 och Duc899) har fått mycket bra recensioner som rena sportmaskiner. Det som skiljer dem åt är naturligtvis motorkaraktären. MV = mer krut på slutet och Duc = mer vrid i botten. Det som MV:n har fått en del kritik för och det gäller väl i princip över hela modellprogrammet är att elektroniken som reglerar "ride by wire" alltså gasresponsen inte riktigt fungerar som den ska. Det blir en fördröjning mellan gaspådrag och acceleration.

För övrigt håller jag med Pär :D
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nya leksaker monterat..
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1391269363878.jpg
    uploadfromtaptalk1391269363878.jpg
    38.7 KB · Visningar: 175

chorda

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Kawasaki Z800
CoBz: Tack för input.
Vet att jag va farligt nära totalt OT där, men ville ju jämföra mot RSV4'an (effekten skiljer sig ju såklart, men vad gäller balans och karaktär).

Har kollat runt mycket nu och har skrivit av MV'n. Ducatin är våldsamt dyr att försäkra, precis som RSV4'an, så har det rätt tufft nu..

Aprilian är ju våldsamt grym, men jag vill nog inte kliva upp på de effektsiffrorna riktigt än.

Åter igen, tack för hjälpen.
 

sukijaka

Sukijaka
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
suzuki gsxr 1000 -07
Ny ägare till en RSV4!

Tjäna tjäna. Bytt bort min sukka o skaffat en Rsv4r APRC så förväntningarna är positiva. Har dock några frågor som ni kanske kan svara på?
Fråga 1. Köpte hoj min på Probike...killen säger när jag hämtar: Nu vet du att där är en 100 mils spärr på effekten från fabrik, så när du kört den 100 mil så kommer du in här så plockar vi bort spärren. Va? sa jag? Det har jag inte hört o läst något om? Jo så är det sa han. - Men det bjussar ni väl på mena jag? Nä sa han. (Kuk tänkte jag)
Har läst om detta o hittar inget som säger något om detta, tom ringde o fråga Marcussen men han visste inget heller om det.
Fråga två. Verkar vara kladd när man ska byta slip-on? Marcussen säger att man måste köpa en "race ECU" och mappa? Eh?
Tack på förhand!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tjenare tjenare och välkommen. och grattis till en fantastisk kör upplevelse! :tummenupp

Nej sådan spärr finns inte !!

du måste inte mappa för bara slip-on om det är ljudet/utseendet du är ute efter . däremot om du ska bli av med den lilla effektpuckeln som finns i mellanregistret så är det race ecu som gäller.

det finns en hel del uppdateringar i mjukvaran för dig som har aprc .. men vad jag kan förstå så är det till det sämre när det gäller styrningen av sprutet. man har försökt i omgångar att få ner bränsleförbrukningen.

om detta med mappning finns det spaltvis att läsa på AF1 forumet.

och för övrigt så gör du helt rätt i att åka till dansken på andra sidan åsen.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
tjenare tjenare och välkommen. och grattis till en fantastisk kör upplevelse! :tummenupp

Nej sådan spärr finns inte !!

du måste inte mappa för bara slip-on om det är ljudet/utseendet du är ute efter . däremot om du ska bli av med den lilla effektpuckeln som finns i mellanregistret så är det race ecu som gäller.

det finns en hel del uppdateringar i mjukvaran för dig som har aprc .. men vad jag kan förstå så är det till det sämre när det gäller styrningen av sprutet. man har försökt i omgångar att få ner bränsleförbrukningen.

om detta med mappning finns det spaltvis att läsa på AF1 forumet.

och för övrigt så gör du helt rätt i att åka till dansken på andra sidan åsen.

Är du säker ? Jag hörde att det fanns det från år 2013 från Spg bossen .
 

Hudik

Guest
tjenare tjenare och välkommen. och grattis till en fantastisk kör upplevelse! :tummenupp

Nej sådan spärr finns inte !!

JO!

Det är en spärr på alla NYA RSV4:a, Tuono V4:a och Caponord 1200 som ska omprogrameras efter 100 mil.
 

sukijaka

Sukijaka
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
suzuki gsxr 1000 -07
tjenare tjenare och välkommen. och grattis till en fantastisk kör upplevelse! :tummenupp

Nej sådan spärr finns inte !!

du måste inte mappa för bara slip-on om det är ljudet/utseendet du är ute efter . däremot om du ska bli av med den lilla effektpuckeln som finns i mellanregistret så är det race ecu som gäller.

det finns en hel del uppdateringar i mjukvaran för dig som har aprc .. men vad jag kan förstå så är det till det sämre när det gäller styrningen av sprutet. man har försökt i omgångar att få ner bränsleförbrukningen.

om detta med mappning finns det spaltvis att läsa på AF1 forumet.

och för övrigt så gör du helt rätt i att åka till dansken på andra sidan åsen.

Tackar för svar! Effektpuckeln? Man vill aldrig ta bort effekt? ;) Läste på en amerikansk sida där dom hade satt på slipon och kört i bänk,den gick snålt, 15:1...så han satte på orginal igen och väntade tills han hade köpt en Race ECU.
 

Hudik

Guest
Tackar för svar! Effektpuckeln? Man vill aldrig ta bort effekt? ;) Läste på en amerikansk sida där dom hade satt på slipon och kört i bänk,den gick snålt, 15:1...så han satte på orginal igen och väntade tills han hade köpt en Race ECU.

Ett tips från mej är att släng på ett slipon och en PC5 alt. en Bazzaz (Bägge med krav om bänkning)för att snåla ner blandningen då Aprilia går väldigt fett.

Finns inte någon ide att lägga på en race ECU och sänka effekten enbart för att höja maxvarv, du bör ändå på med fler saker för att få det att samspela med allt annat i insprutningen.


ps: gör inte något före 100 mila servicen :ds
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tackar för svar! Effektpuckeln? Man vill aldrig ta bort effekt? ;) Läste på en amerikansk sida där dom hade satt på slipon och kört i bänk,den gick snålt, 15:1...så han satte på orginal igen och väntade tills han hade köpt en Race ECU.

Det blir mer linjär kurva bättre för wheelies :)
Som jag förstått så har de en annan map i USA pga pissig soppa..ska du kolla bänk gör det från eu tex England .

Från vad jag hört så ska 2013 mappen ialf TV4 vara väldigt lik race map.


pc5 fungerar.


En sak kör hojen ett tag helst förbi inkörning med orginal ...du kanske inte vill slänga på nått slipon , orginal låter grymt bra !! Vet ingen hoj som är i närheten i välljud orginal.
 
Last edited:

sukijaka

Sukijaka
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
suzuki gsxr 1000 -07
Ha! Hörde med Probike vad 1:a servicen kostade samt att dom plockade bort spärren.... Lyssna här!...3500kr! Ha dom vill inte ha dit folk tydligen? Olja och filter samt pilla lite i en dator??! Dom kan kössa sig någonstans! 1200kr + material tog Marcussen. Ha har ju lite hjärna iaf.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Galet...

Gjorde min hos marcusens , tror det blev 1600 ca ( utan upplåsning)

Som sagt .. det är värt de extra milen.
 
Last edited:

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
i dag var det första turen för i år :kär DSCF7330.jpg :banana
 

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Södermalm
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Tjena!

Jag sitter och funderar på att inköpa en RSV4 2011.
Dock kommer jag (tyvärr) bara ha den i en säsong. Hur ser andrahandsmarknaden ut för dessa. Är dem svårsålda? PMa gärna om du är en tidigare RSV4 ägare :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top